2011.10.28.
A fogdában született hivatástudat
Horváth Barna
Budapesten látta meg a napvilágot, ősei falujában, Mádon nőtt
fel, és megfordult a korabeli református oktatási intézményekben,
Sárospatak után Debrecenben és a fővárosban is. 1956 őszén
került a Budapesti Református Teológiai Akadémiára, mintha a
sorstól kapott volna végszót egy történelmi drámában… A húszéves
fiatalember nem sejtette, hogy egész életére kiható események
várnak rá, s irodalmár teológusból válik az Úr elhívott
szolgájává.
1956. október 23-án 14 óra körül a többi felsőoktatási
intézményhez hasonlóan a teológiai akadémián, a Ráday Kollégiumban
is lelkesen gyülekeztek a hallgatók. Pap László dékán áldásmondása
bocsátotta útra őket, s onnan az Írószövetség épületéhez
mentek, a Bajza utcába. A református teológusok a forradalom
szellemi előkészítőivel, a magyar írókkal karöltve vonultak
a főváros utcáin a Parlament épületéig, ahol a tömeg Nagy
Imrét követelte. Gerő Ernő beszéde hatására aztán
megindultak a Rádióhoz, ahol az első lövések eldördültek.
Horváth Barna késő éjszakáig az utcát járta a hirtelen bekövetkezett
változásoktól mámorosan.
Nem harcos forradalmárok, inkább az események szemlélői
voltak ők. Látták a Sztálin-szobor feldarabolását, részeseivé
váltak a zsarnoki rendszer felszámolásának, a szabadság
kibontakozásának. A forradalom napjaiban a Ráday könyvtár
polcai közt vetett óvóhelyi ágyuk méterekre volt a hadiúttól,
a Köztelek utcán vonuló tankoktól úgy remegtek a polcok, hogy
attól féltek, a könyvek fogják maguk alá temetni őket. A közeli
játszótéren egy lövegcső meredezett, a Ráday Kollégium felé
volt irányítva. Az udvari, nyitott folyosókon futva közlekedtek,
mert állandóan belövésektől lehetett tartani.
Vidéki küldetés
Amikor kezdett
konszolidálódni a helyzet, és a többség úgy látta, hogy a
felkelés győzedelmeskedett, Horváth Barna szeretett volna aktívabban
részt venni a rendszer átalakításában, a közigazgatás átszervezésében.
Többedmagával együtt jelentkezett a Belgrád rakparti eligazító
központban, ahol azokat várták, akik tenni akartak valamit a
forradalom ügyéért országszerte. Itt megbízólevelet és
nemzetiszínű karszalagot kaptak, s ha kértek, fegyvert is. Ő
ezt elhárította. Mindenki megértette, hogy egy teológus nem
akar fegyvert fogni.
Horváth Barna pár nap múlva Kisgyőrbe látogatott, ahol
Mészáros István volt a lelkész, az egyik diákkori barát,
volt mádi segédlelkész. A küldetés jegyében együtt keresték
meg a tanácselnököt, akiről az elbeszélgetés után kiderült,
hogy nála alkalmasabb ember nemigen van a faluban, aki vállalná
a közhivatal terhét. Sértődés nélkül elköszönve állapították
meg, hogy „a lassított reagálás a vidék túlélési taktikájához
tartozik”. Évek múltán szívesen találkoztak az öregúrral
örülve annak, hogy jól döntöttek, akkor nem játszották túl
szerepüket.
Kisgyőrből Mádra érkezett, a szülői házba. Az első
világháborút megjárt, volt budapesti városházi tisztviselő
apa, Horváth István határozottan tiltotta meg, hogy egyetlen
gyermeke visszatérjen a „frontvonalba”. Erről az időszakról
Horváth barna így emlékezik a Pályánk emlékezete című memoárjában:
„Egyik este valaki zörgött az ablakon, és nagy sietősen bekiáltotta:
»Gyere, indulunk!« Felismertem Lázár István hangját, aki
Patakról jött, és Pestre tartott valami alkalmi kocsival. Mielőtt
mozdulhattam volna, apa kiszólt: »Nem megy!« Aztán már
naponta jövő hírek igazolták a visszatartást…”
A forradalom teológus mártírjai
A budapesti teológia hallgatói közül az ’56-os harcok
idején többen megsebesültek, Batka Ferenc volt pataki teológus
a Parlament előtti sortűzben lelte halálát. Magócsi István
és Herczegh Lajos mártír teológusok emlékét ma tábla őrzi
a Ráday Kollégiumban. Elmondás szerint október 28-án délután
kenyérért mentek ki a kollégium konyhai vezetőségének megbízásából.
Egy idős asszonyt kísértek át az utcán, amikor lelőtték őket.
Róluk és a forradalom többi áldozatáról akartak megemlékezni
egy évvel később, 1957 őszén. Ennek érdekében egy főként
a sárospataki gimnázium egykori diákjaiból álló értelmiségi
csoport – köztük Horváth Barna is – Balás-Piri László
vezetésével röpcédulázásba kezdett Budapesten.
„Emlékezz a
Forradalom halottaira! Október 23-án kerüld a szórakozóhelyeket,
ne menj moziba, színházba stb. Este 8 és 9 óra között sötétítsd
el lakásodat! Terjeszd ezt a felhívást!” – állt a röpcédulákon.
Horváth Barna
ugyan csak pár darabot kapott belőle terjesztésre, az mégis elég
volt ahhoz, hogy őt is letartóztassák, kihallgassák, majd elítéljék,
amikor Balás-Piri László lebukott, és felgöngyölítették az
egész hálózatot. A csoport ellen felhozott vád: a népi
demokratikus államrend megdöntésére irányuló mozgalomban való
tevékeny részvétel bűntette.
Horváth Barnát az ügy hatodrendű vádlottjaként kezelték,
1957. november 12-én éjjel a Ráday Kollégiumból vitték a Fő
utcai büntetés-végrehajtási intézetbe, amely egyúttal a
szovjet katonai főügyészség székhelye is volt – olvashatjuk
Papp Vilmos Negyvenegy prédikátor című könyvében. Négy és
fél hónapot töltött előzetesben a Fő utcán és a Markó
utcai börtönben. Az elsőrendű vádlottat, Balás-Piri Lászlót
3 év 6 hónapra ítéleték.
Balás-Piri László nemrégiben így nyilatkozott Horváth
Barnával való kapcsolatáról: „Nem volt különösebben
szoros baráti kapcsolatunk, összejártunk a patakiság örvén.
Ha aznap nincs ott, amikor a mintegy háromszáz röpcédulát szétosztottuk,
talán nem is keveredik az ügybe, s másképp alakul az élete.”
Horváth Barna a lelkészi pálya iránti elhivatottságára
a börtönben ébredt rá, noha a hit és az Isten-szeretet
kamaszkora óta jellemezte. Eredetileg bölcsészkarra felvételizett,
ahová helyhiány miatt nem vették fel, pedig kitűnő tanuló
volt. Írói pályára készült. A zárkatársak, nem csak a
politikai foglyok, arra kérték, tartson nekik bibliaórát. Ez
az élmény vezette rá, milyen nagy szükségük van az
embereknek arra, hogy lelkileg rendben érezzék magukat, legyen
egy olyan dimenziója életüknek, amit a hatalom nem tud ellenőrizni.
A hit a szabadság egyik fontos megnyilvánulásává vált.
Hagyták, végezze lelki tevékenységét, igaz, eszközök
híján mindent fejből kellett tudnia, prédikálni is.
„Hittanoktatói” tevékenységén kívül „irodalomtanári”
szerepet is kapott a fogdában. Egyik kihallgató tisztjével érdekes
kapcsolatba került, annak kérésére segítette megírni angol
nyelvleckéit. S ő jelezte szinte már barátilag a fogolynak,
hogy nem kötelező semmit aláírni, amit nem akar… Fizikai bántalmazások
nem érték a rács mögött, a törvényesség betartásának látszatát
akarták kelteni.
Az előzetesből négy és fél hónap után, 1958. március
25-én szabadult, a tárgyalások azonban még hátravoltak. A
harmadik tárgyalási nap 1958. június 16-ára esett, arra a
napra, amikor Nagy Imre miniszterelnököt kivégezték… Az ítélet
szerint büntetését az előzetesben töltött idővel letudta.
Szabadulása után a teológiát befejezhette, tanáraitól
minden segítséget megkapott, nem veszített évet, büntetése mégis
évtizedekre árnyékot vetett életére.
A tanulmányok befejezése után, 1959-ben visszakerült a
Tiszáninneni Református Egyházkerületbe, a szerencsi egyházközségben
lett segédlelkész. Első lelkészi állomásán, Igriciben szolgált
egészen 1975-ig, amikor is a sajószentpéter-nagytemplomi egyházközség
lelkipásztorává választották, s Alacskán felügyelő lelkészként
segítette felesége szolgálatát.
A rendszerváltozáskor megindult tisztulási folyamatnak köszönhetően
és munkássága elismeréseként borsodi esperessé választották,
amikor egyházunknak tapasztalt, az elmúlt rendszerben nem exponálódott,
szorgalmas munkásokra volt szüksége. Ezt a pozícióit tizennégy
évig, 2003-as nyugdíjba vonulásáig tölthette be sok más
feladat és tisztség mellett. Ezenkívül tanított a pataki teológián
és a Miskolci Bölcsész Egyesület egyetemén is.
Kováts Annamária
(Köszönet Perjéssy-Horváth Barnabásnak, Horváth Barna életműsorozata
kiadójának, aki édesapja Pályánk emlékezete című, jövőre
megjelenő könyvéből információkat és képeket bocsátott
rendelkezésünkre.)
(Forrás:
reformatus.hu)
|