2011.10.28.
Terror
Kultúrsuttyók a stúdióban: Tompa Andrea és Márta István
beszélget
Természetesen
a Tilos Rádió is rendezett Dörner és Csurka-ellenes műsort. A
műsort Tompa Andrea színházi kritikus vezette, a vendégek között
természetesen ott volt Márta István, az Új Színház leköszönő
igazgatója. Tompa Andrea Dörner pályázatát elemezve egészen
megdöbbentő kijelentést tett. Méghozzá, hogy a pályázat Dörner,
Csurka és egy számára ismeretlen katolikus pap gondolataira épül.
Márta István a kijelentést jóváhagyólag tudomásul vette.
Tompa
ismeretlen katolikus papja valójában Molnár Tamás, akit a pályázat
a következő szerint említ: Ez a gondolatmenet Csurka Istváné,
atyai barátomé, aki pedig Molnár Tamás, a legnagyobb magyar
katolikus filozófus írásainak tanulmányozása révén jutott
el idáig.
Ebből
Tompa Andreának, a színházi kritikusnak az jött le, hogy Molnár
Tamás „valami” katolikus pap. Az a Molnár Tamás, aki a
Brooklyn College francia és világirodalom professzora volt. Ezen
kívül a Long Island-i Egyetem európai szellemtörténet
professzora, a Potchefstroomi Egyetem, a michigani Hillsdale Főiskola
és a Yale vendégprofesszora. A Mendozai Egyetem díszdoktorává
avatták. De tanított az ELTE-n vallásfilozófiát, a Pázmányon
filozófiát és ráadásul a Magyar Művészeti Akadémia tagjaként
is ismerték.
Megkapta
a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét, a Széchenyi-díjat,
a Stephanus-díjat és Nizza város ezüst díját politológiai műveiért.
Hatalmas életműve több mint negyven kötetre rúg, munkáit három
nyelven írta és az egész világon idézik. Ezt a Molnár Tamást
Tompa Andrea budapesti, kis-körúti színházi kritikus, egykötetes
írócska nem ismeri. Nem is hallott róla. Márta István
elbukott színházi igazgató nem ismeri, nem is hallott róla.
Legalábbis annyira nem, hogy helyreigazítsa Tompát. A stúdióban
jelenlévő többi nagyon szakmai színházi mérvadó nem ismeri,
nem is hallott róla.
Ezért
kell legalább egy – de inkább több –, a teljes magyar kultúrát
ismerő és bemutató színház. Ezért kell ezekben az állami-önkormányzati
pénzekből fenntartott színházakban magyar irodalomból,
ma-gyar kultúrából építkezni. Ezért nem helyes, ha a
budapesti színházi életet az ilyen-olyan ismeretekkel rendelkező,
de lényegében egy szubkultúrát képviselő „szakma”
vezeti. Nem helyes, ha a magyar kulturális élet az öntelt, a szó
szoros értelmében félművelt kis-körúti értelmiség kezében
van. Ez a réteg a XX–XXI. századi magyar kultúra fejlődésének
csak az egyik oldalát ismeri. Méghozzá a vastagon politikai, származási
alapon összeállt oldalát.
Miközben
a háborgás zászlajára a „Politika beleszól a kultúrába”
lózung van hímezve és sárga csillagokkal tarkítva a vészkorszak
jegyében tiltakoznak a nácik ellen, addig éppen a tiltakozók,
és elsősorban Ascher és Márta csináltak politikai ügyet a pályázatok
elbírálásából. Éppen ők gyakorolnak kultúrterrort, ők
lehetetlenítenek el mindent, ami nem a köreikből érkezik. Nem
lehet a „szakma” része, aki világnézetileg kilóg. A világnézeti
pedigrét pedig Ascher és – múlt heti nyílt levelük alapján
– a Mazsihisz állítja ki részben genetikai, részben kulturális
vizsgálódás után. A megfelelő pedigré híján a szakma
kitaszítja magából a kinevezett igazgatót. Balázs Péter,
Cseke Péter, Nemcsák Károly, Dörner György nem lehet igazgató,
ha mégis, az maga a fasizmus. A pedigrékiállító szakmai
bizottság most a teljes érdektelenségbe fulladt budapesti színházi
életet láttatja veszélyben, soha nem tapasztalt elánnal. A
veszély forrásai a nácik, akik megölik ezt a kiváló
budapesti színházi vircsaftot. Név szerint: Csurka István, Dörner
György és Pozsgai Zsolt.
Az
mindegy, hogy minden pedigrés rendező a helyén maradt, hogy
Szirtes Tamástól Mácsaiig, Alfölditől Eszenyi Enikőig senkitől
sem vettek el semmit, és nem is kértek számon semmit. A
politika részéről senki sem kérdezte meg, hogy ugyan miért
tartunk fönn egy színházat Andrew Lloyd Webber és egyéb
pedigrés szerzők musicaljeinek 600 millióért, miért csak Molnár
Fe-renc és Örkény és Szép Ernő és Ödön von Horváth és
Parti Nagy vagy Závada, esetleg a legújabb felfedezett Teslár játszható
Budapesten. Miért kötelező az ún. liberális oldalon állni
ahhoz, hogy megbízást, avagy felkérést kapjon a szerző? Miért
kérdőjeleződik meg mindenki tehetsége, akit nem az Ulpius,
vagy valamely ezzel egyenértékű társaság gondoz? Miért kell
magyarázkodnia annak, aki elfogadja mondjuk Dörner György felkérését
és miért nem kell magyarázkodnia, aki Alföldivel dolgozik együtt?
Miért
ugathatnak szakmaiságról, kultúráról, irodalomról olyanok,
akik Molnár Tamást papnak gondolják, mert az idézetben ott
van: katolikus. Az olyan antiszemita dolog, nem?
Az
említett műsorban persze a legfőbb félelem is megfogalmazódott.
Mi van, ha a Dörner, Csurka és Pozsgai vezette színház sikeres
lesz? Mi van, ha esetleg jók lesznek az előadások? Mi van, ha
érdeklődésre tart számot? Mi van, ha visszhangra talál a többségi
társadalomban?
Halk
gondolatfoszlány szűrődött ki a Tilos Rádióból: Az már nem
is nácizmus, az maga a holokauszt.
Csorja Gergely
|