2011.10.28.
Felújították a 18. századi
székelykaput
A hatalomnak a megosztás a célja
Csíkszentgyörgyön,
a kultúrház közelében avatták fel október 13-án Székelyföld
legrégebbi, eredeti helyén álló kapuját, melyet most újítottak
fel. Az esemény az egyik momentumát képezte a VIII. Székelykapuk
Napjának, amikor is egy autóbuszos túra keretében Csík legértékesebb
székelykapuit lehetett megismerni. A napot a menasági kultúrotthonban
tartott értekezlet zárta, ahol az eddig elért eredményeken kívül
az összes kapu felmérését és a leendő tevékenységek összehangolásának
elkövetkező lépéseit dolgozták ki. György József polgármestert
a rendezvényről, a hagyományápolásról és a népszámlálásról
kérdezem.
Minek tudható be, hogy Csíkszentgyörgy község
az egyik leggazdagabb székelykapu-hagyatékot tudhatja a magáénak?
– A hagyományőrzésnek köszönhető. Egy felmérés
szerint 120 székelykapu áll a községben. Ez a község tíz
faluból áll, de székelykapuk csak ötben találhatók, pl.
Pottyandon, Csíkmenaságban, Csíkszentgyörgyön. Székelyföldön
számos ház előtt lehet úgynevezett székelykaput látni,
amelyek a gazdaságok utca felőli bejáratánál állnak. A székelykapuk
egyébként fából készített, gazdag faragású és festésű
alkotások.
El lehet azt mondani, hogy a kulturális örökség átmentési
folyamatának egy fontos pillanatát ünnepelték?
– Igen, annál is inkább, mert az a székelykapu, amit méltán
nevezünk Csíkszentgyörgy egyik legszebb gyöngyszemének,
1775-ből való. Valóban a környék egyik legrégebbi eredeti
helyén álló székelykapujáról van szó. Hiteles, részletes
felmérést és dokumentálást végeztek a szakemberek; ha véletlenül
elpusztulna ez a remekmű, valamilyen formában mégis megőrződjön.
A székelység tárgyi kultúráját a
kommunizmus ideje alatt nem próbálták meg tönkretenni?
– Ha rendeletileg nem is tiltották, többször gátolták
a székelykapuk építését. Ahhoz, hogy egy székelykaput fel
lehessen állítani, bizony nem kevés pénz szükséges. A székelyeket
pedig eléggé elnyomták, és ez az egyik oka, hogy községünkben
1948 és 1990 között 4-5 székelykapunál nem több nem is épült.
A kommunista rendszer rányomta a bélyegét az emberek gondolkodására
is, és sajnos egyre kevesebben foglalkoztak hagyományőrzéssel,
és a múlt ápolásával.
A Kádár–Aczél-rendszernek is hatalmas bűne
volt, hogy elbutították az emberek egy részét, s akiket sikerült
megnyerniük, azokat nem érdekelte a hagyomány. A fiatalabb
korosztály őrzi a hagyományt önöknél?
–Úgy érzékelem, hogy hála Istennek egy elég magas székelykapu-építési
láz ért el bennünket, és ez nem kerüli el a fiatal családokat
sem. A közbirtokosság, az egyházak, az iskolák, a polgármesteri
hivatal mind-mind székelykaput állít. Ennek az is az oka, hogy
a községben 3-4 székelykapu-fafaragó mesterünk dolgozik. Ők
nagyban űzik ezt a mesterséget, és gyönyörű munkákat adnak
ki a kezükből. Magam is két kapu faragására akarok kiadni
megrendelést. Az egyik a felújított csíkszentgyörgyi piactérre
kerülne, a másik pedig a csíkmenasági parkban lenne. Az is érdekes,
hogy a néprajzosok és építészek meghatározzák, melyik kapu
értékesebb, és kidolgoznak egy olyan prioritási listát, mely
mentén összeállítható egy megyei kapumentési stratégia.
Miből élnek a csíkszentgyörgyi emberek?
– Sajnos a legnagyobb problémánk, hogy kevés
munkahelyet tudunk teremteni. Többnyire mezőgazdaságból élnek,
állattenyésztésből tartják fenn magukat az emberek. Az erdőkitermelés
és a faértékesítés után is jövedelmet kapnak. Egy kemény
munkához szokott szorgalmas nép lakja Csíkszentgyörgyet, ahogy
az egész Székelyföldet. S erre nagyon büszke vagyok. Csodás
dolog, hogy tavasszal, ahogy kizöldül a természet, egy pillanat
alatt megművelik a székelyek a földeket. Nem húzzák az időt,
és nem számítgatnak, hogy az nekik megéri-e. Ha számolnának,
akkor rájönnének, hogy bizony veszteségesen dolgoznak,
felhagynának eddigi tevékenységükkel, és elesnének attól a
létminimumtól, amit a mezőgazdaság jelen pillanatban számukra
biztosít.
A fiatalok a településen maradnak, vagy inkább
nagyvárosokban próbálnak szerencsét?
– 1990-ben történt egy nagy elvonulás, de ez a folyamat
leállt, és nem lehet azt mondani, hogy a fiatalok mind itt hagyják
a községet. A fiatalok bizony ügyeskednek, s ennek örülök: néhányan
farmot alapítottak, s megpróbálnak szakszerűen gazdálkodni, s
mindebből meg is élnek. Persze vannak, akik a tanulás után
szakmában helyezkednek el Csíkszeredában, és környékén.
Arról van adat, hogy mennyien kérték a
magyar állampolgárságot a községben?
– Mi ezt pontosan nem tartjuk számon, de 200 körüli a
számuk. Ők nem azért kérték az állampolgárságot, hogy
Magyarországon éljenek.
Néhány évvel ezelőtt azzal ijesztgették a
magyarokat a szocialisták, hogy jönnek az erdélyiek és
elveszik a munkát.
– Teljes felelősséggel állíthatom, hogy nem ez van a háttérben.
A magyar állampolgárság erkölcsi elégtételt nyújt. Nálunk
többen nem sietnek felvenni az állampolgárságot, de azt sem
mondják, hogy nem akarják. A fiatalabb generáció könnyen
folyamodik a magyar állampolgársághoz, jól mobilizálható, de
az idősebb korosztály tagjait igen nehéz kimozdítani a faluból.
Ezért arra gondoltunk, hogy buszokat bérelnénk ahhoz, hogy a
beadványt leadják Magyarországon, majd az eskütételre újra
kiutaznánk csoportosan.
Október 20-án veszi a kezdetét a népszámlálás
Romániában. Az összes magyar párt amellett kampányol, hogy a
magyarok vallják meg magyarságukat, mert létezik egy rafinéria,
hogy feltüntetik nemzetnek a székelyeket is.
– Jól fogalmazott, valóban rafinált dologról van itt
szó. Igen, külön kódszámot kapnak a székelyek. Ha egy székelyföldi
a maga öntudatával azt jelöli meg, hogy ő nem magyar, hanem székely,
akkor az országos statisztika szerint bizony kevesebb lesz a
magyarság lélekszáma. Tudjuk, hogy nemrég megjelent a Székelyföld-program,
ami ellen nincs kifogásunk, de az már baj, ha külön nemzetiségnek
gondolják magukat a székelyek. Hiszen nincs külön székely
nyelv sem.
Tehát a székelyek büszkeségét használja
ki a hatalom?
– A hatalomnak a megosztás a célja. Ha a statisztika
szerint Erdélyben nem 1,5 millió magyar van, hanem 8 százezer
magyar és 7 százezer székely, a kettő nem ugyanazt jelenti. A
nyelvhasználati küszöb is sokat jelent. Ha egy községben a
magyarok aránya eléri a 20%-ot, akkor kötelesség magyar nyelvű
táblákat is kitenni. De ha 18% magyar 2%
székely, akkor minden hiába. Ez olyan, mintha egy
csoporton belül valaki németnek, más pedig szásznak vallja magát
Erdélyben.
Medveczky Attila
|