2011.09.02.
Kerámiafestmények
Miklós János kiállítása a székesfehérvári Pelikán Galériában
Miklós János kerámiafestményeinek
tárlata – jómagam még nem láttam ilyen műfaji kollekciót
– nemcsak meghökkentő, de a szó szoros értelmében unikum
is. Az nem újdonság, ha egy keramikus (keramikus-szobrász) jól
bánik a formán kívül a színekkel is, hiszen gyakran ez a
„kiegészítő” elem, a különféle formában és alakzatban
fölvitt máz adja a műtárgy teljességét. De hogy valaki odáig
merészkedjen, hogy az ötven centiméter átmérőjű, egy kissé
domború korongot – akár festő a vásznat – alapként
kezelje, és ecsettel vigye rá jobbára nonfiguratív látomásait,
példátlan (előzmény nélküli) próbálkozás.
A keramikus invenciója az anyag alakításában nyilvánuljon
meg – a forma a kerámia sava-borsa –, s aki ettől eltér (már
pedig a szakma ilyen megátalkodott hagyományőrzőkből áll),
az ki tudja mit hoz a fejére. Nem mindegy, hogy felhőt vagy
koszorút. Miklóst, az első pillanatra látni, az utóbbi illeti
meg. Hiszen a festőecset bátorsága – idegen anyagon kell úrrá
lennie– az úttörő művész bátorsága is. Aki lázálmát
megvalósítva arra bírta a vizesen megfestett anyagot (kreatont),
hogy az
1000 Celsius
fokon való égetés után egy különleges, csupán rá, mármint
a művészre jellemző festő-világot tükrözzön.
A harmincegy megfestett korong festészettörténeti példatár
is lehetne – a másolásnak így vagy úgy megvan az értéke
–, ha a keramikusművész megelégednék a megjeleníthető világ,
a furcsa anyagra fölvitt, piktúrájában fölöttébb izgalmas
históriai vagy személyes emlék korrekt tálalásával. Ám Miklós
avantgárd hevülete odáig megy, hogy franciás beütésű lírai
absztraktjában saját benső látomásait akarja kibontani. Ebbe
a nem mindennapi avantgárdba természetesen belefér a magyar
mitológia nem egy jellegzetes toposza (Emese álma, székely rovásírás), de még inkább mindazon, a
gesztusecsetet a szimbólumvilágokban megmártó „tárgyi”,
„érzelmi” folklór, amelyek révén az értelmezés különös
tárnái nyílnak meg.
A visszafogott, ám a matt felület révén is fénylő színvilág,
a jel-együttesekre külön is reagáló szerkezet (Gyöngy-madár;
Sámán útja), a bibliai erezettség (Zarándokút;
Úton) és a kalligrafikus „romlottság” mint közmondásszerű
ítélet (A szó elszáll)
mind-mind olyan lényegi, az önkifejezést többszörös homályain
át is segítő rendszerépítő elem, amely a nonfiguratív mezőben
az absztraktnak szavaz létjogot, de nem idegenkedik a figurális,
fél-figurális emlékek – a tükörképében is szenvedést, a
megigazulás eljövetelét involváló vonulás (Úton)
és a körhinta centripetális erejét egyedkiválasztó minőséggé
avató körforgás (Tündértáncoltató
sámán) – jelenlététől sem.
Nem, nem föltétlenül szükséges a jelképtár és szimbólumvilág
gazdag jelentéstartományát fölfejtenünk, hogy értsük a kerámiába
oltott, hol zenei ritmusélményeket sugalló, hol mítoszi párhuzamaiban
ugyancsak karakteres festői kitárulkozás összes mélységét.
Ám aki az érzelmi vonulaton – a tetszik, nem tetszik nagyon is
szubjektív kategóriáján – túllép, az előtt nemcsak az út
rejtélye nyílik meg („Az evangéliumi tanítása szerint a
királyi út: Jézus.” Miként a Jelenések könyvében olvasható: „Én vagyok az út, az igazság
és az élet. Senki sem juthat el az Atyához, csak általam”),
hanem az egyetemes tudás szerkezetet-motívumvilágot fölfejtő-magyarázó
könyve is.
Miklós Jánosnál ez a könyv, hitvilágában ne kételkedjünk,
az Írás. S eme bibliai körbe a Teremtés
– a szállongó angyal képében megjelenő Úr
„harangszavával” – éppúgy beletartozik, mint a Válaszút
– eme részekre, színtartományokra osztott égi s földi
terrénum – szerkezetbéli sokarcúsága. A címből-megnevezésből
nyerhető többlet – például a Főnix esetében a görög-római mitológia csodás madarának értelmezése:
a hamvaiból újjáéledő maga a megújuló élet – azonnal
elporladna, ha keramikus-festőnk az álmokból lett foltok
korongján nem tudná a részek kavargásának és összeállásának
mikrokozmoszát megmutatni. Természetesen
ez esetben is absztrakt képről van szó, lírai absztraktról,
amelyen érzelemfutamok közvetítik eme sajátságos „csillagkép”
részegységeinek bolyongását. A Sirius
I. és a Sirius II. is – most már valóságos csillagként
– ehhez a vonulathoz tartozik. A Főnix-szel
– érthető – ellentétben mindkét festmény színosztása tömött
felületet eredményez. A természeti jellemző – „legfényesebb
csillag” – nem az élénk, rikító színekben realizálódik,
hanem a sugárszerű, illetve lángnyelvszerű kompozíció
szerkezetében. Utánozhatatlanul szép világot közvetít
tengerszemeinek kékségében a Szárnyalás.
A címmel ellentétben – amelyet a nonfiguratív földrész (érzésvilág)
értelmezése lehetővé tesz –, én nem fölfelé vivő, lendítő
erők képi megfogalmazását látom, sokkal inkább valaminő
benső mélység tükröződését.
Ez a – most már Miklós János nevéhez köthető –
kerámiafestészet attól hihetetlenül gazdag, színosztásában
és foltrendszerében variációk ezerét termő –, hogy a
korongok felülete valóságos harctérré: érzelemkisülések
ütköző porondjává válik. A művész nyilván olaj-vásznon
is meg tudná teremteni a lírai absztrakt – a magyar
hiedelemvilág és a biblia jelkép-együttesét érzelmi faktorként
működtető kitárulkozás – kozmoszi irányultságú személyességét.
De neki, mert újító álmodozóként
sem utolsó, a kerámiakorong adatott. Annak körkörös zártsága
és – paradox – örvénylő erejű nyitottsága. Ebben az „összeférhetetlen”
jellemzőket eggyé forrasztó tágasságban a szerkezetek különbözősége
– éltető elemünk a kontraszt – igencsak döntő hatású.
A vonallal karcos Izgalmas
utazás és a közép hullámvonalán vitorlát stilizáló Jó
szél hogyne különböznék a horizontális hullámvonalaival
izgalmas Rezgéstől.
Mint ahogyan a három insula-variáció is (Sziget
I.-III.) – más-más szerkezetű építkezéssel – jócskán
elüt a kiállítás egyik fő vonalától. Nevezetesen attól a
kalligráfiával, olvasható székely-magyar rovásírással díszített
korong-sortól, amelyen történelmünk mélysége – föntje és
lentje –, jóllehet absztrakt formában, úgy ábrázoltatik,
hogy a néző beleborzong (Múlt-kor
I.-VII.).
Szakolczay
Lajos
|