vissza a főoldalra

 

 

 2011.09.02. 

Márai Sándor: A gyertyák csonkig égnek

(Kassai Thália Színház)

Nemcsak itthon tűzik műsorukra Márai Sándor darabjait a teátrumok, hanem a világon mindenütt, Európában is ő az egyik legünnepeltebb magyar szerző. Olaszországban valóságos Márai-kultusz alakult ki, műveit egymás után dobják piacra, drámáit sorra mutatják be. Mindig nagy és rendezőt próbáló feladat olyan művet színpadra állítani, amelyet szerzője nem színpadi előadásra szánt. Más a követelménye a regénynek és más a drámának. Ami megfog bennünket olvasás közben, az nem biztos, hogy a színpadon ugyanazt a hatást váltja ki belőlünk. Egy lassú sodrású, csendesen hömpölygő regény cselekménye nem garantálja az élvezetes, feszes és pergő előadást. Amíg a betűket olvassuk, aközben jut időnk a mélázásra, elmélyülésre. Amikor színházban ülünk, és a színpadon történtekre figyelünk, akkor kevesebb időnk marad gondolataink tisztázására. Mindezen fölül a látvány is megköti fantáziánkat, sok mindenre tekintettel vagyunk, a díszletre, a jelmezekre, a színészi játékra, a zene, a kép- és a hanghatás is megosztja figyelmünket.

Beke Sándor rendezi A gyertyák csonkig égnek dramatizált változatát, amit Kassán a Thália Színházban 2010. május 23-án mutattak be. Az idén, május 11-én vendégjáték keretén belül az egri Gárdonyi Géza Színházban már előadták, a XX. Diósgyőri Várszínházi Esték jubileumi programsorozatban pedig a Várban augusztus 15-én. Már Márai is érezte, A gyertyák csonkig égnek szinte kínálja magát a színpadra állításra, ezért nekifogott. A Parázs címet adta a készülő átdolgozásnak, de sehogyan sem haladt a munkával, végül nem fejezte be. A kassai színház számára Pozsgai Zsolt dramatizálta a regényt. Minden olyan emberközeli ebben a színjátékban, mert belőlünk, gyarló jellemünkből fakad. A jelenetekben ráismerhetünk magunkra, ugyanis azok nem szépítenek meg, nem igyekeznek vonzóvá tenni bennünket, hanem mint a jó tükrök, úgy adják vissza képünket, és megláthatjuk magunkat bennük. Ez a darab titka, ez fogja meg lelkünket, ettől figyelünk lélegzetvisszafojtva majdnem két óráig, amíg tart az előadás.

A színjátékban – mint egy hamisítatlan analitikus drámában - már minden fontosabb esemény 40 évvel ezelőtt megtörtént, ezeket taglalják, boncolgatják és élik át újra meg újra a szereplők. Fiatal, tettre kész, elszánt, a jövőben bízó ifjak voltak, amikor az életüket megváltoztató dolgok megestek velük, és most idős, a fotelben gubbasztó, lemondó, a múltba visszarévedő öregemberek, akiknek elszámolnivalójuk van egymással. Mindegyiknek égeti a lelkét több kisebb és egy nagy titok, szeretnék is, meg nem is, ha minden kiderülne.  Az elején a cselekmény igencsak komótosan halad előre. Nem ismerjük meg csak az egyik fél változatát a 40 évvel ezelőtti eseményekről. A Henrik az, aki emészti magát szobája mélyén, régi sérelmeit hánytorgatja fel, és várja Konráddal a nagy találkozást, mert szeretné kételyeit eloszlatni, és a lelkét mardosó kérdésekre végre feleletet kapni. Először csak apróbb kifogásait tudjuk meg. Ilyeneket, mint például a köztük lévő megmagyarázhatatlan féltékenységet, ami azért keletkezett Konrádban, mert Henrik jobb anyagi körülmények között, szeretőbb család körében élt. Sohasem értette, és ezért nehezen dolgozta föl, hogy ő szinte testvérként kötődött Konrádhoz, feltétel nélkül megbízott benne, addig Konrádban mindig valamiféle bizalmatlansággal vegyes nyugtalanság, vetélkedés munkált. Szinte mániákusan ragaszkodik ahhoz, hogy a nagy, több, mint 40 év óta köztük lappangó titokra fény derüljön. Ez a titok nem mással, mint Henrik imádott feleségével, Krisztinával kapcsolatos. Melyiküket szeretette igazán, mert nem volt hű hozzá, Konrád miért szerette el barátja feleségét, tényleg tőrbe akarták csalni, meg akarták ölni? Ezekre a súlyos kérdésekre  várja a választ. A darab közepe felé gyorsulni kezdenek az események. Végre eljön látogatóba Konrád. Mindketten érzik, a halál küszöbén járnak, ezért már nincs helye a mellébeszélésnek, itt az idő a tisztázásra. Henrik harcias és támad, Konrád óvatos és védekezik. Vonakodik, hogy határozottan, minden kétséget kizáróan, egyértelműen válaszoljon az őt sürgető kérdésekre. Fölizzik, szinte sistereg körülöttük a levegő, de Konrád mindig kicsúszik Henrik markából, hiába szorítja sarokba, Konrád ügyesen kihátrál belőle, a nyíltan vagy burkoltan nekiszegezett kérdések elől kitér. Van, amire igent mond, van, amit cáfol. Hogy Krisztina és Konrád tényleg a Henrik életére tört, nem derül ki, ugyanúgy a levegőben marad, mint a darab elején. Márai és a rendező is a nézőkre bízza, döntsék el, megtörtént-e a tragikus vétség, vagy Henrik csak képzelődött 40 éven át.

A gyertyák csonkig égnek igazán parádés szerepekkel ajándékozza meg a színészeket. A sérelmeit 40 éven át halmozó Henriket Pólos Árpád személyesíti meg. Alakításából érezzük, hogy szinte robbanásig feszül benne az indulat, szeretne mindennek a végére járni. Kelemen Csaba Konrádot jeleníti meg. Az általa életre keltett figura olyan, mintha nem lenne becsületes, egyenes jellem. A mindent tudó Nini dajkát Cs. Tóth Erzsébet, a két férfi szívét rabul ejtő Krisztinát Abaházi Nagy Lívia viszi fel a színre. Nem csak Márai Sándor gondolataiért, hanem a két főszereplő színész avatott játékáért is érdemes megnézni ezt a produkciót. (Felső képen: Kelemen Csaba és Pólos Árpád; alsó képen: Pólos Árpád, Tóbisz Titusz és Cs. Tóth Erzsébet.)

 

Dr. Petővári Ágnes