2011.09.02.
Dunaföldvári örökség: erőltetett
fejlesztések, előnytelen szerződések
Nem leszünk a „jóléti turizmus” áldozatai
Az ország szívében,
a négy égtáj fontos főútvonalainak találkozásánál a Dunántúl
keleti kapuja Dunaföldvár. A város szolid szépségével,
takarosságával ékszerdobozként tűnik ki a két iparváros,
Dunaújváros és Szekszárd között. Aki nyugat felől érkezik,
az előtt igazán itt nyílnak ki a sík Alföld tájai. Aki pedig
kelet felől kel át a Dunán, az a nevezetesen terjedelmes löszfallal
találkozik, és vár rá a lankás Dunántúli táj. Szerkesztőségünk
vendége Keresztes Lajos, Dunaföldvár polgármestere.
– Tisztelt Polgármester úr! Ön tavaly ősztől áll a város élén,
elődje Nagy Gáborné független polgármester volt. Milyen örökséget
vett át tőle?
– Az előző ciklus erős, és talán erőltetettnek is
mondható fejlesztési politikájának egyik következménye, hogy
erre az évre a város elérte hitelfelvevő képessége maximumát;
227 milliós hiánnyal terveztük meg a 2011-es költségvetést.
Ennek az összegnek kb. 2/3 ad része fejlesztési hitel. Az idei
költségvetéssel kapcsolatban megfogalmaztuk, hogy a fejlesztések
mellett az új beruházások működtetésére és a város üzemeltetésére
is figyelni kell. Eddig a város a pályázatokhoz szükséges önrészt
elő tudta teremteni, de a legtöbb esetben az új fejlesztések működtetése
igencsak drágára sikerült. Erre a legjobb példa az áprilisban
átadott iskolaépület. Annak ellenére, hogy ott az első félévben
csak temperáló fűtés volt, a hatalmas terek miatt igen jelentős
gázszámlát halmozott fel. Az előző ciklus örökségeinél
nem is az anyagi természetűek jelentik a főbb problémát,
hanem némely szerződés. Az elmúlt években ugyanis olyan szerződéseket
is kötöttek, melyek inkább az építésekre és nem a működtetésre
voltak optimalizálva. Ilyen például a 2003 elején megkötött
szennyvíztisztítási megállapodás. Bár Dunaföldvár 54%-ban
a szennyvízrendszer tulajdonosa, az üzemeltetés viszont már
nincs a város kezében, így minimális a befolyása az árképzésre.
Ez a tulajdoni arány csak akkor jelentkezik, ha fizetnünk kell,
s nem köszön vissza szavazati arányban sem. Ezért már pert
indítottunk a szennyvíztisztítót üzemeltető céggel, mert
rendkívül magasnak tartjuk áraikat. Kétségtelen, hogy az üzemeltetés
eladása pénzt hozott a városnak, de ezt mára felélték, ezért
tárgyalunk a környékbeli településekkel a szerződés módosításáról.
– Elméletileg tehát van mód a szerződések módosítására.
– Lehetne, de… Több hónapja tárgyalok a többi három
érintett település vezetőjével, de ők, hiszen számukra a
szerződés rendkívül előnyös, egyelőre nem hajlandóak érezhető
módosításra.
– Amikor úgy döntött, hogy elindul a polgármesteri tisztségért,
tisztában volt a település anyagi helyzetével és ismerte a már
említett problémás szerződéseket?
– 2006-tól önkormányzati képviselő voltam, valamint a
pénzügyi bizottság tagjaként bizonyos szintig ismertem ezeket
az ügyeket. Amikor pedig átvettem a város vezetését, akkor az
idei évre vonatkozó fejlesztések és szerződések aláírása
már megtörtént. Ahol lehetett, változtattunk, pl. a testület
2010 végén visszamondott egy fürdőfejlesztési pályázatot,
mert nem tudtuk volna előteremteni a 103 millió forintos önrészt.
2010-ben Dunaföldvár
első helyet ért el a pinceleszakadások miatt a vis maior eseményekben.
Egyértelmű: a 2011-es költségvetést úgy kellett terveznünk,
hogyha kiírják azokat a pályázatokat, amelyek lehetővé
teszik a löszfal stabilizációját és a csapadékvíz elvezetését,
akkor azon el tudjunk indulni. Mindazok ellenére, hogy egy nagyon
szigorú és takarékos költségvetési politikát képviselünk,
bizonyos kérdésekre – pl. a közbiztonságra és a lakosság
vagyonbiztonságához elengedhetetlen fejlesztésekre – elő
kell teremteni a forrásokat.
– Többes szám első személyben beszél, bár a testületben kisebbségben
vannak a Fidesz–KDNP-s képviselők a függetlenekkel szemben.
– Ez így van, de a testületen belül nem pártalapúak a
törésvonalak. A legfontosabb döntések, pl. a költségvetés
konszenzussal született. Elég szigorú a büdzsénk és annak
szociális fejezete is. Tudjuk, hogy vannak olyan társadalmi
csoportok, melyek azt nézik: hol lehetne különböző trükkökkel
kisebb-nagyobb támogatásra szert tenni. Mi ezzel a költségvetéssel
megnehezítettük az ilyen trükközőknek a városba költözését,
és így talán nem leszünk a „jóléti turizmus” áldozatai.
– Nem tartanak attól, hogy ezért különböző jogvédők,
ombudsmanok megróják önöket?
– Így is elég sok a problémánk azokkal a
szervezetekkel, melyek csak ellenőrizni jönnek, és olyanokat írnak
elő, ami tovább terheli a várost. Kérdésére válaszolva: látok
egy országos elmozdulást ennek a témának a megítélésében.
Churcill mondta az amerikai külpolitikáról: miután minden hibát
elkövet, azután már a helyeset cselekszi. Eddig mi egy olyan
hibás politikát követtünk, hogy a jogvédőktől való félelem
miatt nem mertünk a többség, a közösség érdekét védő döntéseket
hozni. Ma már elérkeztünk egy olyan ponthoz, ahol ezt a hibás
politikát nem lehet tovább folytatni. Ha valakinek ez nem
tetszik, akkor aligha várhatja el, hogy a többség igazodjon
hozzá.
– Térjünk rá a munkahelyteremtésre. Gondolom, maga az önkormányzat
főleg a munkahelyteremtés feltételeinek elősegítése érdekében
tud tenni. Milyen intézkedésekkel?
– A várostól északra épül, nagyon komoly beruházás
keretében egy bioetanol-üzem, ami 80 munkahelyet biztosít a jövőben.
Az építő amerikai cég elfogadta kérésünket, hogy csak abban
az esetben keresnek más településről munkaerőt, ha az adott
munkakör betöltésére nálunk nem találnak alkalmas jelentkezőt.
Egy ilyen befektetésnél nagyon sok a bürokratikus apró munka,
s ezen a téren a város minden segítséget megad, hogy az üzem
a meghirdetett határidőre – 2012. márciusára – valóban
termelni tudjon. Azt is tudjuk, hogy ahol egy nagyüzem beindul,
ott rövid időn belül több kisebb befektetésre kerül sor.
Ebben bízunk mi is Dunaföldváron, hiszen már vannak érdeklődők,
s köztük olyanok is, akik az ipari parkban működnének. Ez az
ipari park elég nagy kiterjedésű, folynak a beruházóval a tárgyalások,
s amíg nincs végleges döntés, addig nem szeretném megnevezni
a vállalkozót.
– A különböző beszerzéseknél előnyben részesülhetnek a helyi
vállalkozók?
– Természetesen; egyik célunk a monopóliumok megszüntetése
volt, tehát a jövőben nem képzelhető el, hogy mindig ugyanaz
a cég tervezzen. Az is az elmúlt ciklus öröksége, hogy egy
olyan tervezőnek adtak megbízatásokat, akivel igen sok probléma
volt, pl. az újonnan átadott iskola konyhája olyan kicsire
sikeredett, hogy az ott dolgozók egymást akadályozzák munka közben.
Illetve a strand felújítását újra kellett terveztetni, mert
olyan lényeges elemek, mint a páraelszívó, az első tervből
kimaradt. Így viszont az egész beruházás költsége megduplázódott
és elérte az ötvenmillió forintot.
Fő célunk a
helyi vállalkozók helyzetbe hozása, és a két nagyobb beruházásunknál
– egy útnak a csapadékvíz-elvezetésénél és a Kálvária
partfal stabilizációjának első üteménél – is arra kértük
a fővállalkozókat, hogy ha lehetséges, mindent a helyi cégektől
rendeljenek meg.
– Van-e arra mód, hogy a helyi vállalkozóknak reklámozási felületetet
biztosítsanak? Tehát, ha valaki friss pékárút akar vásárolni,
ne feltétlenül csak a nagyáruházakban gondolkodjon.
– Az önkormányzat havi lapjában és a helyi televízióban
van erre a reklámozásra lehetőség. Dunaföldvár egy
kilencezres település, ahol az a legjobb reklám, mikor szájról
szájra jár a híre a portékájuknak. Ma a mi helyi vállalkozóinknak
elsősorban nem médiafelületre, hanem fizetőképes keresletre
van szükségük. Azt is megtehetjük, hogy az iskola, mint a
legnagyobb fogyasztó, a helyi beszállítóktól rendeljen.
– Programjában szerepelt a helyi mezőgazdaság profitképes kihasználása.
Ezt miként kívánják elérni?
– Az épülő bioetanol-üzem a környék legnagyobb
kukoricafelhasználója lesz. Állandó, megbízható megrendelőként
képes a kukoricaárak stabilizálására. Ráadásul az üzem
egyik „mellékterméke”, a kukoricatörköly kiváló állati
takarmány. A város mezőgazdasági külterületein lehetőségeinkhez
képest megpróbáljuk fejleszteni az infrastruktúrát.
– Tehát van erre pénz?
– A szükséges fejlesztésekre kigazdálkodjuk a kívánt
összeget, de többre nincs mód, mert az idei költségvetéssel
a város elérte hitelfelvételi képessége határát. A másik
lehetőség a bevételek növelésére az adóemelés, ami egyértelmű,
hogy most nem járható út. Abban bízunk, hogy a következő évtől
a bioetanol-üzemből származó iparűzési adó jobb helyzetbe
hozza a város költségvetését.
– Bár már a nyár végén járunk, de talán lesz még több napsütéses
hét is. Mennyire vonzó idegenforgalmi célpont Dunaföldvár? Ha
a turizmusra, az épített örökségre gondolunk, akkor a
Csonka-tornyot, a Vármúzeumot, az Öregtemplomot, a Barátok
templomát és a Dunaföldvári Gyógy- és Strandfürdőt említhetjük.
– Dunaföldváron a ’90-es évek közepéig nagyon látogatott
volt a kemping. Azóta a kempingezés divatja hátrébb szorult,
így kevesebb turista érkezik hozzánk. Annak nagyon örülünk,
hogy megépült az autópálya, ám így csökkent az átmenő
forgalom, ami a vendéglátásban is érzékelhető. Mi a
stranddal kapcsolatban a gyógyfürdőre szeretnénk fektetni a
hangsúlyt, hiszen egy élményfürdő építésére nem lenne
megfelelő forrásunk. Már a strand ilyen fokú átalakítása is
jelentős költséggel jár, és a fő szempontunk a finanszírozhatóság.
Sajnos a fürdőnk jelenleg veszteséges – érezhető a turizmus
visszaesése – és azzal, hogy 2009-ben a város visszavásárolta,
a hitelállományát növelte .
– Ha nem a turizmus, akkor az iparűzési adó jelenti a fő bevételt?
– Igen. Jelenleg 2,3 milliárd forintos a város költségvetése.
Az iskola fenntartásához komoly állami normatívák érkeznek,
de maguk a gyermekintézmények évente kb. 260 millió forintos támogatást
kapnak a várostól. Az iparűzési adó évente kb. 210 millió
forintot tesz ki, tehát még az oktatás finanszírozására sem
elegendő. Ezért a város számára nagy könnyebbséget
jelentene, ha az alapfokú oktatás finanszírozását átvállalná
az állam.
Medveczky Attila
|