2011.09.09.
Kitörni
a silányság világából
Célom
a szereteten alapuló színház
Kőszegi Ákos
Jászai Mari-díjas színművész 1960-ban született
Budapesten. 1985-ben végezte el a Színház- és Filmművészeti
Főiskolát, s még ebben az évben csatlakozott a Szegedi Nemzeti
Színház társulatához. 1989-től a Pécsi Nemzeti Színház
tagjainak sorát erősítette, 1992-től az Arizona, 1993-1994 között
a József Attila Színház tagja volt. 1994-1996-ig a Radnóti Színházban
lépett fel, majd a Soproni Petőfi Színházban játszott
2003-ig. Jelenleg a Kecskeméti Katona József Színház tagja.
Színpadon játszotta
többek között Hamletet, Benedettót és Oberont
Shakespeare-adaptációkban, Fagint az Oliverben, Lennyt az Egerek
és emberekben, Dmitrijt a Kamarazov testvérekben, számos más
mellett.
Kőszegi Ákos a
legfoglalkoztatottabb szinkronszínészek közé tartozik.
Sorozatokhoz, filmekhez egyaránt felkérést kap. Ő kölcsönzi
Victor Garber hangját az Aliasban, James Gandolfini magyar hangja
a Maffiózókban, David Carusóé a Miami helyszínelőkben.
Gyakran szinkronizálja Tom Hanks színészt, s kisebb, de annál
jelentősebb szereplők is megkapják orgánumát: a Csillagok háborújában
Mace Windut, azaz Samuel L. Jacksont, A Gyűrűk Ura második és
harmadik részében pedig Grímát szólaltatja meg magyarul, akit
Brad Dourif alakít.
Színpadi
szerepei: William Shakespeare: Rómeó és Júlia – Lőrinc
barát; Móricz Zsigmond: Úri muri – Szakhmáry Zoltán,
Schiller: Ármány és szerelem – Ferdinand; Schiller: Don
Carlos – címszerep, Posa márki, II. Fülöp; MacDermot–Ragni–Rado:
Hair– Berger; Kesey–Wasserman: Kakukkfészek – Mac Murphy;
Peter Shaffer: Amadeus– Antonio Salieri; Peter Hacks: Amphitryon–
Jupiter; Ivan Kušan: A balkáni kobra– Juraj Ardonjak, vállalkozó;
Georg Büchner: Danton halála– Danton; John Steinbeck: Egerek
és emberek– Lennie, Márai Sándor: Eszter hagyatéka– Lajos;
Pozsgai Zsolt: Szabadságharc Szebenben – Kosztka; Gaál József:
A peleskei nótárius– Gazsi; Niccolò Machiavelli:
Mandragóra– Ligurio; Shakespeare: Lear király – Cornwall
hercege; Forgách András: A kulcs– Báty; Székely János:
Caligula helytartója – Petronius, William Shakespeare: III.
Richárd –címszerep.
Végigutaztam az egész életemet
–Pályafutását olvasva kitűnik, hogy hat színház
társulatát is erősítette, a hetediknek, a kecskemétinek 2003
óta a tagja –ami rekordidőnek számít–, és ott átélt egy
vezetőváltást is. Ennyire szereti Kecskemétet, vagy pedig mind
Bodolay Géza a régi, mind Cseke Péter a jelenlegi igazgató is
jó lehetőségeket adott önnek?
–Nagyon kedvelem Kecskemétet,
mert egy harmonikus, fejlődő település, emellett mindkét említett
úriember jó barátom; értékes művésznek tartom őket, attól
függetlenül, hogy teljesen más a színházi koncepciójuk. Ezek
az elképzelések számomra elfogadhatók, és mindkettőjükkel
szerettem/szeretek dolgozni, mert „mindenevő” vagyok a színházi
szakmában.
–Azt mondják, hogy míg Bodolay inkább művészszínházat
csinált, addig Cseke népszínházat.
–Bodolay Géza az ún. német
színházat valósította meg, és így nagyon dús rendezői
koncepcióval rendelkező előadásokat hozott létre, olyanokat,
melyeknél a színészi megvalósítás hátrébb szorult.
Viszont, ha egy színész az ilyen koncepcióban jól játszott,
akkor a közönség is élvezte az előadásokat. A Cseke-féle színházat
pedig a színész-központúsága miatt szeretem.
–Bodolay Gézával együtt több színész távozott.
Nem kérte meg önt, hogy szolidaritásból hagyja ott a kecskeméti
színházat?
–Nem, bár lehet , hogy elvárta volna, de én már végigutaztam
az egész életemet, s ezért belefáradtam abba, hogy egyik színházból
a másikba menjek. Az a város, ahol a színházi vezetőváltásig
már öt évet eltöltöttem annyira megszeretett és elfogadott,
hogy hibát követtem volna el, ha továbbállok. Ettől függetlenül
budapesti vagyok, Kecskemét pedig azt jelenti, mintha egy másik
életem is volna.
–Ritkaság egy színész életében, ha egyazon
műben több figurát is alakíthat. Feltűnt, hogy a Don
Carlosban három szerepet is eljátszott.
–Így van; voltam Carlos, Posa és Fülöp király is. Ez
szinte egyedülálló egy színész életében. A címszerepet még
kezdő színészként Szegeden játszottam, Posa márkit már Pécsett
alakítottam , míg Kecskeméten II. Fülöpöt.
–Az elmúlt évadban két nagy, érdekes szerepe is
volt: III. Richárd és Petronius, Caligula helytartója. Mindkettőben
központi kérdés a hatalom, illetve annak gondolkodás nélküli
kiszolgálása. Egyes vélemények szerint gonosz embert játszani
hálásabb, mint jót. Ön is így véli? Mert a pozitív szereplőket
sokszor naívnak hiszik.
–Már említettem, hogy „mindenevő” vagyok, és nem válogatok
aszerint, hogy pozitív, vagy negatív figurát játsszak. Vallom:
hogy mindent jól és hitelesen kell alakítani. Az igaz, hogy egy
intrikus figura megformázásakor gazdagabb eszköztárt lehet
használni, s talán ezért hálásabb ilyen szerepeket alakítani,
de egy hős figurát is „színessé” lehet tenni, ha valaki a
saját gondolatait és életének történeteit használja fel támpontként.
–Székely János Caligula helytartója c. drámája
pedig olyan mű, ami minden korra kivetíthető.
–Természetesen, mert azt mutatja be, hogy milyenné válnak
az emberek egy diktatúrában. S ekkor már mindegy, hogy az
eredeti korba helyezzük-e a művet. Amikor ez a mű született,
akkor is egy esztelen diktatúra tombolt. A Római Birodalom egyik
nagyon magas rangú tisztjét játszom, aki gondolkodás nélkül
teszi, amit tennie kell, mert ebben rejlik a birodalom ereje. Az
uralkodó, Caligula eszement, irracionális dolgokat követel meg,
de még ezeket a parancsokat is végrehajtaná. Csakhogy találkozik
egy emberrel, Barakiással, aki ráveszi Petroniust, hogy legyenek
önálló gondolatai. Petronius ezért egy különös átalakuláson
megy át a darab alatt.
–Hogyan
fogadta a közönség ezt a darabot, mert egyes színházcsinálók
szerint drámákra, ráadásul magyar szerzők műveire nehéz
becsalogatni a nézőket?
–Ha jól játsszuk
a darabot, úgy hogy a néző figyelme egy pillanatra sem terelődik
el a színpadról és így megfogja őt a gondolatiság, akkor
sikert lehet elérni. Kecskeméten a Caligula helytartójának
olyan különleges a sikere, hogy felállva tapsolnak a nézők,
mintha csak egy musicalt játszanánk. Ennek titka: ha minden leírt
mondat mögé a színész elhelyezi a saját gondolatát, az olyan
tartalommal tölti meg az előadást, hogy nem lehet csupán
elbeszélő a dráma. Bagó Bertalan barátom, a darab rendezője
mondta a próbákon: „arra figyeljetek, hova megy a fuvar, mit
akartok közölni az adott mondattal”. Nagyon örülök ennek a
szerepnek, amit Cseke Péternek köszönhetek, mert ő
kifejezetten azért döntött a darab mellett, hogy eljátszhassam
Petroniust.
–Tehát egy jutalomalakításról van szó?
–Szó sincs róla. Cseke Péter úgy gondolta: olyan
szerepeket kell rám osztani, amelyek– bár nem szeretem ezt a
szót – kihívást jelentenek számomra. Azért is különös
kegyelem nekem a Caligula helytartóját játszatni, mert még a
’80-as évek elején láttam Pécsett Harag György rendezésében,
s akkor Lukács Sándor játszotta Petroniust és Őze Lajos
Barakiást. Nagyon nagy hatást gyakorolt rám az az előadás,
mindig is mondogattam magamban, hogy egyszer talán jó lenne eljátszani.
Nagyon jók a magyar drámák, és milyen érdekes, hogy Bessenyei
Ferenc nagyszabású alakításai óta ritkán gondolkodnak
veretes hazai darabokban a színházigazgatók, pedig milyen jó
is lenne azokat újrafogalmazni. Ha igazgató lennék, akkor
biztos műsorra tűznék néhány régen játszott, de jó magyar
drámát.
–Tehát színházigazgatói babérokra tör?
–Önmagamtól, saját elhatározásból nem pályáznék,
de ha valaki azt mondja, hogy nekem kéne egy adott színházat
vezetni, akkor bizonyára igent mondanék, hiszen kész koncepciókkal
rendelkezem.
–Ez a valaki művésztárs lenne, vagy az adott város
vezetője?
–Teljesen
mindegy, de természetesen a fenntartó támogatása nélkül értelmetlen
belekezdeni egy ilyen projektbe. Azt gondolom: a színházban eltöltött
éveim alkalmassá tesznek egy ilyen poszt betöltésére. Az utóbbi
években azt vettem észre, hogy a próbafolyamatok alatt a saját
szerepemmel egy-két hétig foglalkozom, majd a mellettem állók
szerepeit segítem megfogalmazni. Ezt a segítséget a kollégák
elfogadják tőlem, amit nagyon fontosnak tartok.
–Felkérték már rendezésre?
–Eddig még nem rendeztem darabot, de számos olyan
produkcióban vettem részt, melyek az én gondolataimra, meglátásaimra
is épültek. Egy színész számára nagy boldogságot jelent, ha
teljes a bizalom irányába, ha egy szerződtetési tárgyaláson
azt hallja: „örülök, hogy itt játszol, és közöld, ha
rendezni szeretnél”. Ezt mondta nekem Cseke Péter, de én nem
szeretek magamnak darabot választani.
Másfélemelet magasságból zuhantam le egy fáról
–Mondják: színház az egész világ. S ahogy életéről
olvastam, meg kell állapítani, hogy már gyermekként az életadta
drámában játszott, amikor egy kölyök-galeri tagja volt. Az
akkor szerzett élményeket fel tudta használni a színpadon?
–Ha nem is tudatosan, de ösztönösen beleívódnak egy
adott figurába múltam emlékei. Albertfalván születtem, ott töltöttem
gyermekéveimet, ezen az akkor még külvárosi, csatangolásra
alkalmas területen. Nem pontos a galeri kifejezés, mert kallódó
gyerekek halmaza élt azon a részen. Nagyon sokat csavarogtunk,
igen veszélyesen éltünk, annyira, hogy aki ott megérte a
tizennyolcadik életévét, az már valószínűleg életben is
maradt. Ezt nagyon komolyan mondom, mert sokan életüket veszítették.
Egyszer másfélemelet magasságból zuhantam le egy fáról, és
kis híján elütött a vonat, hiszen sokat kóboroltunk a sínek
környékén. Általános jellemzője volt ennek az életstílusnak
a verekedés és az agresszió. Egy ideig jól éreztem magam
ebben a közegben, de aztán megpróbáltam valahogyan kitörni
belőle. Ezért először sportoltam, fociztam, mert nagyon
szerettem kapusként játszani. Mindig is ki akartam tűnni a többi
ember közül…Ezek a vágyak később tartalommal is megtöltődtek.
Bizonyára nagyképűnek hangzik az, hogy más akartam lenni, mint
a társaim, de csak ilyen motivációval kerülhettem ki egy önveszélyes
életmódból. Jól tudom, hogy azok a fiúk, akikkel együtt
csavarogtam, mit értek el az életben. Sajnos nem sokat, sőt…
–Akkor lelkileg eléggé edzetten vágott neki az életnek.
Hiszen már kiskorában megszokta azt, hogy nem rózsaszín az égbolt.
–Ez így van. Egy nagyon szegény családból származom.
Annak ellenére, hogy szüleim vegyészmérnökként dolgoztak,
mindig anyagi gondjaink voltak. Négyen éltünk egy harminckét négyzetméteres
lakásban, no meg a kutyánk és a hörcsögöm. Ekkora lakás nem
jelent megfelelő életteret egy gyerek számára, ezért természetes
volt számomra, hogy állandóan elcsavarogjak hazulról. Tízen
hatéves koromban történt életemben a nagy változás, amikor a
Műegyetemen működő Szkéné Színpadra kerültem. Akkor ott
egy jelentős amatőr színjátszás folyt. Egy olyan világba kerültem
be, amiről csak álmodtam. A Budai Nagy Antal Gimnáziumban
tanultam, és sokszor irigykedve nézegettem azt a tablót, amin
Harsányi Gábor látható, és magamban mondogattam: „de jó
neki, hogy színész lett belőle”. A Szkénében végre felnőttek
között lehettem. Mindig is az idősebbek társaságát kerestem,
mert tanulhattam tőlük. A Szkéné Színpadon rádöbbentem,
hogy műveletlenebb, tanulatlanabb vagyok a társaimnál, mert nem
volt olyan téma, amihez hozzá tudtam volna szólni. Addig nem érdekeltek
az iskolai tanulmányok, és szüleim elválásának évében
sokat lógtam az iskolából Másodikban meg is buktam, majdnem
kicsaptak, annyira lusta voltam. Még történelemből is egyesem
volt, mert nem vettem magamnak a fáradtságot ahhoz, hogy leüljek
a könyv elé. Holott a mai napig szeretem a történelmet. Orosz
tagozatra jártam, és ebből a tárgyból kétszer is megbuktam.
Ennek ellenére az átlaghoz képest jól, folyékonyan beszéltem
oroszul. Ez akkor derült ki, mikor főiskolásként kint voltunk
egy hétig az akkor még Leningrádnak nevezett városban. Tehát
semmi sem motivált tízen hatéves koromig, hogy komolyan
foglalkozzam a jövővel és tanulmányaimmal. Barátaim a Szkénében
viszont arra ösztökéltek: tanuljak, olvassak, és sok zenét
hallgassak. Be tudtam pótolni hiányosságaimat is, és a humán
tárgyakból jobb jegyeket hoztam haza. Nem tehettem meg azt, hogy
ne készüljek irodalomból, vagy nyelvtanból.
–Sőt még meg is nyerte a József Attila Országos
Szavalóversenyt.
–S ekkor mondta azt az orosztanárnőm, aki megbuktatott:
„Ákos, ha tudom, hogy milyen jól szavalsz, nem buktatlak
meg”. Legyen elég annyi, hogy erre nem éppen barátságosan válaszoltam.
Eldöntöttem, hogy jelentkezem a Színművészetire; sokak
meglepetésére, elsőre felvettek. Nagy könnyebbséggel mentem két
nappal rá a szóbeli érettségire, mert sejtettem, nem buktatnak
meg semmiből.
–Milyen elképzelései voltak erről a pályáról, és
később nem mondta-e magában: „anyám, én nem ezt a lovat
akartam”?
–Páger Antal az apámat játszotta a filmben, s bevallom
egy kissé izgultam, bár addigra már voltak sikereim. Elkezdtük
a jelenetet, Páger állt velem szemben, elmondta a szövegét, s
ahogy befejezte, elfordult. Csak arra figyelt, hogy mikor gyullad
fel a piros lámpa a kamerán. Én pedig kezdőként azt hittem,
hogy a forgatás közben valamilyen kontaktus alakulhat ki közöttünk.
Így ment le az első jelenetünk. Páger egy óra múlva odajött
hozzám és azt mondta: „ha ilyen jó képű a vén bakancsos
fia, akkor az apja is az lehetett.” Ezután nagyon sokat segített
nekem, szakmai tanácsokat adott. Rájöttem arra, milyen hatalmas
ösztönző erő, ha valakit elfogadnak és szeretnek. Ezért többször,
csak halkan – nehogy kínos legyen számára – odasúgom a
kollégámnak, hogyan oldjon meg egy jelenetet. A szinkronnál, ha
látom, hogy keze-lába remeg a mellettem állónak, megkérdem:
tartsam-e neki a papírt? Vagy egy rossz hangsúlynál direkte
bakizok egyet, hogy újra vegyék a jelenetet, s addig elmondom az
illetőnek, miként lehet megoldani a helyes hangsúlyozást. Ezek
nem hatalmas hőstettek, de akkor és ott meghatározók kollégáim
számára. És ha ők örömmel, félszeiktől megszabadulva alakítanak,
az kihat az előadásra és annak befogadására is. Ez a
szereteten alapuló művészet lényege.
Medveczky
Attila
|