2011.09.09.
Madridi reflexiók
A madridi
katolikus ifjúsági világtalálkozón a kétezer magyar között
ott volt a ferences plébániák és iskolák fiataljainak hetvenfős
csoportja is. Nagyszerű élményekkel tértek haza. Tömördy
Viktor atya meg is írta tapasztalatait.
Nekem, mint történelemtanárnak Spanyolország és Madrid
a hatalmas ellentétek színtere. Egyrészt szinte inkvizítor keménységű,
szigorú katolikus ország és város, másrészt a 20. században
a keresztény vértanúk megszámolhatatlan sokaságának hazája.
A történelemórákon
megtanítom, hogy Hispániából kiűzték a mórokat és a zsidókat,
a meghódított Új Világot keresztény hitre térítették és
kitartóan védelmezték a Rómához való hűséget. De a 20. század
történelmének igazságához az is hozzátartozik, hogy
elmondom: a harmincas évek polgárháborúja idején tízezrével
végezték ki – a legkegyetlenebb módszerekkel – a
szerzeteseket, a papokat és a megkeresztelteket. Döbbenetes,
hogy Spanyolország Nyugat-Európa legnagyobb keresztényüldöző
államává lett.
Ebbe az országba
és ebbe a világvárosba, a vértanúk vérével megszentelt térségbe
másfél millió keresztény fiatal zarándokolt el.
Magam már nem
tartom olyan fiatalnak, hogy egy világifjúsági találkozóra
elmenjek. Sokan vannak a ferences rendben, akik fiatalos lendülettel
jelen lehettek volna a találkozó lelkesítő napjaiban. Mégis,
utólag örülök, hogy egy zarándokcsoport kísérője lehettem.
Újra igazolódni láttam mindazt, amit a történelemórákon tanítok:
Isten nem csak közvetlenül a mai nap látogathat el hozzánk –
természetesen ez is megtörténhet –, hanem Isten látogatását
a századok nagyságában is meg kell látnunk.
Beszédes már
maga a helyszín, amely Isten látogatásának a helyszíne:
Madrid. Nyolcvan éve, 1931-ben mondatták le a keresztény
spanyol királyt, XIII. Alfonzot. Primo de Rivera ugyan köztársaságot
hirdetett meg, de az évszázadok során felgyülemlett feszültség,
a polgári demokrácia „népfrontos” szólamai a polgárháború
kitörését eredményezték.
Mivel Spanyolország
a XIX. századi polgári forradalmat nem élte meg, nem alakult ki
a polgári berendezkedésű állam. Az európai „fejlődésben”
alulmaradt.
A baloldal küzdött
a hatalom átvételéért, baloldali szólamokkal sikert is értek
el: győzött a népfront 1936-ben. Korábban már Szovjetunióban
győzött és Magyarországon is majdnem. Így sok más országbeli
kommunista is harcolt a spanyol polgárháborúban, a kommunista
érdekek érvényesítéséért.
A legnagyobb
ellenség a katolikus egyház volt, mert a több évszázados értékeket
védte. Ezért az egyházat meg kellett semmisíteni. Ezért ölték
tízezrével a papokat és a szerzeteseket. (Közülük II. János
Pál sok százat a boldogok sorába iktatott.)
Madrid, a főváros
ennek a hatalmas öldöklésnek volt a színtere.
Nyolcvan év
elteltével Madrid megkapta azt a kitüntetést, hogy
megszervezhette a világifjúsági találkozót. Így Madrid utcáit
a közös keresztúton keresztények ezrei árasztották el. Másfél
vagy kétmillió keresztény ember imádkozott az egykori
kegyetlenségek színterén. Vitték a hatalmas keresztfát, a
szenvedés és a vértanúság fáját.
Madrid megélhette
a csodát. Szinte egy emberöltő alatt élte át azt, amelyet
csak Isten jelenlétével lehet megmagyarázni. Isten az időben
mutatja meg magát, ezer vagy kétezer évben vagy akár századon
belül.
Számomra ezen a pénteki,
madridi keresztúton úgy volt jelen Isten, ahogyan a történelemben
jelen van. Pilinszky írja: Isten időről időre átvérzi a történelem
szövetét… A vértanúk vérétől áztatott Madridban imádkozott
az egész világ. Ez a város Istentől kegyelmet kapott. Azt a
kegyelmet, amelyet csak a hit erejében élhetünk meg.
Fenséges volt az
a keresztút. A tizenkettedik állomást ágyúszó ritmikus üteme
tette ünnepélyessé. Az ágyúk robbanása a megváltó
kereszthalál kegyetlenségét, a minden szenvedésben megismétlődő
fájdalmat, de a megváltás világot megrázó és megváltoztató
tényét is emlékezetbe idézte, szívbe véste – kitörölhetetlenül.
Madrid, amely gyűlölte
a Megváltást nyolcvan évvel ezelőtt, most szívszorítóan megélte
azt. Ezt a hatalmas csodát kapta meg ez a város Istentől. A térben
és az időben így igazolódik Isten valóságos jelenléte,
amelyet nekünk, embereknek adott.
Az ember hivatása,
hogy élete során azt a szép arcot keresse, védje, őrizze,
amelyet Isten teremtett számára. Az egyik érettségiző osztályomnak
a ballagási tarisznyájába ezt az írást tettem: „Vigyázz az
arcodra!” A gyerekek talán később értik meg az üzenetet: a
felnőtt ember arcán évek alatt megjelenik saját élete. Ha az
arcra vigyázunk, az életünkre vigyázunk. Arcunk életünk tükre.
Madridban több
napon át megadatott, hogy nézhettem a világ legkülönbözőbb
országaiból érkező fiatalok arcát. Órákig álltam a nagy
rendezvények után, amelyek a Fő téren, a Sibelis téren és
sugárútjain voltak. Mindig találtam a sugárút közepén
egy-egy padkát, ahonnan néztem az elvonuló tömeget. Órákon
keresztül csak fürkésztem, bámultam az emberek arcát.
Ezek az arcok szépek
és tiszták voltak. Már hozzászoktam a budapesti Nyugati-tér
fiatal arcaihoz, amelyek legtöbbször kiábrándultságot, életuntságot
sugallnak. A diákjaim ismerik a mondataimat az emberi arcokról.
Többen csak az érettségi évében értik meg, miért beszélek
annyit az arcokról, mi a szép emberi arc titka. A budapesti
Nagykörút éjszakai arcai, a metró államosokban tanyázó
fiatalok nem a szép fiatal arcok tisztaságát mutatják. A hétvégék
éjszaki viharaiban elvesztik magyar fiataljaink szép arcukat:
gondozatlan és kiélt arcok tömegét látjuk magunk körül.
Madrid nem ezt a látványt mutatta. Az is igaz, hogy nem Madrid
ifjúságát láttam, hanem a madridi világtalálkozó részvevőit.
A világifjúsági
találkozó arcai nem tükröztek a tetováltságban láthatóvá
vált, összezavart világképet, a fiatalok nem mutattak ápolatlan
hajdivatot, nem mutattak züllött tekintetet.
Többször eszembe
jutott az a biblia jelenet, amikor Ábrahám és Isten vitatkozik
Szodoma miatt. „Ha ötven igazat találok, megkímélem a várost.”
A nagyvilág itt most fölmutatott ötven igazat. „Hála
Istennek vagy sajnos: nem lesz világvége.” Ez a gondolat
fogalmazódott meg bennem.
Ezen a találkozón
a fehér, a fekete, a sárga vagy a kreol arc egyaránt szép
volt. Belülről ragyogott, rá volt írva „orcájának világossága…”
Ezek a világ számos részeiről érkező fiatalok azt az arcot
őrizték meg, amelyet Isten teremtett az embernek.
A találkozó során
az étkezési jegyekkel a legkülönbözőbb madridi éttermeket
meglátogathattuk. Számomra öröm volt látni az ebédek és
vacsorák alatt az éttermek kivetítőin, hogy a média mennyire
követi a világtalálkozó legkülönbözőbb eseményeit.
A mádia a világ
számára azt is megmutatta, hogy az emberi arc, amely Isten
jelenlétében akar élni, milyen szép. Egy alkalommal lehetett
csak látni a helyi híradásokban, hogy száz vagy kétszáz
spanyol fiatal tüntetett a Szentatya ellen. De ezek az arcok mások
voltak: durvák és eltorzultak. A gonosz által megbűvölt arc
ok.
Budapesten, amikor
haza érkeztünk, azzal vártak bennünket, hogy az itteni híradások
csak arról szóltak, hogy tüntetés volt a Szentatya ellen vagy
a vihar miatt abba kellett hagyni az imaórát. Szomorú, hogy a
magyar média nem a lényeget mutatta be, nem a milliónyi
fiatalt, az örömöt, a találkozás boldogságát. Magyarország
nem láthatta azt az arcot, amely Isten által teremtett szép
arc. A média megfosztotta a magyar nézőket ettől a fenséges,
beszédes látványtól – Isten üzenetétől.
A magyar média
csak az eltorzult arcot szereti láttatni. Való igaz és szomorú
tény, hogy ifjúságunk egy része eltorzult arccal éli meg a
fesztiváljait.
Nekem megadatott,
hogy lássak olyan arcokat, melyek azért szépek, mert Isten arcát
tükrözik. Nem a festéktől szépek, hanem a békétől, a belső
ragyogástól. Ezeknek az arcoknak az imádság és a tisztaság a
kozmetikája…
Örüljünk annak
az arcnak, amely szép, mert ezt teremtette a Teremtő. S ez a világtalálkozó
megmutatta ezt az arcot több ezer fiatal zarándok arcában. Ez
az ifjúság vigyázott az arcára, a benne eltemetett
Isten-arcra…
(Forrás: ofm.hu)
|