2011.09.16.
Szakrális természet
Gadányi Jenő grafikái az ARTOTÉKÁban
A XX. századi
magyar képzőművészet van olyan gazdag, hogy a kényelemből
(?), feledékenységből (?), politikai kényszerűségből (?)
vagy egyszerűen csak az értékföltáró rendszer zavaraiból
(?) homályba maradt alkotók közül is kitelnék egy rangos névsor.
Ha csak két kitűnő festőművész nevét említem – a nálunk
szinte ismeretlen kolozsvári Nagy Albertét (1902 – 1970) vagy
az itthon működő, de kevés elismerést kapó Gadányi Jenőét
(1896 – 1960) –, már fogalmunk lehet eme értékterrénum
nagyságáról.
Ami
közös bennük: nem csupán az ecsetet forgatták bravúrral,
hanem a tollat is. Nagyot formalistaként – sütött a bélyeg
– szinte mindenhonnan kizsűrizték, Gadányit művészetszemlélete
miatt állították félre. A kolozsvári íróbarátok, lásd a
versdedikációkat, természetesen tudták a nem mindennapi erejű
piktor (ezt már én mondom: Picassót Derkovits-csal összegyúró
festő-látnok) művészetének értékét, és a teoretikusnak
sem utolsó író-festőművész, Kassák Lajos is meg volt győződve
barátja, Gadányi létet faggató műveinek korszerűségéről.
Eme
halk, alázatos, a szakrálissal is érintkező mindenség-keresés
lehet robbanó erejű? Lehet, ha a gondolkodóban megvan az a képesség,
hogy a kort éppen egy szelíden lengedező fűszállal törje
ketté, hátha így kisebbedik a csatazaj. Gadányi Jenő tiszta művészete
maga volt a varázspálca. Kosztolányi Dezső Litániája (1935)
világosan mutatja a föltörhetetlennek tetsző bástya keménységét.
„Az én koromban: / zörgött az egekben a gépek acélja. // Az
én koromban: / nem tudta az emberiség, mi a célja. // Az én
koromban: / beszéltek a falban a drótok, a lelkek. // Az én
koromban: / vad, bábeli nyelvzavarok feleseltek. // Az én
koromban: / öngyilkosok ezrei földre borultak. // Az én
koromban: / méreggel aludtak el a nyomorultak. (---) Az én
koromban: / nem volt, ki szegény szíveket melegítsen. // Az én
koromban: / álmatlanul ült arany-ágyon az Isten.”
Nem
egy elemző, főleg az önarcképeket faggatva, arról ír, hogy a
tiszta, kemény arcvonások „etikai vallomásként” is szolgálnak.
Bármerről is jöttek a festészetét ért hatások
(konstruktivizmus, kubizmus, kolorizmus, szürrealizmus), a kompozíció
– nem feledvén a technikai virtuozitást – a bensőben állt
eggyé. A gondolkodás viharaiban tisztult. A külső természet,
a hangulati jelzéseken jóval túllépve, mélyen átgondolt
transzcendens élménnyé válik. A szerkezetet át- és átjárja
a fény, s ez az a faktor, amely akár kontúr nélkül újabb motívumot
emel az élő, viruló vegetáció szőttesébe. „Gadányi a
maga belső és transzcendens természetélményének megjelenítéséhez
mindinkább csak elemként használja a konkrét előképeket.
Leginkább alkalmasnak bizonyult élménye kifejezésére a tájképi
és csendéleti forma…” (Körner Éva)
Ehhez
a szinte megigazulást mutató – a kozmikus élményt csaknem
vallásként megélő – szemlélethez, magatartásformához úgy
jutunk közelebb, ha fölvillantjuk némely képi eredőit.
Azt a csaknem Krisztus szenvedésélményével azonosuló,
a megtöretésből új életet sarjasztó magatartásformát,
amely – ha jelzésszerűen is – a tavalyi írószövetségi kiállításon
(ez ugyancsak a Szakrális természet címet viselte) tapasztalható
volt. Nem kell különösebb tehetség ahhoz, hogy valaki az 1955-ös
tusrajzba (Krisztusfej) belelássa az önportré bánatos szemeit.
S az is egyre világosabb, hogy az Önarckép (1956) nyílt
tekintete milyen kor zűrzavarán süt keresztül, hogy jelezze: a
szemlélődés mélysége a történtekhez való etikai járulék.
Amelynek kozmikus igényű tisztaságát a megfeszített korpusz (Így
imádkozom én – 1955,
olaj, papír), s nem különben az 1956-os (Szűz)Anya gyermekével
című tusrajz fölöttébb megerősíti.
Bár
az ARTOTÉKA-beli, Rainer Péter rendezte kis kamara kiállításon
csupán tizenöt színes, jobbára vegyes technikával készült
grafika szerepel, ilyen kisméretű kozmosz is elég arra, hogy
magunkhoz közelinek érezzük a transzcendentális létélmény
sugárzó erejét. S nem utolsósorban, hogy bizonyságot
szerezhessünk Gadányi Jenő gyakran térhatású vonalhálójának
eredetiségéről. Ami egyben válasz – ha kései is, de meggyőző
válasz – a magyar műkritika egyik apostolának, Kállai Ernőnek
meglátására. Mit ír a művészettörténész az Új magyard
piktúra (1926) című könyvében? „Van valami rejtett, legyőzhetetlen
oka annak, hogy a magyar temperamentum nem tud vitalitását
megtartva is lélekké tisztulni, és ebben a lelki elmélyülésben
önmagával teljesen megbékélt egységgé csöndesedni.”
A
Szakrális természet mint tárlat épp ezt láttatja mindennél
jobban – a lélekké való tisztulást. Ebben a
„paradicsomi” kert-élményben bölcsesség van, a befelé
forduló én szegényekre (nem csupán az anyagiakat elveszejtőkre,
de a szépségre vak nyomorultakra) kiterjedt ösztönző ereje
van. A biológia lét csodálatából a művész olyan vizekre
evez – lásd az Átírt táj I. (1957) absztraktból is csaknem
fél-figurálissá váló, foltokra épülő isteni térosztását!
–, amelyeken az átszellemült nő-szikla az életesség, a termékenység,
a sivatagi homokot megélénkítő – színesítő – mosoly
szimbóluma. Mi eme mű paradoxona? Hogy a csaknem biblikus környezetben,
a leheletfinom fűszálzengések katedrálisában, ebben a világra
kiterjeszthető csöndben az anyag, a születő „lét” kezd
sarjadozni. (Az Átírt táj-sorozat és a Vegetáció-sorozat közötti,
a motívumegyezésen túli összefüggésekről, a biológiából
transzcendenssé váló, ám mégis lét közeli átváltozásokról
külön tanulmányt lehetne írni.)
A
papírra vitt olaj – ezek közül is leginkább a Festői táj
(1955) – már sűrű összefoglalását adja a Gadányi Jenő-i
világlátás – a transzcendentális létben önmagát újrateremtő
ember – képpé emelt filozofikumának. József Attila Eszméletéhez
híven – „Akár egy halom hasított fa, / hever egymáson a
világ” – itt minden determinált „rög” a helyén van.
Mint ahogyan megannyi grafikán súlya volt a lét-táncot járó,
zabolátlan vonalnak is, itt az exkluzívan „berendezett” táj
rendje – eme beszédes némaság – a megrendítő.
Szakolczay
Lajos
|