2011.09.16.
A
Vízfakasztó fia, a tizennyolcszoros magyar bajnok
A siker titka a
stratégia
Vendégségben
Balogh Leventénél, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. tulajdonos-
ügyvezetőjénél
Magyar élelmiszer
töltse meg a magyar családok éléskamráját. Szép divat
lehetne ez: éléskamra a nemzet számára, magyaroknak magyaroktól.
Amikor jó néhány éve Csurka István remekműve megjelent,
amelyben a valódi magyar középosztály helyzetbehozásának,
anyagi függetlenségének, a közügyekbe beleszólásának szükségességét
írta meg, ábrándozva latolgattuk, milyen jó lenne, ha a
rendszerváltás a magyar cégek reneszánsza lehetne. Nem lett.
Helyette ez volt az a néhány gondolat, amelyet következetesen,
kitartóan üldöztek, hogy mostanra már az önérdekét felismerő,
a saját sorsát kezében tartó, anyagilag független magyar cég
ritka, mint a fehér holló. De mégis van. Mégis maradt. Az
utolsó nyolc bénító év után a 2010-es választás az újrazsendülés
szemünk előtt pihegő példája. Ha valamikor – nekünk,
magyar megmaradásért munkálkodóknak –, most van kiküzdenivalónk.
Mindnyájunkra ebben a munkában szép rész vár. Csak a magyar
szellem, csak a magyar érdek lebegjen a szemek előtt. Csak
legyen hű hozzá, csak csinálja meg, ahogy Balogh Levente
megcsinálta a Szentkirályit. Az ízig-vérig magyar céget,
amely a legnagyobb multikat is megelőzve piacvezetővé vált
itthon, akkor, amikor már minden idegen kézbe került.
A Szentkirályi ásványvíz hazánk nagyköveteként
terjeszti Magyarország jó hírnevét szerte a világon. Kimagasló
minősége méltán tette kedvelt szomjoltó itallá Európában
és a tengerentúlon is. A Szentkirályi ásványvíz immár világhírű:
feltűnt Grammy- díj-átadón és Oscar-gálán, a szomszédos
országokon kívül hódít Amerikában és Dubaiban is.
– Egy közvélemény-kutató cég szerint töretlen a Szentkirályi márka
ismertségét tekintve Magyarországon. A Szentkirályi a teljes
kiskereskedelmi piacon már három éve piacvezető. 2009-ben a
Szentkirályi Ásványvíz Kft. három százalékkal tudta növelni
termékeinek mennyiségi értékesítését. Miként vált egy
teljesen magyar márka a legnagyobb multikat is megelőzve
piacvezetővé a hazai ásványvízpiacon?
– Az egész világon megfigyelhető az ún. éléskamra-effektus,
ami azt jelenti, hogy az élelmiszerekből, termékekből a
nemzeti márkát részesíti előnyben a fogyasztó. Főleg az
alapvető élelmiszerekre vonatkozik mindez. Ma már az ásványvíz
is alapvető cikkelemnek számít, és ennek a piaca Magyarországon
a multinacionális cégek kezében volt. Négy vezető világcég
uralta nálunk ezt a piacot, így a nemzeti márkából hiány
volt. Közben azt sugallták a vásárlók felé: a multik állítják
elő a minőségit, míg a helyi cégek a silányt, az olcsóbbat.
Mi a marketingünkkel éppen ezen változtattunk. Az köztudott,
hogy a világ legjobb ásványvíz-forrásai a történelmi
Magyarország alatt találhatók, a multik éppen ezért vették
meg a helyi nagy cégeket és a régi, ismert nevek mögé bújva
forgalmazták a termékeiket. Ezért is hívom őket báránybőrbe
bújt farkasoknak. Aztán megjelent a „bárány”, a Szentkirályi
ásványvíz. Mi tudtuk, hogy a világ legjobb alapanyagaihoz,
nyersanyagaihoz a világ legjobb technológiáját kell
felvonultatni. Továbbá: hitelesnek kell lenni, és személyiséggel
szükséges felruházni a terméket. Miután a világ legjobb
technológiáját vásároltam meg a gyártásra, különböző
megmérettetésekre neveztem be a terméket. Így lett 2004-ben a
világ legjobb vize a Szentkirályi. Azóta harmincöt külföldi
és hazai díjat nyertünk.
– Tehát a 2004-es Aqua-Eauscar-díj alapozta meg a sikersorozatot?
– Igen, hiszen a vizek 3%-át utaztatják a világban, a többi
helyi fogyasztás, de ennél is fontosabb, hogy ez a díj rádöbbentette
a vásárlókat arra, hogy milyen nagy a különbség az egyes ásványvízmárkák
között. Addig csupán az árat, a reklámozottságot, a palackok
esztétikus kinézetét figyelték a vételkor; a tudatos ásványvízfogyasztói
magatartásra éppen a Szentkirályi tanította meg az embereket.
Ezzel a Szentkirályi alkotta meg hazánkban az ásványvíz-kategóriát.
– A Szentkirályi ásványvíz felfedezése 1989-ben a Vitapress Kft.
tulajdonosának, az ön édesapjának, Balogh Sándornak volt köszönhető.
Akkoriban mekkora volt az ásványvíz iránti kereslet?
– Tévesen azt mondják: divat palackozott vizet inni. Nem
erről van szó, hiszen annyira szennyezett a talaj, befertőződtek
a kutak, hogy az emberek már a falvakban is rátértek az ásványvíz
fogyasztására.
– Ha már a vízszennyezésnél tartunk: víztisztító berendezések
értékesítése során azt szokták terjeszteni, hogy kizárólag
a „desztillált” vagy a fordított ozmózis elvén kezelt víz
egészséges és az ásványvizek is szennyezettek.
– Ezeket a berendezéseket biológiai hadviselések miatt
találták ki a fertőzött víz tisztítására. Ezért
Magyarországon ezeket alkalmazni értelmetlen. Ásványvizeink
eredendően tiszták, egészségesek, szigorúan és rendszeresen
ellenőrzöttek, míg a víztisztítók az eljárás során éppen
a legértékesebb ásványi anyagokat vonják ki belőlük, ami hiánybetegségekhez
vezethet.
– Amikor átvette a cég irányítását, akkor először a piacot
teremtette meg, s ahhoz fejlesztette az ipart, vagy fordítva?
– A piacot, de ezt ne úgy képzeljük el, hogy
felkerestem egy-egy nagyobb kereskedelmi láncolatot. A piac számomra
a fogyasztókból áll, s a kereskedelem az csak egy eszköz. Én
tehát a fogyasztókat céloztam meg először. Nem a kereskedőt
kell meggyőznöm arról, hogy minél több termékem vegye át,
hanem a fogyasztót a vásárlásra. Ez sikerült is, hiszen évek
óta problémánk, hogy a boltokban nagyon hamar elfogynak a termékeink,
és én nem tudom meggyőzni a kereskedőt, hogy többet rendeljen
belőlük.
– Mennyiben lényeges, szükséges tudatosítani azt a Szentkirályinál,
hogy egy magyar termékről van szó?
– Fontosnak tartom a nemzeti érzületet, de hibás az a
metódus, mikor a márkaépítést és termékeladást csak a
magyarkodásra alapozzuk. Előbb létre kell hozni a brandet, a
világ legjobb technológiájával le kell gyártani, és ha létrejön
a legjobb termék – aminek minőségét különböző hazai és
nemzetközi díjak is garantálnak –, akkor kell kihangsúlyozni
azt, hogy magyar produktumról van szó.
– A Szentkirályival ön bebizonyította, hogy helyes stratégiával
milyen sikert lehet elérni egy magyar cégnek. Nem kérték még
fel egyetemi előadások tartására?
– A Corvinus Egyetemen, Győrben és Pécsett is tartottam
már előadásokat, s mindig elmondtam, az államnak fel kell térképeznie
azt, mely magyar cégek élték túl a válságot, és rájuk
kellene bízni az ipart. Nem visszaállamosítani kell, hiszen az
törvénytelen lenne, hanem pozícióba kellene hoznia az államnak
azokat a magyar potenciális vállalkozókat, akik fel tudják
venni a versenyt a multikkal. Azt elismerem, hogy nehéz
helyzetben van a kormány, hiszen nem „csupán” 40, hanem 60
éves „átkos” rendszerről kell beszélnünk. Sőt, a pártállam
idején az értékeink még magyar kézben voltak, de az utolsó húsz
évben szinte mindent eladtak külföldieknek, akik kiszorították
a magyar vállalkozókat. Ezért kellene most arra figyelnie a
kormánynak: kik és mennyien maradtak talpon.
– Mit gondol mennyien?
– Nagyon kevesen, talán még tízen sem. Azért kellene
ezeket a vállalatokat központilag, államilag összefogni, mert
annyira különböző a profilunk, hogy egy általunk kezdeményezett
összefogás jóval nehezebb lenne. Az összefogással pedig létre
lehetne hozni egy valódi nemzeti konzultációt. Külföldről
nem kapunk segítséget, csak magunkra számíthatunk. Az viszont
kissé elgondolkodtató, hogy jelenleg külföldi versenytársainkat
az állam jelentősen támogatta. Azt szeretnénk, hogy versenytársaink
ne kerüljenek előnybe, de főleg ne a saját államunk segítségével.
– Egyesek szerint az lenne a megoldás a válságra, ha nálunk is többet
fizetnének a gazdagok. Ennek az egyik fő szószólója Soros György,
aki kimondta: „maximálisan támogatom viszont mindazokat, akik
azt mondják, hogy fizessenek a gazdagok.”
– Igen, ennek a legnagyobb szószólói a külföldi úgynevezett
szakértők, akik jobban tennék, ha nem adnának Magyarországnak
tanácsot, inkább a saját országukkal törődnének, mert a saját
problémánkat nekünk kell megoldanunk. Na, de kik a gazdagok?
Magyarországon az összes nagy potenciális cég külföldi kézben
van. Én nem vagyok gazdag ember: egy céget vezetek, 200 családot
tartok el, és az összes vagyonom a cégem.
Hibás a külfölddel
példálózni, mert pl. a francia gazdagok kezében van a francia
ipar. Ők fizethetnek. De ugyanez elmondható Szlovákiára, Romániára
és Horvátországra is. A magyar ipar viszont a németek, a
franciák, és az amerikaiak kezében van. Ha ezeket a külföldi
tulajdonban lévő cégeket, amik eddig különböző kedvezményeket
kaptak, hirtelen megsarcolnák, továbbállnának. Így tett legutóbb
egy chipseket előállító cég, miután adót kellett fizetnie.
Ilyenkor nem kétségbe kell esni, hanem a magyar vállalkozókat
piaci pozícióba hozni. Az én példám arra jó, hogy lássák:
világtechnológiát egy magyar ember is működtethet, és világhírű
terméket is gyárthat.
– Viszont több kisebb ipari, vagy mezőgazdasági vállalkozó olyan
rossz helyzetbe került, hogy csak az állami segélyekben bízik.
– Azzal, hogy bárkinek segélyt adunk, még nem segítünk
rajta. Ezért nem győzöm hangsúlyozni: stratégiára van szükség
és nem segélyekre. Az nem stratégia, ha a kormány pénzt ad a
földművelőnek, hogy vegyen rajta gépeket. Ahogy az sem, ha azt
mondjuk a diákoknak: érettségi után diplomázzatok le, majd
helyezkedjetek el valahol. Az már stratégia, hogy miután
megtudjuk, mi szeretne lenni a tanuló, megmutatjuk neki azt a céget,
ahová diplomáját követően elhelyezkedhet. Mindez egy láncolat
része: először pozícióba hozzuk az életképes magyar vállalatokat,
ezzel munkahelyek jönnek létre, és ezután ezeket a cégeket be
lehet mutatni a diákoknak. Egy német gyerek azért tanul pl.,
hogy a Porschénél dolgozzon. Nálunk nem létezik ilyen példa…
Azt is tanítani kellene, hogy Magyarország olyan helyzetben van,
hogy mindent meg tud termelni, és be tud gyártani magának. Egy
„kis Svájc” lehetnénk. A stratégiának pedig az a kiindulópontja,
hogy magyarul kezdjünk el gondolkodni.
– Tehát a sajátunkat kell védeni.
– Természetesen, de így egy világlobbival kerülünk
szembe. Viszont, ha az Egyesült Arab Emírségbe megérkezik egy
multicég, nem veheti meg egy bennszülöttől fillérekért a földjét.
Egy arabtól kell megvennie a multinak a nyersolajat, a finomítót
is bérelnie kell az államtól, és kikötik, hogy a vállalkozásba
25%-os arányban egy helyi szponzort kell bevenni. A horvátok is
hasonló jogszabályt akarnak alkotni a multikkal kapcsolatban.
– Az ön cége teljesen magyar tulajdonban van. Gondolom, többször
megkörnyékezték, hogy felvásárolnák a Szentkirályit.
– Több ajánlatot
is kaptam, de nincs szándékunkban eladni a céget.
– Magyarország piacvezető ásványvízmárkáját a társadalomról
felelősséggel gondolkodó, gondoskodó vállalatként széles körű
támogató tevékenység jellemzi. Tehát nem csak piacként
tekint Magyarországra…
– Nem, hiszen magyar vagyok. Élhetnék bárhol a világban,
de egy hétnél huzamosabb ideig nem bírok külföldön tartózkodni.
Nem könnyű itthon a helyzet, de az a legkényelmesebb megoldás,
ha megfutamodunk és elhagyjuk az országot. Én itthon érzem jól
magam, és itthon küzdök azért, hogy jobb helyzetbe kerüljön
a magyar gazdaság. Ez egyben kötelességem is, hiszen a Szentkirályi
ásványvizet nem a kormányok, nem az üzletek, hanem a magyar
emberek tették piacvezető márkává. Ezért hálával tartozunk
a magyar népnek. Hálánk abban is megnyilvánul, hogy a szükségesnél
sokkal többen dolgoznak a cégnél, s a gazdasági válság idején
nemhogy elbocsátottuk a dolgozókat, de még ötven főt fel is
vettünk.
PG–MA
|