2011.09.23.
A legnagyobb boldogság, ha
Felvidéken énekelhetek
István,
a király, a megvalósult álmom
Derzsi György zenés színművész
1973-ban született Pozsonyban. 1994 –ben a Komáromi Jókai Színházban
énekelte Jézus szerepét a Mária evangéliuma rockoperában.
1995-től két évig a Győri Nemzeti Színház tagja volt. Ezidő
alatt a Rigolettóban és a My fair lady-ben énekelt. 1997 és
2001 között a Színház és Filmművészeti Egyetem
operett-musical szakos hallgatója. 2001-től két évig a
Budapesti Operettszínház művésze. Vendégművészként lépett
föl Miskolcon, Debrecenben, Egerben, Szegeden ,Veszprémben,
Sopronban és Győrben. 2007-ben jelentkezett a Társulat című műsorba.
Színészi képességeit és képzett hangját is elismerte a zsűri.
Az István,a király jubileumi előadásán Asztrik szerepében láthatta
a közönség.
További
szerepei: Tasziló (Kálmán: Marica grófnő), Rosillon (Lehár:
A víg özvegy), Ottokár (ifj. J. Strauss: A cigánybáró),
Kukorica Jancsi (Kacsóh: János vitéz), Illésházy gróf
(Huszka:Lili bárónő), Schubert ( Schubert-Berté:Három a kislány),
Beppe (Donizetti: Rita), tenor (Tom Johnson:4 hangú opera), Legény
(Kodály: Székely fonó), Cassio (Verdi: Otello), Nemorino
(Donizetti: A szerelmi bájital), Ottó (Erkel: Bánk bán), András,
Franz, Spalanzani, Pitichinaccio (Offenbach: Hoffmann meséi),
Dani (Ránki: Pomádé király új ruhája), Tessedik Sámeul (Pozsgai-Gulyás:
Tessedik).
–A szarvasi Tessedik zenés darabról lapunk három héttel számolt
be olvasóinknak. Érdekes: Tessedik személye eddig még egyetlen
egy írót sem ihletett meg. Te eddig mit tudtál róla?
–Tessedikkel
kapcsolatban nem volt nehéz a dolgom, mert a róla szóló monodrámát
is én játszottam. Gergely László, a zenés darab rendezője,
Tessedik önéletrajzi írásából Érkezés címmel írt egy
monodrámát, melyet 2008 szeptemberében mutattunk be egy
szarvasi gazdasági konferencián. Azóta ezt igen sok magyarországi
városban és településen adtuk elő, így Tótkomlóson, Orosházán,
legtöbbször evangélikus közösségekben, a püspök úr meghívására.
Sőt a kőszegi evangélikus ifjúsági találkozón is bemutatásra
került a darab. Ebben a monodrámában Tessedik gondolatait, küzdelmeit
mutatta be a szerző. Az előadás témája a halál előtti
visszatekintés életének sorsfordító pillanataira, mindennapos
küzdelmeire, harcaira, érték- és hazateremtő szándékaira,
hitünk megerősítésére. Gergely László látta, hogy ez a téma
még ma is aktuális, mert Tessedik Sámuel evangélikus lelkész
és tanító 200 évre előre gondolkodott. Ahogy az ő korában,
jelenleg is nehéz társadalmi és gazdasági helyzetben él az
ország. Tessedik olyan gondolkodó volt, aki saját elszántságából
próbált meg újítani. Falakat próbált áttörni, de erre
egyedül nem volt képes, de ma is példát mutat életútja.
Sokan nem értették ők, több irigye volt, akik el akarták
lehetetleníteni az iskoláját. Rosszakarói
minden
szinten akadályt gördítettek útjába. A darabból megtudjuk,
hogy a járvány után harangtornyot épített a szarvasiakkal,
viszont pont a felszentelés előtti éjjel felgyújtották. Azért
gyűlölték őt, mert gondolatai voltak, és előre akarta vinni
a gazdaságot, a szegény embereknek munkát szeretet volna adni.
Függetlenül ettől Tessedik munkássága hosszú évszázadokra
eldöntötte és megalapozta a település jövőjét.
–Nehéz
műfaj a monodráma?
–Én
nem játszottam még monodrámát,szokatlan volt,hogy nincs
partner, és ezért nehéz is volt mert nem volt „mankóm” az
előadás alatt. Partner és kellék nélkül állok a színpadon,
és 35 percen keresztül Tessediket formálom meg. Olyan részeket
adok elő az önéletírásokból, melyek reményeink szerint szórakoztatják
és elgondolkodtatják a nézőt. Mondják: azóta a szarvasi polgármester
úr előszeretettel idéz Tessediktől.
–És
mi alapozta meg a zenés darabot?
–A
Tessedik monodráma sikere késztette Gergely Lászlót egy
nagyszabású előadás elkészítésére. Adva volt, hogy Szarvas
hagyományai, történelmi múltja és az itt élő emberek hétköznapjai
egy színházi előadáson keresztül szólaljanak meg.
Tessediknek pedig Szarvashoz kötődik az életútja. Azt tudtuk,
hogy a szarvasi Víziszínpadon egy monodráma nem sok embert
foghat meg, éppen ezért esett a választás egy zenés darabra.
Gergely László felkérte Pozsgai Zsoltot a dramatizálásra, szövegírásra
és Gulyás Leventét, a Békés Megyei Jókai Színház zeneszerzőjét
a komponálásra. Ez a mű is az önéletrajzon alapszik. Másfél
hónappal ezelőtt mutattuk be a darabot,és a próbák alatt
egyeztettünk Lázár Zsolt evangélikus lelkésszel, hogy még véletlenül
se hangozhassanak el valótlan dolgok az előadásban.
–A szerzők tudták, hogy te alakítod Tessediket. Így el lehet
mondani, hogy rád, hangi adottságaidat figyelembe véve írták
ezt a szerepet?
–Gulyás
Levente nem ismert engem, és a hangi adottságaimmal sem volt
tisztában. Miután elkészült két dal, és azokat
meghallgattam, leültünk és megbeszéltük, melyek a megfelelő
hangnemek számomra. Ezek után ennek megfelelően írta meg a
dalokat. Természetesen a monodráma után nem volt nyilvánvaló,
hogy én leszek a zenés mű Tessedik Sámuelje is, ezért hálás
vagyok Gergely Lászlónak, hogy rám bízta ezt a szerepet.
–Csak
énekes szerepek vannak a darabban? Így a nádort alakító
Rubold Ödönnek is van énekelnivalója?
–Pontosan
ő az, aki nem énekel a darabban, de mint József nádor,
minden
jelenetben részt vesz, és megakasztja az előadás folyamatát,
amikor rákérdez az egyes eseményekre. Maga a darab úgy kezdődik,
hogy Tessedik audenciára jelentkezik József nádornál. Kéri,
mentse fel vezető lelkészi megbízatása alól, feleségével
együtt száműzze őt az országból, mert elege lett abból,
hogy állandóan gátolják munkájában. Tehát egy visszaemlékezésről
van szó.
–Ez
egy rockopera, vagy musical?
–Az
előbbi biztos, hogy nem. Talán zenés játéknak lehetne
nevezni, olyannak, amiben a melódiák viszik előre a cselekményt.
Ez nem egy olyan darab, amiben a zene „önmagáért” lenne,
hanem a mű szerves része. Tessedik legszebb és legfőbb dala az
„Áldom az Urat ”, s amikor ezt először meghallottam, arra
gondoltam, ez egy remek zene, de kérdéses, hogy mindez az adott
jelenethez illik-e. A próbák során jöttem rá, hogy ez a dal tökéletesen
a helyén van – mára sikerszám lett belőle –, mert a zene
Tessedik lelkiállapotának változásait adja vissza.
–Szerinted ez a darab az összes generációt megszólítja?
–Szerintem
ez inkább egy regionális, lokálpatrióta darab, amit főleg a
Szarvason,és Békés megyében élők értenek. Szarvason még a
fiatalok is tudják, hogy ki volt Tessedik, hiszen szinte
minden
épület az ő emlékét őrzi. A darabban is elhangzik, hogy a
településen mindenütt ott van Tessedik keze nyoma. Volt, aki
megnézte a darabot, és közölte, nagyon örült, mert Tessedikből
írta a szakdolgozatát.
Bon Jovi és Pavarotti vitt a komolyzene felé
–Mennyire tartod fontosnak, hogy történelmünk, művelődéstörténetünk
egy-egy híres alakját a színpad által is közel vigyék a nézőkhöz?
–Ezt
fontosnak tartom, de azt nem tudom, hogy egy ilyen mű meghallgatása
után a fiatalok jobban érdeklődnek-e az adott kor eseményei iránt.
Szerintem ez személy-és neveltetésfüggő. Emlékszem, hogy
18-20 évesen mennyire kedveltem Bon Jovit. Történt, hogy egy
Pavarotti-koncerten is fellépett Bon Jovi. Addig elég keveset
tudtam Pavarottiról, de a koncert miatt utánanéztem annak, hogy
ki ez a szép hangú tenorista, aki olyan jól énekli Kalaf áriáját
a Turandotból. Ekkor ismertem meg Puccinin keresztül a
klasszikus zene és az operák világát. Hirtelen azt vettem észre,
hogy rajongok az olasz operákért.
–Miután a három tenor kiállt először koncertezni, egy vita
alakult ki: voltak akik azt mondták, hogy az operákat nem kell
kivinni a kőszínházakból, mert így elvesztik rangjukat.
–
Mindhárom világhírű tenor nagyon sokat tett azért, hogy
megismerjék a fiatalok az operákat. Én is azt mondtam magamban,
ahol olyan gyönyörű ária „terem”, mint a „Nessun dorma”,
biztos van több is. A Bánk bán nagyáriáját, a „Hazám, hazám”-ot
ismertem gyerekkoromban is, de bevallom, nem tetszett ez az opera,
unalmasnak találtam. Ma viszont az egyik kedvencem. Szellemi,
lelki érettség szükséges hozzá, hogy befogadjam ezeket a műveket.
–Bejött tehát az életedbe az opera, de a könnyebb műfajt sem
hagytad ott.
–Mint
rockzenét szerető fiatal a Jézus Krisztus Szupersztár volt számomra
az első, és a mai napig ezt tartom a legjobb rockoperának, és
utána az István, a királyt. Számomra ez a kettő az etalon.
–Igaz,
2007 előtt felléptél már több színházban is, de gondolom az
igazi kitörés, ismertséget a Társulat jelentette.
–Nem
nevezném ezt én olyan nagy kitörésnek, de az tény, hogy
valamelyest ismertebb lettem. Főleg az István,
a király iránti rajongásom, tiszteletem motivált arra,
hogy egy tévés szereplő válogatáson megmérettessem magam.
Azt is tudtam, hogy el tudom énekelni a címszerepet, így erre pályáztam.
Hatalmas önbizalmam volt és tudtam, ezt meg kell próbálnom.
Vadkerti Imrével, aki Koppány szerepét kapta meg, egy hónapon
keresztül győzködtük egymást telefonon, hogy jelentkezzünk
ebbe a műsorba.
A zsűri azt mondhatott felőlem, amit akart
–Mindketten felvidéki
születésűek vagytok, régóta ismeritek egymást?
–1993
óta vagyunk barátok, 1994-ben együtt is énekeltünk a Mária
evangéliumában.
–S ezt a barátságot sosem törte meg a szakmai féltékenység?
–Nem,
mert mindketten valljuk, hogy a tehetség előbb-utóbb utat tör
magának. Imre mára a Kormorán frontembere lett és főszerepeket
énekel. Neki tovább tartott, míg elfogadták őt a szakmában,
de magasabbra is jutott nálam.
–István szerepére pályáztál, de végül is nem kaptad meg,
hanem Asztrikot. Csalódást jelentett ez?
–Csalódást
nem jelentett, sőt maga a Társulat igen sokat segített abban,
hogy megtaláljam a helyemet a világban, s ne képzeljem magamat
történelmi hősök alakítójának. Azt láttam a műsor alatt,
hogyha nem Feke Pali kapja meg István szerepét, akkor csak
Vadkertire oszthatják rá a kiállása, hősies termete miatt.
Egy szerephez nem elég az énekhang.Rájöttem,hogy az én
karakterem és termetem nem illik István alakjához, attól függetlenül,
hogy el tudom énekelni a dalait. Több visszajelzést kaptam a nézőktől,
akik azt mondták: nagyon jól játszol, énekelsz, de nem tudunk
elképzelni István szerepében. A megmérettetésen humoros
dalokat is énekeltem, így a Multimilliomos dzsesszdobost vagy a
Csörrenj pénzt. Ekkor jöttem rá, hogy jobban megérinti a közönséget,
ha vicces dalokat adok elő mókásan, mintha komoly, hősies
szerepekbe erőszakolnám bele magam.
–Tehát nem csak a zsűri véleményére voltál kíváncsi.
–Sőt:
főleg a közönség és nem a zsűri véleménye érdekelt. A zsűri
azt mondhatott felőlem, amit akart. Arra voltam kíváncsi, hogy
a tévénézőben milyen benyomást keltett az előadásom. Nagyon
sok visszajelzést kaptam barátoktól, laikusoktól, hogy
mennyire jó voltam a humoros számokban. Azokat akkor még utáltam,
mert úgy éreztem, hősi vagy szerelmes dalokat kéne énekelnem.
Viszont a nézők azokat nem tőlem, hanem Vadkerti Imrétől várták.
És jogosan, mert egy idő után kezdtem rosszul érezni magam a hősies
szerepekben.
–Ha azt nézzük: hősszerelmest nem lehet eljátszani idősen,
de egy jó karaktert már igen.
–Pontosan.
Ez nem jelenti azt, hogy alkalomadtán ne fogadnék el olyan
szerepet, amiben komolyat kell alakítanom, hiszen a Tessedik sem
egy könnyed darab, de királyokra, történelmi hősökre már
nem biztos, hogy szívesen vállalkoznék. A Hoffmann meséiben négy
remek karaktert formáltam meg és Franzként megnevetettem a közönséget
az ária közben. Akkor jobban éreztem magam, mintha sikeresen elénekeltem
volna egy nagy áriát. Most elvállaltam Kecskeméten egy amorózó
szerepet, a Víg özvegy Rosilonját, ami hangilag egy akkora kihívást
jelent számomra, mint a Bánk bán Ottója. A kihívásoknak
pedig nem tudok ellenállni.
Vadkerti Imrére és rám is igen büszkék Felvidéken
–A Társulat után a felvidékiek mennyire voltak büszkék rád?
–Vadkerti
Imrére és rám is igen büszkék Felvidéken. Nagy boldogságot
jelent számomra Felvidéken énekelni. Imrével együtt járunk
szülőföldünkre fellépni, a mai napig odajönnek hozzánk,
gratulálnak nekünk, s mondják: szavaztunk ám rátok. Még a
legkisebb felvidéki faluba is elmegyünk, ha igény van rá.
Ilyenkor zenei alapot viszünk magunkkal, s arra éneklünk rá.
Szívvel, lélekkel énekelünk nekik, mert ugyanaz a sorsunk,
ugyanazon mentük keresztül, átérezzük egymás helyzetét.
Hatalmas szeretettel fogadnak minket, kérik, hogy egy fotón
szerepeljünk velük. Nem vagyunk mi celebek, hogy körülrajongjanak
minket, hanem a tehetségünket és közvetlenségünket szeretik
az emberek.
–Tehát
másként fogadnak titeket Felvidéken, mint Magyarországon.
–Igen,
mert kint a „mi kutyánk kölykei”- effektussal találkozhatunk.
Magyarországon is sikereket érünk el, de másképpen fogadnak
minket, mint egy felvidéki kis faluban. Míg Felvidéken büszkék
ránk, addig Magyarországon egy fellépők vagyunk a sok közül.
–Menjünk vissza az út elejére. Hol születtél, és hol töltötted
gyermekkorodat?
–Pozsonyban
születtem és a csallóközi Nagyszarván nevelkedtem.
–Az utóbbi azért érdekes, mert tudtommal az a falu az Illésházyaknak
volt a birtokuk és te már énekelted a Lili bárónőben Illésházy
szerepét.
–Valóban,
Sopronban énekeltem ezt a szerepet és nagyon régen ez a falu az
Illésházyak feuduma volt, még a Pongráczok ellőtt. Illésháza
pedig a Dunaszerdahelyi járásban található, és idén és
tavaly nyáron is felléptem ott.
–Édesapád szintén énekes, a komáromi Bánk bánban énekelte
Petur szerepét.
–Így
van, de ő eredetileg tenor, még nálam is magasabb volt a
hangja. Petur pedig nem olyan mély szerep, amit ne tudott volna
elénekelni. Édesapám hangjára a katonáságnál figyeltek fel,
és el is indították 1962-ben egy prágai énekversenyen, ahol második
helyezést ért el. Rögtön szerződést ajánlottak neki a fővárosban,
de nem fogadta el, mert akkor halt meg az édesapja, és úgy döntött,
ilyen tragikus helyzetben édesanyja mellett a helye. Ezután egy
vendéglátós zenekarban énekelt, és a ’80-as évektől a győri
színháznak lett a magánénekese. Érdekes, hogy egymást váltottuk
Győrben. 1993-ban ott kellett hagynia a színházat, mert akkor
újították föl Vámosszabadi és Medve közt a hidat, és nem
tudott Győrbe átjárni.
Március elején álmodoztunk a nagy szerepekről és májusban már
a színházban próbáltunk
–Nem Győrben énekeltél először színházban, hanem a Komáromi
Jókai Színházban. Oda ki hívott?
–A
pozsonyi konzervatórium énekszakára jártam, és az Ifjú Szívek
művészegyüttesének voltam a tagja. Ott tudtam meg az egyik lánytól,
hogy a Mária evangéliumát mutatják be Komáromban. Felhívtam
Boldoghy Olivért a színház akkori művészeti vezetőjét, aki
nagyon udvariasan eltanácsolt, mondván, tartanak a leendő stúdiósoknak
meghallgatást, és majd akkor jelentkezzem. Ezután felléptem a
zselízi rockfesztiválon, ott ismerkedtem meg Imrével, akivel
sokszor álmodoztunk arról, milyen jó lenne rockoperában énekelni.
Miután a zselízi fesztivált megnyertem szóló kategóriában,
a komáromi színház zenei vezetője megkérdezte tőlem, lenne-e
kedvem elénekelni Jézus szerepét, a Mária evangéliuma című
rockoperában. Egy pénteki napon meghallgattak, és hétfőn már
a színház tagja voltam. Ezután megkérdezték: nem ismersz még
egy rockénekes fiút, aki elénekelhetné az angyal szerepét? Rögtön
Vadkertit ajánlottam. Hiába, az álmok nem hazudnak. Még március
elején álmodoztunk nagy szerepekről és májusban már a színházban
próbáltunk. Az igazi álmunk viszont az István, a király volt,
amit eddig már ötvennégy alkalommal játszhattunk el.
–De ötvennégyszer el lehet játszani ugyanúgy egy szerepet?
–Nem!
Egyetlen egyszer sem fordult elő, hogy rutinból játszottuk
volna az előadást. Az összes kollégám szemén lehetett látni,
mekkora boldogságot jelent számukra ebben a darabban játszani.
–Igaz, hogy fiatalon építész szerettél volna lenni?
–Igaz;
kisgyerekként szerettem építőkockákkal játszani, később
pedig egyre jobban érdekelt az építészet. Mindez csupán 14 éves
koromig tartott. Akkor már megvolt a zenekarom és báboztam is a
nagyszarvai Csibészek bábcsoportban, s ezután felhagytam
gyermekkori elképzelésemmel.
Az igazgató kirúgott: a lehető legjobbat tette velem
–Említetted, hogy a humoros számaidat díjazta a közönség. A
bábozáshoz is szükség van humorra, nem beszélve arról, hogy
gyerekeknek kell játszani…
–Ami
sokkal nagyobb kihívást jelent, mert a gyerek őszinte,
megmondja a véleményét, udvariasságból nem tapsol. Nemrég a
Víziszinpadon két Tessediket előadást játszottunk egy nap
alatt, mert a polgármester úr kötelezővé tette a helyi iskolások
számára azt, hogy tanévnyitóként ezt az előadást tekintsék
meg. Ez nem volt könnyű, mert több gazdaságról szóló szöveget
az általános iskolások nem igazán értettek, egy kissé száraz
volt az számukra, de a dalok nagyon tetszettek nekik.
–Jónak találod azt, hogy kötelezővé tesznek egy ilyen előadást?
Mert a gyerekek számára az, ami kötelező, az kap egy kis negatív
jelzőt.
–Bizonyára,
de a gyerekek nem mennek el maguktól színházba, ők még nem
tudják azt, mi az, ami számukra fontos lehet. Sok gyerek, de még
a felnőttek egy része sem tudja, mi az a színház. Meg kell velük
ismertetni,szerettetni a színház világát, akkor talán, később
maguktól is eljönnek.
–2001-ben,
miután elvégezted a Színművészetit, rögtön az Operettszínházhoz
hívtak.
–Sőt
még a diplomaosztás előtt fél évvel. Kerényi Miklós Gábort
akkor nevezték ki igazgatónak, és ő rögtön szerződtetett.
Abban az időben éppen a rendező szakos hallgatóival dolgoztunk
együtt egy Mozart-vizsgában. Az Operettszínházban első szerem
a Rosillon volt,majd eljátszhattam a Cigánybáró Ottokárját
és Taszilót a Marica grófnőből. Kerényi Miklós Gáborral előtte
az Operaházban is dolgoztam, így a Pomádé király új ruhájában,
és az Öt utolsó színben, ami Bozzai Attila Tragédia-parafrázisa.
Az utóbbit édesapád vezényelte.
–2003-ban
miért álltál tovább az Operettszínháztól?
–Friss
diplomásként – férfiasan bevallom– nem bírtam azt a tempót
követni, amit a direktor úr diktált. Annyira stresszes állapotba
kerültem, hogy a színházban sokszor rekedten értem be. Kiderült
nincs semmi bajom, csak pszihésen nem bírtam a terhelést. Féltem
otthagyni a színházat, mert attól tartottam, nem lesz utána
munkám. Az igazgató úr megadta a kegyelemdöfést és kirúgott:
a lehető legjobbat tette velem.
Soha
nem étkezem gyorséttermekben
–Olvastam,
hogy Miskolcon is énekeltél.
–
Igen,be kellett ugranom a Szerelmi bájital Nemorino szerepébe.
Minderre két hetem volt, és nem is sikerült olyan jól, mert
nem tudtam alaposan felkészülni. Azóta vágyom arra, hogy
kidolgozva énekelhessem, játszhassam el a szerepet, ami nagyon
nekem való, mert sok benne a humor és ez az alak szerintem egy
„olasz Forrest Gump”.
–Tehát
most szabadúszó vagy.
–Így
van, 2003 óta. Akkor kezdtem el hobbiból hangszerelni, zenét írni
s ezt azóta is művelem. Zenei alapokat készítek énekeseknek,
és filmzenéket szerkesztek. Egy évvel ezelőtt megkért egy
pozsonyi filmrendező-hallgató ismerősöm, hogy zenéket
szerkesszek, szerezzek a filmjei alá. Meg volt velem elégedve,azóta
többször is dolgoztunk együtt.
–A
Magyar Koalíció Pártjának kampányrendezvényein is felléptél,
és a szeptember 1-jei komáromi demonstráción is énekeltél
Vadkerti Imrével együtt. Egy párt, vagy a felvidéki magyarság
mellett állsz ki?
–Természetesen
a magyarság mellet,aminek politikai szinten az MKP a szószólója.Azért
mondtunk igent, mert tudjuk jól, ha van magyar képviselő a
szlovák parlamentben, aki a magyar kisebbség érdeke mentén
politizál, akkor több támogatást kapnak az iskoláink,falvaink...nem
veszik el a kultúránk. Mi tehát a magyarság érdekében kampányoltunk.
–Mit
tennél akkor, ha a Híd pártból keresnének meg?
–Nemet
mondanék. Amikor az MKP felkért minket az Európai parlamenti választások
kampány fellépéseire, a Híd még nem létezett. Hűséges típus
vagyok és kitartok az eszméim mellett,és nem csak politikai
szinten.Évekkel ezelőtt eldöntöttem, hogy soha nem étkezem
gyorséttermekben, nem támogatom ezzel a külföldi multik egy
csoportját .Talán ennyivel is a magyar érdeket védem.
Medveczky Attila
|