2011.09.23.
Shakespeare:
III. Richárd
(Kecskeméti Katona József Színház)
Shakespeare
drámaírói tevékenységét négy szakaszra szokták osztani. Az
elsőbe a korai királydrámák, a háromrészes VI. Henrik és a
III. Richárd alkotta tetralógia tartozik. A III. Richárdról az
első híradás 1597-ből való, ugyanebben az évben jelent meg
először nyomtatásban. Már saját korában is gyakran tűzték
műsorukra az angol színházak, könyv alakban is számtalan kiadást
ért el. III. Richárd személye azóta is forradalmi tettként
vonul be a színpadra: mert az addigi retorikus színjáték helyébe
az alakítás, az emberábrázolás lépett, s ez volt Shakespeare
vadonatúj leleménye. Shakespeare Richárdja intellektuális
gazember. Ha Richárd legegyénibb tulajdonságait keressük,
akkor legelső az a már-már tragikussá váló magány, ami
azonban nem kelt szánalmat, mert nem olyan grandiózus, mint
Hamleté, de méreteinek nagyságával mégis lenyűgözi a nézőket.
Torzszülött mivolta megbélyegzi őt, ezért tudatosan szakítja
el magától az érzelem minden fajtáját, de ezzel az egész
emberi társadalmat is. Egyetlen szenvedélye marad csupán: az öncélú
hatalomvágy, ez emeli környezete fölé, hiénák között
tigrissé. Másik feltűnő jellemvonása a nagyszerű színjátszó
képesség. Se szeri, se száma nincs szerepeinek: szerető testvér,
buzgó szerelmes, fölháborodott és megbántott rokon, a kis
hercegeknek derék nagybácsi, az országtanácsban beteg herceg,
a polgárok szemében szentéletű férfiú, akire erőszakkal
kell rátukmálni a koronát. Shakespeare III.
Richárdjának cselekményidejét az 1420-as évekre Angliájába
lehet tenni, a Rózsák háborújának idejére: a fehér rózsa,
a York-ház belviszályát mutatja be a hatalom megszerzéséért.
A darab magyarországi színpadi története is elég különös
adattal kezdődik, 1794-ben a korabeli nézők már láthatták,
de az „igazi” bemutatója 1843-ban volt a Nemzeti Színházban,
ekkor Lendvay Márton választotta jutalomjátékául. A
mindenkori Nemzeti Színházat igen bensőséges kapcsolat fűzi
ehhez a Shakespeare-műhöz, gyakran adják elő, a legutóbbi változatot
még Jordán Tamás idejében, Valló Péter rendezésében
2005-ben mutatták be, és három évadon át ment. A Kecskeméti
Katona József Színházban ez év február 25-én vitték színre.
Cseke
Péter színigazgató és a darab rendezője annak akar utána járni,
hogy az olyan vesékbe és szívekbe látó hős, mint III. Richárd,
miért rohan ennyire tudatosan a halálba, és törekszik szinte kényszeresen
a megsemmisülésre. Nem a zsarnokot, a féktelen gonosztevőt állítja
középpontba, hanem a szorongó, tépelődő embert. Ugyanakkor
direkt módon nem állítja párhuzamba a darabbeli történéseket
a maiakkal, de akinek van füle a hallásra és szeme a látásra,
az úgyis meghallja és meglátja mindezeket.
Kőszegi
Ákos a címszereplő. Elismerésre méltóan viszi színre ezt a
mindenre elszánt gazembert. Alakításából benne van az elvetemültség
fenségessége, a gonoszság ördögi megszállottsága. Kőszegi
Ákos III. Richárdjának
pusztító akarata nem a karakter torz, ember- és életellenes lényéből
fakad, hanem mindez csak passzió, önmaga szórakoztatására
kitalált játék. IV. Edward király szerepében Szokolai Pétert
láthatjuk. Kissé határozatlan, gyenge kezű, amolyan tedd ide,
tedd oda típusú uralkodót jelenít meg. Kiss Zoltán a
politikai harcokban járatlan Clarence herceget állítja elénk.
Ez a gyanútlan lord annak hisz, akinek nem kéne, és abban nem bízik
meg, akiben pedig fontos lenne. A talpnyaló, alattomos
Buckhingham herceget Hegedűs Zoltán kelti életre. Ő az, aki
Richárd jobb kezeként az összes aljasságot véghezviszi. Lady
Anna furcsa szerepét Bognár Gyöngyvér kelti életre. Olyan összezavarodott
nőt mutat be, aki fél és undorodik a nyomorék hercegtől,
ennek ellenére mégis elfogadja ajánlatát, és feleségül megy
hozzá. Réti Erika a száműzött és megbolondult Margitot igen
érzékenyen játssza. Erzsébet királyné Sára Bernadett alakításában
csupán egy számító, buta liba.
Cseke
Péter rendezésében a Kecskeméti Katona József Színház III.
Richárdja nyugalmat és bizakodást árasztó produkció, mert a
jámbor nézőnek visszaadja a hitét, hogy a „hagyományos” módon
színpadra állított drámák még inkább hatásosak, mint az
agyonaktualizált, mindenféle mához szóló üzenetekkel tönkrevágott
és zsúfolt társaik. Megerősíti a publikum tagjait, hogy nem
szükségesek holmi szemkápráztató és fülsiketítő effektek,
óriási színpadtechnikai csodák, ugyanis szerényebb, főképp
ötletesebb díszletek és jelmezek is elérik céljukat, azaz a
zsöllyében ülők megelégedettségét. Nem muszáj mindenféle
brechti elidegenítő hatásokat belesuvasztani a játékba, hanem
hagyni kell magát a darabot érvényesülni. Ez pontosan így történik
minden egyes előadáson, mert Vas István fordításában
Shakespeare III. Richárdjában a közönség azt kapja, amit vár.
Mindenki jóérzéssel kel fel a székéből, ezért tapsolja önfeledten
a közreműködő művészeket, mert hamisítatlan, a lelke mélyén
vágyott, igazi színházi élményben részesül. (Felső
képen: Kőszegi Ákos és Sára Bernadett; alsó képen: Bognár
Gyöngyvér.)
Dr. Petővári
Ágnes
|