vissza a főoldalra

 

 

 2011.09.23. 

Hisztéria és hazudozás

Végtörlesztési lehetőség a devizaadósoknak

A Fidesz–KDNP-frakció javaslatára a kormány is támogatja a deviza-jelzáloghitelesek megsegítését célzó jogszabályjavaslatot. A javaslat lényege, hogy a devizához kötött jelzáloghiteleket a mainál kedvezőbb fix árfolyamon, egy összegben törleszthetik az adósok a bankok felé. A javaslat még nincs teljes részletességgel kidolgozva, de a miniszterelnök szavaiból arra következtethetünk, hogy elsősorban azokra vonatkozik, akik 140-180 forintos árfolyamon vettek fel svájci frank alapú hiteleket, jellemzően 2003 és 2006 között. (2000-ben a lakossági eladósodottság még csak a GDP 4,4 százaléka volt, 2003-ban már 12,4, 2007-ben pedig elérte a 20 százalékot.)

Orbán Viktor bejelentését hatalmas hisztériahullám követte. Először a különböző „pénzügyi szakértők”nyilatkoztak, hogy a kedvező árfolyamú végtörlesztés megrázhatja a bankrendszert, a külföldi nagybankok elhagyhatják Magyarországot, a forint bezuhan és a többi. A nyomtatott és elektronikus sajtó címlapon számolt be a tervezet veszélyeiről és jogszerűtlenségéről.

A „pénzügyi szakértők” ködösítése

 Nézzük a tényeket! A deviza alapú jelzáloghitelek túlnyomó többségét 2003 és 2006 között vették fel az emberek. A hitelkonstrukciók túlnyomó többsége úgy volt felépítve, hogy az adós először lényegében a hitel teljes futamidőre számított kamatait törleszti és csak egészen kis mértékben a tőkét. Jellemzően 10 és 25 év közötti futamidejű hiteleket vettek fel. A 2003 és 2006 között felvett hitelek teljes futamidőre számított kamatait az adósok túlnyomó többségben, tehát mára már kifizették a bankoknak. Ha a kormány elképzelése megvalósul, akkor a rögzített árfolyamon történő végtörlesztéssel az adósok nagyjából húsz százalékot nyernek. Nagyjából húsz százalékkal magasabb a javaslat által érintett devizák mai árfolyama a rögzített árfolyamnál. Így számolták ki a „gazdasági elemzők”, hogy amennyiben minden adós élne a lehetőséggel, a bankszektort 1500 milliárd forint kár érné. Csakhogy az adós az elmúlt 4-7 évben a hitel teljes futamidőre számított kamatainak túlnyomó többségét már kifizette, ugyanakkor a hiteltőke alig csökkent.

Azaz, ha az adósok egy összegben kifizetik a tartozásukat, akkor lényegében a tőkét fizetik vissza, úgy, hogy a kamatok jelentős részét korábban kifizették a teljes futamidőre. Azaz a visszafizetés (végtörlesztés) pillanata és az eredeti futamidő vége közötti kamat a bankot gyarapítja.

Ha a jellemző svájci frank alapú hitelekről beszélünk, akkor a bank a rögzített 180 forintos árfolyam és a mostani 230-240 közötti árfolyam különbségét elveszti, pontosabban nem realizálja profitként, ugyanakkor megnyeri az évi 4-8 százalék kamatot, amit az adós a futamidő elején már kifizetett. A bank elmaradt haszna nagyságrendileg 20 százalék, míg a nyeresége évi 4-8 százalék. Utóbbi egy 2003-ban felvett 15 éves futamidejű hitel esetében valahol 20 és 60 százalék között mozog.

Megállapíthatjuk, hogy a bankrendszer hatalmas veszteségét vizionáló elemzők nagyvonalúan megfeledkeztek a végtörlesztéssel járó nyereségről.

 A „jogi szakértők” ködösítése

 Nem lehet polgári szerződéseket visszamenőleges hatállyal megváltoztatni, harsogják a sajtóban a „jogi szakértők”. A jogásziaskodó érvek valahogy mindig a nagyok védelmében járják be a sajtót és a jogi alapelvek következményei valahogy mindig az átlagembert sújtják.

Pedig a hitelszerződések jelentős része legalább ilyen súlyú alapelvek semmibevételével jött létre. Egy átlag hitelszerződés sérti a jóhiszeműség és tisztesség polgári jogi alapelvét. A jóhiszeműség elve szerint az adott ügyletnek a jogszerűségen túlmenően tisztességesnek is kell lennie. Az elhallgatott többletköltségek, a bank egyoldalú szerződésmódosítási lehetősége, a kamatok átláthatatlan változtatgatása, az ún. kisbetűs részek mind indokolnák a hitelszerződések semmisségének kimondását.

De sérült az együttműködés elve is, pedig a Polgári Törvénykönyv kimondja: a felek a szerződés megkötésénél együttműködni kötelesek, és figyelemmel kell lenniük egymás jogos érdekeire. Az együttműködési kötelezettség főként tájékoztatási kötelezettséget jelent, ennek megfelelően a Ptk. is előírja, hogy a szerződéskötést megelőzően is tájékoztatniuk kell egymást a megkötendő szerződést érintő minden lényeges körülményről. Külön tájékoztatni kell a másik felet arról az általános szerződési feltételről, amely a szokásos szerződési gyakorlattól, a szerződésre vonatkozó rendelkezésektől lényegesen vagy valamely korábban a felek között alkalmazott kikötéstől eltér. Ilyen feltétel csak akkor válik a szerződés részévé, ha azt a másik fél – a külön, figyelemfelhívó tájékoztatást követően – kifejezetten elfogadta.

A kormány mostani elképzelése a „szakértők” jajveszékelésével ellentétben nem tekinthető visszamenőleges hatású módosításnak. Ugyanis a szerződésben foglaltakhoz képest egy lényeges körülmény változott, melynek következtében jelentős társadalmi érdekek sérülnek. A leendő jogszabály a korábbi törlesztéseket nem érinti, hanem a szerződés módosítását a jövőre nézve teszi kötelezővé, amennyiben az adósnak erre igénye van. Ez – mivel jelentős társadalmi érdek támasztja alá – semmiféle jogelvbe sem ütközik. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a bankok nem is járnak feltétlenül rosszul a végtörlesztésekkel, akkor világossá válik, hogy a szokásos hisztériakeltésről van szó. Egy nemzeti elkötelezettségű kormány, mely figyelembe veszi állampolgárai érdekeit, és adott esetben megsegíti őket, akár a nagyhatalmú pénzügyi világgal szemben, nem tehet jót.

 

Csorja Gergely