2011.09.23.
A Petőfi-szobor sorsa a
felvidéki magyarság kálváriájának jelképe
A rendszerváltással megsokasodtak a szlovák nacionalista
megnyilvánulások
A
múlt héten nagyszabású ünnepségsorozat keretén belül emlékeztek
meg Petőfi Sándor pozsonyi szobra leleplezésének 100. évfordulója
alkalmából. Szeptember 8-án délután a Petőfi Sándor Emlékmű
Bizottság, a Magyar Köztársaság Nagykövetsége, a Pozsonyi Fővárosi
Önkormányzat, a Magyar Köztársaság Kulturális Intézete és
a Csemadok Pozsonyi Városi Választmánya ünnepélyes megemlékezést
és koszorúzást tartott a pozsonyi Medikus kertben. Ünnepi beszédet
Duka Zólyomi Árpád, a Petőfi Sándor Emlékmű Bizottság elnöke
mondott, majd következett a koszorúzási szertartás. A felvidéki
Petőfi-szobor hányattatásáról, a költő kultuszáról Duka Zólyomi
Árpád urat kérdeztem.
– Kedves elnök úr! Egy kis történelmi
visszatekintésre kérjük. Az állampárt idejében, és az ún.
rendszerváltás óta, hogyan viszonyult a csehszlovák, illetve a
szlovák hatalom Petőfi Sándorhoz?
– Ha a pozsonyi Petőfi-kultusz kialakulását akarjuk
megvizsgálni, akkor visszább kell menni az időben. Petőfi többször
járt Pozsonyban: 1840-ben, 1841-ben, 1843-ban. Mindig nagy reményekkel,
izgalommal érkezett az akkori fővárosba, amely számos rejtélyt,
meglepetést, valamint lehetőséget tartogatott a fiatal költő
számára, aki nagy szegénységben, versírásból, másolásból
és az országgyűlési jelentések szerkesztéséből élt. A
szabadságharc leverése utáni Bach-korszak zsarnoksága ellenére
Po-zsony nem feledkezett meg Petőfiről, idézték a verseit családokban
és a kiegyezés után a költő emléke még jobban életre kelt.
A Petőfi-kultusz irányítója pedig az 1873-ban megalakult
Toldi-kör volt. Ez a társaság a magyar irodalom népszerűsítésével
foglalkozott, és ezen belül Petőfi emlékével. Először a
Toldi-kör székházában egy mellszobrot avattak föl, és
1900-ban emléktáblát helyeztek el az Apácapályán arra a házra,
amelyben a költő élt. Eltökéltük, hogy még az idén ezen a
helyen egy felújított Petőfi emléktáblát avatunk föl. A
kultusz kicsúcsosodása a szobor elkészítése és fölavatása
volt. Ennek elég érdekes az előzménye, mert pont egy német újságíró,
Rippel Farkas, a Westdeutsche Gränzbote felelős szerkesztője
vetette föl, hogy Pozsonyban állítsanak szobrot, mégpedig közadakozásból,
Petőfi emlékének. A szoborbizottság 1899-ben alakult meg, de
csak 1904-ben hirdette ki a versenypályázatot. A Mária Terézia-szobor
alkotója a pozsonyi születésű Fadrusz János tervezte saját költségére
a Petőfi-szobor megalkotását, de váratlan halála megakadályozta
ezt. Ezért írta ki a bizottság a pályázatot, amit a harminchét
jelentkező közül egy Fadrusz-tanítvány, Radnai Béla nyert
meg. 1911. szeptember 8-án került sor a nagy ünnepséggel
egybekötött szoboravatásra, amelyen számos közjogi méltóság
és kiemelkedő egyéniség jelent meg. A Petőfi-szobrot az
akkori Kossuth téren, szemben a Nemzeti Színházzal leplezték
le. Ez egy méltó helye volt a szobornak, de a történelem
viharai miatt nem gyönyörködtek egy évtizedet sem a pozsonyiak
az emlékműben. Az I. világháborút követő gyalázatos
trianoni döntés miatt Pozsony elveszett, és ugyanígy a Petőfi-szobor
is megszűnt a nyilvánosság előtt létezni. A bevonuló cseh
katonaság és adminisztráció –sem szlovák hadsereg, sem köztisztviselők
akkor nem léteztek – vette át a hatalmat, és romboltak
mindent, ami emlékeztette őket az Osztrák–Magyar Monarchiára.
Így került sor a Mária Terézia-szobor szétzúzására. A Petőfi
szobrot „csupán” bedeszkázták, majd lebontották, darabjait
ládákba tették és elhelyezték a Frigyes-palota (a mai elnöki
) garázsába, ahonnan 1928-ban átszállították a Marhavásártér
istállójába. Aztán érdekes események történtek: a felvidéki,
kommunista magyar diákokból álló Sarló-mozgalom tagjai feltörték
a ládákat és megkoszorúzták Petőfi szobrát. Sopron városa
is jelentkezett – a költő hajdan ott katonáskodott – , hogy
megvennék a szobrot. Végül, 1936-ban, mikor úgy döntött a városvezetés,
hogy a legnagyobb szlovák költő, Pavol Országh Hviezdoslav
szobrát felállítják a Nemzeti Színház elé, kissé távolabb,
ahol annak idején Petőfié állott, akkor újra felvetődött a
magyar költő szobrának kérdése, és úgy döntöttek, hogy
egy másik közterületen, a Jakab városbíró téren helyezik
el. De ebből sem lett semmi, mert a nacionalizmus mindezt megakadályozta.
A II. világháború után néhány bennfentesen kívül senki sem
tudta, hogy hol a Petőfi-szobor, végül is az ’50-es években
megtalálták egy külvárosi telek raktárában és akkor a városi
nemzeti bizottság 1955-ben úgy döntött, hogy a ligeti parkban
föl lehetett állítani a költő szobrát. Sajnos itt sem
maradhatott sokáig, mert a ’60-as években ezt a parkot Jan Král,
szlovák költőről nevezték el és szobrát a Petőfi-szoborral
szemben helyezték el. Radnai szobrát rövid időn belül áthelyezték
egy eldugott, méltatlan helyre, a városi nyilvános illemhely
mellé.
– Meg lehetett koszorúzni a szobrot?
– Ünnepségeket, megemlékezéseket tartani 1968-ig a
szobor előtt szigorúan tilos volt, így csak egy-egy virágszálat
lehetett elhelyezni „Petőfi”-nél. A ’68-as döntés
szerint már meg lehet emlékezni Petőfiről, de csak a Csemadok
központi bizottságának égisze alatt. Később ezt a jogot a központi
bizottság átruházta a pozsonyi választmánynak, aminek én
vagyok az elnöke. Ezen a helyen igencsak keserves volt a szobor
sorsa, voltak, akik csak úgy szórakozásból, és voltak, akik a
magyarok elleni gyűlölet miatt rongálták meg. Megcsonkították,
lemázolták a szobrot… A rendszerváltáskor azt hittük, jóra
fordulnak a dolgok, ehelyett megsokasodtak a szlovák nacionalista
megnyilvánulások, és a szobrot még jobban rongálták. Leszedték
Petőfi kardját, a pálmaágat, az arcát is szétroncsolták, s
mindezt hiába jelentettük a rendőrségnek, nem volt foganatja.
1998-ban néhány Petőfi-rajongó és pozsonyi polgár úgy döntött,
hogy mindent megtesznek az emlékmű felújításáért, s ennek
eredményeként 2000. március 15-én megalakult a Petőfi Sándor
Emlékmű Bizottság. Célunk volt, hogy védett helyre költöztessük
át a szobrot. Szerencsére abban az időszakban nagyon jó
kapcsolatot alakítottunk ki a fővárosi főpolgármesterrel, az
óvárosi rész polgármesterével, és a helyi képviselőkkel.
2001 őszén közös erővel meghirdettük a pályázatot, amit
2002 márciusában a Villard restauráló társaság nyert meg. Azért
esett a választás a Medikus-kertre, mint a szobor új helyszínére,
mert egy körülzárt, viszonylag biztonságos területről van szó,
amit éjszakánként bezárnak. Tehát az összetartásnak köszönhetően
2003. március 15-én ünnepélyes keretek közt, itt a
Medikus-kertben újraavattuk Radnai Béla gyönyörű Petőfi-szoborkompozícióját.
– El lehet mondani, hogy a Petőfi-szobor
sorsa a felvidéki magyarság sorsát is szimbolizálja?
–
Ezt mi így értékeljük: a Petőfi-szobor kálváriája
szimbolizálja a felvidéki magyarság kilenc évtizedes sanyarú
sorsát.
– Magyarországon 1990 előtt Petőfit, mint
a szocializmus előfutárát tüntették fel több helyen
kommunista irodalomtörténészek. Erre volt példa a hajdani
Csehszlovákiában is?
– Magyar gimnáziumot is végeztem, így jól tudom, hogy
voltak, akik Petőfinek csak azokat a verseit oktatták, amire rá
tudták fogni, hogy a szocialista gondolkodás termékei.
– A pozsonyi Petőfi-szobor egy példaértékű
összefogás eredményeként jött létre. Létezik ma, 100 évvel
az avatás után ilyen mértékű összefogás a felvidéki
magyarok körében?
– A szobor a pozsonyiak összefogásának az eredménye, s
így jött össze adakozásból az az 55 ezer korona, ami akkor
nem csekély összegnek számított. Akkor Pozsonyban a nemzetiségi
elosztásban kis többséggel a magyarok voltak az első helyen,
őket a németajkúak követték, és kb. 10% -át tették ki a
lakosságnak a szlovákok. Manapság sikerült legalább részben
ezt az összefogást megvalósítani. Pozsonyban él egy erős lokálpatrióta
réteg, ami nemzetiségtől függetlenül ragaszkodik a város
hagyományaihoz, s ez erősítette meg az összefogást. Az egész
felvidéki magyarság sajnos nem annyira egységes, mint a
pozsonyi értelmiség a Petőfi-szobor kérdésében, de egy rétege
tudja azt, hogy egységben az erő, s erre tudjuk közösségünk
jövőjét építeni.
Medveczky Attila
|