2011.09.30.
A
világ legnagyobb operaszínpadain szeretnék énekelni
Nem vagyok őrült, csak szeretem a kihívásokat
Szegedi Csaba
operaénekes 1981-ben született Sajószentpéteren. A
miskolci Lévay József Református Gimnázium elvégzése után a
budapesti Bartók Béla Konzervatórium magánének szakára felvételizett,
Fekete Mária tanszékvezető tanárnőhöz. 2003-tól a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem énekművész – énektanár szakán
folytatta tanulmányait, ahol Sólyom-Nagy Sándor Kossuth-díjas
művész volt a mestere. Három év elteltével felvételt nyert
az egyetem operaénekes – magánének tanár szakára, ahol
Kovalik Balázs rendezőtől, Oberfrank Péter, Pál Tamás és
Medveczky Ádám karmesterektől tanulhatta meg a szakma fortélyait.
2008. június 23-án, diplomavizsgáján a Kiscelli Romtemplomban
Offenbach: Hoffmann meséi című operájának húzott változatában
Miracle és Dappertutto szerepét énekelte. 2008. augusztus 21-étől
a Magyar Állami Operaház ösztöndíjasaként folytatta munkáját.
Rossini: A Sevillai borbély című operájának premierjén már
a címszerepében mutatkozott be, majd egy újabb bemutatón,
Haydn: Orfeusz és Euridiké című operájának Kreon szerepében
is színpadra lépett Rost Andrea partnereként. 2010. januárjában
Mozart: A varázsfuvola című operájában Papageno szerepét
alakította, majd 2010. szeptemberétől, az ösztöndíj lejárta
után az Operaház magánénekeseként folytatja pályafutását.
Díja, eredményei:
Kónya Sándor-ösztöndíj (2003, 2004), Simándy József Országos
Énekversenyen – második helyezés (2004), Magyar Wagner Társaság
– Bayreuth-i Ösztöndíja (2005), Budapesti Tavaszi Fesztivál
– Fringe Fesztivál – a Fesztivál Legígéretesebb Hangja Díj
(2005), Kovács Róbert – ösztöndíj (2006), VI. Országos és
Első Nemzetközi Simándy József Énekverseny második helyezés
(2008), BBC Cardiff Singer of the World Competition (2009),
Shalyapin International Competition – negyedik helyezés (2010).
Főbb szerepei:
D. Cimarosa: A karmester – bariton szóló; P. I.
Csajkovszkij: Pikk dáma – Jeleckij herceg; J. Haydn: Orpheus és
Euridike – Kreon ; G. Donizetti: Rita – Gasparo; R.
Leoncavallo: Bajazzók – Silvio; W. Mozart: Don Giovanni – Don
Giovanni/ Masetto; W. Mozart: Varázsfuvola – Papageno; J.
Offenbach: Hoffmann meséi – Lindorf / Coppelius / Miracle /
Dappertutto; Puccini:Bohémélet-Schaunard; G. Rossini: A sevillai
borbély – Figaro; B. Smetana: Az eladott menyasszony –
Krusina; Erkel Ferenc: Bánk bán- ősváltozat – Biberach; Kacsóh
Pongrác: János Vitéz – Bagó; Kodály Zoltán: Háry János
– Háry; Kodály Zoltán:Székely fonó-Gazdag legény.
Több oratóriumban
is énekelt, így Beethoven Örömódájában, Brahms Német
Requiemjében, Bartók Cantata Profánájában, Orff Carmina Buránájában
és Liszt Krisztusában.
Borsodi srác vagyok, soha nem voltam egy „anyámasszony
katonája”.
–2005-től veszel részt nemzetközi énekversenyeken és
nagyon sok díjat hoztál haza. Azt mondják, hogy baritonokból
Dunát lehetne rekeszteni, de mi a tapasztalatod: jó baritonokból
is?
–Itthon jobbnál jobb feladatokat kapok, s azokból megpróbálom
a legtöbbet kihozni, de ez nem elég. Azért, hogy ne kényelmesedjek
el, és ne higgyem azt, hogy pótolhatatlan vagyok, szükségem
van a nemzetközi tapasztalatokra. Minden neves külföldi énekverseny
egy hosszú és küzdelmes selejtezővel veszi kezdetét; két évvel
ezelőtt a BBC Cardiff Singer of the World Competition versenyen
1600 jelentkezőből jutottam be a legjobb 25 közé. A
„talpon” maradtak mind kiválóak voltak, ahogy a baritonisták
is. Azt nem mondom, hogy Dunát lehetne rekeszteni jó baritonokból,
de nagyon sok jó énekes van ebben a hangfajban. Ezek a versenyek
arra is jók, hogy lássam, mi az a szint, mi az a követelmény,
amit a nemzetközi porondon el kell érni.
–Egyszer sem kínáltak meg külföldi fellépésekkel?
–Konkrét szerepeket nem kínáltak nekem, de előéneklésekre,
válogatásokra, stúdiókba már hívtak. Külföldön teljesen
eltérőek a viszonyok. Nemrég tértem haza egy norvégiai énekversenyről,
ahová egyedül mentem ki, így meg kellett küzdenem a nyelvvel,
teljesen magamat menedzseltem. Ehhez kell egy érettség és mersz
is. Itthon mindig könnyebb érvényesülni, megmutatni képességeinket,
de külföldön már jóval bonyolultabb és izgalmasabb. Azt
gondolom, hogy most, 29 évesen jött el az idő, hogy egyre többször
legyek jelen a külföldi operavilágban. Eddig erre nem volt időm,
mert hála Istennek itthon nagyon sok jó és nekem való szerepet
kaptam. A Zeneakadémia elvégzése után két évig voltam az
Operaház ösztöndíjasa, és már akkor elláttak szép
feladatokkal. Tavaly pedig több mint ötven előadásom volt, tehát
nem panaszkodhatom. Idén is ellátnak szerepekkel, de elhatároztam,
hogy külföldre is fókuszálok, hiszen, mikor, ha nem most
induljon el egy fiatal énekes a nemzetközi operák világába,
amikor erre mind hangilag, mind szellemileg felkészült. Már elég
bátor vagyok ahhoz, hogy elinduljak ezen az úton, és talán
szerénytelennek tűnök, de arra vágyom, hogy kint is
megismerjenek. Aki erre a pályára lép, abban igenis él az
exhibicionizmus.
–Pályád alakulásából arra következtetek, hogy ez a
merészség mindig benned élt.
–Borsodi srác vagyok, soha nem voltam egy „anyámasszony
katonája”. A legutóbbi versenyen kérdeztek eddigi pályafutásomról,
szerepeimről, tanulmányaimról is. Közöltem velük, nem beszélek
még folyékonyan angolul, és ha bárki fejében megfordulna az,
hogy őrült vagyok, mindenkit megnyugtatok, nem vagyok az, csak
szeretem a kihívásokat. Nagyon sokat tanultam eddig: két évet
a konzervatóriumban, hat évet a Zeneakadémián, két esztendeig
ösztöndíjasként, de mindezt nem tartom elegendőnek. Először
református lelkész szerettem volna lenni, és ismert a mondás:
a „jó pap holtig tanul”. A jó operaénekes is pályája végéig,
minden egyes szereppel tanul. A Magyar Állami Operaházban egyrészt
felemelő érzés énekelni, másrészt ez remek lehetőség egy
repertoár kiépítésére. Ezután elmondhatom, hogy 10-15
szerepet már énekeltem, és ha igény van rá, akkor szívesen
bemutatkozom velük külföldön is.
–Szeptemberben a Bánk bán eredeti változatában énekelted
Biberach szerepét. Jobban kidomborodik az ősváltozatban a lézengő
ritter kulcsszerepe?
–Sokkal jobban, mint az átírt változatban. Azért is örülök
ennek a szerepnek, mert így Tiborc után a baritonok közül
Biberachnak van a legtöbb énekelnivalója a darabban. Egy kettősöm
is van Bánkkal, amiben még jobban tudom érzékeltetni ennek a
bajkeverő alaknak a jellemét.
–A sötét hangszínt megkövetelő bariton szerepek egy része
intrikus, gondolhatunk Jágóra, vagy a Boccanegra Albianijára.
–Remélem, hogy egyszer megadatik nekem, hogy Jágót is
énekeljek, de a Simone Boccanegra Paolo Albiániáját már ebben
az évadban elénekelhetem. Ezt az alakot semmi más nem motiválja,
mint az, hogy a dózse mellett minél nagyobb hatalomra tegyen
szert.
Falon kellett lekúsznom,
az ária éneklése közben
–Az előző évadban
Győrben elénekelhetted a Mozart-baritonok álmát, a Don
Giovannit. Itt viszont megoszlanak a vélemények, hogy egy velejéig
romlott figuráról van-e szó.
–Nagyon nagy élmény volt
a Don Giovanni, elsősorban azért, mert januárban és februárban
csak ezzel a szereppel foglalkozhattam Győrben. Valóban: talán
elfogultságból sem mondhatom erre az alakra, hogy teljesen
gonosz lenne. Egy izgalmas karakter, és örülök, hogy beteljesült
az álmom: ilyen fiatalon elénekelhettem ezt a szerepet. Másként
kellett ehhez a figurához viszonyulnom, mint pl. a Biberachhoz,
mert sok színt és színészi játékot igényel, emellett nagyon
nehéz énekelni is. Sztárénekesekre többször mondják: milyen
jó nekik, egy szereppel bejárták a világot. Ha én a Don
Giovannival járhatnám a világot, a legboldogabb ember lennék.
Természetesen nem mindig könnyű ezt alakítani, a győri sem a
klasszikus rendezések közé tartozott, ha csak azt említem,
hogy egy falon kellett lekúsznom, a bariton-irodalom legkényesebb
canzonettájának éneklése közben. De nincs okom panaszra, mert
az, hogy kilenc alkalommal elénekelhettem ezt a Mozart-hőst,
nagy örömet jelentett. Jó volt a csapat, Kaposi Gergely
karmesterrel, Keszei Bori, Bátki Fazekas Zoltán és Bede-Fazekas
Csaba énekesekkel akkor dolgozhattam életemben először.
–Régebben egy másik Mozart –operában, a Varázsfuvola
Papagenojaként is sikeres voltál.
–Amikor elkezdtem próbálni, rájöttem, hogy hiába
mondják, Papagenót könnyű énekelni, mégsem egyszerű ez a
szerep. Sok prózája van, utolsó áriája és Paminával való
duettje is igen nehéz.
–Azt hallottam, hogy Lukács Miklós igazgatása
alatt minden magánénekesnek kellett évadonként egy Mozart-operában
énekelni, mert abból lehet tanulni.
–Ezt teljesen mértékben
alá tudom támasztani. Mozart gyógyszer a hangomra. A nagy hősies
szerepek után szükséges, hogy egy Mozart-operát énekeljek,
azzal helyére kerül a hangom. Boldog vagyok, mert az idei évadban
a Cosi fan tutte Gulielmóját énekelhetem el, ami szintén egy
hatalmas feladat. Remélem, hogy idővel a Figaro házasságából
a grófot is kiosztják rám, mert hangilag nekem való lenne.
–Térjünk vissza a történet elejére. Sajószentpéteren
születtél, a borsodi Perkupáról származol, és egy bányászcsaládnak
vagy a sarja. Volt még akkor bányászat, amikor megszülettél?
Tudom, mit jelent vájárkodni, és mi az a bányász-szendvics
–Bizony, hogy volt! Édesapámat sokszor kikísértem a
buszhoz, tehát tudom azt, mit jelent vájárkodni, és mi az a bányász-szendvics.
Féltettem is édesapámat, mert a világ egyik legveszélyesebbe
munkáját végezte. Egyszer egy bányaomláskor nagyon súlyos sérülést
szenvedett, amiből hála Istennek teljesen felépült. Többször
mondogatta: majd egyszer leviszlek a bányába, és megmutatom,
hol dolgozom. Ezt nem merte megtenni, amikor még kissrác voltam,
s mire megnőttem, a bánya bezárt. Nagyon érdekelt édesapám
munkája, és figyelemmel hallgattam, mikor mesélte: fél
méter magas járatokban négykézláb mennek, miközben több százkilós
betongerendákat cipelnek. Minden tiszteletem azoké, akik ilyen
nehéz munkát végeznek.
–Perkupán mit
hallgatott otthon a család, milyen zene szólt a rádióból?
–Értem a célzást… Egyszerű bányász és földműves
családból származom. Az opera műfaja nálunk sosem volt jelen,
nem jártam zeneiskolába sem. Táncdalok szóltak otthon a rádióból,
Kovács Kati számai, és a Beatles, no meg a többi akkor híres
együttes zenéje. Az ének-adottságot pedig apai nagyszüleimtől
örökölhettem. Nagypapám kilencven éves, de majd’ 400 népdalt
énekel tisztán azok összes versszakával.
–Református lelkész szerettél volna lenni, tehát nem
munkás, mint felmenőid. Ennyire érdekelt a teológia, vagy a
településen a példakép a lelkész volt? Esetleg ki akartál törni
ebből a helyzetből?
–Vidéki gyerekként sosem ódzkodtam a kétkezi munkától.
Stramm srác voltam, szerettem dolgozni. Édesanyám azt mondta:
fiam, vidd egy kicsivel többre az életben édesapádnál. Tehát
azt szerették volna, ha diplomát szerzek és kitörök a falusi
világból.
Nagyon szerettem
templomba járni, mert teljesen magával ragadott a tiszteletes úr
igehirdetése. Szinte mozdulatlanul figyeltem az első padból
30-45 percen keresztül. Tiszteletes úr hatására jelentkeztem a
református teológiára, de érettségi után mégsem vettek föl
Debrecenbe. Egy nagy pofont kaptam ekkor az élettől, s úgy éreztem,
hogy teljesen szertefoszlott egy több mint 10 évig tartó álom
egy-egy felvételi pont miatt. Most már azt mondom, hála a jó
Istennek, hogy nem vettek föl, mert mindig is azt az utat
kerestem, amire predesztinálva vagyok. Úgy érzem, most azzal
foglalkozom, amit igazán szeretek és elvárnak tőlem.
–Ha felvesznek, akkor a református egyház gazdagabb
lesz egy széphangú pappal…
–Fekete Károly, a Debreceni Református Hittudományi
Egyetem rektora mondta nekem a sikertelen felvételi után –
aminek egy része volt a zsoltárok éneklése is – : Csabikám,
te inkább énekelj. Akkor még nem értettem, hogy ő mire
gondol.
–Annyira nem, hogy utána jogász akartál lenni.
–Mindig is érdekeltek a humán tárgyak, és erre a
szakra fel is vettek Miskolcra, de rádöbbentem, hogy a jogászkodás
nem nekem való. Így csak néhány hónapig voltam joghallgató,
majd a Miskolci Nemzeti Színház kórusában énekeltem.
–Bekopogtál az ajtón, s kérted, hallgassanak meg?
–Barátaim meghallották, hogy elég jól szól a
hangom, és egyikük felhívta rám Regős Zsolt karnagy úr
figyelmét. Így meghallgatott az igazgatóság, mondták, erős a
hangom, és felvesznek a kórusba. Életem első súlyos döntése
volt, hogy a biztosat, az egyetemet otthagytam a bizonytalan művészélet
miatt. A Rigoletto volt az első opera, amiben énekeltem. Majd
eljöttem a miskolci színháztól, mert éreztem: meg kell
tanulnom énekelni, hogy szólistaként is megálljam a helyem a
színpadon.
–Tehát Miskolcon még csak a korrepetitorra támaszkodtál?
–Igen, és ez igen nehéz volt. Szerettek volna nekem
szóló szerepeket adni, de éreztem, ennek még nem jött el az
ideje, ezért felköltöztem Budapestre. Se rokonom, se barátom
nem élt a fővárosban, azt sem tudtam mi az a 4-6-os villamos.
Perkupa után Miskolc is nagy változás volt, de a fővárosban
élni eleinte igencsak kemény volt. A Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskolába jelentkeztem meghallgatásra Szabó Tibor
igazgató úrhoz és Fekete Mária tanszékvezető tanárnőhöz.
Azt mondták: össze-vissza éneklek, de nagyon jól szól a
hangom, ezért felvesznek. Másfél év kemény, drákói
szigorral folytatott tanulás következett, magánórák tömkelege.
Tizenkilenc éves voltam, amikor azt kezdtem el tanulni, amit mások
6-7 évesen a zeneiskolában. Sokan azt mondták: teljesen esélytelen
vagyok.
–De te hittél az egészben?
Ne mondják rám: „hülye énekes”
–Különben el sem kezdtem volna. Eddigi életemben
rengeteg akadályba ütköztem, sok rossz szándékba is, de én
csak mentem előre az utamon, tudtam, hogy ezen a pályán kell
teljesítenem. Gondolataimmal, játékommal, éneklésemmel talán
átadhatom azt az embereknek, amit lelkészként szerettem volna.
Ha a szószékre nem is állhatok ki, de sok-sok színpadra már
igen. Visszatérve a kérdésedre, a szigorú tanrend megtette hatását,
szélesedett is a látóköröm, Fekete Mária keze alatt másfél
év után fölvettek a Zeneakadémiára, magánének szakra.
Holott, még fogadásokat is kötöttek rá ismerőseim, hogy
sikerül-e a felvételim. Száztizenkilencen felvételiztünk, és
olyan konkurenseim voltak, akik már az édesanyjuk hasában is
operát hallgattak.
–Vannak és voltak is olyan operaénekesek, akik alig
ismerik a kottát. Miért nem jelentkeztél a konzi után rögtön
meghallgatásra az Operába, s akkor nyertél volna néhány évet.
–Nem vagyok benne annyira biztos, hogy a „nem tudással”
bármit is nyerni lehetne. Nem akarom, hogy azt mondják rám:
„hülye, műveletlen énekes”. Ezért külön kihívást
jelent számomra pl. Bartók Cantata profánájának, vagy Liszt
Krisztusának bariton szólója, amihez nagyon komoly intonációs
készség szükséges. Nem csak bizonyítási vágy él bennem, de
kiváló énekes szeretnék lenne. Ehhez viszont ma nélkülözhetetlen
a kottaismeret nélkül. Sőt ma egy énekesnek szinte mindent
kell tudnia; akár kézen állva áriát énekelni, ha éppen
olyan a rendezői utasítás. Az ún. oratorikus előadások száma
pedig csökken. Mindenre fel kell készülnünk, hogy a mai világban
a pályán maradjunk. A kottaismeret azért is fontos, mert nem
szeretném a kedves korrepetitorokat az őrületbe kergetni.
– Első szereped A sevillai borbély Figarója volt, amit
ha jól tudom, néhány nap alatt kellett megtanulnod.
–Figaró belépője a bariton-irodalom csúcsa, mind a
magassága, mind a pregnáns szövege miatt. Egyszer, december
huszonkettedikén riasztottak, hogy meg kellene tanulnom Figaro
belépőjét a Sevillaiból, és van rá kb. 10 napom. Hazautaztam
szentestére, aztán huszonötödikén visszajöttem Budapestre,
és bezárkóztam a kollégium alagsorába, ahol tanultam az áriát
és a szöveget, ezután egy korrepetitor barátommal két napon
ekeresztül tanultuk az áriát. Végig az járt a fejemben, hogy
ha én ezt nem tudom megcsinálni az előéneklésre, akkor
feladom, mert mindenért kár volt. Aztán kimentem január 3-án
a meghallgatáson az Operaház színpadára – életemben először.
Hallottam, ahogy a hangom betölti a teret. Elképesztően boldog
voltam, mert első szereposztásban enyém lett Figaro.
–Ezt a szerepet az idősebbek összekötötték Melis György
nevével. Téged még nem hasonlítottak össze vele?
–Elkerülhetetlen, hogy ne hasonlítsák össze az énekest
pályatársával. Engem már összehasonlítottak Melis Györggyel,
és Csurja Tamással is – mindketten zseniális Figarók voltak
– és nem lekezelően. Tavaly 12 alkalommal énekeltem Figarót,
és mindegyik alkalommal vastapssal zárult a színpadra lépésem.
Melis György felvételit hallgatva sokat tanulok tőle; példaértékű
a munkamorálja és a szövegmondása is.
Egy nap alatt megszűnt a dadogásom
–Ha már a szövegmondásnál tartunk: igaz, hogy prózai
szerepre is vágysz?
–Igaz, és azért is, mert sokáig súlyosan dadogtam.
Mikor édesanyám azt hallotta, hogy református lelkésznek készülök,
elszomorodott, és elsírta magát…Szó szerint csoda történt,
mert egy nap felkeltem, és észrevettük, már nem dadogok.
Mindezt csak olyan ember értékelheti, aki ezen már átesett. Azért
ez a baj nem múlt el teljesen, mert mikor nagyon ideges vagyok,
vagy suttogok, néha-néha visszatér a dadogásom. Nagyon jó
iskola az élet, a Papageno, mikor prózát is kell mondanom a színpadon,
s ez felér egy komoly légző-gyakorlattal. Marton László, a Vígszínház
hajdani igazgatója rendezte a Varázsfuvolát, s vele beszéltük,
milyen jó is lenne egy prózai szerep. Ha valaki jól beszél,
annál érthetőbben énekel; a tavalyi Bánk bán után nagyon jó
kritikát is kaptam a szövegmondásomra.
–Ha már a vágyaknál vagyunk: sötétebb, nem magas
tenorszerepekben is megmutatnád magad.
–Még a Zeneakadémián, tanárom, Sólyom-Nagy Sándor is
kacérkodott azzal a gondolattal, hogy esetleg Wagner-tenor is
lehetek. Ez a mai napig egy nagy dilemmát jelent számomra, azért
is, mert otthon, szórakozásból inkább tenoristák felvételeit
hallgatom. Sokak szerint, attól, hogy jók a magasságaim, még
nem jelenti azt, hogy tenor is lehetek. Tudom a Bánk nagyáriáját
is, de ettől még nem vagyok tenor, mert a hangfekvést kéne bírni.
De talán, egyszer eljön az idő, hogy Otellót énekelhessek..
Molnár Levente kollegámmal és barátommal megnyertünk egy énekversenyt,
s így kijutottunk Bayreuthba,s akkor babonázott meg Wagner zenéje.
Ha hangom megengedi, akkor talán erre az útra is ráléphetek,
akár nemzetközi porondon.
–Nemzetközi porond: azért nem csak tenorokat hallgatsz,
hanem a híres orosz származású énekesnő, Anna Netrebko felvételeit
is.
–Viccesen szólva ő az én „plátói szerelmem”. A
rajongója vagyok, az összes felvétele megvan. Egyszer Münchenben
jártam, és egy hatalmas épület oldalán láttam egy plakátot,
ami azt üzente: Netrebko meghódította Németországot. Remélem,
hogy egyszer összesodor vele az élet, és egy Nedda-Silvio
duettet elénekelhetek vele. Tudja, hogy ki vagyok…Amikor
Rolando Villazonnal együtt koncerteztek, az egyik nagyon jó
klarinétos barátom, aki kísérte őket, odament hozzájuk egy
diktafonnal, és elmesélte, hogy van egy magyar rajongójuk, aki
szintén énekel, üzenjenek neki valamit.
–Nagyon sokat szerepelsz, nem félsz, hogy a hangod rovására
túlvállalod magad?
–Tudom, hogy ma nagyon kockázatos felkéréseket
visszautasítani, de mivel hosszú pályát szeretnék, és vigyáznom
kell a hangomra, ezért ha szükséges, fájó szívvel mégis
nemet kell mondanom.
–Büszkék rád szülőfaludban?
–Nagyon! Én soha nem
akarom elfelejteni – ha véletlenül mégis bekövetkezne, akkor
figyelmeztess rá – , hogy honnan is indultam. Ezért is
rendezek minden nyáron Perkupán szólóestet a református
templomban. A szomszéd településen, Égerszögön is – a gömör-tornai
fesztiválon is – fellépek, sőt Tornakápolnán is, édesapám
szülőfalujában. Idén nyáron mindkét faluban sikerült
operaestet adnom, úgy, hogy Égerszögön két vendégem is volt
Boncsér Gergely és Várhelyi Éva énekművészek, velük
rendeztük meg a fesztivál nyitóestjét. Tehát még így is
„szórom az igét”, hiszen sokan vannak, akik nem tudnak
eljutni a Magyar Állami Operaházba.
Medveczky
Attila
|