2011.09.30.
Vizuális környezetszennyezés
A
Magyar Plakát Társaság kiállítása a nagykanizsai Magyar Plakát
Házban
A magyar plakát,
akár klasszikusainkat nézzük, akár a ma legjobbjait, mindig
harsány volt, kifejező volt, agresszív volt. Természetesen
nagy különbség van valamely kulturális (irodalmi, színházi,
zenei, képzőművészeti) terméket reklámozó és a politikai,
közéleti, történelmi eseményt a hír szárnyára bocsátó
plakát között. Hiszen az előbbi terület esszenciális becserkészése
– a műfajokban és művekben rejlő sokarcú, művészetileg összetett
mondanivaló miatt – könnyebbnek tűnik, mint valamely kiemelt,
ám az általánosságból alig kilépő témára való figyelemfölhívás.
De az igazi alkotó nem tesz különbséget plakát és plakát között,
csak kizárólag a megoldandó feladat izgatja. Még akkor is az,
ha tudja, egy Shakespeare-művet sokkal könnyebb reklámozni,
mint valamely konferenciát, vándorgyűlést. A közélet kis és
nagy eseményeiről – azok megfoghatatlanságáról – nem is
beszélve.
A
környezetszennyezés ártalmaira fölhívni a figyelmet annyi –
önmagát fölzabáló, boldogtalan világban élünk –, mint jövőt
mentő igyekezetünket kinyilvánítani. A veszélyes anyagok –
főképp amelyek természetes úton nem bomlanak el, s a föld
alatt kazettákba zárva kell őrizni őket – megkeserítik életünket.
Ha a nem is oly régi vörös iszap katasztrófára gondolunk
(pedig hol van az általa okozott kár az atomsugárzásétól),
megremeg lelkünk a jó-rossz tulajdonosok felelőtlenségét
(okos privatizáció, még okosabb pénzhajhászás) tapasztalva.
De
nemcsak az anyag – a hanyagul elszórt műanyag flakon, a
benzingőz, a kipufogó gáz, stb. – szennyezi életünket, környezetünket,
hanem a vizuális szemét is. Ez utóbbi viszont – a különböző
műveltségélmények, ízlésdifferenciák miatt – a köznép
szemében kevésbé mutatkozik veszélyesnek, mint bűzlő társai.
A giccs (ezer formájában), a szépérzéket nyugtalanító
falfirka, a város építészeti arcát elrontó – habosító
– beépítés-girland, a pénzintézetek, bankok hitelfölvevésre
ösztönző furcsaságai, a vevőket elandalítani – becsapni
igyekvő – reklámok, a tévék jó ízlést sértő, sőt a
jobb érzésűeket megbotránkoztató gagyi műsorai, stb. úgy
szennyezik életünket, hogy ember legyen a talpán, aki minden ízében
ki tudja zárni a konzumlét konzum-gyönyörét közvetítő
szemetet. Aki nem erős vagy sántít értékfölismerő képessége,
az könnyen rabjává válik a társadalom bármely szegletében
eluralkodó talminak, kacatnak.
A
Magyar Plakát Társaság húsz művésze arra szövetkezett – köztük
már hosszú ideje jól hangzó nevek, egymástól igencsak megkülönböztethető
karakterek –, hogy a meghökkentő grafika harsányságával,
erejével megállj-t parancsoljon (hiú ábránd?) a környezetünket
elöntő mocsokáradatnak. Alkotóink közül sokan élnek – némelykor
csupán a témát nyugtázva, máskor a kompozíció kiegészítő
elemeként – a magyar és angol nyelvű megnevezés (vizuális környezetszennyezés)
leheletfinom vagy hangsúlyos grafikai képével. Ha a
kalligrafikus közlés betűoázissá tágul, a lemondás és a
humor is hangot kap. Lásd Darvas Árpád papírmaszkot és papírruhát
viselő „búvárjának” testfeliratát:
„A természeti erőkkel szemben az ember tehetetlen”, vagy a
betűnégyzetek közlésével csaknem ad abszurdumig vivén a fák
kipusztítása okán érzett aggodalmat (Keresztes Dóra: „A papírhiány
fenyegető réme közeledik! Ne írjunk annyit! Spóroljunk a papírral!”)
A
szem piktogramszerű képével a hangtani játékot (a nyílt
„e” és a zárt „e” közti bújócskát) szinte értelmezés-arzenállá
emeli Bakos István, Kapitány Attila és Orosz István.
Mikor is a „behajtani tilos” tábla éppúgy szemgolyóként
funkcionál (Bakos), mint a fürdőkád-lefolyó (Kapitány), vagy
a kollekcióban talán legkidolgozottabb grafikai mező
katicabogara (Orosz). A kérdőjel félig takarta szem-rajza (Gál
Krisztián) szintén evvel a hangtani cserebere játékkal él.
Szugyiczky István a médiát akarja megszabadítani a rárakodott
koloncoktól – art decos betűit fémsipkák, sisakok nehezítik
–, míg Kulinyi István jobbára idegen nyelvű betűtengerében
(agresszió, pornó, demagógia, terrorizmus, globalizáció,
szolidaritás, depresszió, stb.) a fotóalapú, ugyancsak
szavakkal díszített csecsemő megdidergése figyelmeztet a társadalmilag
veszélyes terepre.
A
Baráth Ferenc és Schmal Károly grafikájának fókuszában
megjelenő fotóalapú testrész, illetve tárgy nagyon is beszédes
módon adja tudtunkra a vizuális környezetszennyezés veszélyeit.
Barát mostani kiállításra készült plakátja – vörös festék
ide vagy oda – egy vért könnyező szemről (így-úgy
mindannyiunk megfeszíttetéséről) regél. Schmal fotómezején
az összegyűrt „papírfej” fölé emelt (fél)tüske korona a
téma filozofikus-biblikus megközelítésére utal. Gyárfás Gábor
a redőnyre, illetve csukott vasajtóra pingált graffitiket fotózván
jutott el a tiltakozásig, miszerint a kóborlás közben talált
„tárgy” érdektelenségében sem lehet más, mint ellenzést
kiváltó fontos faktor (Stop!). Felvidéki András régmúltat
(klasszikus – római? – szobrokat) a mával (gáztartállyal)
összemontírozott fényképén – a háromszög alakú felkiáltójel
hangsúlyos részén felirat: GÁZ: VAN – riadót fúj: ébernek
kell lennünk, nehogy semmivé foszoljon legdrágább emlékünk:
életünk tere és kultúránk hordozója, a Föld.
A
foltszerű megjelenítés Molnár Gyula (jövő és menő alakpárral,
az „ártalmas utca” képével) és Árendás József grafikájának
a sajátja. Különösen az utóbbi stilizált, profilból ábrázolt
kiáltó fején látni, hogy a rajzos agyként szétfröccsenő és
összeálló „kulturális”-„szellemi” szemét – ingyen
reklámok handabandája, pénzintézetek toborzója, stb. – minő
terhet ró a gyanútlan áldozatokra. Pinczehelyi Sándor Méjvize
(sic!) szellemes „éjvíz”, mikor is a magyar nyelv, tágabban:
kultúránk elsekélyesedése kapcsán a kék víz ellenére is a
ránk törő sötétséget vizionálja.
Adózván
Varga Gábor Farkas tévéantennás Pinocchiójának, Tóth Tamás
papírmaséból hajlított csonka fatörzsének, Gál Krisztián
feketékkel övezett (fenyegetett) piros-fehér-zöld
ceruzacsonk-tornájának és Tóth Andrej szókimondó egyvonalas
– a szellemi környezetszennyezést szellemi környezetszennyezéssel
(kutya harapását a szőrivel?) gyógyító – falloszának,
Ducki Kristófot illeti a babér; ám kétséges, hogy a híranyagot,
a világ szennyét leborotválván arcunkról megtisztulunk-e.
Kemény
György grafikáját – a piros-fehér-zöld szalagcsonkokkal
beborított Parlament két felirat közé van szorítva: „Szép
lenne? Csúf lenne?” – őszintén szólva nem értem. Akkor
lett volna értelme az országház stabilitását – hovatartozását
– bírálni, mikor idegen hatalmaknak, eszméknek (a szovjet
sarló-kalapácsnak és a német horogkeresztnek) volt alárendelve
– ez volt igazán csak a környezetszennyezés – sokat
szenvedett népünk.
Szakolczay Lajos
|