2011.09.30.
Szigligeti
Ede: Liliomfi
(Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház)
A
Liliomfit a magyar nép az 1954-ben készült, Makk Károly
rendezte mozifilmmel szerette meg. Ebben a filmben a címszerepet
a közelmúltban elhunyt Darvas Iván játssza, Krencsey Mariann
alakítja Mariskát, de Dajka Margit, Balázs
Samu, Pécsi Sándor, Ruttkay Éva és Soós Imre is látható
benne. Pedig Makk Károly sokat változtatott a szerepek súlypontján,
így Dajka Margit kedvéért a nevelőnő figuráját jelentősebbre
vette, az eredeti helyszínt is módosította, a cselekményt
Nagyvárad környékéről a Balaton-felvidékre tette át, mert a
2. világháború után – mindegy, hogy büntetésből, vagy
jutalomból – Magyarország Romániával együtt a szovjet
blokkba kapott beosztást. Roppant kínos lett volna, ha egy
majdnem száz évvel ezelőtti történetből kiderül, a testvérállam
területén ősidőktől fogva éltek és bizony még mindig élnek
magyarok...Az is igaz, hogy 50 év óta – akarva-akaratlanul –
minden színházi előadás ennek a filmnek a szűrőjén megy át,
és a megszámlálhatatlanul sok produkció cselekményvezetése
és helyszíne inkább a filmhez igazodik. Most viszont megtört a
jég, a rendszerváltásnak nevezett hatalomcsere óta ki lehet
mondani, Erdélyben és Partiumban a honfoglalás óta vannak
magyarok, ezért a Hevesi Sándor Színház 2010. november 26-án
színre vitt előadása az eredeti, 1849-ben, az akkori Nemzeti Színházban
bemutatott változathoz tér vissza. Mindezt még az is nyomatékosítja,
hogy a korabeli plakát tipográfiájával nyomtatták ki sajátjukat.
A
Liliomfi szerzője Szigligeti Ede, a magyar népszínmű megteremtője.
Szigligeti jelentős személyisége a magyar drámairodalomnak és
színjátszásnak. Szathmáry Józsefként látta meg a napvilágot
1814-ben Váradolasziban, édesapja azt szerette volna, ha a papi
hivatást választja, de a színház bűvkörébe került, mérnöki
tanulmányait is abbahagyta, és az akkor, 1837-ben alakuló
magyar színtársulathoz szegődött, ahol végigjárta a szamárlétra
összes lépcsőfokát: volt színész, titkár, szerző, rendező,
főrendező, művészeti vezető, igazgató. Több, mint 100
darabot írt, mindegyik művén látszik, hogy fellépett a világot
jelentő deszkákon, mert rendkívül jól játszhatók, színszerűek
és kitűnő a cselekménybonyolításuk. Darabjai közül a
Liliomfi mellett az 1847-ben bemutatott Csikós
és az 1858-ban először előadott Fenn az ernyő, nincsen
kas emelkedik ki. Budapesten, 1878-ban hunyt el.
A
Liliomfi nem más, mint
– Shakespeare-től kölcsönözve – a Tévedések vígjátéka.
Két szálon fut a cselekmény, az egyikben Szilvai professzor azt
szeretné, ha gyámleánya, Mariska az ő unokaöccséhez, Gyulához
menne nőül. Ámde a fiú minden fenyegetés ellenére Liliomfi néven
színész, „teátrista” lett. A két fiatal szerelmes egymásba,
de a mit sem sejtő professzor szét akarja őket választani,
mert nem tudja, az a bizonyos Liliomfi az ő rokona. Persze a végén
mindenre fény derül, és a boldog professzor atyai áldását
adja gyermekeire. A másik szálon pedig Kányai fogadós is azt
akarja, hogy lánya, Erzsike a tehetős kávéház-tulajdonos,
Schwartz úr fiának legyen a felesége. De Erzsike a becsületes
pincért, Gyurit szereti, és Liliomfi cselével elérik, hogy összeházasodhassanak.
A
Hevesi Sándor Színház produkciója, „cselvígjátéka” a
Liliomfiból a vándorszínész jelleget emeli ki, olyan, mintha
egy régi, Petőfi korabeli trupp mutatná be valahol az előadását,
Szlávik István díszletei és Szőke Julianna jelmezei is ezt erősítik.
Mindezek is mutatják, hogy ez a Pinczés István rendezte darab
az eredeti cselekményhez tér vissza. Az előadás az elejétől
a végéig igen pergő és élvezetes, jókat derülünk a tévedésekből
adódó félreértéseken, és ehhez az élményhez a nagyszerű
színészi teljesítmények is hozzájárulnak. Mihály Péter
Liliomfi hálás karakterét jeleníti meg. Szegő Teréz
szereleméhes nevelőnőként valósággal lubickol a szerep nyújtotta
komédiázási lehetőségekben. Kálóczy Orsolya a vonzó Marikát
személyesíti meg. Bálint Péter Kányai fogadóst nagyszerűen
kelti életre, a nézőknek már fáj a hasuk, annyit nevetnek
ezen a buta, semmit sem értő apán. Misurák Tünde az aranyos
kis Erzsikét állítja a nézők elé. Farkas Ignác most
Szellemfit játssza, ugyanis ő idáig már négy különböző
karaktert jelenített meg más-más Liliomfi előadásban. Balogh
Tamás Schwartz urat, Szakály Aurél a becsapott Adolfot viszi
fel a színre. Újfent bebizonyosodik, hogy a magyar vígjáték-irodalom
alkotásaiban olyan tartalékok vannak, amikről megéri lefújni
a port, mert nemesen szórakoztatnak, kedves humorukkal rabul
ejtik a nézők szívét, és aranyló derűjükkel beragyogják a
publikum minden egyes tagjának estéjét. (Felső
képen: Mihály Péter, Kálóczi Orsolya; alsó képen: Farkas
Ignác és Mihály Péter.)
Dr. Petővári
Ágnes
|