2011.09.30.
Elkezdődött a Teremtés Hete
A szeptember utolsó
vasárnapjától október első vasárnapjáig tartó időszak, a
Teremtés hete ökumenikus nyitó istentiszteletének a Budapest
Gyulay Pál utcai református gyülekezet terme adott helyet
szeptember 25-én délután. A szolgálattevők Tarr Zoltán, a
Magyarországi Református Egyház zsinati tanácsosa, Gáncs Péter,
a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke, Kaleb A. László
metodista lelkész, és Székely János római katolikus püspök
voltak.
„Friss ünnepre
gyűltünk össze, hiszen három éve ünnepljük meg a Teremtést,
a Teremtés hetét – mondta bevezetőjében a házigazda gyülekezet
lelkipásztora, Karsay Eszter. – Bízom benne, hogy az évek
multával, mind népszerűbbé fog válni ez az alkalom, és mind
többen tartják majd fontosnak, hogy ehhez a kezdeményezéshez
csatlakozzanak.”
Újrahasznosítás
A lelkésznő szavai után Kodácsyné Simon Eszter, evangélikus
teológus foglalta össze az ünnepkör lényegét.
„Az Atya teremtő munkájáról emlékezünk meg, arról,
hogy ránk bízta azt, amit megalkotott. A Magyarországi Egyházak
Ökumenikus Tanácsa által választott időszak azért is különösen
alkalmas arra, hogy a Teremtő alkotó munkájáért hálát
adjunk, mert szeptember utolsó vasárnapja és október első vasárnapja
között tartják az evangélikus egyházban az aratás ünnepét,
míg a római katolikus egyházban Assisi Szent Ferenc, a természet
védőszentjének napja is erre az időszakra esik.”
Kodácsyné Simon Eszter pár szóban azt is ismertette,
hogy az idei hét főtémájaként az ötezer ember megvendégelésének
történetét választották a Bibliából, amikor Jézus azt
mondja a tanítványoknak, hogy szedjétek össze a felesleges
darabokat, azért, hogy semmi ne vesszen kárba. Ez az újrahasznosítás
üzenete is.
A sarjadó vetés
növekszik
„Dicsértessék
a Jézus Krisztus, Erős Vár a mi Istenünk, Áldás Békesség.
Azért e három köszönés, hogy jelképezze a keresztény és
keresztyén egyházak közösen imádkoznak, cselekednek a
teremetett világ védelmében – hangzott el Gáncs Péter evangélikus
elnök-püspök (képen) köszöntőjében, majd örömének adott
hangot. – Az elmúlt évek munkája nem volt hiábavaló, a
sarjadó vetés növekszik. Most már a metodisták is
csatlakoztak az ünnephez, ők is velünk együtt szolgálnak az
alkalmon.”
A teremtett világ jó
Pál Galatákhoz írt levélből hallhattunk részletet Tarr
Zoltán zsinati tanácsostól, „Kegyelem néktek és békesség
Istentől, a mi Atyánktól és a mi Urunk Jézus Krisztustól”
(Gal.1,3-5). Tarr Zoltán magyarázatában arra a gondolatra
helyezte a hangsúlyt, hogy jónak indult a teremtett világ, de
folyamatos romlásnak van kitéve. Ha a teremtett világ mindenki
számára azt jelenti majd, amit számunkra jelent, hogy az Atya
megszabadított minket, akkor jóra fordul megint a világ, és az
Atya újra megszabadít.
Istennek hatalma van a teremtett világ fölött. Segíteni
fog minket, és mindazokat, akik tenni és segíteni fognak azért
a Világért, amiben részesültünk itt a Földön, zárta beszédét
a zsinati tanácsos.
Feladatunk a bárkaépítés
Az Igét Kaleb
A. László metodista lelkész olvasta fel János evangéliumából.
„Jézus ezután elment a Galileai-tengernek, a Tiberis tavának
túlsó partjára.” (Jn 6,1-13)
Székely János katolikus püspök prédikációjában a világot
egy szimfóniához hasonlította, amelyben a hamis hang gyakran
maga az ember, aki nem találja helyét Isten harmóniájában. A
zsidó teológia a teremtést összeköti a tíz paranccsal, mivel
a teremtéstörténetben tízszer fordul elő: „És Isten így
szólt.” Azt vallják, hogy Isten tíz igével alkotta meg a világot,
vagyis kinyilatkoztatja, hogy a kinyilatkoztatott ige, a teremtő
ige egy és ugyanaz, világított rá Székely János.
Isten törvénye objektív, beleteremtette azt a világba.
Ahogy megvan annak a törvénye, hogyan repüljenek a madarak, –
benne van az ösztönükben –, éppúgy van törvénye annak is,
hogyan éljen az ember, hívta fel rá a figyelmet a püspök.
Az Úr útjai egyenesnek, idézte Ézsaiás próféta könyvét
Székely János, majd hozzátette, hogy aki görbe úton jár, az
elbotlik, falnak ütközik. Sokan nem akarnak tudomást venni a
világ törvényéről, nem Istent követik. Azt tartják, hogy a
világ csak arra való, hogy használják. Talán az ökokatasztrófa
elhozza a kijózanodást, mindenki rájön, hogy a világot Isten
alkotta, és objektív törvényei vannak.
Noé bárkája is ősi üzenetet hordoz, azt, hogy van menedéke
az embernek az özönvízből, a szennyből, a káoszból. A menedék
a templom, amit a történetben a bárka jelképez, ahol testvérként
él egymással minden ember és szelíden bánik a világgal, értelmezte
a püspök a bibliai részt. A mai keresztényeknek is a bárkaépítés
a feladatuk, ebben mentjük át a hitünket, a tudásunkat, az
objektív igazságot. A család, az egyházi iskola, a közösségünk,
az a hely, ahol továbbadjuk az értékeinket a jövőnek.
Szőlő és kenyér
Az istentiszteleten sor került egy szimbolikus eseményre
is, melyet Gáncs Péter evangélikus püspök vezetett fel fohászával:
„Ünnepi asztal terítője jöjj asztalunkhoz, készíts nekünk
most ételt. Földből sarjadt gabonával, szőlőszemmel a tőkéről,
öreggel és fiatallal a hatalmas, vad teremtésben jöjj, költsd
el ételed velünk.”
A kenyér és szőlő Isten ajándékai, részesüljünk a
terményben hálaadással és örömmel, kérte Karsay Eszter lelkésznő.
A szimbolikus eseményt követő hálaadásban Tarr Zoltán
megköszönte Istennek a teremtettség szépségét, a titkot,
amely minden képzeletet felülmúl. „Taníts minket bevallani,
hogy erőszakot követünk el az élet ajándékával szemben, adj
erőt, amikor láthatóvá akarjuk tenni, hogy a föld és minden,
ami rajta van, hozzád tartozik. Vezess minket, amikor megemlékezünk
szövetségedről, és e szerint akarjunk élni”
Végül evangélikus, és római katolikus áldással bocsátották
útjára a Teremtés Ünnepén résztvevőket.
Szöveg: Kováts Annamária. Fotó:www.lutheran.hu
A Teremtés Hetéről további információkat itt találhat:
www.teremtesunnepe.hu
(Forrás: reformatus.hu)
|