2011.09.30.
A tervek és a gyakorlat
Kár, hogy nincs
egyetlen hiteles ellenzéki párt sem a Parlamentben. Épkézláb
ellenzék nélkül ugyanis a demokrácia nem működhet jól, a
hatalmon lévők szándékától, minőségétől függetlenül.
Az ellenzék szerepe fontos, ha van valódi, saját elképzelése,
képe a világról. Ha vannak valódi társadalomjavító szándékai,
ha értelmes, ép lelkű és szellemű emberekből áll.
A mostani pártokat
végignézve csak érdekköröket látunk erkölcsileg végletesen
elhasznált szereplőkkel vagy – mondjuk ki – idiótákkal.
Jobb korokban a mai ellenzéki pártok képviselőinek jelentős része
börtönben vagy elmegyógyintézetben töltené napjait. Most az
ülésteremben.
A Magyar
Szocialista Pártról talán nem is kell semmit sem mondanunk.
Gyurcsány Ferenc magáért és a pártjáért beszél. Akiben a
tisztesség szikrája megvolt, az kimenekült az MSZP-ből.
A Jobbikról annyi
leleplező és nyilvánvaló tény látott napvilágot, hogy
tisztességük, céljaik és megbízatásuk hitelessége teljes mértékben
elveszett. Ha volt egyáltalán. Ráadásul még ebben a felemás
szerepben is tehetségtelenek. Nem telik el hét valamilyen botrány
nélkül, miközben a legnagyobb, legégbekiáltóbb ott lebeg
felettük: Morvai Krisztina minden további nélkül belépett egy
Izraelt támogató, palesztinellenes pártba, Vona jóváhagyó dörmögése
mellett.
Az LMP-ben megvolt
a lehetőség, de Schiffer nem tudta meghaladni önmagát és
kulturális, politikai, genetikai beágyazódottságát. Az LMP átvette
a szétzuhant SZDSZ szerepét, átvette a magyarországi zsidópárt
szerepét. Ez nem valamiféle faji meghatározás, nem valamiféle
politikai kategória, hanem az átlag LMP-s és politikára érzékeny
átlag választópolgár tapasztalata. Az LMP- ben a kívülmaradtak
csak kreatívoknak hívják a párt politikai irányvonalát
Daniel Cohn-Bendit felé terelő csoportot. Azzal, hogy az LMP
szervezőként részt vett Daniel Cohn-Bandit és Heller Ágnes
tisztán zsidók közötti szolidaritásra épülő brüsszeli
hakniján, azzal a párt mint magyar zöld párt hitelessége
lefolyt a csatornán a Brüsszel alatti láthatatlan Senne folyócskába.
(A zsidópárt természetesen nem azt jelenti, hogy ez a párt a
magyar zsidóságot képviseli, hanem azt, hogy a túlnyomó részben
zsidókból álló, az egykori SZDSZ holdudvarának igényei
szerint jár el.)
Pedig most nagy szükség
lenne az értelmes, a lényegi hibákra rámutató ellenzékre.
Ugyan-is a kormánypárt és a kormány – úgy tűnik – kissé
elfáradt. Sok kiváló intézkedés, egy valódi, nagy ívű
nemzeti program, ezen belül az új alkotmány és a Széll Kálmán-terv
elfogadása után most megtört a lendület.
Matolcsy
bejelentette a 2011-es költségvetést. A költségvetés kemény,
vállaltan népszerűtlen intézkedéseket tartalmaz. Ez önmagában
nem baj. Önmagában nincsenek jó vagy rossz gazdaságpolitikai
eszközök.
A
forgalmi adó jövőre 2 százalékkal emelkedik. A forgalmi adó
emelése nem feltétlenül rossz, ha az egy koherens gazdaságpolitikai
rendszer része. Ugyanis az ÁFA növelése csökkenti az
importot, visszafogja a fogyasztást, növelheti a lakossági
megtakarítást, és növelheti az államháztartás bevételeit.
Csakhogy egy ilyen intézkedésnek kell legyen másik oldala is.
Ugyanis a dráguló árakat, az import értékesítéséből származó
bevétel kiesését, a fogyasztás, ezzel együtt a kereslet szűkülését
ellensúlyozni kell.
De miből? – jön
az indokolt kérdés. És valóban, az egyik lehetőség a kis- és
középvállalkozások támogatásának növelése, az őket sújtó
adók és járulékok csökkentése. A másik olcsóbb, államilag
támogatott finanszírozás vagy egyéb források megteremtése
ugyanezen vállalkozások részére. Esetleg a szociális juttatások
növelése, a közvetlen lakossági támogatások rendszerének
megerősítése jöhet még szóba. Ezek mind pénzbe kerülnek, márpedig
az nincs.
Azonban nem csak a
fenti eszközökkel lehet a növekvő terheket ellensúlyozni.
Hanem a magyar gazdaságot, és tegyük hozzá, az egész magyar
életet lefelé húzó teher, az adminisztrációs terhek csökkentésével
is. A magyar vállalkozásokat és úgy általában a magyar
embereket olyan adminisztrációs kötelezettségek terhelik,
melyek a működő gazdaságoktól idegenek. Nem lehet megfelelő
hatékonyságú gazdasági tevékenységet folytatni hivatalok
folyosóin ücsörögve, értelmetlen adatlapokkal, bevallásokkal
és jelentésekkel bajlódva. Nem lehet célszerű jól működő
üzleti vállalkozásokat létrehozni, ha a hatóságok és közigazgatási
intézmények tevékenysége kimerül az értelmetlen akadályozásban
és pénzbehajtásban. Ha rendszeresen arról kell jelentéseket
leadni, hogy nincs mit jelenteni, ellenben ennek elmaradása büntetést
von maga után. Ha az adórendszer által megkövetelt adminisztráció
köszönőviszonyban sincs a valósággal. Ha csak az a gazdasági
társaság képes fennmaradni, amelyik ügyeskedik, csal vagy az
állami pénzeket szívja el.
Ezzel tisztában
kell legyen a Matolcsy vezette minisztérium és a Fidesz–KDNP
frakció is. A kormányprogramból, a nemzeti együttműködés
rendszeréből és a Széll Kálmán-terv ide vonatkozó részéből
is ez következik.
Hogy kissé
elmozduljunk a tabloid felé: hol van a söralátét méretű adóbevallás?
Sőt, az elmúlt
hetek bejelentései inkább a másik irányba, a tovább-bonyolítás,
a továbbakadályozás irányába mozdulnak el. A vállalkozásokat
sújtó ún. gépjárműadó léte a magyar adó- és járulékrendszer
képtelenségének a bizonyítéka. A gazdasági társaságoknak
azért kell gépjárműadót fizetniük, mert a cég tulajdonában
lévő autót magáncélra is használják és ezzel lényegében
jövedelemre tesznek szert. És mi van azzal, aki nem használja?
Mi van azokkal a vállalkozásokkal, amelyeknek munkaeszköz az
autó?
De felteszem a kérdést:
a közigazgatás vagy a kormány autói éjszaka a hivatalok, vagy
a parlament előtt parkolnak? Nem? Akkor a ház előtt álló vagy
a miniszter urat hazavivő autó után is fizetnek jövedelemadót?
Említsük azért
meg a pozitívumokat is, az ún. szuperbruttó eltörlése 4,3 százalékos
adóteher-csökkenést jelent, mely tulajdonképpen ellensúlyozhatná
a 2 százalékos forgalmi adó növekedést, de mivel az adójóváírás
rendszere is megszűnt, ezért ez kérdéses. Ennek ellenére mind
a szuperbruttó, mind az adójóváírás eltörlése jó lépés,
a teljesen átláthatatlan rendszer egyszerűsítését célozza.
A Széll Kálmán-terv
bürokráciacsökkentő programja jó. Ki van dolgozva, látszik,
hogy komolyan gondolják. Csakhogy ez kevés. Ennél lényegesen több
változásra van szükség. Elsősorban egy alapvető szemléletváltásra.
Azért, mert vannak, akik eltitkolják a jövedelmüket, azért
nem lehet általános büntetést kiosztani adó formájában. Ha
Robika rosszalkodik, akkor az egész osztály húsz fekvőtámaszt
csinál? Ez a szemlélet már az iskolákban is megbukott.
De, hogy továbbmenjünk.
Nem elég a szabályokat megváltoztatni, valamit a rendszerben
szocializálódott hivatalnokokkal is tenni kell. Hogy csak az
egyik legirritálóbb példát nézzük. A Széll Kálmán-tervben
nevesítették, hogy a teljesen értelmetlen – és lehetetlen
nevű – NYENYI-t (nyugdíj-biztosítási egyéni nyilvántartó
adatlap) megszüntetik. Ehhez képest, biztos, ami biztos, a NAV
elkezdett bírságolni a 2008-as és 2009-es elmaradt NYENYI
adatlapok hiánya miatt.
De a hasonló
eseteket oldalakon keresztül lehetne sorolni. És nem csak a
gazdasági életben. Tessék nekem megmondani, hogy mi jár le egy
személyi igazolványban? Abban a személyi igazolványban, ami kötelező.
Mi történik velem, ami miatt nekem új okmányt kell csináltatnom
1500 forintért egy fél napon keresztül?
Nem sorolom a további
irritáló bürokratikus kötelezettségeket.
Ha elfogulatlanul
nézzük, akkor meg kell állapítanunk, hogy a kormány hatalmas
munkát vállalt magára. A bürokrácia gólemét nem lehet csak
úgy leparittyázni. Határozott, kemény, végigvitt intézkedések
kellenek. Az elméleti irány helyesnek tűnik, azonban a
gyakorlati megvalósításnak még mindig túl sok akadály állja
útját. A túlzott bürokráciát ki kell söpörni, még akkor
is, ha ez sokakat fájdalmasan érint. Akkor is, ha 40-50 éves
családos embereket kell elbocsátani az államigazgatásból. Ha
ez nem történik meg, a magyar gazdaságnak esélye sincs a
talpra állásra.
A külső szemlélőnek
most az látszik, hogy miközben a tervek jó irányt céloztak
meg, miközben a döntéshozók egy része félholtra dolgozza magát,
a folyamatok középszinten elakadnak. A nagy sebességű változások
megtorpantak. Az elméleti győzelmek már nem mindig hozzák a
gyakorlati változást.
Most kéne egy erős,
racionális és tisztességes ellenzék, amelyik ráébreszti a
hatalmon lévőket, hogy ha nem viszik véghez a teljes változást,
könnyen elbuknak. Ilyen ellenzék nincs és a csírája sem látszik.
De, ami ennél is fontosabb, feltehetőleg ez Magyarország utolsó
esélye a talpra állásra. Ha ez a próbálkozás elbukik, vele
bukhat az egész ország.
Csorja Gergely
|