vissza a főoldalra

 

 

 2012.04.06. 

A közrádiós és a köztelevíziós szolgáltatásokat mindenki számára elérhetővé kell tenni

Célunk: biztos, megújulásra képes, kiszámítható, és értékközvetítő intézmény maradjon a Magyar Rádió

Immár egy éve, hogy átalakult a magyar közmédia. A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) lett 2011. január 1-jétől az új szerkezetben működő közmédiarendszert kiszolgáló gyártóbázis. Az MTVA  gyártja  azokat a műsorokat, amelyeket a  törvény által felhatalmazott közszolgálati médiumok - a Magyar Rádió Zrt., a Magyar Televízió Zrt., a Duna Tv Zrt., az MTI Zrt. - terveznek és rendelnek meg,  foglalkoztatja a közmédiarendszerben dolgozók csaknem kilencven százalékát, és nem utolsósorban az MTVA kezeli a közmédia teljes vagyonát. Milyen eredménye is lett ennek a változásnak? A hallgatói elvárásokról, az új műsorokról, az értékközvetítésről Jónás Istvánnal, a Magyar Rádió Zrt. vezérigazgatójával beszélgetünk.

 A nagy közszolgálati médián belül a Rádió műhely lett, része a nagy közösnek. Bevált ez az ún. BBC-modell?

 – Egy év nagyon rövid idő ahhoz, hogy több esztendő, vagy évtized során kialakult médiaszerkezet átalakításának eredményéről hitelesen lehessen beszélni. Ami megtörtént: létrejött az egységes közmédiarendszer egy 2010-es országgyűlési határozat és a médiatörvény előírásai értelmében. A műsorszolgáltatók – a Magyar Televízió Zrt., a Duna Televízió Zrt., a Magyar Távirati Iroda Zrt. és a Magyar Rádió Zrt., – ahogy a törvény meghatározta, szolgáltatói szerepükből adódóan a tartalomnak, a programnak a megtervezői, megszerkesztői, a műsorszerkezet létrehozói és megrendelői. A programok, a műsorok pedig az MTVA- nál ,mint műsorgyártónál születnek meg. A műsorszolgáltató a létrehozott produkciót átveszi, minőségét folyamatosan ellenőrzi, és műsorba helyezi. Tehát a szerepkörök az elmúlt évben szétváltak; a Magyar Rádió a műsorszolgáltató szerepét végzi. A mostani közmédiarendszerben öt szereplő közreműködése szükséges, és ebben az egy évben ezt az együttműködést próbáltuk, hiszen egyes dolgokat a törvény egyértelműen előír, de sok mindent ki kell tapasztalni. Mi pedig, ahogy a köztévéknél is, átgondoltuk a műsorstruktúrákat, és ha szükséges volt, akkor változtattunk azon, illetve fejlesztettünk. A Magyar Rádióban március 12-étől tapasztalni a legtöbb változást: új műsorok, új sorozatok indultak el.

 A Rádióban milyen eredményeket értek el?

 –A legfontosabb, hogy a Magyar Rádió megtartotta piacvezető szerepét bizonyos területeken. A Kossuth Rádió „beszélő”, információs és hírrádióként meghatározó szerepet tölt be, reggeli magazinműsora piacképes; 1 milliós hallhatottságot is fel tud mutatni a „180 perc”. A zenés, kereskedelmi rádiókkal kell összemérni magunkat, mert korábban  ezt a mérési rendszert fogadták el a rádiók , ezt fogadja el a rádiós piac. Büszkék vagyunk rá, hogy bizonyos időszakokban a kereskedelmi rádiók  elmaradnak a Magyar Rádió hallgatottságától. Természetesen, sok mindenben egy kereskedelmi rádióval nem érdemes versenyezni, mert más a tartalom, más a minőség, hiszen a Magyar Rádió értékközvetítő rádió szerepkörben fogható ma is, ami hatalmas eredmény. Célunk, hogy biztos, megújulásra képes, kiszámítható, és értékközvetítő maradjon a Magyar Rádió.

 Azt mivel tudják elérni, hogyha valaki hazamegy, ne üljön le a tévé, vagy a net mellé, elé, hanem kapcsolja be a közszolgálati rádiót. Mert én azt látom, hogy főleg az autókban, útközben rádióznak az emberek.

 – Elfogadtuk azt a tényt, hogy már régen nem csak a hagyományos sugárzással lehet hallgatókat nyerni, hiszen a szokások megváltoztak. Egyre kevesebben ülnek le a készülék elé, és hallgatnak  elejétől végig, türelmesen egy órás rádióműsort. Az elfogadott, hogy késődélután sem úgy rádióznak az emberek, mint 30-40 évvel ezelőtt. Ezért rövidebb, dinamikusabb műsorokkal, sokkal szélesebb skálájú kínálattal jelentkezünk. Lényeges, hogy nem csak a sugárzott műsor által jelenünk meg. A közelmúltban indul el egy ifjúsági hangjáték sorozat, az Időfutár, amelyik nem csak a rádióban, hanem az interneten is megtalálható. Így a neten meg lehet hallgatni az epizódokat, azokhoz hozzá is lehet szólni és hamarosan dalíróversenyt rendezünk, és tervbe vettük, hogy a szereplőkkel is lehet majd személyesen beszélgetni. Azt nem tartom problémának, hogy a gyerek az interneten hallgatja meg a műsort, a végeredmény a lényeg, hogy ő valahol találkozott egy adott élménnyel és tartalommal.

 Ha már az irodalomról van szó, terveznek még tematikus napokat?

 –Természetesen. Április 11-én, a Költészet Napja alkalmából Versmaraton lesz a Mikroszkóp Színpadon; ahol délelőtt 11-től este 11-ig saját versüket mondják a kortárs költők. A Magyar Naplóval együttműködve immár másodszor szervezzük meg ezt a rendezvényt. A rádió többször kikapcsol a helyszínre, de mivel az képtelenség lenne, hogy 12 órán keresztül vers szóljon a Kossuth Rádióban, majd az interneten folyamatosan hallhatja, sőt terveink szerint, láthatja is az érdeklődő ezt a produkciót. Ez a műsor tehát nem csak rádióra készül. Mindez azt is példázza, hogy szakítani kell azzal a metódussal, mely arra épül, hogy kizárólag egy csatornán lehet elérni a hallgatót. Az is képtelenség a mai korban, hogy egyetlen egy csatorna minden igényt kielégítsen, mindenkihez szóljon. Három országos csatornákon kívül fontos a regionális hálózatunk ,a Régió Rádió, a nemzetiségi, a parlamenti és a zenés csatornánk, ám ezekkel sem tudjuk azt a hallgatói igényt kielégíteni.

 Ez a hét csatorna ugyanúgy hallgatható bárhol, bármilyen készüléken?

 –Nem. A sugárzott csatornák közül országos a Kossuth, a Petőfi és a Bartók a maguk frekvenciaállományával. De még ezek az adók sem fedik le mind a teljes ország területét. A regionális műsort pedig öt régióban lehet fogni; a Magyar Rádió öt vidéki stúdiójának körzetében. A körzetek nagysága is eléggé változó. Az MR7 a zenés, csak interneten elérhető csatorna, de a sugárzott zenét átveszi az MR6, tehát a Régió Rádió is. Az történt, hogy egy magyar nótát, operettet, szórakoztató zenét adó csatorna, az MR7 tartalmát vették át a regionális rádiók. Mindez nem magyar sajátosság, hanem külföldön is ez a módszer: ha beválik egy tematikus netes csatorna, annak tartalmát beemelik egy sugárzott csatornába. Ritkán szoktuk emlegetni az MR4-et, a nemzetiségi rádiót, melyben nagyon sok a zene, hiszen az azonosulás legkönnyebb formája, amikor egy adott zenestílussal révén azonosulunk. Mindez bizonyítja, hogy az nem járható út, hogy egy csatornán mind a klasszikus, mind a könnyűzenei, mind a magyar nótás, mind az irodalmi, a nemzetiségi műsorok, az elemző politikai műsorok is helyt kapjanak. Az pedig a hallgatói visszajelzésekből és a mérésekből is kiderül, hogy amennyiben a kialakult elvárásnak nem felel meg az adott rádió, akkor 15 perc után – itt türelmesebbek az emberek, mint a tévécsatornáknál – elkapcsol onnan a hallgató. Nekünk nem az a célunk, hogy a hallgató elkapcsoljon, hanem találja meg azt „ami az övé” és az is igaz: nem biztos, hogy egy csatornán egyszerre mindent megtalál. Ez olyan mint az olvasás: aki tudatosan keres értékeket, nem áll le egy könyvnél, sőt egy szerzőnél sem. Ez vonatkozik a rádiózásra is. Más példával élve: ritka az olyan ember, aki csak töltött káposztát eszik, mert előbb utóbb megfekszi a gyomrát.

 Maradjunk ennél a hasonlatnál: a konyhaeszközök is befolyásolják, hogy ki milyen ételt tud elkészíteni. Így a technikai eszközök is azt, ki milyen csatornát képes befogni. A nyugdíjasok nem hiszem, hogy rendelkeznek netes hozzáféréssel, és anélkül pedig kevés nótát hallgathatnak.

 – Nem vagyok benne biztos, hogy magyar nótát csak nyugdíjas hallgat, ahogy abban sem, hogy internetet csak fiatal ember használ. Már 10-15 évvel ezelőtt rá lehetett szokni az internetre, így biztosan vannak olyan nyugdíjasok, akik képesek használni a webes lehetőségeket. Azt elismerem, hogy aki tanyán él, és csak egy rádiókészüléke van, nem biztos, hogy hallhat mindent, ami őt érdekli. A közrádiós és a köztelevíziós szolgáltatásokat mindenki számára elérhetővé kell tenni. Emlékezzünk csak vissza, hogy az MTI tavaly lehetővé tette, hogy híreihez ingyenesen hozzá lehet jutni. Ez természetesen nem tetszett a magánhírügynökségeknek.

 Vezérigazgató úr említette az Időfutár c. hangjátékot. Lesz arra anyagi forrás, hogy új hangjátékokat sugározzanak?

 – Erre az évre 53 olyan darabot választottunk ki, amit szeretnénk, hogy dramatizált hangjátékban, vagy akár folytatásban megszületne. Elindult ez a munka, és már elhangzott például  a hortobágyi kitelepítettek sorsát bemutató dramatizáció. Ez nem a Magyar Rádió stúdiójában készült, hanem egy külső beszállító gyártotta a saját stúdiójában, de a lényeg, hogy ez a hangjáték a mi műsorunkban hangzott el. Elkészült Örkény Négykezes c. darabjának hangjáték –változata szintén külső stúdióban. Hagyományainkhoz híven nálunk is készül majd hangjáték, és megrendelésünkben szerepelnek olyan darabok, melyeket – bízom benne – az MTVA a mi stúdiónkban fogja megvalósítani. A világban mindenütt azt látni, hogy a rádiójátékok készítése igazodik az új hallgatói szokásokhoz, így délután pl. folytatásokban, rövidebb epizódokban dolgoznak föl egy adott művet. Csender Levente tehetséges, fiatal, határon túli szerző, aki rövid elbeszéléseket írt. Azon gondolkodunk, hogy délelőtt, vagy délután ezeket 10 percben le lehet sugározni. Azért vagyunk bizakodók, mert a 13 óra után kezdődő Rádiószínház hallgatottsága, abban a fél órában, többször veri a kereskedelmi rádiók hallgatottságát. Számunkra a legfontosabb, hogy a Magyar Rádió műsorát hallgassák, és az már mindegy, hogy mikor és hogyan, ezért gondolkodunk azon, hogy letölthetővé tegyük a rövid hangjátékokat is. Újabb szerzőket is keresünk; így felajánlottuk, hogy a drámaíróverseny nyertese lehetőséget kap arra, hogy számunkra hangjátékot írjon. Ezen túl felajánljuk a nemzet színészeinek, hogy a számukra kedves irodalmi műveket olvassák fel, vagy válasszák ki, és a részvételükkel azt dramatizáljuk.

 A hallgatók számára bevált –e az új modell?

 –Mindezt jelenleg a mérésekből tudnánk csak leszűrni. Évek óta a GFK-Ipsos méri a hallgatottságot, és különös módon a Kossuthot a zenés rádiókkal hasonlítja össze. S ahogy már említettem, még így is többször piacvezetők vagyunk. Az is sokat számít, hogy a Petőfi Rádió Akusztik c. műsorának, mely fiatal, kezdő együtteseket mutat be – ilyet nem vállal egyetlen egy kereskedelmi rádió sem – az egyik megosztó netes csatornán 8 millió hallgatója volt. Ez is sokat jelent, ahogy az is, hogy a Petőfi facebookos oldalához kapcsolódott a legtöbb interaktivitás. Ez is mutatja, hogy nem csökkent az érdeklődés a rádiós szolgáltatások iránt.

 

Medveczky Attila