2012.04.06.
Elektronikus és átláthatóbb lesz az
engedélyezési eljárás
A legfontosabb: az adminisztratív terhek csökkentése
Jövőre
már elektronikusan történik az építési engedélyek iránti kérelmek
fogadása és az ügyintézés is – közölte március 28-ai
sajtótájékoztatóján dr. Szaló Péter, a Belügyminisztérium
területrendezési és építésügyi helyettes államtitkára.
Hozzátette, mindez egy közel 90 százalékos uniós támogatású,
összesen 1,1 milliárd forintos fejlesztés eredményeként, az
e-közigazgatás részeként valósul meg. Magyarországon 390 első
fokú és 20 másodfokú építésügyi hatóság működik: a járási
rendszerre való áttéréssel ezek száma a felére csökken, miközben
az építésügyi hatósági feladatok az önkormányzati jegyzők
hatásköréből állami kézbe kerülnek. Az így felszabaduló
szakembereket várhatóan az építésügyi felügyeletek
alkalmaznák majd - tette hozzá a helyettes államtitkár, aki közölte,
hogy a legfontosabb az adminisztratív terhek csökkentése.
Az
építésügyi igazgatásban dolgozók és az engedélyeztetésben
résztvevő tervezők hamarosan egy új mozaikszóval ismerkednek
meg. Az ÉTDR – Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást
Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer – lesz az e-közigazgatás
azon új szolgáltatása, mely az építésügyi hatósági engedélyezési
eljárásokban lehetővé teszi az elektronikus kérelem-és
tervbeadást, valamint az elektronikus ügykezelést. „Minden
egyes ország versenyképessége szempontjából rendkívüli
jelentőségű az államigazgatási ügyek lebonyolítása. Ezzel
a projekttel – amihez támogatást kaptunk – nagyon nagy lépést
tettünk afelé, hogy felgyorsuljon az építésügyi engedélyezés.
További cél, hogy az állampolgárok, a vállalkozások
adminisztrációs terheit nagymértékben csökkentsük. Jelenleg
a folyamat, hogy az építettő elkészítteti a tervezővel a
tervdokumentációt, melyben meghatározzák, mit szeretnének felépíteni.
Ehhez elkészülnek a műszaki tervek, különböző számítások.
Majd az építettő megbízásából a megbízott építész
beadja a dokumentációs csomagot az építésügyi hatóságnak.
Jelenleg viszont nincs minden egyes önkormányzatnál építésügyi
hatóság, ezért van itt egy kis bizonytalanság. Az építésügyi
hatósági feladatokat sokszor a jegyzők látják el. Most a változást
az jelenti, hogy mindegy honnan adják be elektronikus úton a szükség
iratokat, hogy azokat eljuttassák az eljáró hatóságoknak. A
dokumentációt a rendszer viszont csak akkor fogadja be, ha az hiánytalan.
Bizony gyakran találkozunk a hiánypótlás problémájával,
amikor az építész, a tervező a maga részéről azt hiszi,
hogy mindent megtett, majd idővel kipostázzák a hiánypótlásra
való felhívást. Abban a percben, mikor a dokumentum beérkezett
az építésügyi hatáság adattárolójába, kiértesítik a
szakhatóságokat, hogy kezdjék el a terv vizsgálatát. Mivel
gyakorlatilag mindazok számára nyilvános a teljes dokumentáció,
akiknek betekintési joguk van, időt takarítunk meg. Miután a
szakhatóságok, és maga az eljáró hatóság elvégezték az értékelést,
meghozták a határozatot, értesítik az építtetőt, a tervezőt,
az építészt, a kivitelezőt és természetesen a szomszédokat
is. Eddig ilyen esetben a szomszédnak el kellett menni az építésügyi
hatósághoz, most viszont az e-közigazgatást használva ő is
megtekintheti mit akarnak építeni a szomszéd telken.
A rendszer lehetőséget ad a jogutódlási, a határidő-hosszabbítási
és jogorvoslati eljárások kezdeményezésére is. Az új eljárási
rend azon kérelmezőknek is könnyebbséget hoz, akik nem kívánnak
élni az e-ügyintézés kényelmével, mivel a rendszerbe
kapcsolt Kormányablakok révén a hatóságinál rugalmasabb ügyfélfogadást
tesz lehetővé.
A mellékletek központi kezelése lehetővé teszi azt is,
hogy a szakhatóságok, a közreműködő szervezetek, illetve az
ügyfelek is az ÉTDR szolgáltatásait használva tekinthessék
meg a terveket. A szakhatóságok a rendszer keretében ellenőrizhetik
ezeket, majd az állásfoglalásokat is ide töltik fel, a
dokumentációt elektronikus keltezéssel, aláírással és pecséttel
látják el. Ha az ügyben másodfokú döntés szükséges, a másodfokú
hatóság ugyancsak az ÉTDR rendszeren keresztül tekintheti meg
a műszaki dokumentációt – tájékoztatott a helyettes államtitkár.
Az
engedélyezési eljárások folyamata gyorsabbá és átláthatóbbá
válik. Pontosabban megfogalmazott kérelmek és alaposabban
kidolgozott, átláthatóbb dokumentációk születhetnek, így csökkenhet
a hiánypótlások száma is, ezáltal jelentősen csökken az
engedély megszerzéséhez szükséges idő is. Az ÉTDR bevezetése
2012 végére várható.
M.A.
|