2012.04.06.
Húsvéti népszokások
A húsvét ünnepe
a niceai zsinat óta (325) a tavaszi napéjegyenlőséget követő
holdtölte utáni vasárnap. Mivel ez az időpont folyton változik,
mozgó ünnep. A népi hagyományok szerint a húsvét virágvasárnaptól
fehérvasárnapig tart. Virágvasárnapra esett a barkaszentelés,
a kiszebábúzás és a villőzés. A locsolódás előtti napokat
különböző szokások tették izgalmassá és emlékezetessé.
Nagycsütörtöktől harangszó nélkül, nagypéntek boszorkányleplezés
és herélés
„A harangok elmentek Rómába!” Nagycsütörtöktől
nagyszombat délutánjáig harangok helyett kelepek szóltak.”
A lányoknak és az asszonyoknak nagypénteken különleges
teendőik voltak. Ezen a napon egy kicsit levágtak a hajuk végéből,
hogy hosszabbra nőjön és a moly ne essen bele. Napfelkelte előtt
az ajtókat és az ablakokat kinyitották, hogy az ágyneműt a
nagypénteki szél járja át, és moly ne essen bele. Sok asszony
az ágyneműt és más szövevényt a tornácra, kerítésre
rakta, hogy jobban szellőzzön. Nagypéntek napján lehullott a
titok leple, ekkor kiderülhetett, hogy kik a falu boszorkái.
Csupán egy fakanálra volt szükség méghozzá olyan fakanálra,
amivel a festéket kevergették a húsvéti tojáshoz. Erre kellet
egy lyukat fúrni, s aki ezen átnézett a templomban mise közben
megláthatta ki a boszorkány. A boszorkányok az oltárnak, vagy
az úrasztalának háttal ülnek és nagy szarvuk van. Miután
meglátta az illető kik a boszorkányok, a templomból ki kellett
jöjjön és a keresztes úton át kell fusson. Így a boszorkányok
nem tudnak ártani a kíváncsiskodó személynek. A gazdák ezen
a napon herélték az állataikat. A herélés végezetével a
gazdasszony délutánra elkészítette a here pörköltet. Érdekes,
hogy Korondon, nagypénteken a halon kívül semmiféle húsfélét
vagy zsírosat nem fogyasztanak, sokan még a kenyeret, tojást,
tejet sem eszik meg, a lótököt viszont megették. Ekkor itták
meg a pálinkát is, miközben a beszélgetés, a szórakozás
sokszor az éjszakába nyúlt.
Ha nagypénteken sok eső esik a nép úgy tartja és
napjainkban is úgy tartják az állatokat tartó emberek, hogy a
nyár folyamán sok lesz a májmétely, sok juh és szarvasmarha
megbetegszik.
A legények húsvétvasárnap öntöznek
A leányok vasárnap festették meg a tojásokat. A tojás
eredeti jelképe a termékenység, az új élet- „ Ahogy
krisztus áttörte a sír bilincsét, úgy bújik elő az új élet,
a kis csibe is a tojás börtönéből.” A tojás festés módszerei
tájegységenként változott és változik. A legegyszerűbb mód
: hagymalevél vagy zöld dió levél főzetében mártották a
tojást, amelyet virágmintákkal vagy levélmintákkal borítottak
be. A tojásírást viasszal végezték, megolvadt viasszal írtak
a tojásra, s ha megszáradt festékbe mártották, a színes tojásról,
letörték a viaszt, a helye sárgásfehér maradt. Nagyobb ügyességet
igényelt karcolással, vakarással díszített tojások. A
megfestett tojásokra egy éles tárggyal díszítő motívumokat
karcolta.. A legények Húsvét vasárnapjának estéjén jártak
locsolkodni a lányos házakhoz, útjukat zeneszó kísérte a leányok
borral, tésztával és festett tojással várták őket.
Vízbevetlé hétfő
Hétfő reggel a kisebb fiúk járták a házakat, ahol
piros tojást, pénzt vagy kalácsot kaptak az öntözésért.
Eredetileg kútból húzott hidegvízzel öntözték a lányokat,
helyenként meg is vesszőzték őket. Mindkettő a jelképes
megtermékenyítést a rituális megtisztulást jelenti. Húsvéti
szokás volt Erdélyben a kakas lövés. Először perbe fogtak
egy kakast, búcsúztatót mondtak, majd íjjal és nyílvesszővel
célba vették a kakast, ha a nyíl a kakas szívébe fúródott véget
ért a játék, amit kakas vacsora kísért.
„Komatálat hoztam, fel is koszorúztam..”
Fehérvasárnapi szokás volt faluhelyen a húsvét zárására,
hogy fiatal lányok lány barátnőjüknek, fiú barátjuknak
komatálat küldtek. Ez a komatál, kaláccsal, tojással, borral
megpakolva a sírig tartó barátság megkötését jelképezte. A
komatál címzettje ha megkapta a tálat egy másikat küldött
cserébe helyébe, így fogadta el az örök barátságot. Ha egy
legény a kedvesének küldött ételt, italt, azt mátkatálnak
nevezték.
Sz.
|