2012.04.06.
A
szabadság a választásban valósul meg
Aki tekintélyellenes, azt az iskoláktól távol kell tartani
2011.
decemberében szavazták meg és szeptember 1-jén lép életbe az
a köznevelési törvény, amelyet azóta egy hangos kisebbség
egyfolytában kritizál. Az egyik, ami nem tetszik nekik, hogy választani
kell a diáknak az erkölcstan és a hittan között. A törvénnyel
kapcsolatban Farkas István piarista atyát, a mosonmagyaróvári
Piarista Általános Iskola, Gimnázium és Szakközépiskola
igazgatóját kérdezem.
István atya a törvény
egyik alkotója volt. Ki kérte fel erre a munkára?
–Benne
voltam az 1993-as törvény fogalmazói csapatában és
folyamatosan részt veszek a közoktatás politikában; két és fél
évig a minisztériumban szolgáltam az egyházi iskolák ügyeit.
Erre a feladatra pedig konkrétan Hoffmann Rózsa államtitkár
asszony kért fel és örömmel vállalkoztam, hogy folytassam azt
a munkát, amelynek immár két évtizedes múltja van.
Köznevelési és nem közoktatási
törvényről van szó. Ez jelzésértékű lehet, hiszen mintha
az elmúlt nyolc évben a nevelés fogalmát negligálták volna.
–Örülök ennek a felvetésnek. Latinul a nevelés
educatio, s ha magát a szót elemzem, azt jelenti, kivezetés. A
legnemesebb értelemben vett felszabadításról, kimenekítésről,
vagy katolikus terminológiával élve megváltásról beszélhetünk.
A szellemi sötétségből vezet ki az oktatás, ami egy szegmense
a nevelésnek. Az érzelmi silányságból vezet ki a művészeti
nevelés. A testünknek a radikális romlásából a mindennapos
testnevelés vezet ki bennünket. A babonák világából pedig a
hiteles vallásoktatás vezet ki. Ezek a példák is mutatják,
hogy az educatio végtelenszer többet jelent, mint az oktatás.
Vekerdy Tamás
gyermekpszichológus szerint kétfajta iskolarendszer létezik:
gyerekközpontú, és intézményközpontú. „A Hoffmann által
preferált utóbbi megmondja, milyen legyen a gyerek, valójában
alattvalókat képez. A gyerekközpontú ellenben arról szól,
hogy a pedagógus szeretné megismerni a gyermeket, és segíteni
őt, hogy azzá legyen, aki.” Azt is mondják, ez egy konzervatív
jogszabály. Mi erről a véleménye?
–Nagyon megalapozott véleményem van. Vizsgáljuk csak
meg, hogy az ismeretek hány százalékát szerezzük tekintélyi
alapon. Egy-két ezreléket leszámítva, az összes ismeretünket
úgy szerezzük, hogy azokat tekintélyi alapon fogadjuk el. Aki
tehát a tekintély ellen beszél, a műveltség ellen beszél.
Fizika-szakos tanár vagyok, és felteszem a kérdést: ki mérte
meg az olvasók közül az elektron tömegét? Ki lépte le a Földnek
és a Holdnak a távolságát? Ezeket az adatokat elfogadjuk. Éppen
ezért, aki tekintélyellenes, azt az iskoláktól távol kell
tartani. A konzervatívitás pedig az egyik pillére az embernek,
míg a másik, a progresszió, a fejlődés. A konzervatívitás
pedig azt jelenti, hogy az adott egyén, vagy intézmény értékőrző.
Engedjenek meg egy példát. A termeszhangya ott állt meg a fejlődésben,
mint a 300 ezer évvel ezelőtt élt őse. Nem tud fejlődni, mert
nem tud tanulni, hiszen képtelen az értékőrzésre és az értékek
továbbadására. Szent Benedek, akit jogosan tisztelünk Európa
védőszentjeként, azt mondja, hogy az embernek a legfontosabb
jellemzője a tanulékonyság. A pedagógus évezredek kincseit
adja tovább egy új generációnak. Tehát mind a konzervatívitás,
mind a tekintélytisztelet – ha valaki tisztességes, akkor az pártfüggetlen
– az iskola karakteréből következik.
Újra a semleges nevelést
féltik. Létezik-e olyan? Megint mások a szabadság nevében tüntetnek.
De a szabadság önmagában is érték?
–Önellentmondás, és ellenkezik a gyermekpszichológiával
is a semleges nevelés. A felnőtt ember már rendelkezik megfelelő
világképpel, és ebbe mindent tud integrálni,
ha viszont a gyermeket több véleménnyel és világnézettel
„bombázzuk”, akkor nem lesz identitása. Talán egy adott társadalmi
rétegnek épp az a célja, hogy ne legyen identitása az új
generációnak. Csak annak lesz jelleme, karaktere, identitása,
aki előbb egy konkrét értékrendet tanul meg, pl. az európait,
az abszolút, igaz és szép értékrendjét. Utána már integrálhatja
a buddhizmust, vagy akár a maozimust is vállalhatja világnézetként.
Mondok egy párhuzamot. Egy nyelvet sajátítunk el anyanyelvként,
és annak a segítségével tanulunk meg még öt-hat másik
nyelvet. Ez vonatkozik a nevelésre is. Ezért is egy íróasztalnál
született, elvetélt ötlet az, hogy a gyermeket lehet pluralista
módon formálni. Térjünk rá a szabadság kérdéskörére; az
általam nagyra becsült Ravasz László református püspök úr
mondja azt, hogy a szabadságot ne használjátok a gonoszság
takarójaként. Azzal, hogy szabadnak mondom magam, ne álcázhassak
minden mocskot. Szabadságunk ugyanis arra való, hogy a jót
szolgáljuk, ha nem ezt tesszük, akkor szabadságunk beszűkül.
Gondolok itt a kábítószer -használatra. Aki azt mondja, ez legális,
azt javasolja a fiataloknak, hogy minden egyes sejtjükre
kattintsanak rá egy bilincset. A szabadosság értékpusztító,
míg a szabadság az, mikor felelősen választom a jót.
Az iskola elveszítette
mára értékmegőrző szerepét, vagy ez túl erős megfogalmazás?
–Ez hatalmas tévedés. Felnézek pedagógus kollégáimra,
hiszen társadalmi és anyagi megbecsülés nélkül dolgozunk. Az
maradt a pályán, akinek szívében ott van az ifjúság
szeretete, ez pedig azt jelenti, hogy a gyerekeket értékkel
gazdagítjuk.
A pedagógusok közül mégsem
mindenki fogadta kitörő örömmel a törvényt, így a Történelemtanárok
Egyletének vezetője sem. Miklósi László szerint pl. objektíven
nem mérhető a hazafiasság.
–Az igazi érték nem mérhető. Amint említettem,
fizikus vagyok, de rajongok Pilinszkyét. Ő azt írja, hogy az
embert kiszolgáltatják a számok. A pokolról azt írja, hogy szörnyű,
mert ott megmérnek egy hattyút. A személyek nem mérhetők, skálán
nem oszthatók be. Ezért is sötét dolognak tartom azt, hogy
mindenkire mércét húzunk rá. Az ember végtelen, és József
Attila írja :a mindenséggel mérd magad!
Tehát a pedagógusok többsége
örül ennek a törvénynek?
–Harminc helyen jártam a törvényt ismertetni, mert a média
– tisztelet a kivételnek –szörnyen torzított, mikor pl.
bedobta az egésznapos iskola fogalmát. Az egésznapos iskola azt
jelenti, hogy délután 3 kor is lehet mindenki számára kötelező
tanóra. A törvény viszont azt akarja, hogy a gyermeket tartsuk
pedagógiai környezetben a maga érdeke miatt, minél hosszabb
ideig. A gyermek naponta 5-6 órát ül a számítógép előtt és
nézi a netet, közben szellemileg alultáplált marad. A másik támadás:
a tankötelezettség leszállítása 16 évre. A lényeg, aki nem
akar tanulni, ne tegye tönkre a tanár idegrendszerét és a diáktársai
figyelmét se fordítsa el az anyagról. A liberálisok beszélnek
a tanuláshoz való jogról, de sokszor épp ezt teszi lehetetlenné
egy, vagy két gyerek az osztályban. S amikor a pedagógusokkal
ismertettem a valóságot, csodálkoztak, mert a tévékben nem
ezt hallották. A társadalom egy kicsiny része másfelé tart,
és az ő ferdítésük miatt történt az, hogy sok pedagógust
megtévesztettek. Szintén lényeges dolog a pedagógusok, és a
tanítás ellenőrzése, mert ha valamit nem ellenőriznek, az tönkremegy.
Ezért is nagy bűn volt, mikor felszámolták a szakfelügyelői
rendszert. Fontos tehát a pedagógusok értékelése. Ha mi legdrágább
kincsnek a gyermeket tartjuk, akkor a legértékesebb mestereket,
tanárokat kell mellettük tartani.
Vajon miért támadhatják
a kötelező hitoktatás, vagy erkölcstan metódust?
–Ezt én sem értem, hiszen minden elfogadott vallásnak
lehet abban az egy órás keretben saját hittanja , s nyilván
van egy olyan réteg is, amelyik az egyetemes etikát tartja
fontosnak. A szabadság tehát épp ebben a választásban valósul
meg.
Ezek a támadások
beilleszthetők-e abba a sorba, amit pl. egyes európai parlamenti
képviselők szájából hallhatunk? Bevallom, én mikor megszűnt
a SZU nem gondoltam volna, hogy Európában a keresztényellenesség
ennyire erős lesz.
–Nem
akarom a helyzetet leegyszerűsíteni, de rémálmaimban jön
vissza az a két amerikai utam, amikor az USA-beli közoktatást
tanulmányoztam. Elnézést a kifejezésért, de egy réteg célja,
: a gyermek fogyasztói állattá való deformálása. A gondolkodó
ember a reklámok többségét nem fogadhatja el. Ha mindent az
extra profit vezényel,
akkor a gyerekeknek bután kell kijönni az iskolából, és akkor
könnyű őket befolyásolni. A magyar köznevelési törvény éppen
ennek leküzdésére született.
Medveczky Attila
|