2012.04.06.
A húsvéti ünnepkör református hagyománya
Húsvéti szokások
sokaságával találkozunk minden esztendőben ezen a sátoros ünnepen.
Feltehetjük a kérdést, hogy valóban ünnep? Munkaszüneti nap,
elkészítjük a hímes tojásokat, és locsolkodók sokaságával
találkozunk. A szokás még megvan, mégis úgy érezzük, hiányzik
belőle sok ember számára a lényeg, a húsvét igazi öröme, a
feltámadásba, a halál utáni életbe vetett hit.
Ünnepeink közül
a húsvét több évezredes múltra tekint vissza, gyökerei az ószövetségi
páska ünnepben vannak. A húsvét volt az első keresztyén ünnep,
elnevezése a magyar nyelvben a nagyböjt utáni húsevésre
vonatkozik. A tartalma, hogy a keresztyén világ Krisztus feltámadására
emlékezik, változatlan maradt, az időpontja azonban változó.
Húsvét mozgó ünnep, a niceai zsinat (Kr. u. 325) határozta
meg pontos időpontját: a tavaszi holdtölte után következő
első vasárnap. Legkorábban március 22-én, legkésőbb április
25-én lehet húsvét. Így változik a böjti időszak kezdete
is. Az ünnep előtti negyven nap a böjti időszak, Krisztus
szenvedéseire való emlékezés kezdete.
Nagyböjt az óegyházban
Az advent a karácsonyra
készíti fel lelkiekben az embert, a húsvétra pedig a nagyböjti
időszak. A böjt bibliai eredetű, az ószövetségben és az újszövetségben
is olvashatunk a böjtölés formáiról. Jézus is negyven napig
böjtölt. A keresztyénséggel együtt jutott el hozzánk, a Kárpát-medencébe
ez a szokás. Méltán kapta a nagyböjti elnevezést, mert ebben
az időszakban Krisztus szenvedéseire emlékeztek elődeink.
A nagyböjt hamvazószerdától
nagyszombatig tart. Hamvazószerdát korábban nevezték még böjtfogószerdának,
szárazszerdának, aszalószerdának is. Az elnevezés onnan ered,
hogy a templomban a mise után az elmúlt évi virágvasárnapi
szentelt barka hamuját a pap megszentelte és keresztet rajzolt a
hívek homlokára. Hiedelem is kapcsolódott ehhez, aki
hamvaszkodik nem fog fájni a feje.
A lutheránus egyház
a mai napig őrzi a hat nagyböjti vasárnap óegyházi neveit:
Invocavit, Reminiscere, Oculi, Laetare, Iudica, Dominica palmarum.
A nagyböjti időszak
a korai egyházban keresztelési előkészületnek számított. A
katekhumenusok (felnőtt megkeresztelkedők) oktatásra jártak,
mert fontos volt, hogy vallást tegyenek a feltámadt, élő Jézus
Krisztusba vetett hitükről. Az ember átéli megszületését, a
halál is tényként van jelen életében. A feltámadás, az örök
élet a hit útja. Így a húsvét reggelén megkereszteltek a húsvéti
hit bizonysága mellett tettek fogadalmat.
A református böjtről
A református
ember megőrizte a böjti hagyományokat, de számára nem a külsőségek
hangsúlyosak, hanem a belső, lelki felkészülés az ünnepekre.
Természetes, hogy bizonyos tartózkodás van az evést és ivást
illetően, de a lényeg az emlékezés a Megfeszített Úrra, az
elmélyülés Krisztus követésében, a kereszt titokzatos világának
a lélekben történő befogadása.
Nagypénteket
református népünk is megtartotta szigorú böjti napnak. A böjti
napokon tartózkodtak a hústól, a zsiradékoktól. Nyers- és
aszalt gyümölcsöt, rántott levest, savanyú levest, főtt tésztát,
főzelékféléket, mákos gubát, lepénykenyeret fogyasztottak.
Ez vidékenként más és más volt a Kárpát-medencében.
Az év folyamán a
református ember életében is voltak kisebb böjtök: heti böjti
napok, különösen a péntek, de meg kell említenünk a negyedévenkénti
háromnapos böjtöt is. Utóbbit már Bod Péter is említi, de kántorböjtnek
is nevezik. Fontosak a fogadalmi böjtök, református népünk ma
is gyakorolja ezt a formáját a lemondásnak, ahogy azt gyülekezeteink
életéből is tudjuk. Református népünk hagyományában máig
él, hogy az úrvacsoravétel napján nem eszik semmit, míg meg
nem úrvacsorázott a gyülekezet közösségében.
A böjti időszak játék-hagyományaiban nem számított a
vallási különbség. Egy-egy falu fiataljai együtt vettek részt
hagyományaik megtartásában.
Hagyományos szokások, játékok a nagyböjti időszakban
A
mancsozást csoportosan játszották, lányok és legények együtt.
A játék eszközei botok és golyók voltak, a magasba dobott
golyót kellett az ütővel eltalálni. A legények gyönyörű,
cifra, díszített, faragott mancsozóbotokat készítettek. Turán
kedvelt volt a kutyasutu. T alakú gerendából forgót készítettek,
erre egy-egy legény ült, kettő forgatta, míg el nem szédültek.
A
lányok rongy- vagy tehénszőr labdával labdáztak. A böjti lányjátékoknak
két jellegzetes változata volt: a kanyargós vonulás és a
karikázók. A lánykörtáncokra nem vonatkozott a tánctilalom a
böjti időszakban. A karikázóknak számos változata fordult elő
a Kárpát-medencében. Nyitra megyében a nagylányok együtt játszottak
kisebb lányokkal. A játékot ulicskázásnak, hajujvárazásnak
nevezték. Ezekben egykori avatórítusok továbbélését
fedezhetjük fel. Ezeket a lánykörtánc énekeket Kodály Zoltán
jegyezte le, az egyik így hangzott:
Hajujvár,
mit keres hajujvári bíró bálták!
Innét, onnét,
amonnét, az új várnak mellőle
Lányodat kéretjük!
Melyiket?
Szebbiket, keskeny
magasabbikat,
Keskeny
magasabbikat.
Kedvelt
játék volt a pilikézés. Három guggoló lány körül énekelve,
kanyargósan vonultak a lányok. Böjti vasárnapokon szokás volt
a lányoknak végigvonulni a falun. Kapus játékot játszottak,
átbújtak a feltartott kezek alatt. A szülők, nagyszülők a ház
előtti padon ülve nézték, hallgatták játékukat. A fiúk kisérték
őket, amikor a játékot befejezték, hazakísérték a lányokat.
Egyek
és környékén szokásban volt a szederindázás. Lányok és
legények egymás kezét fogták, úgy vonultak végig a falun. Az
első pár feltartott keze alatt vonult át az egész sor és közben
énekeltek:
Szederinda,
levelinda
Bujj, bujj szitakéreg,
rostakéreg,
Mindjárt hazaérek.
Nagyböjti
szokás volt a sajbózás. A játék német eredetű, a
Scheibe-korong szóból ered. Legények készítettek fakarikákat,
ezeket hosszú botra tűzték, megtüzesítették, elrepítették
és közben kiáltották, hogy kinek küldik. Ez a szokás most
kezd újraéledni szatmári falvakban. Szatmár megyében
Kaplonyban élt egy egyházi változata is a szokásnak, sajbózáskor
egyházi énekeket énekeltek és a szentek neveit kiáltották.
Virágvasárnap
Virágvasárnappal
kezdetét veszi a nagyhét. A 4. századtól szokásban van a
keresztyén egyházban ez a böjti időszakban is kifejezetten örömteli
nap. Krisztus bevonulása Jeruzsálembe királyvoltának ünneplése,
ahogy ezt virágvasárnapi református énekeink is kifejezik.
A római katolikus
egyház ezen a napon barkaszentelést végez. A szentelményeknek
különleges szerepük, bajelhárító, gyógyító hatásuk van a
néphit szerint. Virágvasárnaphoz két jellegzetes lányszokás
kapcsolódott: A kiszejárás és a villőzés.
Kiszejárás /
kiszehajtás / kiszijárás: A lányok menyecskeruhába öltöztettek
egy szalmabábut, és végigvitték a falun, aztán levetkőztették,
a szalmabábut pedig vízbe dobták vagy elégették. A kiszijáró
csapat élén halad a kiszibabát vivő lány. A csapat körbejárva,
énekelve kíséri a kiszibabát:
Haj ki kiszi, haj
ki,
Jöjj be sódar
Jancsi!
Megházasodott a
garád,
Elvette a kapu
fejfát!
A kiszi
korpalisztből készült savanyú leves, amelyet böjtben szoktak
enni. A kiszijárás a böjti időnek a lassankénti elmúltát ünnepli.
A disznósódart emlegeti az ének, amit a sok savanyú leves után
ismét lehet majd fogyasztani.
Villőzés:
különböző nagyságú fagallyakat, ágacskákat felszalagoztak,
feldíszítettek, a gallyakat vízbe tették, és mint a tavasz hírnökét
köszöntötték. Áldó hatást tulajdonítottak neki. Előfordult,
hogy festett tojásokkal díszítették. Ez a szokás ma is él
református falvainkban, egészen húsvétig a lakásokban van a
feldíszített zöld ág.
A
kiszejárás és a villőzés változatait Kodály Zoltán és
Manga János gyűjtéseiből ismerjük.
Önvizsgálat húsvét előtt
A nagyhét református
gyülekezeteinkben az úrvacsorához való előkészület, az önvizsgálat,
a lelki megtisztulás ideje. Nemcsak környezetünket kell kitakarítanunk,
hanem lelkiekben is készülnünk kell az ünnepre.
Nagypéntek
reggel, hajnalban szokás volt kimenni a folyókhoz megmosakodni.
A bűntől való megtisztulás jelképe ez. Feketeségünkből
tisztít meg a víz. A középkori egyházban zsinati rendelet
szabályozta a gyónások számát: húsvét előtt, egy évben
egyszer mindenkinek el kellett menni gyónni. Kálvin kevésnek
tartotta az évi egyszeri bűnbánati alkalmat, hangsúlyozta a
lelki önvizsgálat, bűnbánat gyakori fontosságát, különösen
úrvacsora vétele előtt.
Nagyheti gyász
Jézus Krisztus
szenvedésének és halálának eseményei mindenkor nagy hatással
voltak református népünk hitéletére. Olyan szokások
alakultak ki, melyek nyomai sok gyülekezetben ma is fellelhetők,
például a nagypénteki gyász szokása, a bűnbánat megnyilvánulásai.
Nagypénteken és
nagyszombaton gyászoltak gyülekezeti tagjaink. Már a nagyhétre
sok gyülekezetben fekete terítővel borították le az úrasztalát,
esetleg a szószéket, Mózes-széket – megmaradt úrasztali terítők
és takarók sokasága bizonyítéka ennek. Ez a szokás ma is él
sok református gyülekezetünkben, határon innen és határon túl.
Nagypénteken és
nagyszombaton református gyülekezeti tagjaink a gyász színét
öltötték magukra. Legtöbb helyen ez a fekete volt, de az Ormányságban,
ahol a gyász jele a fehér, ott fehér ruhát, kendőt vettek fel
az asszonyok.
Nagypéntek jelképei
Kakas: Református templomaink tetején a kakas emlékeztet
a Krisztust megtagadó Péter alakjára. A kakas az ébrenlét és
a bűnbánat fontosságát tárja elénk. A hűség, bűnbánatra
való felhívás, a hit-és erkölcsi éberség, igazhitűség
szimbóluma.
Pelikán: A protestáns egyházművészetben az egyik
legelterjedtebb jelkép. Héber neve „hányó". A pelikánfiókák
anyjuk begyének bőrzacskójából visszaöklendezett táplálékot
esznek. A pelikán begyét pirosra is festik, mintha szíve vérével
táplálná fiókáit. Jelképként Jézus Krisztus érettünk történt
áldozatára utal.
Kereszt:
A keresztyén vallás legfontosabb szimbóluma a kereszt. Krisztus
halálára, a bűn fölötti győzelemre utal.
„Bűrharang″
és passió
A római katolikus
templomokban nagypénteken és nagyszombaton nem szóltak a
harangok, azt tartották, hogy a harangok Rómába mentek. Nálunk,
reformátusoknál mindig harangoztak, és harangozunk ma is. Bálint
Sándor és Molnár Ambrus is írtak egy múltbéli esetről: A
makói plébános 1727-ben megtiltotta a reformátusoknak a nagypénteki
harangozást. Őseink válaszul kifundáltak egy ötletes megoldást.
Iskolás gyerekeket küldtek fel a toronyba, és így énekléssel
harangoztak. Ezt „bűrharangnak" nevezték el.
A református
kegyességnek évszázadok során része volt a passió előadása,
és a lamentáció. Ezek anyagát az evangélisták szövegeiből
és Jeremiás siralmaiból merítették. Erdély egyes vidékein még
ma is megvan a lamentáció szokása. A passió felolvasása és
megfelelő énekversekkel történő felosztása több református
gyülekezetben ma is gyakorlatban van.
Húsvét öröme
A böjt, a nagypéntek
gyásza után következik húsvét ünnepe. Nemcsak a tanítványok
szíve telt meg egykor örvendezéssel, hanem a ma élő, hitét
gyakorló keresztyén embernek is húsvéti boldogság tölti be a
szívét. A református húsvét lényege a Feltámadott Krisztus
megtapasztalása.
A középkorban
szokás volt a húsvéti igehirdetésekben a hívek megnevettetése.
Húsvéthétfőn régi hagyomány az Emmaus-járás, a rokonok,
ismerősök, barátok meglátogatása. Sokfelé határjáráson,
határkerülésen vesznek részt gyülekezeti tagjaink.
Húsvéti jelképek
Bárány:
Isten Báránya – Agnus Dei. A szabadulásnak, Krisztus érettünk
történt áldozatának jelképe. Krisztus, mint Isten Báránya,
magára vette a világ bűneit.
Húsvéti tojás: Az élet és a termékenység jelképe.
Húsvéti
nyúl: Termékenységnek és az éberségnek a szimbójuma.
Locsolás:
A katekhumenusok húsvéthajnali keresztelésének emléke. Általános
szokássá lett, napjainkban azonban már ez is elhalványul. Vízbehányó
hétfőn történt locsolkodásról tesznek bizonyságot a köszöntő
versek, az alábbi a zempléni egyházmegye egyik református gyülekezetéből
való:
Örüljünk,
vigadjunk, kedves keresztyének,
Szívünkből szálljon
ma Istenhez az ének,
Megváltónk kősírja
üresen áll mára,
Hiába szegeszték
fel a keresztfára,
Hiába őrizték
katonák a sírját,
Feltámadt s
elhozta bús szívünk gyógyírját.
Kiomlott vérével
megtisztított minket,
Lemosta lelkünkből
sötét bűneinket.
Kitépte rettentő
halálunk fullánkját,
S meggyújtá hitünknek
biztató, szent lángját.
Fényénél sírunknak
mélyétől nem félünk,
Lelkileg Jézussal
mindörökké élünk.
Jertek hát lányok,
ragyogjon orcátok,
Illatos harmatot
locsolok most rátok,
S nem kérek ma tőletek
semmi mást,
Csak egy szál virágot,
vagy egy piros tojást.
Boldog ünnepet kívánok
e háznak,
Igaz szent békét
az egész világnak. (Alsódobsza)
Fontos, hogy mi is
feltegyük a kérdést, hogy húsvéti örömünket jellemzi-e a
hit, őseink szokásaihoz való ragaszkodás, a hagyományok
gyakorlása? Tudunk-e örülni az életnek? Tudjunk erre igennel válaszolni
és válaszunkat igazolják cselekedeteink.
Pocsainé dr.Eperjesi Eszter
A szerző református lelkész, etnográfus
(forrás: reformatus.hu)
|