2012.04.13.
Magasabbra kell nőni a gyomnál
Figyelve az országunkat ért bírálatokat, hallhatjuk, milyen
szellemi nívón szólalnak meg a kritikusok
Jókai Annát választotta
idén díszpolgárává Józsefváros. A legismertebb kortárs
magyar írónő a VIII. kerületben született, a józsefvárosi Jázmin
utcai általános iskolában tanított, majd a Vörösmarty Mihály
Gimnázium tanára volt.
Kedves Jókai Anna! Nagy szeretettel és tisztelettel
gratulálunk ehhez a kitüntetéshez! A Kossuth-díj, a Prima
Primissima –díj után mit jelent az ön számára Józsefváros
díszpolgárának lenni? Hiszen még él a negatív előítélet
ezzel a kerülettel kapcsolatban.
–A VIII. kerületben születtem, oda jártam iskolába, és
fiatalasszonyként is Józsefvárosban laktam. Ott lettem író,
ott születtek a gyermekeim, és ott is tanítottam. A kitüntetéseket,
a díjakat pedig aszerint ítélem meg, hogy mikor kapom, milyen
szituációban, és mennyire tudok nekik örülni. A Kossuth-díjon
és a Prima Primassima-díjon kívül is vannak nagyon fontos és
kedves díjaim, ilyen pl. a Stephanus-díj, vagy a Magyar Örökség-díj.
Nemrég számoltam össze a Magyar Művészeti Akadémia honlapja
számára, hogy majdnem 20 kitüntetésem van, és az is az igazsághoz
tartozik, hogy Kispest – jelenlegi lakhelyem – és Erzsébetváros
– ahol 30 éven át laktam – megelőzte a díszpolgári cím
adományozásában Józsefvárost. Számomra a VIII. kerület
nagyon tanulságos terep volt. A Kemény Zsigmond utcában éltem,
ami az akkori Józsefváros feltörekvő részéhez tartozott. Láttam,
hogy a kerületben miként élnek az emberek. Első könyveim –
a 4447 és a Tartozik és követel –is ebből az élményből táplálkoztak.
Hibásnak tartom azt, amikor egy kerülettel szemben születnek előítéletek.
Nem szabad egy dolog miatt az egészet elítélni, hiszen egy
nagyon nehéz sorsú, sok gonddal küszködő környezetről van
szó, és ízlésemnek nem felel meg, amikor gúnyosan „nyóckernek”
titulálják. Bizony nagyon gazdag budai kerületekben is élnek
rossz minőségű emberek, és fordítva is igaz, Józsefvárosban
sok becsületes, törekvő polgár lakik. Bízom benne, hogy a kerület
új és agilis vezetése megpróbálja megoldani a helyi gondokat.
Több éven át pedagógusként dolgozott. Mi a véleménye
arról, hogy többször mintha nem vennék figyelembe a
korcsoportot a kötelező olvasmányok kiválasztásánál?
–Időnként ezt én is észleltem. Rendhagyó módon tanítottam,
és a kötelező mellé mindig megjelöltem egy-két ajánlott
olvasmányt, ha a gyermeknek hiányérzete alakult volna ki. Eléggé
szabadon kezeltem a csodálatos magyar irodalmat, amit igyekeztem
közel hozni a gyerekekhez. Bizonyára sokak számára ismerős,
hogy csak azért utálunk meg valamit, mert kötelezővé tették.
Egy vallomással tartozom: Fekete István állattörténeteinek
lényegét, szimbólumrendszerét főiskolás koromban értettem
csak meg, előtte félretoltam azzal, hogy gyerekmesék.
–Pedig mennyire nem azok…Fekete István göllei újratemetésén
én is beszéltem, és már akkor fájlaltam azt, hogy a gyerekek
egy része csak érintőlegesen hallotta a nevét, mert az ő állattörténeteiben
annyi emberi bölcsesség van, amit megfogadhatna az utókor.
Nagyon nehéz tehát a gyerekeknek irodalmat úgy adni, hogy az érdekelje
is őket, de színvonalas is legyen.
Egy író akarva, vagy indirekt módon nevelheti,
oktathatja-e olvasóit?
–Nem lehet általánosítani. Létezik olyan írói felfogás,
hogy ne közöljünk semmi olyat az olvasóval, amivel arra késztetnénk,
hogy válasszon különböző lehetőségek között. Ez a
posztmodern álláspont, ami szerint a tanulság és a katarzis
sem lényeges. Én viszont azon írók közé tartozom, akik
folyamatosan megpróbálják ezzel a szenvedéssel, bajjal és
igazságtalansággal teli világot kis fogódzók nyújtásával
megsegíteni. Természetesen nem szabad dogmatikusan, leegyszerűsített
módon, esztétikai erő nélkül „bölcselkedni”. Tehát igényesen,
egyéni megjelenítésben mutassuk be a különböző
sorsfordulatokat, melyek tanulságul szolgálhatnak a fogékony
olvasónak. Hiszek abban, hogy a jó irodalom nemesíti a lelket,
megemeli a tudatszintet és segít élni.
A társadalmi problémákra kell felelni, vagy egy álomvilágot
építsen fel az író az olvasó számára?
–Sosem mutattam be álomvilágot, ezt kifogásolták is a
Kádár-rendszerben. Azt mondták, hogy túl sötét színben ábrázolom
a magyar valóságot. Holott éppen az volt a dolgom, mint egy
revizornak, aki az élelmiszerboltban előbb észreveszi a
legkisebb lyukat is, melyen beférkőzhetnek a legyek a sajtokhoz,
majd csak ezután a figyel a pozitívumokra. Az író feladata,
hogy nézzen körül alaposan a társdalomban, és mondja el, mit
talál rossznak. Álomvilágot nem szabad felfesteni, de egy reális
alapon nyugvó reményt azt adhatunk.
Március 18-án, így vélekedett a díszpolgári cím átadása
után: „ma különösen nehéz magyarnak lenni, alkotónak
lenni, vagy az élet bármely területén megállni nemcsak rendületlenül,
hanem az ostoba külhoni viharok miatt rendíthetetlenül is.
Ebben a helyzetben csak a közösség ereje és a szeretet segíthet
bennünket”. Kedves Jókai Anna! Olvastam, hogy ön sosem
szimpatizált a marxizmussal, a materializmussal. Gondolta volna,
hogy egyszer éppen Nyugatról támadják meg a magyarság értékeit?
–Megpróbáltam korábban is éreztetni azt, hogy az a
nyugati világ, amit sokan eszménynek tekintettek a pártállam
idején, az sem az, ami felé az emberiség vágyakozik. Ahogy irtóztam
attól az álságos valamitől, amit szocializmusnak neveztek, úgy
nem kedveltem soha az igazságtalanságokat elismerő kapitalista
rendszert sem.
Marad a Németh László-i Kert-Magyarország, a minőség
forradalma?
–Ez már közelebb áll hozzám. Arra gondoltam, hogy a társadalom
építőinek látni kell, hogy az embernek feladatai, méghozzá
spirituális feladatai vannak a Földön. Ami most újabban Európában
tapasztalható, az spirituális válság. Az a terület, ami nem
tudja teljesíteni azt a magasabb értelemben vett isteni tervet,
hogy olyan szintézist hozzon létre ezen a bolygón, ami megpróbálja
az értékeket létrehozni, közvetíteni és menteni, előbb-utóbb
„elsüpped”. Ezért nem csodálkozom a történteken, mert
figyelve az országunkat ért bírálatokat, hallhatjuk, milyen
szellemi nívón szólalnak meg a kritikusok. Ebben a helyzetben
nagyon fontos, hogy akik itt élnek az országban, a legkisebb közösségekben
is érezzék a jóakaratot és igazságtalanság ne történjen
velük.
Tehát morális válságról is beszélhetünk, nem csak
gazdaságiról?
–A gazdasági válság az okozat. Ahol lelkifurdalás nélkül
a virtuális pénzvilág úgy fürdik a pénzben, hogy közben nem
gondol arra, mi történik a szerencsétlen emberekkel, ott a morális
válság uralkodik. Amíg a pénzszerzés jelenti a legnagyobb
motivációs tényezőt, addig minden a moralitás rovására
megy. Remélem, hogy a jövő nemzedéke mégis tudja mit jelent
az erkölcs, és mit jelent egy nemzethez tartozni. Ezt a
feladatot nem kell gyűlölettel elvégezni, mert a gyomot sem
lehet mindig kiirtani, de magasabbra kell nőni a gyomnál.
Szerkesztőségünk tagjai rendszeresen részt vesznek
dr. Kopp Mária professzorasszony sajtótájékoztatóin, melyek a
népesedésről, a családról szólnak. Hogyan látja, mekkora ma
a társadalmi megbecsültsége a családnak? Hiszen a legkisebb társadalmi
intézményről van szó.
–Kopp Mária munkásságát figyelemmel kísérem és
egyetértek céljaival. A családdal kapcsolatban sokan nem tartják
fontosnak azt, hogy egy kis közösség tagjai egymással szövetkezve
egy nagyobb közösség javára értéket hozzanak létre.
Helyette a mindenek feletti egyéni érvényesülést, ami esetenként
mások legázolását jelenti, tartják lényegesnek Családpárti
vagyok, azzal együtt, hogy tudom, és el is mondom a fiataloknak:
a család nem lampionos kerti ünnepély. A családalapítással
nagy munkát vállalunk fel, hiszen értékeket adunk tovább, és
ha ezt sikerül véghezvinni, az már önmagában óriási dolog.
Mindezt segíteni kell, mert szó sincs magánügyről, ha ez a
Trianonban is megtépázódott magyarság száma egyre jobban csökken.
Ezen változtatni csak úgy lehet, ha megerősítjük a család
intézményét.
Azt írta: „az irodalom, a művészet, így hiszem, így
tudom, közvetítés az égi és földi princípium között.”
Mennyire zavarmentes ez a közvetítés?
–Itt sem lehet általánosítani, hiszen van olyan alkotó,
akinek ez a gondolat eszébe se jut. Azért, mert nem is sejti,
mit jelenthet egy magasabb szféra, ami nem közvetlenül a matéria
világa. Természetes, hogy a közvetítés hatalmas erőfeszítéseket
igényel. S ha megfigyeljük a gyönyörű magyar irodalmat, látjuk,
szinte minden jelentősebb alkotónk „kapaszkodott” valamibe,
ami magasabb a földi matériánál. Hamvas Bélával – aki
mentorom volt– együtt vallom: könnyebb felmenni az égbe, mint
lehozni sérülés nélkül azt, amit ott találtunk. Az emberi
szellem, idegrendszer sérülékeny, s az egész magyar irodalom
mutatja, mennyi kiváló Isten-kutató, Istennel küszködő alkotó
halt meg idő előtt, vagy megbomlott elmével végezte. Tehát
mindez a közvetítés nagyon nehéz feladat, és az már csak
kegyelem, ha közben megőrizzük az élethez szükséges alapegészséget.
Azt szokták mondani, hogy 1990 előtt sokkal többen
odafigyeltek az írók, költők szavára, mint manapság. Ez
igaz?
–Valóban, de szerencsére itt is vannak kivételek.
Boldoggá tesz az olvasóim szeretete, ők ma is ugyanúgy
odafigyelnek rám, mint régebben, de az is igaz: ezért én
mindent megteszek. Amennyire erőm engedi, megadom azt a szellemi
hátteret, aminek a megismerése után könnyebben meg lehet érteni
írásaimat. A Könyvhétre jelenik meg az Éhes élet c. regényem,
amitől azt remélem, megszólíthatom azokat, akik keresik az élet
igazi értelmét.
Medveczky Attila
|