2012.04.13.
Katona Imre: Csíksomlyói magyar passió
(az Evangélium és a Forrás Színház közös produkciója)
Csíksomlyói
misztériumok összefoglaló nevet kapták azok az ismeretlen
helyről származó, 1751-ben, 52-ben, 59-ben és 66-ban
keletkezett, Jézus keresztjárását felidéző passiók, amiket
a hívek okulására először a csíki, gyergyói, székelyföldi
templomokban, a nagyhét alatt párbeszédes formában adták elő
a papok és szerzetesek. Mindez egy idő után kikívánkozott a
megszentelt helyiségek falai közül, a piacokra, vásárterekre
is eljutottak, így sok-sok ember látta, hallotta őket. A szövegeket
tanárok, gimnazisták írták, amiket a csíksomlyói ferences
barátok jegyeztek le. Ezek a játékok igen kedveltek lettek, a későbbiek
folyamán nálunk a népszínművek alapjaivá váltak. A passiók
Nyugat-Európa városaiban, falvaiban ma is szerves részét képezik
a húsvéti ünnepkörnek, hazánkban a „szocializmus építése”
alatt szinte teljesen eltűntek, legfeljebb az egyházi iskolákon
belül létezhettek, mostanában kezdenek – általában színpadi
alkotásokként – újra teret nyerni. A passiójáték az ember
mély, isten közeli lelki tartalmaira hat, olyannyira megérinti
ezt az ősi réteget, hogy van olyan település, ahol nem csak húsvétkor
adják elő, hanem máskor is. Példa erre a bajor Alpok kisvárosa,
Oberammergau, ahol 400 éves múltra tekint vissza, és az egész
falu apraját-nagyját megmozgatja.
Az
1957-ben Berettyóújfalun született, Katona Imre színész,
rendező, dramaturg, díszlet- jelmez- és látványtervező, az
Universitas Egyesület alapítója olyan szertartásjátékot állított
össze a Csíksomlyói misztériumokból, amiben nem csak úgy,
szimplán adják elő a passiót, hanem bemutatják azt a fájdalmakkal
és örömökkel teli színházi alkotófolyamatot, amiben a társulat
közös munkája által, lelki vívódások és testi gyötrelmek
során létrejön az a különleges produkció, amit passiónak
nevezünk. A Magyar Örökség-díjas Evangélium Színház és a
Forrás Színház közös darabjának tavaly, a nagyhéten, március
27-én volt premierje, és az idén, több színházban is ezekben
a húsvétváró a napokban műsorra tűzték, így például a Száguldó
Orfeum szervezésében a szentenderei művelődési házban.
Pataki András rendező, dramaturg bizonyos mértékig módosította
az alapművet, ami a játék előnyére vált. Ilyen például az,
hogy a jeleneteket erkölcsi tanulságokat, intelmeket tartalmazó
szavak kötik össze, amiket dalszövegekké alakított át, és
Szarka Gyula, a Ghymes együttes tagja pedig ezekhez a versekhez
illő, a népénekek hangzásvilágát visszaadó, de a mai fülnek
is ismerősen csengő zenét szerzett. Ezekhez az orgonán és
dobon felhangzó dallamokhoz, ritmusokhoz a Harangozó-díjas
Demcsák Ottó balettművész készített igen tetszetős és hatásos
koreográfiát.
A
színészek mind egy szálig kifogástalan teljesítményt nyújtanak.
Nekik köszönhető, hogy olyan elementáris, szívbe markoló hatást
gyakorol a nézőkre a Csíksomlyói magyar passió. Szarvas
Attila alakítja Jézust (alsó képen) . Nemcsak külsőségekben
igyekszik hasonlítani Krisztushoz, hanem minden rezdülésével,
művészi eszközével érzékelteti a Megváltó gyötrődését,
megalázását, halálfélelmét. Dörner György (felső képen)
, akinek a színészmesterség minden csínja-bínja a kisujjában
van, Lucipert jeleníti meg. Nem kisstílű bajkeverőt állít a
színpadra, hanem az Úr méltó ellenfelét. Annást és Kajafást,
a két gonosz főpapot Mucsi Sándor és Farkas Tamás velejéig
romlott férfiaknak formálja meg. Máriát Szőcs Erika fájdalomtól
sújtott, megtört szívű anyaként személyesíti meg. Krizsik
Alfonz az áruló Júdást kelti életre. Lénárt László a
kezeit mosó Pilátust, Horváth László Pétert, Rékai Nándor
Jánost, Deus Patert Lukács József játssza. A Csíksomlyói
magyar passió nem régi, a történelem homályába vesző eseményeket
mond el, hanem nagyon is maiakat. Mindehhez hozzásegítenek Húros
Annamária jelmezei, ugyanis a szereplők nem korhű kosztümöket
viselnek, hanem olyan ruhákat, amiket manapság hordanak az
emberek. Számtalan kérdés fogalmazódik meg a publikum
tagjaiban, és bizony akkor, amikor felkelnek a székükből, még
nem tudják rá az igazi választ, majdcsak napok múlva, az
otthon meghitt magányában, elmélázva és befelé fordulva jut
eszükbe a helyes felelet. Eltöprenghetnek a nézők azon az áldozaton,
amit egy ember hozott meg a többiekért, jókért és rosszakért
egyaránt. Fölfogják ennek a magasztosságát? Még akkor is, ha
Isten fia ezt Atyjának akaratából tette? A harmadik évezredben
mire képes, mit bír el, mit tehet az egyszerű „gyaloghívő”,
azaz Krisztust követő nő és férfi a közösségért? Mindenki
levonhatja a tanulságokat.
Dr. Petővári Ágnes
|