2012.04.20.
Sapientia az erdélyi magyarság fejlődéséért
2011. decemberében
a Román Parlament Felsőháza, majd 2012. február 28-án az Alsóház
is megszavazta a
Sapientia EMTE akkreditálásáról szóló törvénytervezetet.
Február 15-én pedig a magyar kormány nemzetpolitikai tárcaközi
bizottságának döntése értelmében a Sapientia EMTE felkerült
a magyarság megmaradását és fejlődését szolgáló nemzeti
jelentőségű intézmények listájára.
Milyen változásokat eredményez az egyetem életében
az akkreditáció?– kérdezem dr. Dávid Lászlót, a
Sapientia EMTE rektorát.
–Az akkreditációval hivatalosan elismerték
egyetemünket, mint oktatási intézményt és ezzel olyan jogokat
is biztosítanak számunkra, amikkel eddig nem rendelkeztünk. Egy
példa erre: az alapképzések mellett elindíthatjuk a mesterképzéseket
is. Sőt doktori iskolákat is szervezhetünk, de ennek az új román
törvény értelmében további feltételeknek kell megfelelnünk.
Tehát, ha az akkreditáció két évvel, vagy fél évvel ezelőtt
történik, akkor azt is mondhattam volna, hogy rögtön indítjuk
a mesterszakokat. Így – valószínűleg – egy évet késünk
ezekkel. Viszont önállóan részt vehetünk az Erasmusban, és
egyéb európai uniós programokban. Eddig erre csak úgy volt
lehetőség, ha egy magyarországi, vagy más európai társintézmény
a „védőszárnyai alá vett”. A legfontosabb változás, hogy
kibocsáthatunk oklevelet, tehát államilag elismert diplomát
adhatunk. Ennek a hivatalos útja az akkreditáció törvénybe
iktatásával kezdődik, ezt követően meg kell szerveznünk az
egyetemen belül egy választást, s ezt azok a lépések követik,
melyekkel elismerik, hogy hivatalosan okleveleket adhatunk ki, s
írhatunk alá. Valószínűleg mindez a következő tanévben
megtörténik, mert az idei végzőseinknek biztosítani kellett
azt, hogy hat hónappal hamarabb tudják az államvizsga feltételeit.
Az is lényeges, hogy az akkreditált egyetemeket a román állam
támogathatja. Mindezt tartalmazza a román tanügyi törvény.
Mindennek viszont még nem dolgozták ki a feltételrendszerét.
Reméljük, hogy mi leszünk az elsők, akiket ilyen módon tudnak
támogatni. A közös román-magyar kormányüléseken többször
elhangzott, sőt írásban rögzítették is, hogy az egyetemünk
speciális státuszt élvez, amit a román és a magyar kormány közösen
támogat. Az állami támogatásra jogilag a törvény lehetőséget
ad, bár még senki sem taposta ki előttünk ezt az ösvényt.
Erkölcsi oldalról vizsgálva a kérdést: mi olyan feladatokat vállaltunk
fel, amire több évtizedes igénye van a helyi magyarságnak, ez
pedig a magyar nyelvű képzések biztosítása. Egy példa:
magyar nyelvű műszaki képzés csak nálunk van a román határokon
belül. Ezért erkölcsi kérdés, hogy ehhez a román állam hozzájárul-e
anyagilag. Tehát „fehér foltról” van szó. A másik eset,
hogy olyan szak is létezik, melyet a Sapientia nagy áldozatok árán
elindított, és ezután több éves késéssel jelent meg ez a
szak egy állami egyetemnél. Úgy hisszük, hogy ebben az esetben
is járna az állami támogatás. Ma, amikor a tanügyminisztérium
és a törvények minőséghez kötik az egyetemek támogatását,
azt is el kell mondani, hogy több adatbázisban a Sapeientia
Egyetem – bár eddig hivatalosan nem mérték meg – a legjobb
romániai magánegyetem. Ezért meggyőződésem, hogy amennyiben
teljesítjük majd a megállapított hivatalos feltételeket,
sikerül elérni a közös
támogatást.
Az eddig kiadott okleveleket, diplomákat elismeri
visszamenőleg az állam?
–Mi nem bocsátottunk ki okleveleket. Az eddigi rendszer
szerint hallgatóinknak igazolást adtunk, majd állami
egyetemekkel kötött szerződés alapján, az államvizsga után
egy adott állami egyetem oklevelét kapták. Temesvártól
Bukarestig számos egyetemre elvittük hallgatóinkat – tehát
munkánkat neves egyetemeken mérték meg, és mindig dicséretet
kaptunk, mert hallgatónk nagyon jól teljesítettek; végzettjeink
95%-a sikeresen szerezte meg oklevelét.
Külföldi kapcsolatrendszerről is beszélhetünk? Érkeznek-e
vendégelőadók?
–Több külföldi intézménnyel létesítettünk
kapcsolatot, és együttműködési szerződést írtunk alá
USA-beli, kanadai egyetemekkel, a tokiói műszaki egyetemmel, a
japán radiológiai intézettel. Közös kutatási témán
dolgozunk az oxfordi egyetemmel. Ezenkívül a német egyetemekkel
is gyümölcsöző a kapcsolatunk. Úgy hiszem, hogy kollégáink
tudományos munkájára a külföldi egyetemeknek is szükségük
van, és így tudjuk kamatoztatni a jó kapcsolatokat. Az pedig
szinte természetes, hogy a magyarországi nagy egyetemekkel,
szinte kivétel nélkül, együttműködési szerződést kötöttünk.
Tanárcseréket bonyolítottunk le, és remélem ezután hallgatói
cserékre is sor kerül. A kárpát-medencei egységes oktatás
alapvető feltétele lenne, hogy ne egy hétre utaztassunk ki bárkit,
hanem egy teljes szemesztert tanuljon kint a hallgató.
Előfordul, hogy Magyarországról jön önökhöz
tanulni egy diák?
–Volt erre példa, de nem ez a jellemző, hiszen ahhoz még
túl fiatal az intézményünk. S ha elindítjuk
a mesterképzőket , illetve
posztgraduális képzést, akkor természetes, hogy jöhetnek a
határ másik oldaláról is, . egyébként az alapképzésre is
jelentkezhetnek hallgatók. Az oktatási piac elég nagy
versenyhelyzetet teremtett, és meggyőződésem, hogy az
egyetemek által biztosított tudás mindenképpen meghatározó
lesz a jövőre nézve. Ami viszont a legfontosabb, az a közös
kutatásokban való részvétel. Korunkban el kell fogadni azt,
hogy nem elég, ha valaki egy 50 kilométeres körzetben a legjobb
szakember, hanem olyan tudásra van szükség, amit bárhol lehet
kamatoztatni. Attól vagyunk hitelesebbek, hogy mélyről építkeztünk,
pontosabban az oktatás mellett kineveltünk és megteremtettünk
egy fiatal tehetséges oktatói közösséget.. Eleinte, az
egyetem indításakor hiányoztak a minősített kutatók, tanárok,
hiszen Romániában 1990 előtt csak akkor lehetett tudományos címet
szerezni, ha az illető megfelelt az állampárt elvárásainak.
Ebben a helyzetben azt tudtuk tenni, hogy a fiatal tehetségeket
gondoztuk, akik tudományos címet szereztek, pályázatokat, ösztöndíjakat
nyertek meg, és jelenleg ők képezik tanáraink derékhadát, a
tehetségesebbek pedig jelenleg már elérték a docensi
fokozatot.
Melyek a legnépszerűbb szakok, illetve lehet-e túljelentkezésről
beszélni?
–A túljelentkezés
viszonylagos fogalom. Egyetemünk tandíjas és tandíjmentes
helyeket hirdet meg. A tandíjmentes helyekre három, négyszeres
a túljelentkezés. Ha viszont figyelembe veszem az összes tandíjas
helyet, akkor természetesen nem lehet ekkora túljelentkezésről
beszélni. Egyes szakokon maradnak üres helyek, mert a szegényebb
körülmények között élő diákok a tandíjmentes helyeket
keresik. Sajnálatos tény, hogy a középiskolai képzés miatt
az első évben elég nagy a lemorzsolódás.
Nem gondolkodnak nulladik évfolyam, vagy előkészítő
indításában?
–Dehogynem! Azon gondolkodunk, hogy miként lehetne
mindehhez anyagi forrást is biztosítani. Bizonyos tantárgyaknál
, pl. a matematikánál, felmérjük a hallgatókat, és aki egy
szint alatt teljesít, annak kötelező módon felkészítőt
tartunk párhuzamosan a kötelező tantárgyakból. Így fel
tudjuk zárkóztatni az illetőt a kellő szintre. Hatalmas nagy
veszteség egy-egy magyar hallgató elvesztése, de másfelől
teljesíteni kell a minőségi követelményeket, mert az tesz
minket hitelessé.
Medveczky Attila
|