vissza a főoldalra

 

 

 2012.04.20. 

Domonkos László: Hungarica varietas

A föltámadás szomorúsága után

Néha Adyt kell olvasni, hogy megértsük: föltámadni miért szomorú. Ez a látszólagos ellentmondás azt sugallja, hogy az örök újjászületés, a föltámadás, a húsvét nagy misztériumának szépsége mélyén az az emberi szomorúság lappang, amit a „személyiség-verseiben” olykor döbbenetes mélységekig hatolni tudó Ady úgy fogalmazott meg: „jött a reggel, fázva rémlett / És én nem tudtam, micsoda / Emlékek Tarlójáról jött ez a reggel?... Óh, jaj annak, aki feltámad / S nem érzi önnön-életét / Beszédje kongó báb-beszéd / S báb-szinpad bábja őmaga. / Kérdés, kísértés és titok.”

 Ezekben a talán nagyon is „önvesézőnek” tűnő sorokban, ha jobban megvizsgáljuk őket, ott lüktet a mai ember élet-abszurditásának nem egy és nem két gyötrelme. Az a tanácstalan, szorongó érzés, ami bármikor elfoghat bennünket, ha a mindenkori – igen: a mindenkori! – magyar élet perifériájáról visszafelé és előre próbálunk pillantani. Jönnek a reggelek, húsvéti feltámadással és anélkül, s nem tudjuk, miféle emlékek, kiknek az emlék-tarlójáról érkezők vesznek körül bennünket. A mieinké ezek, vagy másokéi, akik viszont nem a mieink? „Mert szépnek csak azt véled / mi egyszer már övé lett”, írta egy másik magyar költő. A föltámadás fensége mögül előbukkan a világba vetett ember, aki nem érzi önnön életét, aki festett világok, táv- és tévtanok agyonmanipulált bábjaként rángatva ténfereg, támolyog össze-vissza, kérdés, kísértés és titok veszi ugyan körül, de hasztalan: nem tud már mit kezdeni velük. Ez a föltámadás szomorúsága. Magyar módra, túl az ezredfordulón, a 2010-es évek első felében, egy vergődve szabadulni, küszködve megmaradni akaró ország szapora, lázas lélegzetvételével zihálva.

Húsvét után vagyunk.

A föltámadás szomorúsága után.

Néhány nap nyugalom és békés eseménytelenség múltán újult erővel, erőszakosan tódul elénk a kérdés: éppen egy választási ciklus félidejében mivégre állunk, álldogálunk hát itt a tavaszban? Mi következik, mi következhet a föltámadás szomorúsága után?

Ma Magyarországon alapjában véve kétféle ember létezik, egy-egy altípussal. A csöndesen bizakodó, tapasztalatainak ugyan óvatosan, de mindinkább, lassan megszilárduló erővel hitelt adó, józan parasztésszel rendelkező „egyszerű ember”, véle karöltve a tapasztalatait több-kevesebb logikával rendszerbe foglaltan megindokolni képes, felkészült, tudatosan hosszabb-rövidebb ideje nemzeti elkötelezettségű értelmiségi – és a „köcsögorbánozó” totálisan bunkók, az éppen csak fél- vagy negyedművelt konzumidióták és lumpenek társulata, együttesen a módszeresen meghülyített vagy agyafúrtan gyűlölködő úgynevezett értelmiségiek kicsiny, de annál hangosabb és demagógabb csapatával.

Aki azt hiszi, ez csupán egy megnyugtató álszociologikus felosztás, a jó és a rossz romantikus és örök ellentétpárjainak aktualizált alkalmazása: ajánlom, nézzen körül a magyar vidéken. Mondjuk a húsvét adta néhány nap, a nyugalom és békés eseménytelenség idején. Vidéken volt alkalmam eltölteni ezt a pár napot, beszélgettem idős bihari parasztemberrel és vidéki nagyvárosban élő orvossal, fiatal műszaki értelmiségivel és bölcsész végzettségű kétgyermekes ifjú családanyával. Sokféle világ, sokféle gond, sokféle szempont és közelítésmód. Hogy mégis mindegyikük a fenti alaphelyzet helytálló mivoltát erősítette meg: azt bizonyítja, hogy az elmúlt két esztendő, a magyar föltámadási-föltámasztási kísérlet minden szomorúság, minden gond és olykor kínzó konfliktus, nehézség ellenére tény és való és reális alternatíva. Az az egérút, ami az elmúlt húsz év posztkommunista mocska és vadkapitalista bűze közül kikanyarog. Pontosabban:kikanyaroghat. Mert ez a két esztendő, így húsvéti föltámadás-szomorúság múltán ez is látszik, óriási veszélyeket és nem mindennapi kockázatot is rejt. Ellenségeink legalább olyan jól sejtik, mint Karcsi bácsi Okányból vagy a talajmechanikus Zoli a Dél-Alföld-ről, hogy sorsdöntő időket élünk, mostanában, nemsokára dől el szinte minden, alighanem az eddigieknél is jóval hosszabb időre. Január 21-e és az azóta eltelt bő két hónap azt is elénk tárta, hogy a felvállalt küzdelmet realizálni nagyon is érdemes, ugyanakkor hosszú és keserves harcra kell felkészülni. A velünk szembenállók leleményesek és elszántak – igaz, szívósságuknál és agyfúrtságuknál csak a jóval több mint ezerszáz esztendős magyar népi tapasztalat bölcsebb és kitartóbb. (Ezt kéne felismerni és kihasználni.) Mindazonáltal bármiféle lazaság, könnyed elbizakodottság, idő előtti „kiengedés” hatalmas veszteségeket okozhat, akár végzetes is lehet. A magyar szellemi élet, sajnos, kevés számú vezető alakja közül néhányan velünk együtt hajlamosak az elkényelmesedésre éppúgy, mint a hagyományos magyar önámításra és Ady-féle ködevésre. Több mint tanulságos volt, amit egyik vidéki beszélgetőpartnerem mondott a kellemetlenül hűvösre fordult húsvétvasárnapon: csak érezzék meg, csak tudják azok ott Pesten, hogy most jön a sűreje…

Bizony.

Régi igazság, hogy akinek vaj van a fején, ne sétáljon a napon. Legalább ennyire régi, hogy aki át mondott, mondjon bét is. (Városi folklór változatban: aki ácsot mondott, mondjon Bécset is.) A bűnösökkel, a fejükön több tucat reggelire elégséges vajat hordozókkal szemben megkezdett fellépés-sorozatban éppúgy következetesnek, megalkuvás nélkülinek, szigorúnak kell lenni és maradni, mint a szintén már jócskán elkezdett, valóban rendszerváltó törvényi és egyéb intézkedések során a következő lépések haladéktalan, gyors és átgondolt megtételében. Másként nem lehetséges. És ennek a húsvétnak talán legszebb, igazán föltámadást sugalló üzenete, hogy ezt „odakünn” igen jól érzik, látják, tudják.

Ady, aki maga is a tragikusan kihasznált, időnként kétségbeejtően félrevezetett, manipulált, jobb sorsra érdemes magyar tálentumok közé tartozott, e jelesek egyik legkiemelkedőbbjeként egyebek között azt írta A föltámadás szomorúságában, hogy „Én azt várom: valaki majd / Hívni fog / S édes, meleg szájjal / Súgja meg majd, hogy ki vagyok.”

A hívó szó már elhangzott. Súgják, hogy mi magyarok, kik vagyunk valójában. (Persze, próbálják fröcsögni a másik oldalról is.) Kezdjük is meghallani: újabban igéző szépséggel olykor meg-meg is mutatjuk, kik volnánk valójában. Már érezzük az Ady-féle „önnön-életünket.” Akik nagyon régen és igazán – ezer éve – ismernek bennünket, a lengyelek, fel is ismerték és értékelik ezt.

Nagyjából tán minden készen áll így húsvét, a föltámadás szomorúsága után. Ideje indulni.