2012.04.20.
Székely Csaba: Bányavirág
(Pinceszínház)
Székely
Csaba a fiatal erdélyi drámaíró-nemzedék egyik legmarkánsabb
hangú képviselője. Marosvásárhelyen született 1981-ben,
jelenleg az ottani Művészeti Egyetem tanársegédje, valamint az
erdélyi magyar internetes portál, a manna.ro szerkesztője. Műveit
a Látó, az Alföld és a Jelenkor című szépirodalmi folyóiratban
publikálja. A kortársait parodizáló Írók a ketrecben című
kötete 2004-ben látott napvilágot. Manapság a dráma műfajához
vonzódik. 2009-ben a BBC World Service British Council nemzetközi
World Drama rádiójátékának nyertese a Do You Like Banana,
Comrades című darabjával, ezért a legjobb európai drámáért
díjjal jutalmazták. 2011-ben pedig a Pécsi Országos Színházi
Találkozón, a POSZT-on a kortárs drámákat értékelő Nyílt
Fórum elismerésével, a Vilmos-díjjal tüntették ki. Tavaly még
a legígéretesebb pályakezdőket elismerő Szép Ernő-díjat is
besöpörte, sőt decemberben a Látó című folyóirat nívódíját
is megkapta. Mindezeket a Bányavirág című tragikomédiájával
érdemelte ki. A Bányavirág nyomtatásban 2011. augusztusában
jelent meg a Látóban, ősbemutatója pedig Marosvásárhelyi
Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata és az ottani Yorick Stúdió
közös rendezvényeként 2011. szeptember 15-én volt. A ferencvárosi
Pinceszínházban az idén március 2-én tartották a premierjét.
Székelyföldön
önkezükkel kétszer annyian vetnek véget életüknek, mint Románia
többi részén. Ennek sokan kutatják az okát, van, aki a természet
zordságával, van, aki a társadalmi változásokkal magyarázza.
Székely Csaba is keresi a választ, és a Bányavirággal adja
meg. Azonban nem elégszik meg csupán ebben a művében adott
egyféle felelettel, hanem úgy véli, trilógiát ír, amikben más-más
nézőpontból láttatja ezt a szomorú tényt. A Pinceszínház vállalta,
hogy mindkét részt színre viszi. A Bányavirág cselekményideje
a tavalyi év, története pedig valamelyik kis erdélyi település
hétköznapjaiba kalauzolja el a közönséget. Itt a román
„rendszerváltásig” a megélhetést egyedül a bánya biztosította.
Privatizálták, azonban kiderült, nem nyereséges, ezért leállt
a termelés, az embereket elbocsátották, így azok munkanélkülivé
váltak. Persze itt is akadtak ügyeskedők, akik hasznot
húztak a nyomorúságból, megszedték magukat, de sokkal több kárvallott
van. Kiutat nem találnak, ezért mértéktelenül isznak, méghozzá
pálinkát. A főszereplő Vajda Iván, a valamikori vájár is
csak a pohár fenekére tud nézni, emberi érzések már régen
kihaltak belőle, beteg apja csak nyűg neki, csupán a várható
juss miatt gondozza. Egyedül féltestvére, a csinos Ilonka
bizsergeti meg a szívét, de a rokoni kapcsolat miatt ez a
vonzalom tiltott. A falu orvosa, Csillag Mihály is lecsúszott
ember, visszavágyódik a városba, de csak önti magába a
szeszt, együtt vedel a betegeivel. A mutatós Ilonka is csak az
örökség miatt istápolja apját, és az összes férfire
kacsintgat. A bamba, folyton bazsalygó Illés, Iván szomszédja
ugyan összeharácsolt magának sok mindent, de eközben tönkrement
a házassága. Felesége, a slampos Irma szeretne ugyan – más
oldalán – új, különb életet, de nem a megfelelő alanyt –
Ivánt – választja ki erre, kiszemeltje nem tart vele, sőt lerázza
őt. Ebbe a pocsolyába két kő repül be, és zavarja fel ideig-óráig
ezt a poshadó állóvizet: az öreg döntése, aki nem a
gyerekeire hagyja a házat, és Illés öngyilkossága. Hamar
napirendre térnek ezek felett, minden marad a régiben, részegeskednek,
duhajkodnak tovább…
Ennek
a torz és elszegényedett világnak a miliőjét Cziegler Balázs
ferde falú díszletei tökéletesen adják vissza. A színészek
is feladatuk magasán állnak. A korhely Ivánt Kaszás Gergő
alakítja. Olyan mindenbe beletörődő, már semmit sem váró férfit
jelenít meg, akinek nincsenek vágyai, és csak a pia a társa.
Az orvost Széles László személyesíti meg. Megfáradt és szétesett,
gyászos sorsába beletörődő embert állít a színpadra. A
bumfordi, egyfolytában vigyorgó Illés szomszédot Tóth József
formálja meg. A kívánatos, de sérült lelkű Ilonkát Bozó
Andrea a szerephez illó boldogtalansággal és kacérsággal játssza.
Vándor Éva Irmája szépre, jóra áhítozó asszony, aki
„normálisan” szeretne élni.
Csizmadia
Tibor rendezi a Bányavirágot. Koncepciójában azt mutatja meg,
hogy az emberek – leginkább a férfiak – az eléjük állított
közösségi és emberi gondokra-bajokra, mint például a munkanélküliség,
vagy társtalanság, kiürült párkapcsolat, milyen rossz válaszokat
adnak, és emiatt még csak mélyebbre süllyednek, mert a semmit
meg nem oldó italozásba menekülnek. A nőket a férfiak önsorsrontó
indulatától megmenti ősi, családösszetartó ösztönük, ők
még a legreménytelenebb körülmények között is a veszett édent
szeretnék megteremteni. A nézők is csak kínjukban nevetnek,
mert végtelenül nyugtalanító és komor mindaz, amit a színpadon
látnak. (Felső képen: Bozó
Andrea, Vándor Irma és Széles László; alsó képen: Kaszás
Gergő, Bozó Andrea és Széles László.)
Dr. Petővári Ágnes
|