vissza a főoldalra

 

 

 2012.04.27. 

Mesterek VII.

A Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége kiállítása

Azzal, hogy a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének mestereket bemutató sorozata az Andrássy úti kiállítóteremben folytatódik – mindvégig ez volt a helyszín –, megbizonyosodhatunk a kortárs képzőművészet aktivitásáról, mi több, erejéről is . Műfajoktól, technikáktól és irányzatoktól függetlenül. Minthogy egy-egy tárlaton nyolc-tíz alkotó művei szerepelnek, a bemutatott-bemutatandó életművek mustrája lassan el fogja érni a százat.

Ennyire gazdagok volnánk? Igen. Ennyire gazdagok. Csak ezt a fölismerést a szakmának – a politikai okokból megosztott szakmának? – jobban kellene tudatosítania. Ha egyszer megvalósul(hat)na az évek-évtizedek óta hiányolt Nemzeti Szalon, együtt lehetne látni a „futtatott” és „kitagadott” értékeket. A teljes merítés világosan jelezné – amely révén a magyarországi művészek mellett végre megmutathatnák oroszlánkörmeiket a határainkon kívül élő alkotók is –, hogy együtt vagyunk gazdagok.

Nincs „Nagybánya-mítosz”, „Szentendre-mítosz”, „Hódmezővásárhely-mítosz”, „Kepes- és Moholy-Nagy-mítosz”, csak egymással párbeszédet folytató, illetve feleselő életművek vannak. És máig ható kisugárzásaik, amelyek nyomon követhetőek. Inspiráló erejük letagadhatatlan. Tehát egy normális művészeti életben sosem irányzatok harca zajlik, hanem az egymástól jól elütő, egyedi arcok értékláncba való betagozódása. Érték és érték között, ha az valódi érték, nincs különbség.

A Mesterek VII. mindennél jobban mutatja ezt az igazságot. A hat festőművész – Dévényi János, Dréher János, Gáll Ádám, Kecskés András, Krajcsovics Éva, Végh András –, és a két-két szobrász-, illetve videoművész – Friedrich Ferenc, Gáti Gábor, Gábor Éva Mária, Lévay Jenő – művei külön-külön is értékek, de így együtt egészen különös arzenálját adják a képzőművészeti gondolkodásnak. Az már elsőre kitűnik, hogy a figurális festészet – elveszett volna az alak klasszikus szépsége? – nincs jelen.

Pontosabban egy kissé jelen van, hiszen Végh András Dubuffet földjét szellemesen fölszántó, s a barázdákba csutka-embereket, a benzingőz véglényeit ültető abszurdja két táblán is remek kompozíciót eredményez (Campo I. – II. – 2011). Városlakókban fölöttébb gazdag zsúfolt létünk fejeződik ki általuk. A filozofikus mázzal bevont gyermekrajz nevettetően riasztó. A szétdobált alakok, testrészeikkel, úgy bolyonganak az űrben, mintha ki akarnának szakadni a Föld szorításából.

Dréher János és Gáll Ádám is a várost – falainak vakolattérképét, ledöntött sírköveinek gyeppel benőtt hajszálereit – idézi. Mindkét festőművész esetében letagadhatatlan, és épp ezért fontos, az időjáték: a múlt (akár 1956 golyóvágta lyukakkal darabolt, megsértett, kínzott falainak) a föltárása. Dréher konstruktív ihletésű látlelete csak látszólag épít építészettörténeti mintákra (Építészeti fossziliák I. – 2001), valójában a múlt várostöredékeinek lírához közeli térképét vallatja. A festőművész nem tud, és nem is akar szabadulni a durvaságában is szép anyag szorításából (Monokróm történelem – 2001), s olyan mezőt talál ki magának – figyeljünk a Falak között II. (2004) szerkezetére –, amelyen a képzelt bezártság, paradox, fölszabadító erejű. Gáll Ádám táblái (Meditációs tér I. – II. – 2010) rejtélyesebbek. Organikus porózusságukban, ki verné föl a melankólia „szavát”, megül a csönd. Festményein hajszálerek ezrei fonódnak csaknem kiismerhetetlen (mert kit-kit belülről másképp égető) léttérképpé, mintha a sötét oszlopok (szegélyek, festett keretek) közötti, repedések-rések-vágatok darabolta mező maga volna a megváltás. Itt még nincs szakrális vonzat, jóllehet a meditáció mélysége ehhez közelít.

Talán Kecskés András (Betemetett viszonyok; Betemetett jelek – mindkettő 2009) és Krajcsovics Éva festményein sincs (Üres tál; Sassetta variáció I. – II. – mindkettő 2011), bár a fölöttébb a festőiségről valló – Kecskésnél erősebben, Krajcsovicsnál visszafogottabban jelentkező – érzelmi faktúrák: fénybolyhok és monokróm homályok beavatnak bennünket valaminő látáson túli tartományba. Krajcsovics tudatosan lefokozott színeivel – korábbi képeinek homálya hatásosabb volt – csaknem eljutott a rejtezés legvégső burkába (ha a homálynak van konstruktivitása, az segít a képszerkezet létrehozásában), Kecskés pedig evvel a fénypászmás érzékiséggel úgy viszi vászonra „piramisait”, hogy érzékelhetővé váljék faktúráinak emelkedettsége. Dévényi János frissességről, dinamikáról árulkodó, a dekorativitást sem megvető festményei (Geometrikus kompozíció; Fordulat – mindkettő 2011) tiszta képletek – szerkezetükben rend honol.

Szobrászaink ugyancsak két arcot mutatnak. Gáti Gábor organikus terjeszkedése odáig megy, hogy virág- és növényszár konstrukciója – a bibliai szenvedést természetbe csomagolva – különlegességében is hatásos Korpuszt (1993) eredményez, míg Friedrich Ferenc acéljainak hűvös rendje (Viszony – 2007) az embernél nyugodtabb anyag méltóságáról regél. Az csak természetes, hogy a Tulipánokból (1989) életfát-életkaput formázó Gáti szobrainak palástja (növényruhája) organikus redőket hordoz: szakadozottságot mutat. Mint ahogyan Friedrich organikus közegben is konstruktív szerkezetű térhálója úgy helyezkedik el a parkban – különösen a Viszony (2007) fotóprintjén látni ezt –, mintha a fákkal akarna versenyre kelni. Az 1986-os Péntek esti mácsonya szúrós tömörsége (Gáti) és az 1981-es Mozduló egység tört, az idő által kikezdett oszlopa (Friedrich) egyként plasztikai szépség.

A videóművészeknek, Gábor Éva Máriának és Lévay Jenőnek föl volt adva a lecke. A konkrétan látható, tapintható, fogható műalkotásokkal szemben az illékony, tovatűnő és tova-rohanó képnek (képsorozatoknak, fényetűdöknek) kellett érvényt szerezniük. (Szerencsés pluszt jelentett volna, ha a filmek egy-egy kimerevített mozzanata – főképp Lévay zenei gyökerű organikus tobzódására áll ez – fotóprintként is megjelenik.) Gábor leheletnyien artisztikus s ugyanakkor rövid „buddhás” etűdjei (Születés; Meditáció; Optimizmus; A lét partja) a lélek finomságáról vallanak. Lévay zabolátlanabb, áradóbb. Hihetetlen az a képről képre megjelenő, új és új formavariációval sokkoló gazdagság, amely a Liszt-művek inspirálta, Liszt Ferenc zenéjének adózó – itten egy kissé hosszúnak tűnő – képköltemények sajátja. Mindhárom lévays hangszerelésű mű, a négy részes Elfelejtett keringő, a Mefisztó keringő és a Szürke felhők kiválónál kiválóbb képek tucatjával lepi meg a látogatót. Érdemes volna belőlük párat kimerevíteni.

 

Szakolczay Lajos