2012.08.03.
Ami nélkül nincs zarándoklat: imádságos
lelkület és bűnbánat
Csaknem két évtizede
minden augusztusban több száz zarándok indul útnak gyalog
Esztergomból Mátraverebély–Szentkútra a Nagyboldogasszony és
Szent István ünnepe közötti napokban, ferences szerzetesek
vezetésével. A mozgó kolostorról Dobszay Benedek tartományi
titkárral, a program fő szervezőjével beszélgetett
Szerdahelyi Csongor.
Annak idején esztergomi ferences diákok tanáraikkal
rendszeresen jártak ki a Varsó–czestochowai zarándoklatra.
Elsősorban anyagi okok miatt azonban valami újat kellett kitalálni.
Így született meg az Esztergomot Mátraverebély–Szentkúttal
összekapcsoló zarándoklat gondolata 18 évvel ezelőtt.
Az eleinte százfős zarándok-közösség az utóbbi években
már mintegy háromszáz főre duzzadt, akik mindig ugyanazon a
napon: augusztus 14-én találkoznak Esztergomban, ahol a
ferencesek templomában közös szentmisével kezdődik az
egyhetes program.
Az első időkben ez volt az egyetlen hely, ahol nem sátorban
aludtak a résztvevők, hanem a barátok gimnáziumának tornatermében,
de az évek során a menet közben érintett települések némelyikében
is lehetővé vált, hogy a zarándokok megszállják a művelődési
házat, az iskolát vagy a plébániaépületet.
Nagyboldogasszony ünnepének reggelén mindenki a hátára
veszi a zsákját, és útnak indul. A zsákok azonban nem túl
nehezek, mert a nap közben nem szükséges holmikat senkinek nem
kell cipelnie: kísérő gépkocsik szállítják egyik állomáshelyről
a másikra.
A zarándokok első pihenőjüket Szobon tartják, ahová a
Dunán komppal átkelve érkeznek meg. Szentmise és frissítő ebéd
után indulnak tovább, hogy a nap végére Márianosztrára érjenek.
„Az első nap azért fontos, mert ez a csapat összerázódásának
az ideje, estére pedig megérkezünk a kegyhelyre, ami
Czeztochowa alapító kolostora és a magyar egyház kiemelkedő
helye is – kezdi Dobszay Benedek az útvonal ismertetését. –
Az éjszakát a Kálvária-dombon töltjük, ahol másnap
hajnalban a fölszálló párában a szabadtéri oltárnál
mutatunk be szentmisét.”
A zarándoklat második napján az út erdei terepen halad;
a cél Kemence, ahol minden évben nagy szeretettel, meleg vacsorával
és jó szóval fogadják a vándorlókat. „A helybeliek is részei
ennek a zarándoklatnak, még ha nem is jönnek velünk, de amikor
ott vagyunk, együtt végzik velünk a zsolozsmát a templomban, sőt
a következő táborhelyen, Patakon részt is vesznek az esti közösségi
programon, a Ki mit tud?-ban” – mondja a tartományi titkár a
zarándoklat missziójáról és kisugárzásáról.
Háromszáz ember már önmagában is figyelemfelkeltő,
mennyivel inkább az, ha tudnak nem tömegként viselkedni, hanem
a csíksomlyói búcsúból ismert módon keresztalját alkotva,
énekelve és imádkozva érkeznek meg egy-egy településre.
Az első zarándoklatokon hívták fel a szervezők figyelmét
az egyik útba eső helység lakói, hogy a zarándoknak az a
dolga, hogy amikor beér egy faluba, énekeljen vagy imádkozzon.
A helyiek tehát igénylik ezt a fajta jelenlétet, és ezt nagyon
komolyan is veszik a szervezők. Az évek során ki is alakult a
repertoár, hogy hol mit énekelnek, imádkoznak, hol állnak meg,
hol térdepelnek le egy-egy út menti kereszt előtt. „Eleinte
fejből énekeltünk és imádkoztunk, aztán fénymásolt papírokból;
s az ezredforduló táján alakult ki a zarándokkönyv, ami a közös
imádságot segíti, és amiben egyetlen fölösleges sor sincsen,
mégis több száz oldalas.”
A zarándoklat gerincét a szentmisék és a zsolozsma adja,
ezek szövege található a könyv elején; utána megtalálhatók
azoknak a helyeknek a térképei is, ahol haladnak, valamint a
napi programok. Kétszázötven éneket is tartalmaz a kötet,
melyek nagy része el is hangzik néhányszor a Börzsöny és a
Cserhát erdein áthaladó út során. Van köztük gregorián, népének
és taize-i is, tematikusan fölosztva bűnbánó, dicsőítő és
Szűz Mária-énekre. A kötet függeléke hasznos ismeretanyagot
kínál: tanítást a zarándoklatról, az imádság módjáról,
a búcsúkról és kultúrtörténeti érdekességeket is: minden
falu történetét és látnivalóit is felsorakoztatja. „Az is
fontos missziója a zarándoklatnak, hogy a magyar embereket közösségre
hívjuk. Sokan nagyvárosiak a résztvevők közül. Lényegesnek
tartjuk, hogy megismerjék a magyar vidéket” – mutatja be a kötetet
a fiatal ferences, aki a Szent Angéla Gimnázium biológiatanára
is.
Milyen a tipikus zarándok? „Ma már nehéz erre válaszolni,
mert a legfiatalabbaktól a legidősebbekig részt vettek már a
zarándoklaton. A legfiatalabb fél éves volt, a legidősebb
pedig nyolcvan év körüli. Ez alapvetően ifjúsági zarándoklatnak
indult, a gerincét a 18–35 éves korosztály adja, de minden évben
vegyes a korbeli megoszlás, és a fölkészültségük is nagyon
különböző. Sokféle ember zarándokol együtt. Néha
csodabogarak is jönnek, akikkel alkalmanként bajlódunk is”
– teszi hozzá a zarándoklat szervezője.
Az esemény nyitott nem katolikusok számára is. Tőlük
azt kérik, hogy türelemmel viseljék a többiek imádságos
hagyományait. A tapasztalat az, hogy ők is bekapcsolódnak a
lelki programokba, ez számukra is élmény. A ferenceseknek
pedig, akik 10–15 fővel minden évben bekapcsolódnak a zarándoklatba,
misszió.
Ha katolikusnak lenni nem is kötelező a zarándoklaton, a
fizikai felkészültség szigorú elvárás. Aki nehezen bírja a
menetelést, azt megkérik, hogy szálljon be a kísérő autóba,
és a szálláshelyen segítsen inkább a krumpli pucolásban, így
vegyen részt a zarándoklaton. Ez azért van így, mert a háromszáz
résztvevőnek nagyjából együtt kell haladnia az ötnapos túrán,
illetve zarándoklaton. Különösen fontos ez akkor, amikor
forgalmas utakon haladnak, például amikor a 2-es főutat
keresztezik. „Erős a tempó, de azt meg tudjuk tenni, hogy akik
kicsit lassabbak, azokat megkérjük, hogy induláskor elöl
menjenek, a kereszt mögött, és mire megérkezünk a következő
helyre, addigra maradnak le a sor végére. Vagyis valaki kicsit
lassabb tempóval is a csapat része maradhat.”
A teljes út hossza
130 kilométer
. Ennek harmadát erdei úton, harmadát szekérúton és szántóföldön,
harmadik harmadát pedig aszfalton teszik meg. A napi átlag
25 km
körül van, ami azért csalóka, mert van nap, amikor csak húsz
kilométert kell megtenni, de olyan is, amikor 38 kilométeres a táv.
„Út közben fölkeressük Csesztvét, aminek nagyon szép
temploma van, itt is misézünk, a művelődési házban megebédelünk,
és este sötétben érkezünk meg Szécsénybe, a ferences
kolostorba, ahol már mindenki nagyon fáradt, de lélektanilag ez
nagyon fontos pont, és mindenkinek nagy élmény” – mondja
Dobszay, aki egyike azoknak a ferenceseknek, akik évről évre kísérik
a zarándokokat.
Szécsény már a végállomás előszobája, az utolsó
27–28 kilométer már jól bejáratott szakasz, hiszen innen évente
többször is indul szervezett zarándoklat Mátraverebély–Szentkútra,
ahol mindig nagy szeretettel és hozzáértéssel fogadják a
ferences barátok a megfáradt vándorokat.
A zarándoklatoknak manapság reneszánsza van, a szekularizált
világ elidegenítő hatásai ellen sokan ösztönösen úgy védekeznek,
hogy keresik az elmélyülésre való lehetőséget, az úton levés,
a szent helyhez való közeledés üdítő élményét. „Csináld
magad” módon zarándokolnak, de közben elmarad a lelki
felfrissülés. A ferencesek által szervezett, évről évre
visszatérő augusztusi zarándoklatot egyszer egy résztvevő
„mozgó kolostornak” nevezte.
A legfőbb ismérv, amiért ezt valódi zarándoklatnak
nevezhetjük, az az egész programon végighúzódó imádságos
lelkület és a bűnbánat tartása, ami mindig is hozzátartozott
a zarándoklathoz. Az Esztergomból Mátraverebély–Szentkútra
vezető úton nyitva áll a lehetőség bárki előtt, hogy elvégezze
a szentgyónását, akár út közben is. „Ilyenkor módot
adunk, hogy egy kicsit lemaradjanak a sortól – mondja a
Magyarok Nagyasszonya ferences provincia tartományi tikára. –
Van olyan nap, amikor egy-egy paptestvér csak ezt végzi. Leginkább
ettől zarándoklat egy zarándoklat.”
Arra, hogy valódi zarándoklat legyen, garancia a
ferencesek azon kis csoportja is, akik út közben is a „normális”
kolostori napirendjüket élik: a reggeli közös szentmise és
zsolozsma után otthon munkára mennek, itt gyalogolnak, este
pedig ismét közösen végzik áhítatosságukat, boldogan és
vidáman vannak együtt. Rajtuk kívül más szerzetesek is
csatlakoznak: nővérközösségek, pálosok, jezsuiták, sőt
egyházmegyés pap is zarándokolt már a csapatban. A ferencesek
azzal, hogy szervezik az eseményt, és nagy létszámban jelen is
vannak, erős keretet biztosítanak.
Minden évben van egy központi témája a zarándoklatnak;
ehhez kapcsolódnak a napi elmélkedések, szentbeszédek. Idén
az eszkatológia, vagyis a végső idők teológiai megközelítése
van napirenden: hogyan is lesz ez a világ végén, illetve a saját
életünk végén. „Az üdvösségről szeretnénk beszélni, az
ezzel kapcsolatos tévhitekről, mert fantasztikumba hajló elképzelésekkel
és nagyon sok butasággal lehet e téma kapcsán találkozni, és
keveset beszélünk róla egyházi körökben is” – indokolja
a témaválasztást Dobszay Bence.
A ferencesek által szervezett, augusztus 14. és 20. között
Esztergomból Mátraverebély–Szentkútra tartó zarándoklattal
kapcsolatos információk megtalálhatók a www.ferencesek.hu/zarandoklat
oldalon. A részvételi díj 3500 forint, a jelentkezési határidő
augusztus 10.
(Ferences Sajtóközpont/Magyar
Kurír)
|