2012.08.03.
Csak Prohászka?
„A szellemileg
mostanában reinkarnált püspök már a tizenkilencedik század végén
(...) a magyarországi antiszemitizmus egyik legnagyobb hatású
szálláscsinálója volt(...)” – írja Mészáros Tamás a
legfrissebb 168 órában. A Klubrádióban Bolgár György szintúgy
Prohászka Ottokárról beszélget egy hallgatójával, és
egyebek mellett arra a következtetésre jutnak, hogy nem mentség
a főpap számára az sem, hogy 1927-ben meghalt, vagyis nem
tudhatott a vészkorszakról. És így tovább – Nyirő után
most az árvaházakat és idősotthonokat működtető, mélységes
szociális érzékenységű magyar főpap van soron. (Ne tévedjen
senki: ugyanezek az emberek negyven éven keresztül Mindszenty Józsefet
gyalázták, most kicsit értetlenkedve állnak a tény előtt,
hogy ez mostanában nem lehetséges, úgyhogy gyalázzák tovább,
de már csak egymás közt.)
Rendben van, legyünk nagyon szigorúak
antiszemitizmus ügyben. És ha Prohászkának nincsen mentség,
úgy nyilván nincsen másnak sem. Kezdjük akkor a XIX. századdal,
és Marx írásaival. Már 2007-ben írtam egy cikket Olvasott-e
Hitler Marxot címmel, nagy csönd fogadta. Mivel az ott közölt
idézetekre nehéz volt reagálni. Most ismét idézek tehát, nem
mástól, Marx Károlytól, íme: „Mi a zsidóság világi
alapja? A gyakorlati szükséglet, a haszonlesés. Mi a zsidó világi
kultusza? A kufárkodás. Mi a világi istene? A pénz. Nos hát!
A kufárkodás és a pénz, tehát a gyakorlati, igazi zsidóság
alól való emancipáció volna korunk önemancipációja. A zsidóságban
felismerhetünk egy általános, jelen levő antiszociális
elemet, amely a történelmi fejlődés révén – amelyben a
zsidók e rossz vonatkozásban buzgón közreműködtek – a
mostani tetőfokára érkezett, olyan magasságba, amelyen szükségképpen
fel kell bomlania. A zsidóemancipáció végső jelentésében az
emberiségnek a zsidóság alól való emancipációja.” (Karl
Marx: A zsidókérdéshez, 1843)
„(...)Európa lakossága elzsidósodott, az európai
emberiség átadta magát annak a hitnek, hogy egyedül a pénz
boldogít, elveszítve ezzel minden belső erkölcsi tartását.
Ezzel a hitével megtagadott minden haladást, a szabadságot
pedig teljesen meg fogja fojtani.” (Neue Rheinische Zeitung,
1848. augusztus 17.) „Ausztriában az egész népben érezhető,
hogy a zsidóság a legsemmirekellőbb fajtája a burzsoának, ők
a legszemtelenebb uzsorások: ez a zsidó népség iránti
ellenszenv alapja.” (Karl Marx, Neue Rheinische Zeitung, 1849.
február 24.) „Úgy véljük, minden tirannus mögött egy zsidó
áll, ahogy minden pápa mögött egy je-zsuita. Valóban, az
elnyomók vágyódásai reménytelenek lennének, ha nem lenne egy
sereg jezsuita, hogy elfojtsa a gondolkodást, és egy maroknyi
zsidó, hogy kifossza a zsebeket.” (Karl Marx: Az orosz kölcsön,
1856) És akkor a végére egy Engels idézet, ne csak szegény
Marxon verjük el a port: „A Neue Rheinische Zeitung olvasói
emlékeznek, hogy a frankfurti mocsárparlament német nemzeti tökfilkói
és pénzcsinálói e számlálásokkor a lengyel zsidókat még
mindig a németekhez számították, jóllehet e minden fajok
legocsmányabbika legfeljebb profitéhsége alapján állhat
rokoni viszonyban Frankfurttal.” (Friedrich Engels, Neue
Rheinische Zeitung, 1849. április 29.) Kérdés tehát, hogy Karl
Marx és Friedrich Engels hozzájárult-e vajon az
antiszemitizmushoz? S ha igen, akkor nekik miért lett megbocsátva?
Mert megteremtették az ideológiai alapját a proletár apoteózisnak
és a középszer rémuralmának? De nézzük az ifjú Churchillt,
aki 1920-ban így írt: „A zsidó törekvések ezen területének
kiáltó ellentéteként emelkednek ki a nemzetközi zsidók
intrikái. Ennek a baljós szövetségnek a támogatói többnyire
olyan emberek, akik olyan országok boldogtalan népességéből
emelkednek ki, ahol a zsidókat fajuk miatt üldözik. Legtöbbjük,
ha nem mindegyikük elhagyta apái vallását és szellemileg
elszakadt minden lelki reménytől a másvilágra nézve. A
Spartacus-Weishaupt napoktól Marx Károlyig, és tovább
Trockijig, (Oroszország), Kun Béláig (Magyarország), Rosa
Luxemburgh (Németország), Emma Goldmannig (Egyesült Államok),
ez a világot átfogó összeesküvés a civilizáció ledöntéséért,
a társadalom újjáalakításáért a megállított fejlődés,
az irígy rosszindulat és a lehetetlen egyenlőség alapján állandóan
nő. (...) Lenin kivételével a vezető alakok mind zsidók. Mi több,
az alapvető sugalmazás és a hajtóerő a zsidó vezetőktől jön.
A szovjet intézményekben a zsidó dominancia még megdöbbentőbb.
A legfontosabb, ha nem a teljes szervezete annak a
terrorrendszernek, amely különleges csoportokkal az
ellenforradalom megakadályozását tűzte ki céljául, kizárólag
zsidók, némely esetben zsidónők kezében vannak. Ugyanezt az
ördögi vezető szerepet játszották a zsidók Magyarországon
Kun Béla terrorrendszere alatt. Ugyanez volt Németországban (különösen
Bajorországban) megfigyelhető, ameddig a német nép ideiglenes
levertsége ennek az őrültségnek teret adott. Noha minden említett
országban akadnak nem zsidók is, akik ugyanolyan rosszak, mint a
legrosszabb zsidó forradalmárok, a zsidók szerepe a népességben
elfoglalt számuk arányában elképesztő.” (Cionizmus és
bolsevizmus, a harc a zsidók lelkéért, Illustrated Sunday
Herald, London, 1920 február 8-án)
Churchill számára
mentség, hogy mindezt 1920-ban írta? És akkor mi legyen Prohászkával,
aki nem Londonból figyelte „Kun Béla terrorrendszerét”,
hanem testközelből? Vagy Churchill antiszemita lenne? Le kell
vegyem a polcról a Második világháború történetét? Követeljük,
hogy vonják vissza Churchill Nobel-díját? Annál is inkább sürgető
kérdések ezek, mert előkerült a minap egy másik Churchill szöveg
is, méghozzá 1937-ből, pedig akkor már azért sejteni
lehetett, hogy mi következik! A derék brit viszont ezen véleményének
ad hangot: „Könnyű lenne az egészet az üldözők gonoszságára
kenni, ám ez nem felel meg a tényeknek. Ez olyan országokban is
létezik, mint Nagy-Britannia és az Egyesült Államok, ahol a
zsidók és más népek a törvény előtt egyenlőek, és ahol a
zsidóság nemcsak menedéket, hanem lehetőséget is kapott
(...). Épp ezért tudtukon kívül ők érik el az üldözést
– így részben ők felelnek azért az antagonizmusért (kibékíthetetlen
ellentétért), amelytől szenvednek.”(S persze, ha Churchill
fenti sorai nem antiszemiták, akkor miért antiszemita Romsics
Ignác?)
S akkor végezetül
álljon itt egy idézet Karinthy Ferenctől, méghozzá 1985-ből:
„Micsoda zseniális szörnyűséges nép ez a zsidóság. Évezredek
óta gyűlölik, irtják, pogromozzák, de ha lélegzethez jut,
percek alatt meggazdagszik, nyilván pökhendivé, irritálóvá
lesz, akkor ismét inkvizíció, pogrom, holocaust, s megint elölről.
Az emberiség kovásza.” S egy utolsó, szintén tőle, s szintén
a lényeget megragadva: „Ma pedig zengett az egész Fifth Avenue,
vég nélküli sorokban vonultak fel zsidók, és ünnepeltek
valamilyen izraeli ünnepet. Egyetlen húr nem rezdült szívemben.
Valahogy semmi közösséget nem érzek evvel a hangos, tolakodó,
csinnadrattás, hencegő parádéval, inkább gusztustalannak érzem.
Fura dolog, amikor odahaza olvasom az arabbarát cikkeket,
teljesen a zsidókkal vagyok szolidáris. Itt meg, ahol »hatalmon«
vannak, bosszant, idegessé, türelmetlenné tesz az egész. A
zsidóságban, ha ugyan van ilyen, a sok tehetség, izgalom,
szellemi készenlét, alkotókedv stb. stb. mellett van egy különleges
képesség: megutáltatni magát a világgal. József, aki addig
ugrál, amíg a kútba nem dobják.”
Karinthy Ferenc odasorolandó Prohászka mellé avagy sem?
És egyáltalán: tényleg mindenki elítélendő hazugságokat írt,
akár a XIX., akár a XX. században? Adjon végre valaki egy
tisztességes, nem elfogult, nem a saját ostoba előítéletei és
hisztériái által diktált választ ezekre a kérdésekre!
Bayer Zsolt
|