2012.08.03.
Kedvező jelentés hazánk számára
Az EP kategorikusan tiltja a cianidos bányászati technológia
alkalmazását
A romániai hatóságoknak
minden körülményt mérlegelniük kell, mielőtt döntést
hoznak a verespataki aranykitermelés beindításáról, és
tiszteletben kell tartaniuk az EU valamennyi idevonatkozó irányelvét
– áll abban a jelentésben, amelyet az Európai Parlament (EP)
petíciós bizottsága július 12-én fogadott el Brüsszelben a
testület romániai tényfeltáró látogatásának eredményeiről.
Sokan vádolták azzal az EU intézményeit, hogy
„nesze semmi, fogd meg jól” jelentéseket szövegeztek,
szavaztak meg, elegendő néhány Szlovákiát érintő
dokumentumra gondolunk. Ez
a Verespatakra irányuló EP-jelentés mennyire mond ki konkrétumokat,
mennyire határozott?- kérdezem dr.Bagó Zoltán néppárti
európai parlamenti képviselőt, a tényfeltáró delegáció
magyar tagját.
–Az EP petíciós bizottsága a hozzá beadott petíciók
szövege alapján dönt a beadványoknak a jogi státuszáról, és
bizonyos esetben kvázi vizsgálóbizottságként kivizsgálja a
petícióban foglaltakat. Ez történt Verespatak ügyében is; a
petíciót beadók kérelmének
megfelelően tényfeltáró bizottság ment ki a Bukarestbe. A három
napos romániai vizsgálat alatt több helyszínt látogattunk
meg. Tárgyaltunk a környezetvédelmi minisztérium illetékeseivel,
a petíciót benyújtókkal, független szakértőkkel. Az egyik
szakértő csoport a petíciót beadók álláspontját erősítette,
míg a másik, a beruházó, a Rosia Montana Gold Corporation érveit
hangoztatta. Végezetül a bizottság összefoglaló jelentésben
számolt be a látottakról, halottakról. Ebben a jelentésben
vannak nagyon súlyos, határozott mondatok. Emlékeztetjük a román
hatóságokat arra, hogy az EP kategorikusan tiltja az uniós országok
területén a cianidos bányászati technológia alkalmazását.
Emellett felhívjuk az illetékes romániai hatóságok figyelmét
arra, hogy egészen addig, míg az ún. vagyoni biztosítéki
rendszer nem megalapozott, ne kezdjék el a beruházást. Úgy érzékelem,
hogy ez a kettő jelentős kulcsgondolata a jelentésnek. Igaz, ez
a dokumentum így nem bír kötelező érvénnyel, hiszen a
petíciós bizottság nem szankcionálhat. Mi „csak” tényeket
állapítunk meg, és ezekre hívjuk fel az illetékes hatóságok
figyelmét.
2004-ben
született meg az ún. O’Hara-jelentés. Az Európa Tanács
Parlamenti Közgyűlése kulturális örökség bizottságának
jelentéstevője, Eddie O’Hara brit képviselő megállapította:
„A Rosia Montana Gold Corporation kanadai-román vegyes vállalat
projektje gazdasági alapot biztosíthat az egész vidék
fenntartható fejlődéséhez. A kulturális örökség megőrzése
szempontjából a projekt példája lehet a felelősségteljes
fejlesztésnek.” Melyik jelentés a domináns?
–
Szerintem vagy nem hozzáértő, vagy nem elég alapos, vagy
elfogult a brit úriember, így nem értek vele egyet. Fontos
tudni, hogy személy szerint nem a verespataki bánya környezetvédelmi
kérdésével foglalkozom, hanem petíciós bizottsági tagként a
beadott petíciókkal. A petíciók pedig jogi munkák. Amit ön
említ, azzal Áder János foglalkozott, s most pedig Bánki Erik
portfoliójába tartozik. Arról sikerült meggyőződnöm, amikor
egyeztettünk a beruházók képviselőivel, hogy hatalmas nagy összeg
áll a rendelkezésükre, és kizárólagosan azt kommunikálják,
hogy munkahelyeket akarnak teremteni. Arról viszont nem beszélnek,
hogy a Tiszán néhány évvel ezelőtt már végigvonult egy ciános
szennyeződés. Arról sem, hogy a környezetvédelmi alapnormákba
beletartozik, hogy az EP ellenzi a cián bányászati használatát.
És a kötelező felelősségbiztosítás mértéke is vita tárgyat
képezi az ügyben...
A beruházó saját részéről tudtommal 150 millió eurós
felelősségbiztosítást nevezett meg. Ez elegendő lenne, egy
– Isten ne adja – katasztrófa utáni helyreállításhoz?
– Ez így roppant teoretikus. Eddig 150, 180, sőt 260
millió euróról lehetett olvasni szakmai berkekben, mint minimális
felelősségbiztosítási főösszegről. Nem lehet véletlen,
hogy a vállalat nem akart egyértelmű nyilatkozatot tenni a kötelező
felelősségvállalás tekintetében. A román szakértők azt
mondják, hogy ilyen technológia máshol is működik a nagyvilágban,
mi viszont tanúi voltunk a Tisza habzásának, mikor az állat-és
növényvilág jelentős része elpusztult.
Mi
van akkor, ha mégis engedélyezik a román hatáság a beruházást,
mert arra gondolnak, a projekttel munkahelyeket teremtenek és
mindez több milliárd dollárt jelent Romániának? Mit tud tenni
az EP , ha ez bekövetkezik?
–Az
Európai Parlament politikailag választott testület, tehát
politikailag tud nyomást gyakorolni a saját határozatára
hivatkozva, ami a ciános kitermelés tiltásáról szól. Ki kell
emelni, hogy román képviselők is megszavazták azt a bizottsági
jelentést, ami kimondja, nincsenek kellően kezelve a potenciális
veszélyforrások. A látogatás során nem sikerült minden
szempontot teljes mértékben tisztázni, és ellentmondások merültek
fel többek között a bánya bezárásával és a környezet
helyreállításával kapcsolatos garanciákat illetően. Most a
román kormány térfelén „pattog a labda”, ami azért is érdekes,
mert a Ponta-kormány megalakulása után bejelentette, hogy leállítják
a verespataki projektet.
Engedjen
meg egy másik témát: a szeptember 20-án sorra kerülő petíciós
szakbizottsági ülés napirendjére került a Benes-dekrétumok
ellen benyújtott petíció. Bizonyára már az is elég nagy
dolog, hogy erre sor kerülhet.
–Természetesen
már az is lényeges, hogy beszélnek róla egy ilyen fontos plénumon.
Az ügynek az a háttere, hogy 2004-ben Vaclav Klaus akkori cseh
elnök kiharcolta, hogy Csehország úgy csatlakozhat az EU-hoz,
hogy az Alapjogi Chartában foglaltaknak
nem kell megfelelniük. Ebben az időszakban Fico-Meciar
kormány volt hatalmon Szlovákiában, és Meciar elérte, hogy a
dekrétumokat ne vegyék figyelembe a csatlakozásnál. Az
akkoriban született Frohwein –jelentés pedig nagyon szofisztikált,
az ön első kérdésében is felvetett semmitmondó megállapításokat
tett azzal, hogy a dekrétumok ügyét történelmi kérdésként
kezelte. Akkor már sokan kezdeményezték a dekrétumok felülvizsgálatát.
A Szlovák Nemzeti Tanács (SZNT) mint a legfőbb szlovák törvényhozó
szerv 2007 –ben egy jogtechnikai bravúrral meg is erősítette
hogy az ún. Benes-dekrétumok megkérdőjelezhetetlenek.
Ekkor két magyar magánszemély petíciót adott be , azt 57 ezer
aláírással támogatva, hogy kérelmüket vizsgálják meg.
Akkor Gál Kinga magyar és Bauer Edit szlovákiai MKP-és EP képviselők
feladata volt ez. Ez a petíció azonban nem érdekelte a bizottságot,
nem kapott kellő politikai támogatást. 2010-ben, mikor képviselő
lettem, újra megkerestek ezzel az üggyel, és akkor jogi
szempontból változtatunk a petíció szövegén. Azt hangsúlyoztuk
ki, hogy az ügyet nem cseh-magyar , vagy szlovák-magyar bilaterális
viszonyrendszerben kell kezelni, és nem jogtörténeti, hanem élő
jogi kérdésekről van szó, hiszen a dekrétumok egy része a
mai napig hatályos, arra még bírósági ítéletet is lehet
alapozni. A már említett Alapjogi Charta ellenzi a kollektív bűnösség
elvét, viszont a dekrétumok ezt tartalmazzák. Ez is mutatja,
hogy szakmai kérdésről, és nem diplomáciai kérdésről van
szó. Ez már „megütötte a petíciós bizottság ingerküszöbét”.
Azt is ki kell jelenteni, hogy eddig soha egyetlen egy petíciós
ügyből nem következett nemzetközi szintű jogszabály módosítás,
tehát felesleges túlzott reményeket táplálni! A permanens
szakmai vita viszont azt eredményezi majd, hogy többen rádöbbennek,
az érintett dekrétumotokat hatályon kívül kell helyezni.
Azt
mondja, csak szakmai kérdésről van szó, de gondolom az összes
cseh és szlovák képviselő, pártállástól függetlenül a
dekrétumok mellett áll ki, és a magyar ellenzék szokása
szerint nem szavazza meg azt, amit a fideszesek.
–Ebben
az esetben erről nem beszélhetünk. Még egy szlovák baloldali
képviselő is támogatásáról biztosított bennünket, és a
lengyelek, németek, az olaszok is a diszkriminatív intézkedések
ellen lépnek fel. Ez egy olyan ügy, amiben a magyar ellenzékhez
tartozó képviselők többsége mar jelzett, hogy támogatja.
Természetesen ebben is vannak ketten, akiket az úgy továbbra
sem érdekel, akik nem támogatják az ügyet.
Medveczky Attila
|