vissza a főoldalra

 

 

 2012.08.03. 

A felvidéki gazdaság 22-es csapdája

A középosztály karcsúsításába kezdett a szlovák kormány

Robert Fico második kormánya immár századik napja van hatalmon. A kormány néhány tagja már most figyelemre méltó eredményekről beszél. Marek Madaric kulturális miniszter ide sorolja a leégett krasznahorkaváraljai vár fokozatos rekonstrukcióját, valamint azt is, hogy a Szlovák Nemzeti Színház már új vezetőséggel működik. Peter Kazimír pénzügyminiszter úgy érzi, ez alatt az alig több mint három hónap alatt legalább fél évre való munkát végeztek. Zuzana Zvolenská egészségügyi miniszter szerint már tettek a páciensek irányába kedvező lépéseket. Ide tartozik az is, hogy sikerült meggátolniuk az új orvossztrájkot. Farkas Ivánt, a Magyar Koalíció Pártjának (MKP) gazdasági és régiófejlesztési alelnökét arra kérem, hogy értékelje ezt a száz napot.

 Hogyan kommentálja a pénzügyminiszter azon kijelentését, hogy 100 nap alatt legalább fél vére való munkát végeztek?

 –Ha ez igaz is volna, akkor nagyon eltitkolták; a nyilvánosság felé nem tettek tanúbizonyságot arról, hogy keményen dolgoztak, és az ország szekerét próbálták előre tolni. Tehát a külső szemlélő számára a kemény munka nem látható.

 Milyen a szlovák államháztartás helyzete?

 –Azt tudni kell, hogy Szlovákia megalakulása óta még nem volt arra példa, hogy egyetlen egy párt alkotja a kormányt. Ezért a Smer lehetőségei szinte korlátlanok. Az tény, hogy a külső hatás negatív, ami a gazdasági folyamatokat és az euró helyzetét jelenti. S ha a választási ígéreteket nézzük, akkor láthatjuk, nincs remény arra, hogy azok a közeljövőben teljesülnek. Erre az egyik példa, hogy már májusra túllépte az államháztartási hiány a 2 milliárd eurót. Összehasonlításképpen: a mostani kormány májusra kétszer akkor államháztartási hiányt produkált, mint tavaly ilyenkor az előző kabinet. Ez azt mutatja, hogy a pénzügyminiszter a külvilág felé próbál megnyugtató válaszokat adni, de mégsem tud úrrá lenni a helyzeten. Félő, hogy év végére a hiány lényegesen magasabb lesz a tervezett 3 milliárdnál, és ez nem vet jó fényt az országra sem a pénzpiacokon, sem Brüsszelben.  

22 pontból álló megszorító csomagról olvastam. Ezt már elfogadták, vagy még tárgyalnak róla?

 –Ezt a kormány elfogadta, de előtte egy ún. nemzeti front, mint a civil szféra képviselője, véleményezte ezt a csomagot. A csomag néhány pontjáról már parlamenti döntés is született. Mindennek hosszú távon nem örülhetünk, mert nincs szó másról, mint egy szlovákiai Bokros-csomagról. Amikor az MKP részéről véleményezni kellett az ún. konszolidációs kísérletet, elmondtam, hogy a megszorító csomag 22 pontja a gazdaság  2-es csapdája. A kormányzó párt azért kapott a választáson ekkora többséget, mert megígérte, Szlovákia jövőbeni pénzügyi konszolidációja nem érinti érzékenyen a középosztályt, és a kiskeresetűeket. Ez nem teljesülhet, mert az intézkedések többsége fáj majd a szegényeknek, a nyugdíjasoknak és a polgárságnak is. Ahelyett, hogy a tehetősebbek szociális juttatásait, családi pótlékát szüntetné meg, ahelyett, hogy átláthatóvá tenné az állami közbeszerzéseket és megszüntetné a felesleges közbeszerzéseket, valamint beruházásokat, vagyis erőteljesebben takarékoskodna, a középosztály karcsúsításába kezdett a szlovák kormány.

 Mennyire lehet vállalkozóbarátnak nevezni a Fico-kabinetet?  

–Semmiképpen sem vállalkozóbarát a jelenlegi kormány. Akkor, amikor az objektív körülmények romlanak, amikor az ország államháztartásának állapota romlik, akkor a legostobább módszer, hogy a kormány a gazdaságot teszi tönkre. Itt erről van szó. Hiszen megemelik a kis-és középvállalkozók járulékterheit, emellett számos más intézkedésnek súlyos következménye lesz. Ha Szlovákia az adók miatt nem kedvező a beruházók számára, és így kevesebb munkahely jön létre, az tovább mélyíti a szakadékot. Holott a déli és a keleti országrészben már így is igen nagy a szegénység.

 Fico baloldali szavazói miként reagálnak minderre?

 –A legfrissebb felmérések szerint még töretlen a kormányba vetett bizalom. Mindez akkor változik majd meg, mikor 2013-ban jönnek a drágulások. A média is kivár a kritikával, sőt a parlamenti ellenzék sem emeli fel a hangját.

 A Smer állítólag azzal szerzett magyar szavazatokat, hogy megígérték, a déli országrészt gazdaságilag, infrastruktúra terén nem hagyják magára. Ez ígéret maradt?

 – Az első száz nap alatt az is kiderült, hogy további vasúti szárnyvonalak szűnhetnek meg, köztük a Nagykapos és Bánóc, valamint a Feled-Pelsőc-Torna közötti vonalak. Ez mind a magyarok által lakott régióra vonatkozik. Az Ipolyság és Csata közötti szárnyvonal egyelőre nem szűnik meg, de a vonalon tovább csökkentik a vonatpárok számát. Minden jel arra vall, hogy az R2-es déli gyorsforgalmi út Zólyomtól keleti irányban történő építése a jövő évben szintén megkérdőjelezhető, mert a kormány nógrádi kihelyezett ülése óta csend övezi a témát, és a szakma újra csak az északi D1-es autópálya építésének folytatásáról beszél. Az is kiderült, hogy a közlekedési miniszter mondvacsinált okok miatt vonakodik a kormány elé terjeszteni a komáromi új Duna-híd kormányközi megállapodásának javaslatát.

 

Medveczky Attila