2012.08.10.
Hol a gondolat az építészetben?
Akkor lesz változás, ha a természetelvű gondolkodásnak adunk
teret az építészetben, az egyetemeken
Csete György
Kossuth-díjas építészmérnök 1937. november 5-én született
Szentesen. Elemi és általános iskolai tanulmányait szülővárosában
végezte, majd miután egyetlen szentesi középiskolába sem vették
fel, az egyik református lelkész, Kanász Nagy József ajánlására
a Debreceni Református Kollégiumba került. Gimnáziumi tanulmányai
befejeztével 1957-ben beiratkozott a Budapesti Műszaki Egyetem
Építészmérnöki Karára, ahol 1961-ben szerzett oklevelet. Tanított
a pécsi, a budapesti és az innsbrucki egyetemen. A magyar
organikus építészet egyik, közéleti szerepet is vállaló
elindítója. 1961 és 1970 között a budapesti Országos Érc-
és Ásványbányák Vállalatnál, 1970-től a BARANYATERV-nél ,
1973-tól a PÉCSITERV-nél dolgozott, ahol a fiatal építészekből
megalakult Pécsi Csoport vezetője, Lechner Ödön és Kós Károly
örökségének folytatója. A magyar népi építészet hagyományait
követő, a hazai organikus építészeti mozgalom egyik elindítója.
1970 és 1974 között készült az orfűi Forrásház, amely az
organikus építészet első példái közé sorolható, melyet
2002-ben műemlékké nyilvánítottak. Tulipános házai (Paks,
Atomerőmű lakótelep, 1973) kapcsán országos építészeti
vita alakult ki. 1978 és 1988 között az Országos Természetvédelmi
és Környezetvédelmi Hivatal, majd a szarvasi ARBOCOOP munkatársa
lett. Kísérletezett a napenergia hasznosításával is
(Balatonszentgyörgy, Gulya csárda – Sánta Gáborral –
1985). Templomait (Halásztelek, Szent Erzsébet templom, 1976; Ópusztaszer,
1991; Beremend, Megbékélés ökumenikus kápolna, 1998-2000) Dulánszky
Jenő statikussal és Csete Ildikó iparművésszel közösen
tervezte. Alkotói hitvallása:„Mindig hűnek kell lenni, és
mindig igazat kell szólni, mert nem szól igazán az ének, ha
nem vagyunk őszinték.” Fő művei közé sorolható a
honfoglalás 1100 évfordulójára Ópusztaszeren a Történelmi
Emlékparkban 1991 és 1998 között végzett folyamatos tervező
és építő munkája (Erdők temploma, Világmagyarság háza,
Mamutfenyő-ház). Építészeti alkotó tevékenysége csúcsteljesítményének
tekinthető a debreceni Tégláskert református temploma, melyet
2005-ben adtak át. Iskolateremtő építészeti munkássága
mellett figyelemre méltó publicisztikai tevékenysége is. Írásaiban
szépírói igénnyel, komplex látásmóddal teremt kapcsolatot
az építészet és a társművészetek, valamint a magyar történelmi
és népi hagyományok között. Közéleti tevékenysége is
jelentős. Alapító tagja a Magyar Megújulási Mozgalomnak,
tagja a Százak Tanácsának, elnöke a Közakarat Egyesületnek,
tagja a Magyar Művészeti Akadémiának, 1993-ban a Lechner Ödön
Társaság alapítója. A Corvin-közi szabadságharcosok is kitüntették.
Ybl- és Prima Primissima Díjas, a Magyar Művészeti Akadémia
Aranyérme kitüntetés birtokosa. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem Szenátusa 2011-ben aranydiploma adományozásával
ismerte el értékes mérnöki tevékenységét.
A Józsefvárosból buszoztam át Budára, Csete Györgyékhez.
Közben magas bankpalotákat, üvegpalotákat lát az ember, s a
budai rész is igen eklektikus a mediterrán típusú házakkal.
Mindezt hogyan szemléli a Kossuth-díjas építész?
–A legnagyobb baj az, hogy hiányzik a közös eszmei
alap. Pedig meglehetne, csak figyelni kéne a Himnusz és a Szózat
szavaira.
Az építészetben is érvényes az, hogy a külföldi stílusok
előtt hajbókolunk?
–A tömegre, és az építészek egy részére is ez a
jellemző. Soha nem mentem a külföldi stílusok után, hanem
mindig magyar akartam lenni az építészetben is. A népi építészet
vonalát követtem.
Hogyan lehet a hagyományt és a mai kor követelményeit
összeegyeztetni?
– A híres építészt, Le Corbusier-t szokás
besorolni a modern építészet tagjai közé, de ő nem úgy volt
modern, mint a Gropius nevelte Bauhaus –társaság, ahol boldog
–boldogtalan készítette a gondolat nélküli épületeket. Le
Corbusier viszont mindig gondolkodott, s ez látszik a festészetében,
ami szintén számon tartott. Tehát a válasz egyszerű:
gondolkodással lehet a hagyományt a modernséggel összeegyeztetni.
Akkor lesz változás, ha a természetelvű gondolatnak adunk
teret az építészetben, az egyetemeken. Kétségtelen, az új
országos főépítész és többen az építészek közül jót
akarnak, de ez nem elég, ha az egyetemen nem történik változás.
Az iraki sumér könyvtárat
lebombázták, hogy semmi se maradjon belőle
Ellensége a modern kornak?
–Sosem voltam
az! Csak kezeljünk mindent a helyén. Az űrkutatást, az űrhajózást,
a Mercury, a Gemini, majd az első Apollo űrhajók repülését
figyelemmel kísértem, dokumentáltam. Magnetofonra vettem az űrhajózásról
szóló beszélgetéseket. Lenyűgözött a Hold elérése, ami a
német Werner von Braun érdeme. Az egész amerikai kultúra az
európai kultúrhéroszok teljesítménye, akik átmentek egy
gazdag államba, hogy álmaikat megvalósítsák.
Erre a korra azt mondják nagyképűen a filozófusok, a
posztmodern kora. Ha ne adj Isten jön egy katasztrófa, akkor a következő
civilizáció számára milyen értékek maradnak meg?
–A Bauhaus-épületekből szinte semmi sem maradna ,
ami értékelhető. Ugyan mire következtetnének egy lakótelepből?
Mi, ha egy civilizáció után kutatunk, a sírok tartalmát vizsgáljuk.
Ilyen a tarsolylemez, ami egy ősi civilizáció emléke. A
Debrecenben épített új templomom, a deltoidok rendszeréből épült
fel, s ez figyelhető meg a tarsolylemezeknél is. Milyen értékek
maradnak fenn utánunk? Talán a karikagyűrű. Igen, igaz ez egy
sumér örökség. Az ősműveltség egyik alapeleme a kör. Sumérban
találták föl a kör alaprajzú oszlopot. Pecséthengereik félhenger
alakúak, és nádból készült istállókat ábrázolnak.
Figyeljük csak meg, az élet minden területén a kör uralkodik,
vagy annak valamilyen része, a tágasabb hajlékok. Az iraki sumér
könyvtárt pedig lebombázták, hogy semmi se maradjon belőle…
A különböző bevásárlóközpontok szinte miniatűr városok,
ahol megvan minden: pihenő, játszótér, légkondi, és még
sorolhatnám. Dürrenmatt Az öreg hölgy látogatásában már előrevetíti
a művies világ eljövetelét, nem úgy látja, hogy ezek az épületek
túlzottan mesterségesek?
–Ezek a bevásárlóközpontok a fogyasztói társadalom
jelképei, melyekben minden megvan, s melyekben minden eladó. Ez
a mesterséges világ nélkülözi a gondolatiságot.
Kinek épít az építész? A megrendelőnek, vagy a jövő
nemzedékének, hogy csodálják alkotását?
–Ez nehéz kérdés, mert az építész nem úgy vág
neki a munkának, hogy a neve fennmaradjon. Ha fenn akar maradni a
név, akkor eleve maradandó anyagból kell építeni. Maradandó
anyagot pedig ma nem igazán használnak. Az acélszerkezetet
megeszi a rozsda, és az üveg sem marad fenn sokáig. Honnan vegyünk
példát? Szentes városának a határában a kubikos kunyhók és
a mai fóliasátrak ívelt, nád formájúak. Ezek az emberközelibb
építészet lenyomatai.
Ön a Lechner Ödön Társaság alapítója. Lechnerről
azt mondják, hogy a XIX. század végén találta meg az utat az
organikus építészethez. Nem az általa kijelölt úton kéne
haladni?
–Azon az úton is. Lechner Ödönt nagyra becsülöm,
ahogy azt is, hogy a kerámiát mennyire mesteri módon használta
fel. A színes kerámiáról az eső lemossa a piszkot, és újra
pompás lesz és ragyogó. Ez az építészet a magyarság építészetének
megújítója lehet. Lechner volt a sarat alkalmazó építészet
legnagyobb magyarországi alakja, hiszen épületeiben a téglától
az azokat összeragasztó malterig, a színes majolika-díszekig,
minden földanyagú. Ő volt a magyar organikus építészet elindítója
is. Sárból készülnek a pécsi Zsolnay-gyár remekei, ahogy a hódmezővásárhelyi
fazekasok mestermunkái. A lapostetők helyett pedig magasakat kéne
csinálni, oly módon , ahogy Lechner. De nem másolni kell őt,
mert akkor megint hiányzik a gondolatiság.
Nagyon sok templomot épített, tervezett. Az első a halászteleki
volt. Csak olyan templomokat épített, ami kapcsolódik a történelmünkhöz?
Csak kör alakú templomokat
terveztem
Templomai mind centrális elrendezésűek. Mi ennek az oka?
–A templom-eszme Krisztus körül alakult ki. A Szentföldön
követték az emberek Krisztust, és kérték, Mester, beszélj
nekünk. Amikor a tanítványok hallgatták a Mestert, akkor ő középen
állt, s a többiek körbevették. Tehát Jézus volt a centrum.
Így az emberi alakok leírják az első templomot is, azt, amit
ők élő testükből alakítanak ki. Tehát csak kör alakú
templomokat terveztem. A halásztelki templom Árpád-házi Szent
Erzsébet tiszteletére lett felszentelve, és ennek a református
változata a kőszegi Csillagtemplom. Ezt 1998-ban építettem, s
a neve onnan származik, hogy a földszinti rész csillagalakú.
A templomokat Dulánszky Jenő statikussal és Csete
Ildikó iparművésszel közösen tervezte. Hogyan osztották fel
a munkát?
–Legelőször én találom ki a formát, és elkészítem
a vázlatot. Dulánszky Jenő barátom 2000-ben halt meg, és úgy
gondolok rá, mintha másik felem lett volna, mert fél szavakból
értettük egymást. Ő kicsit racionálisabb volt, mint én, de
ez kellett, hogy a földre vigye a fellegekben járó
gondolataimat. Továbbá: minden templomnak vannak berendezési tárgyai.
Úrasztalterítő van a reformátusoknál, oltárterítő a
katolikusoknál. Ezeket tervezte meg a feleségem, és a zászlókat
is. Sőt Halásztelken miseruhát is tervezett.
Magyarország összes középiskolájából
kitiltottak
Önt sokan nem kedvelik szókimondása miatt. Ez sokaknak kényelmetlen,
kínos. Kanyarodjunk vissza az időben. Olvastam, édesapja osztályidegennek
számított. Mi volt a „bűne”?
–Édesapám a Turul Bajtársi Egyesület népi szárnyához
tartozott. Később számvevő lett, tehát tisztviselő. Nagyon jó
szónok is volt, meggyőzően tudott beszélni. A szovjet uralom
alatt mindez nem volt dicséretes … Apám szociális érzékenysége
legendás volt, ha csak tehette, támogatta a szentesi szegényeket.
Ennyire volt ő ellensége a szegény népnek…Az általános
iskola elvégzése után kiderült, hogy Magyarország összes középiskolájából
kitiltottak. Sőt, még a gyors-és gépíró iskolába sem vettek
fel. Az, hogy leérettségizhettem, azt Kanász Nagy Józsefnek köszönhetem.
Ennek az embernek a nevében is benne van a néphez való kötődése,
nyilván egyik őse kanász volt. Ő, mint reformárus lelkész,
nagyon jó prédikátor volt, amikor a szentesi evangélikus
templom papja nem tudta istentiszteleti szolgálatát ellátni,
akkor ő helyettesítette őt. A református templomban az
igehirdetés a lényeg, míg a katolikusoknál az átváltoztatás.
Kanász Nagy József vigasztalta meg végül anyámat, hogy ne féljetek
ti semmit, vigyétek el a fiút Debrecenbe és jelentkezzetek a
református kollégiumban. 1952-ben már föl is vettek a
Debreceni Református Kollégium gimnáziumába. Ez az az év,
amikor Rákosi Mátyásnak, „Sztalin legjobb magyarországi tanítványának”
70. születésnapját ünnepelték, s akkor nagyon odafigyeltek az
ideológiai nevelésre.
Tehát a Debreceni Református Kollégiumban tanult. Ez
mennyire befolyásolta szemlélete kialakulását?
–Büszke vagyok arra, hogy a Himnusz költőjével egy
iskolába járhattam. Ennek az intézménynek volt legendás tanulója
Móricz Zsigmond is. Az ő anyai nagyapja Csetfalva első református
papja volt. Csetfalva színmagyar kisfalu a Tiszaháton, nevét
pedig Csete nevű vitézről, vagy birtokosról kapta. A Tisza
szabályozással foglalatoskodó gróf Széchenyi István 1847-ben
járt itt, mivel gőzöse megfeneklett a Tiszán. Amikor a
Debrecen Kistemplomi, most már Ispotályi Református Gyülekezet
lelkésze megbízott egy új templom tervezésével, különös örömet
éreztem, mert ezzel leróhattam a hálámat az engem 1952-ben
befogadó városnak, és felépíthettem azt a templomot, ami formájában
is kifejezi, hogy itt és távolabb, Erdélyben is élnek református
magyarok.
– 1956-ban, amikor az érettségi vizsgámat letettem
Debrecenben, az ’52-es ítéletek már abszolút érvénytelenek
voltak. Ráadásul a mérnök, az építész ideológiailag nem
befolyásolja úgy a többieket, mint egy tanár. Tehát csak az járt
az agyamban, milyen pályát válasszak. Az én családomban mérnök
nem volt. Apám jogász volt, de mint tanult ember is messzi állt
a mérnöki tudományoktól. A geometria szeretete, meg különböző
hatások meg vonzódások vittek az építészet felé. Az
egyetemre pedig azonnal felvettek, mert kiválóan megfeleltem a
vizsgán. Meg se kérdezték ki az apám, anyám, azt látták,
hogy tudok, és amit tudok, azt magabiztosan elmondom. Ez jó belépő
volt a Műegyetemre. Az pedig külön öröm volt számomra, hogy
egy olyan intézménynek lehetek a hallgatója, ahová Kós Károly
járt. 1961-ben megkaptam diplomát, és a budapesti Országos Érc-
és Ásványbányák Vállalatnál kezdtem dolgozni.
1973-tól a PÉCSITERV-nél dolgozott, ahol a fiatal építészekből
megalakult Pécsi Csoport vezetője. Mit kell tudni erről a
csoportról? Külön szellemiséget is képviselt?
–Egyetlen egy szellemiség határozta meg a csoport működését,
a nép szeretete és szolgálata. A nálam fiatalabb építészeknek
azt mondtam, hogy a nép szeretete a lényeg.
|