2012.08.10.
Szórakoztatás és mészárlás
A sötét lovag
– Felemelkedés. Lövöldözés az új Batman-film éjjeli vetítésén
Denverben. Tizennégy halott és legalább ötven sérült. Az elkövető
gépkocsijában további fegyverek, otthonában pedig robbanószerkezetek
és gyúlékony anyagok.
Az ember megdöbbenve
veszi tudomásul a hírekből a tragédiát és természetesen részvétet
érez az áldozatok iránt. Azután elgondolkozik azon, hogy a
tettes, a Colorado Orvosi Egyetem PhD hallgatója vajon mennyiben
teremtménye az ilyesféle filmeknek.
Tudom, régóta
tart a vita arról, hogy a képernyőt és a filmvásznat uraló
agresszió mennyire képes befolyásolni a személyiséget.
Sokan mondják, hogy ez csak egy játék, ez csak egy
film, ez csak egy mese, és ha neked nem tetszik, kapcsold ki a készüléket
vagy be se tedd a lábad a moziba.
Na, aki így
gondolja, az biztos lehet benne, hogy önként és dalolva fekszik
fel az agymosók futószalagjára. Mert mialatt arról papol, hogy
ezek a filmek lényegében veszélytelenek, észrevétlenül
kinyilvánítja a személyiségét pusztító befolyást.
Ez nem olcsó néphülyítés,
hanem tudatos agymosás. Beleköltözik a lélekbe, és
alattomosan pusztít, mint a megbetegedett sejt a testben.
A hírek szerint a
vetítőteremben Batman jelmezbe öltözött nézők ültek. A
tettes pedig olyan maszkot húzott, amilyet a most bemutatott film
főgonosza.
Külön tanulmányt
lehetne írni arról, hogy egy ember miért akar azonosulni egy
Batman-féle karakterrel vagy legfőbb ellenségével? Mi vonzza
őt az ilyesféle alakokhoz, akiknek tudathasadása nyilvánvaló,
függetlenül attól, hogy a jó vagy a rossz oldalon állva pusztítják
egymást? Van-e fogalma arról, hogy kiknek a malmára hajtja a
vizet, amikor családjával jegyet vált a pénztárnál?
Batman egyik szülőatyja
Bob Kane (1915–1998), eredeti nevén Robet Kahn, New Yorkban született,
és nevét valószínűleg azért változtatta meg, hogy illusztrátorként
és rajzolóként eredményesebben érvényesüljön a képregényiparban,
mely a tengerentúlon már a két világháború között az olcsó
tömegszórakoztatás lényeges eleme volt.
A másik Bill
Finger (1914–1974), valószínűleg neki sem ez volt az eredeti
neve, de erről hallgatnak életrajzában, azt azonban elárulják,
hogy zsidó családban látta meg a napvilágot.
Kane és Finger
ugyanabba a középiskolába járt. Kane 1936-ban elhelyezkedett
Will Eisner és Jerry Iger stúdiójában, a képregények mellett
néhány hónapig a Fleischer Studios munkatársaként is
dolgozott animációs filmeken. Finger pályafutása nehezebben
indult, cipőeladóként dolgozott, de író szeretett volna
lenni. A korábbi ismeretség megerősítése mindkettőjüknek
kapóra jött, amikor Kane 1938-tól a National Publications, a későbbi
DC Comics kiadványai számára készített rövidebb képsorokat
és képregényeket. A sztorik és a karakterek kitalálása nem
volt erőssége Kane-nek, ezért szüksége volt egy „szellemíróra”,
aki helyette ezt megteszi, így lépett be a történetbe a korábbi
iskolatárs Finger.
A közös biznisz
akkoriban kezdett beindulni, amikor a DC Comics elirigyelte a
Jerry (Jerome) Siegel és Joe (Joseph) Shuster teremtményének,
Supermannek a sikerét, és saját szuperhősre vágytak. Ekkor
találta ki Kane és Finger Bruce Wayne-t, vagyis az álarcos
denevérembert, Batmant, akinek sikerében eleinte kételkedett a
kiadó Jack (Jacob S.) Liebowitz.
Batman tehát a képregényiparból
került a filmiparba, mint számos más akcióhős.
Bruce Wayne maga
az abszolút tudathasadás. Gyermekkorában végignézi, miként
gyilkolják meg szüleit egy utcai rablótámadás során, e sokk
hatására ébred fel benne az öntörvényű igazságosztó. Kettős
életet él, nappal flegma milliomos, éjjel denevérember, aki
– természetesen – csak a gonoszokat tartja rettegésben.
A karakter torzult
személyiségére és személyiségtorzító hatásaira már
1954-ben felhívta a figyelmet Fredric Wertham pszichiáter, aki
az akkori Batman-történetek légkörét homoszexuálisnak és nőellenesnek
nevezte.
Rajongói szerint
az Oscar-díjas ausztrál színész, Heath Ledger halála is az
egyik Batman film miatt történt. Olyannyira átlényegült a
gonosszá, hogy megszállott lett és nyugtatókat kezdett szedni,
hátha attól magára talál. A gyógyszerek bizonyultak erősebbnek.
Belehalt szerepébe.
A rókaképű kufárlelkek
persze cinikus mosollyal meg egy kézlegyintéssel elintézik az
ilyen és ehhez hasonló kritikákat.
Vajon a moziban történt
mészárlás után is lesz merszük ehhez?
Borbély László
|