2012.08.10.
Operatörténeti értékmentés
(Simándy József újra „megszólal”)
A 2008-ban napvilágot
látott könyv hajdani riportok, nyilatkozatok és jubileumokról
szóló dokumentumok gyűjteménye 280 oldalon, fotókkal illusztrálva,
szerzői újságírók és művészkollégák. A szerkesztő pedig
Simándi Péter, a Magyar Állami Operaház énekkari művésze, a
legendás tenorista fia, akinek célja az volt a könyvkiadással,
hogy édesapja neve ne kopjon meg az idő múlásával. Simándy József
1916. szeptember 18-án született Kistarcsán, eredeti neve
Schulder József volt. Az énekkar tenoristájaként 1940-ben lett
az operaház tagja. 1945 nyarán találkozott a Vaszy Viktorral,
aki meghívta a szegedi operatársulathoz; a Carmen Don Joséját
már Simándy József néven énekelte. Nem sokáig maradt vidéken,
1947-ben lett a budapesti operaház magánénekese.
A legnagyobb sikerét a Bánk bán címszerepében aratta,
Erkel Ferenc operájában először 1953. március 22-én
szerepelt. A zeneirodalom legszebb szerepeiben volt sikere: fellépett
mint Cavaradossi (Puccini: Tosca), Manrico (Verdi: A trubadúr),
Turiddu (Mascagni: Parasztbecsület), Radames (Verdi: Aida).
Simándy József 1953-ban Kossuth-díjat, 1962-ben érdemes
művész, 1964-ben pedig kiváló művész címet kapott. Az operaénekes
1997. március 4-én hunyt el.
A magyar nemzet tagjainak bárhol a világon Simándy József
egyet jelentett a Bánk bán szereppel és a hazaszeretettel. Arra
a kérdésre, hogy miként készült a Bánk bánra megtudhatjuk,
hogy nagyon erős és mélyreható elemzéssel és rákészüléssel
közelített a szerephez, sok adatot, tényt és könyvet
elolvasott az akkori korról, hogy megfelelően felkészüljön
erre a hatalmas címszerepre. Ezt következetesen láttatta is,
ugyanis alakításából mindenki megtudhatta, hogy Bánk bán
Magyarország második embere, negyven-ötven év körüli férfi,
aki igazságos és bölcs hazafi. A Bánk bánon kívül nagyon
szerette Verdi Otellóját, Radameszt, Lohengrint, Stolzingi
Walthert és Florestant. Emlékét többen, sokféleképpen őrzik.
Simándy József Balatongyörököt második otthonának
tekintette. A világhírű tenorista halálának első évfordulója
alkalmából Balatongyörökön Baráti Társaság alakult
1997-ben, hogy ápolják a felejthetetlen művész emlékét. Azóta
minden év augusztusában emlékestet rendeznek. Balatongyörökön
2006 júliusában avatták szobrát és évente megemlékeznek róla.
Keszthelyen - Balatongyöröktől nyolc kilométerre - őrzik és
archiválják a fellelhető hangzó anyagokat, melyeket a család
adott a társaságnak. Esetenként felkutatnak és megvásárolnak
egy-egy Simándy-féle hangzó anyagot. A szegedi Simándy Énekversenyen
pedig már eddig számos jelentős énekes tűnt fel. Abaújszántó
község 2003. szeptember 18-án Simándy József emlékházat
avatott: a művész e ház udvarán adta elő utoljára a Hazám,
hazám áriát közönség előtt. A szülővárosában működő
Kistarcsai Kulturális Egyesület egész alakos szobrot állított
az énekesnek. Janzer Frigyes szobrászművész alkotását a művész
születésének 90. évfordulóján leplezték le. Simándy József
a helyi vasgyár lakótelepén született, amelyet később
lebontottak és helyére a hírhedt internálótábor került -
itt állították fel a szobrot.
A könyvben szereplő első interjúnak a címe: „Ellensége
a könnyű zenének”. A dátum pedig 1948. Ebben Simándy azt
nyilatkozza: „Csak komoly zenés filmben szeretnék fellépni,
operaáriákat énekelve. Sem a jazzt, sem az operettet nem
szeretem. Többször hívtak már operettszerep eljátszására,
de mindig visszautasítottam, mert lelkileg és művészileg nem
elégit ki a könnyű zene.” Bizonyára évek multával szemléletváltás
történt a művésznél, mert nem csak, hogy operettet, hanem még
magyar nótát is énekelt. Sőt külön hanglemez jelent meg,
melyen Lehár, Zeller, Oscar Strauss és Kálmán melódiái
hallhatók. Ebből, az 1948-as interjúból kiderül, hogy Simándy
József 12 éves korában jött rá, hogy énekhangja van, de
akkor még úgy énekelt, mint a kislányok, magas, cérnahangon.
Már akkor elhatározta, hogy énekes lesz. Csak attól irtózott,
hogy az iskolai kórusban énekeljen, mert ahhoz lusta volt. Éppen
ezért, amikor az énektanár meghallgatta, szándékosan hamisan
énekelt, hogy kidobják. Ez a trükk sikerült is, de aztán
csakhamar mégis kiderült, hogy van hangja, és folyton
szerepeltették, hol a templomban, hol az iskolai ünnepélyeken.
Később nagyon irigyelte diáktársait, akiknek a mutálás idején
megbicsaklott a hangjuk. Simándynál ez a tünet soha nem
mutatkozott. A mutálás alatt szépen és minden zökkenő nélkül
fokozatosan mélyült a hangja. És bármilyen hihetetlen, eleinte
nem tenorista volt, hanem baritonista.19 éves kora után hajlott
át a baritonja tenorba anélkül, hogy a mélységét elveszítette
volna. Ez az oka annak, hogy sokszor azt írták róla: baritonális
színű tenor hang. Tenoristánk elmeséli azt is, hogy többször
énekelt a rádióban is. Eleinte izgatta, hogy a stúdióban
folyton a rendezőre kellett figyelnie, de később megszokta a rádió
technikáját is. „Csodálatosan nagy érzés az énekes számára,
hogy a rádión keresztül milliók és milliók hallgatják. Ez a
tudat természetesen a felelősségérzetet is fokozza az
emberben. Magam is lelkes rádióhallgató vagyok. Főként a művészlemezeket
szeretem. Kérem a rádiót, játsszanak minél gyakrabban művészlemezeket,
mert el sem képzelik, milyen fontos pedagógiai eszköz ez az énekes
számára. Még sohasem jártam külföldön, a rádión keresztül
mégis követni tudom a világ minden zenei eseményét.”
1958-ra már több külföldi, sőt nyugati városban lépett
fel. Az Esti Hírlap 195.8. március 28-ai számában az Aida
Radames szerepére német nyelven készülő művész nyilatkozik.
Hiszen Münchenbe készül. „Átkozottul nehéz nyelv ez a német…Milyen
emberfeletti energia kell ahhoz, hogy valaki megtanulja, amikor
nem áll rá a szája – mondja a művész. – De ez már a
negyedik német szerepem és azért gyakorolom olyan szorgalmasan,
mert rövidesen ismét elutazom Münchenbe, és az ottani Operaház
színpadán németül éneklem Radames szerepét Verdi Aida című
operájában. A közönség és a kritika egyaránt melegen
fogadta müncheni bemutatkozásomat a Lammermoori Luciában és a
többi dalműben. Úgy bifláztam a szerepeket, mint egy iskolás
gyerek. Szerencsére a zenei részét már olyan jól tudtam, ha
álmomban felkeltenek, akkor is énekelem. De külföldön jobban
szeretik, h az ember az ő nyelvükön énekli a dalművet és
belesimul az együttesbe. Nagy segítségemre volt ebben Fricsay
Ferenc karmester.” Bizony változnak az idők, ma már
szinte minden opera – kivéve talán a vígoperákat – eredeti
nyelven megy. 1962-ben a Film Színház Muzsika c. lapban
Simándy kifejti, hogy eszményképe Caruso. Simándy József
szerint az énekesi pálya évről évre többet követel az énekestől.
Megtudjuk, hogy belevetette magát a daléneklésbe. 1953-ban volt
egy közös koncertjük Mátyás Máriával, de az nem igen sikerült.
S most megint dalokkal szerepelt, mert újfent csak azt érzi,
hogy daléneklés nélkül nincs igazi operaéneklés, nincs énekművészet
sem. Hiszen nagyon nehéz feladat az, mikor az énekes egyszál
magában kiáll a pódiumra és tíz rövid dalban tízféle történetet,
drámát, komédiát kell más-más stílusban előadnia. Az
abszolút mértéktartást, a stílust, a dallamformálást csakis
a dalénekléssel tanulja az énekes. „Gyeplő, amely
visszatart a szélsőségektől, a túlzásoktól, a mértéktelenségektől.
Ahhoz, hogy például a Trubadúrban szépen elénekeljem az
f-moll áriát, csakis a daléneklés segít hozzá.” Simándy
József csak akkor érezte magát jól a színpadon, ha a dráma
az ő vállán nyugodott. Hangja meg átmenet a lírai és a hősi
tenor között. Gondoljunk csak a Bánk bánra, a Trubadúrra, a
Don Joséra, a Radamesre, nem is szólva az Otellóról, amit
sokszor a legkedvesebb szerepének mond Simándy. A ’60-as évek
középén úgy gondolta a legendás tenor, hogy mindent elénekelt,
ami neki való. Mert nem tudja magát elképzelni például sem
Belmonte, sem A sevillai borbély Almaviva grófjának szerepében.
Hangját sem szeretné elsúlyosítani, ezért a Lohengrinen kívül
nem vágyott nagy Wagner-szerepekre. „Eszményképem Caruso.
Sokat hallgatom a lemezeit, sokat tanulok belőlük. A régi
recsegő lemezekből is kihallom a dallamvonal vezetését: a váz
mindig megmarad.”
Simándy József sok világnagysággal dolgozott együtt. A
Vas Népe 1973-ban interjút készít a művésszel. Ebben
olvashatjuk, hogy Simándy kikre emlékezik vissza a legszívesebben.
Otto Klemperer vezényelte 1949 márciusában a budapesti Operaházban
A nürnbergi mesterdalnokokat. Simándynak vele együtt dolgozni
felejthetetlen emlék és örök útmutatás. A tenorista első
Trubadúrját 1949 augusztusában Francesco Molinari-Pradelli vezényelte,
míg a másodikat az Operában 1950. január 4-én a másik világhírű
olasz karmester, Mario Rossi. Ő az abszolút értelemben vett,
kristálytiszta Verdi-muzsikát vezényelte. Ezt ültette el Simándyban
akkor örökre. „Fricsay Ferenc karmester hívott meg engem
annak idején Szegedről az Operába a Carmen Don Joséját énekelni.
Egyszer hallott engem Szegeden és saját felelősségére, az én
tudtomon kívül felvették a nevemet a plakátra. Úgy kérdeztem
meg az illetékesektől: a plakáton kinyomtatott Simándy az én
vagyok? Később, amikor Fricsay Münchenben főzeneigazgató
lett, 1956-1960-ig fél éves váltással Budapesten és Münchenben,
a Staatsopernél énekeltem. 1947 karácsonyát sem tudom soha
elfeledni. A budapesti Operaházban ekkor énekeltem először a
Lohengrinben, olyan karmester vezényletével, mint Ferencsik János
és méltó társa, a rendező Oláh Gusztáv közreműködésével.
Az egyik legnagyobb magyar operánk Erkel Ferenc Bánk bán című
műve. Ennek címszerepét énekelni még ma is megtiszteltetést
jelent. És akkor mint fiatal énekest ért ez a kitüntetés,
hogy az Operaházban én kaptam meg a címszerepet.”
1978. szeptemberében Bánk bán a Balatonnál címmel közölt
riportot a Napló. Egy igazi becehegyi beszélgetést. Éppen szőlőt
kötözött és a hosszú hajtásokat vagdosta le Simándy József
becehegyi szőlőjében, mikor a riporter felkereste. „–
Elhanyagolt most a szőlőm, sok benne a tennivaló – mondja a
nemzetközi hírű, kiváló operaénekes. – Amíg Szegeden
voltam, megnőtt a gaz, a tőkék is nagyon nekilombosodtak, most
aztán igyekezni kell…Balatonedericsen nyaraltam 1950-ben, a
gazda présházába ki-kijártunk, megtetszett a vidék. Kértem,
hogy keressen nekünk eladó hegybeli szőlőt, házat. 1954-ben
vettem ezt a telket, rajta pincerommal. És 1955 tavaszán építettem
a kis nádtetős faházat. A kis birtok nagyobb részében akkor még
búza termett, a szőlő öreg volt, amit most lát, annak többségét
már én telepítettem. 1955-től 161-ig minden nyarat itt töltöttem
családommal. Akkor már részben lakhatóvá vált a balatongyöröki
nyaralónk, azóta onnan járok ki a szőlőbe.” Egy 1982-es
riportból pedig az derül ki, hogy Puskás Öcsi nagyon szereti
az operát, míg Simándy a focit, bár egyik sem ért a másik
„foglalkozásához”. Simándyt baráti szálak fűzték Szusza
Ferenchez és családjához. Szusza két spanyol csapatnál végzett
edzői tevékenysége során a „Mágus" nevet kapta a
szurkolóktól. Simándy meg is látogatta Szuszát, mikor ő
Spanyolországban edzősködött. Fazekas Lászlóval, aki
a második legjobb európai góllövőnek járó Ezüstcipő
nyertese volt 1979-80-ban, közös autószerelőjük volt. Ameddig
vártak a javításra, elbeszélgettek a futballról. Más sportágból
Pap Lacival voltak jó barátságban.
Simándy József 1980-ban az Otellóval búcsúzott, bár
1985-ben még ő volt a Bánk az Operaház újranyitása alkalmából.
Sokan nem értették, miért is ment 1973-ban nyugdíjban. Simándy
szerint akkor kell abbahagyni az éneklést, amikor még minden szép,
amikor őszinte a taps. Amikor az előadásnak, a művészetnek szól
a lelkes siker, nem a tekintélynek, nem a négy évtized
sikereinek. Hiszen a hang is kopik. „Főleg az izmok, a
hangszalagokat mozgató szövetek fáradnak el. Meglazulnak,
elernyednek. Már nem engedelmeskednek úgy , mint régen. Másfél
évig készültem erre a megtisztelő, egyszeri fölkérésre, az
Operaház felújítása alkalmából került díszelőadásra. Tréningeztem,
skáláztam, rengeteg énekléssel igyekeztem formába hozni
magamat, hogy a díszelőadásra egy igazi Bánkot, ne egy vén
csont Simándyt, egy kiöregedett, visszeres tenoristát
hallgasson a publikum.” Simándy számára az emberi
kapcsolatok nagyon fontosak voltak, és a lehetőségekhez képest
igyekezett azokat ápolni is. A tenorista véleménye az, hogy
okosan kell a tehetséggel gazdálkodni. „Külföldi szerződtetéseknél
ez igen nehéz, hiszen a sikerből és az anyagi haszonból
nemcsak a művész részesül, hanem például az impresszárió
is, akinek persze az az érdeke, hogy minél többször lépjen föl
az énekes. A tehetség nem minden, a szép hang megőrzése nem könnyű
feladat. Vannak szépen induló és tartós karrierek és –
sajnos – az ellenkezőjére is szép számmal akad példa.” Mindannyiunk
szerencséje, hogy sok hangzó anyag maradt utána: teljes operák
lemezfelvételei, áriák, klasszikus dalok, rádiódaljátékok,
operettrészletek. Bánk bánjáról és Otellójáról a Magyar
Televízió operafilmet forgatott. Értékes a könyv, s azokat is
megérinti, akik nem láthatták élőben Simándy Józsefet.
(Simándy
József újra „megszólal”, „Pro Patria, Pro Musica
1997”
kiadó, 2008.)
M.A.
|