2012.08.10.
Eltűnőben a liberális kereszténység?
A liberális és
progresszív teológusok, hívek által szorgalmazott nyitás nem
a keresztény felekezetek megerősödését eredményezte, hanem a
hívek számának visszaesését – hívja fel a figyelmet a New
York Timesban megjelent cikkében Ross Douthat, akinek
publicisztikáját Tim Stanley ismertette és kommentálta a brit
Telegraph konzervatív napilap honlapján vezetett blogján.
Mindenekelőtt: liberális helyett érdemesebb és pontosabb
progresszív kereszténységről beszélni. A szerzők felsorolják
a progresszív kereszténység ismertetőjegyeit: ide tartoznak
azok a felekezetek, amelyek, ha korábban nem voltak női lelkészeik,
most vannak; amelyek lehetővé teszik aktív homoszexuálisok számára
a papságot és a püspöki tisztség viselését; megáldják a
homoszexuális párkapcsolatokat; teológiájukban rugalmasak,
ahogy liturgiájukban is; és amelyek magukévá tették a
progresszív társadalmi célokat, a „társadalommérnökösködés”
jegyében.
A fő példa minderre az amerikai episzkopális (anglikán)
egyház, mindenekelőtt pedig John Shelby Spong anglikán püspök
és radikális teológus 1998-as könyve, a Why Christianity Must
Change or Die (Miért kell meghalnia a kereszténységnek, ha meg
nem változik?). Ő
tulajdonképp a teljes keresztény hagyományt kétségbe vonta.
Nem látta értelmét az Istenről való hagyományos beszédnek,
mivel „Isten halott” a gondolkodás főárama szerint, értelmetlennek
tartotta a darwinizmus előtti teremtéstant és azt, hogy Jézus
szűztől született. Sőt odáig is elment, hogy a kereszthalál
megváltását barbár koncepciónak minősítette, szerinte Isten
nem testesült meg a történelemben.
A liberális kereszténység a 18. századtól létező
jelenség, képviselői elsősorban a bibliamagyarázat, a bibliai
hermeneutika terén alkotnak, és attól liberálisak, hogy nem
tartják kötelezőnek magukra nézve a hagyományos keresztény
bibliamagyarázatot. Ugyanakkor nem céljuk az sem, hogy egybefüggő
hitrendszert alkossanak. (A liberális kereszténységről szóló
Wikipédia-szócikk közéjük sorolja katolikus részről a nagy
jezsuita teológust, Pierre Teilhard de Chardint, a dominikánus
Yves Congart, Edward Schillebeeckx belga dominikánust, Hans Küngöt
és a felszabadítási teológia atyját, Leonardo Boffot is.) Az
Egyesült Államokban ugyanakkor a liberális keresztény
felekezetek 1930 és 2000 közt 70 százalékos csökkenést
szenvedtek el – azaz az ország teljes népességének 40 százalékáról
12 százalékára esett híveik aránya.
A progresszív kereszténység az előzőtől nem független,
ám különböző kortárs jelenség, amely úgyszintén hajlamos
megkérdőjelezni a hagyományt, nagy hangsúlyt fektet a liberális
értelemben vett elfogadásra és toleranciára, valamint a
„sokszínűségre” és a „társadalmi igazságosságra”,
valamint az egyenlőségre, ennek következtében általában
baloldali ihletettségű társadalom- és gazdaságpolitikát támogatnak
a hívei (mindezen fogalmakat persze többféleképpen is lehet érteni).
A progresszív keresztények általában hangsúlyozzák, hogy a
keresztény vallás az istenkeresésének csupán egy módja a sok
közül.
Douthat a New York Timesban rámutat: miközben az amerikai
episzkopális püspökök épp azon tanácskoznak, hogy miként is
nézzen ki a homoszexuális párok megáldásának rítusa, az előző
tíz évben 23 százalékkal esett a vasárnap rendszeresen
templomba járók száma a felekezetben, és egyetlenegy episzkopális
egyházmegye sem mutat növekedést e téren. Hozzáteszi: a legtöbb
felekezet – legyen az lutheránus, metodista, presbiteriánus
–, amelyik megpróbálta magáévá tenni a korszellem liberális
dogmáit és „felzárkózni”, „nyitni”, ugyanarra a sorsra
jutott, mint az anglikán. Akik az Egyesült Államokban tartják
magukat, azok a déli baptisták, a nyugat-virginiai metodisták
és a Katolikus Egyház. Az egykor szinte nemzeti egyházként
kezelt episzkopálisok mára Stanley szerint „egy hippi szektára”
hasonlítanak, míg a legközelebb ahhoz, hogy nemzeti egyházzá
váljon – a papi hivatások számának és a katolikus dél-amerikaiak
bevándorlásának köszönhetően –, a katolikus áll. Douthat
meg is jegyzi: ha XVI. Benedek pápa hallgatna a nyitást és a
katolikus tanítás felülvizsgálását követelőkre, akkor a
katolikusok valószínűleg úgy járnának, ahogy az amerikai
anglikánok jártak. (Nem hiába kérte számos tradicionalista
anglikán csoport a kilencvenes évek elejétől a Katolikus Egyházba
való csoportos felvételét, aminek a pápa az előző években
eleget is tett azzal, hogy a hagyományok megtartását lehetővé
tevő, csoportos áttérést biztosító anglikán személyi
ordinariátusokat hozott létre számos angolszász országban.)
Ez a térkép azt mutatja, az Egyesült Államok melyik részén
mely felekezet tudja a leginkább a templomba szólítani híveit,
a kék a katolikusokat jelenti:
Az amerikai Charles Coulombe, a Kuríron már blogja kapcsán
bemutatott monarchista, katolikus történész szokásos
konfrontatív stílusában arról elmélkedik egy cikkében, hogy
az anglikánok azt csinálják, amit mindig is csináltak:
alkalmazkodtak az establishmenthez, és az ő értékeiket közvetítették.
Csakhogy az establishment ma már nem tudja úgy befolyásolni a közvéleményt,
mint régen. Diana Buttler Bass viszont teljesen más választ ad
a baloldali Huffington Postban: szerinte nemcsak a liberális,
hanem az egész kereszténység hanyatlóban van. A probléma
ezzel az, hogy számos „konzervatív” felekezet egyáltalán
nem hanyatlik: ahová például az „ultraortodox” pünkösdisták
beteszik a lábukat, ott virágozni kezd a kereszténység, de
ugyancsak terjed az evangelikál irányzat is. Emellett elmondható,
hogy az amerikaiak többségének Istenbe vetett hite megmaradt,
sokan vallják a jól ismert „Isten igen, egyház nem” elvét.
Tim Stanley szerint az emberek többsége számára nem vonzó,
hogy egy hideg templomban énekeljen vasárnap reggel. Ahhoz, hogy
becsalogassák őket a templomba, nem elég annyit mondani:
gyertek nyugodtan, „kitettük a bigottokat”, hanem rá kell
mutatni, hogy személyes érdekük fűződik a templomba járáshoz.
Ezt pedig a konzervatívabb felekezetek jobban csinálják. A
progresszív felekezetek nem elég magabiztosak, rengeteg kételyt
vonultatnak fel tanításukban, és gyakran még a saját létük
miatt is bocsánatot kérnek. Liturgiájuk pedig a stílusok és
hitelemek zavaróan színes elegyét vonultatják fel – a szerző
itt elsősorban az anglikán püspökszentelésekre céloz.
Ezzel szemben – mondja a Telegraph újságírója – a
konzervatív felekezetek úgy kattognak, mint egy Singer varrógép:
hangosan hirdetik, hogy ők az egyetlen mennybe vezető út. Teológiájuk
egyértelmű, kompromisszummentes, liturgiájuk „jól
csomagolt” és karizmatikus. Az evangelikál mozgalom például
egyértelműen életmódnak hirdeti magát, és egész ipar épült
ki köré: a könyvkiadáson, filmgyártáson át a neveléstől a
drogrehabilitációig mindennel foglalkoznak.
Douthat arra is rámutat: mindez igaz a Katolikus Egyházra
is, ami az Egyesült Államokban markánsan két irányzatra
bomlik, egy konzervatívra és egy progresszívre. (Nagy port
kavart például, amikor a Szentszék elrendelte az amerikai női
szerzetesrendek apostoli vizitációját doktrinális és életmódbeli
problémák miatt.) Az amerikai katolikus sajtó többször
cikkezett már arról, hogy a „liberálisabb” életmódot
folytató szerzetesrendeknek alig van utánpótlása, ezzel
szemben a szigorúbb, keményebb, „konzervatívabb” rendek
egyre több új hivatást tudnak felmutatni, egyre népszerűbbek.
(Minderre Európában is van példa: a magát a haladó eszmék
szolgálatával megmenteni hivatott holland egyház ennek köszönhetően
majdnem összeomlott, ellenben a pápa által kinevezett konzervatív
püspökök (például André Joseph-Leonard belga prímás korábbi,
még prímássá való kinevezése előtt püspökként irányított)
egyházmegyéiben meglepő módon virágzik a hitélet.
Érdekes az is, hogy Kanadában a nem túl egyházbarát The
Globe and Mail két évvel ezelőtti felmérése szerint minden
felekezet gyors csökkenést mutat, egyet kivéve: a még apró növekedést
is felmutatni képes katolikust. Ez pedig nem az elenyésző bevándorlás
miatt van így, hanem amiatt, hogy a Katolikus Egyház
hajthatatlan, és nem enged a progresszív nyomásnak. Ez a
kompromisszummentes kiállás pedig imponáló. A katolikusok
emellett bevállalják a családalapítást és a több gyereket.
Mi lehet a magyarázat arra, hogy a hívek megtartása és
megnyerése érdekében a korszellemhez „felzárkózó”
felekezetek veszítenek népszerűségükből, míg a hajthatatlan
konzervatívok jobban tartják magukat, sőt néha növekedést is
képesek felmutatni? „Amire a posztmodern ember vágyik, azok a
tiszta, kielégítő válaszok a kérdéseikre a zavarodottság és
kétségbeesés beteg világában” – mondja Tim Stanley. Azaz
nem kérdőjelekre, hanem felkiáltójelekre van szükség.
Ironikus módon a progresszív kereszténység, miközben arra törekszik,
hogy megtartsa a kereszténység társadalmi befolyását, azt
kockáztatja, hogy teljesen irreleváns lesz az emberek életében.
(Magyar Kurír)
|