2012.08.10.
A protestáns testnevelés évszázadai
Hogyan lett része
a mozgás a református oktatásnak? Mozaikok a protestáns
testkultúra évszázadaiból
A reformátoroknak a testedzésről szóló tanításai
nemcsak a középkori keresztyénség teológiai felfogásához képest,
hanem a humanista filozófusok gondolkodásával szemben is újat
jelentettek. Míg az előbbiek az ókeresztény egyházatyákra
hivatkozva a legtöbb esetben negatívan vélekedtek a szabadidő
sportolással töltéséről, addig a humanisták az antik
testkultúra, különösen az olimpiai játékok felélesztését
kívánták.
Luther Márton a német
polgármesterekhez és városatyákhoz írott egyik levelében
hangsúlyozta, hogy a „szabadidő helyes kihasználására a
zenehallgatás és a testgyakorlatokkal foglalkozás tűnik a legcélszerűbbnek.
Az előző azért, mert elűzi a szív gondjait és a szomorúságot,
az utóbbi pedig, mert rugalmassá teszi a testet és megőrzi az
egészséget. A legnagyobb előnyük azonban mégis az, hogy megóvják
a népet a nagyétkűségtől, a szabadosságtól és a szerencsejátéktól,
ami sajnos oly gyakori manapság az udvarokban és a városokban."
A lutheri reformáció
egyik legelső erdélyi közvetítője a szász Johannes Honterus
(1498–1549) volt, aki Brassóban 1542-ben evangélikus szellemiségű
városi iskolát hozott létre. Ő ebben az oktatási intézményben
rendszeressé tette az ünnepekhez kötődő szabadnapok idején a
diákok számára szervezett csapatjátékok gyakorlását.
A 17. század európai jelentőségű protestáns pedagógusaként
tarják számon a cseh származású Johannes Amos Comeniust
(1592–1670), aki Lorántffy Zsuzsanna és I. Rákóczi György hívására
1650-ben elfoglalta a Sárospataki Református Kollégium tanári
állását. Comenius szinte valamennyi nagyobb írásában
foglalkozott a testneveléssel és a testápolással kapcsolatos kérdésekkel.
A pedagógus a testgyakorlatok végzését a diákság délutáni
pihenőidejébe iktatva képzelte el. Comenius négy éven át
tartó pataki tanári működésének eredményeként felvették
az iskola tantervébe az egészségtani és testnevelési
foglalkozásokat.
Debrecenben, a
Tiszántúl legfontosabb református iskolavárosában 1657-ben a
kollégium iskolatörvényei engedélyezték a szabadidő eltöltését
labda és más hasznosnak minősített játékokkal, viszont a küzdő
és fegyveres testgyakorlatoktól eltiltották a diákságot.
A felvilágosult
abszolutizmus szellemében kormányzó Mária Terézia magyar királynő
uralkodása vége felé, 1777-ben vette be a Ratio Educationis néven
ismert, az addigi közoktatást megreformáló rendeletét. A
Habsburg-érdekeket szolgáló rendelkezés alapelve volt egy
olyan – protestáns iskolákban is bevezetendő – oktatási
rend kialakítása, amely a császári udvar számára jó katonákat
és hűséges hivatalnokokat képez. A Ratio Educationis 222.
fejezete az iskola feladatává teszi: „...hogy gondos
figyelemmel megelőzzön mindent, ami az ifjúság egészségét
megronthatná vagy az egész életét veszélyeztethetné. Azon kívül
gondoskodjék alkalmas segítőszerek és eszközök beszerzéséről,
amelyek az egészség ápolására, a test megedzésére és erejének
fönntartására törekednek."
A királynő rendelkezése azt is meghatározta, hogy milyen
játékokat szabad és melyeket nem szabad játszani az ifjúságnak.
A Ratio Educationis szellemében a 18. század végén készült a
Máramarosszigeti Református Líceum játékkimutatása, amely
tartalmazza az engedélyezett és a tiltott játékok felsorolását.
A kimutatás a tilalmazott játékok között említi a lovaslabdát.
A 19. század elején
több magyar protestáns szerző jelentetett meg tanulmányt a
testnevelés fontosságáról, köztük a református Fáy András
(1786–1864) és az evangélikus Kiss János (1770–1846) püspök
is.
Az 1840-es években
a jelentősebb protestáns iskolákban tervszerűen, tanrendbe
iktatva tartottak testnevelési órákat. A Debreceni Református
Kollégiumban is a rendes tantárgyak között szerepeltek a
testnevelési órák, amelyeket az 1848–49-es szabadságharcig a
felsőbb osztályokba tartozó diákok vezettek.
Ebben az időszakban
a Kárpát-medence protestáns iskoláiban egyre fontosabbá vált
az úszásoktatás. Feljegyezték, hogy az 1846–1847 közötti
tanévben a pesti evangélikus gimnázium százegy növendéke
vett részt úszásra tanító órákon.
A 19. század második
felében egyre intenzívebbé vált a sportélet hazánkban, amit
nemcsak az segített, hogy az iskolai testkultúra presztízse
fokozatosan emelkedett, hanem az is, hogy a század végére egyre
több sportegyesület alakult. Az oktatásban végbement változás
eredménye megmutatkozott a Sárospataki Református Kollégiumban,
ahol 1858-ban bevezették a heti kétórás kötelező testnevelési
foglalkozást, majd 1860. június 1-jén átadták a kollégium
tornatermét. Feljegyzések tanúskodnak arról, hogy a pataki
oktatási intézménynek a Bodrog folyó partján található
uszodájában az 1864–1865-ös tanévben hetven tanuló tett
sikeres úszóvizsgát. Sárospatakon a diákok sportolását az
1878-ban épült tornacsarnok, majd a kevés idővel később felépült
Bodrog-parti csónakház, az iskolakerti korcsolyapálya és a
versenyteniszpálya is segítette.
A 20. század első felében a cserkészet lett Európa
egyik legbefolyásosabb ifjúsági, részben sportmozgalma, amely
a vallásos életet fontosnak tartotta, de magát nem kötötte
egyetlenegy felekezethez sem. A második cserkésztörvény
kimondja: „A cserkész híven teljesíti kötelesességét. Vallásunk
törvénye szerint éljünk, de ügyeljünk arra, hogy más vallásos
meggyőződést meg ne sértsük..."
A szervezetet a
brit, anglikán felekezetű Baden-Powell Robert alapította a 20.
század elején.
Az 1910-es években
sora alakultak meg a magyar cserkészmozgalom protestáns és római
katolikus cserkészcsapatai. Az egyes számú cserkészcsapatot két
református ember, Szilassy Aladár orvos és Megyercsy Béla
lelkipásztor alapította. A kettes számút Sík Sándor piarista
szerzetes. A két világháború között szinte minden egyházi
iskolában létrejött iskolai cserkészcsapat. A cserkészetet
neves személyiségek támogatták, többek között Teleki Pál
miniszterelnök és Teleki László, a Keresztény Ifjúsági
Egyesület egyik vezetője.
A Pápai Református
Gimnázium tornaterme
Az elmúlt két évszázadban a Debreceni Református Kollégium
intézményi hálózatában bontakozott ki a legaktívabb sportélet.
A kollégium első sportegyesületeként az 1863. március 20-án
alapított Kuglizó Társaságot kell említeni, amely 1870-ig működött.
Az intézmény egyik leghosszabb életű egyesülete az 1867 és
1914 között fennálló Torna Egylet volt. Az egylet tagjai a főiskola
jól felszerelt téli és nyári helyiségeit használták gyakorlásra.
Évente száz-százhúsz diák iratkozott tagjai sorába, köztük
Baltazár Dezső (1871–1936), a Tiszántúli Református Egyházkerület
későbbi püspöke. Az 1896–1897-es tanévben gimnáziumi
tornakör alakult, amely 1925-től 1944-ig több szakosztállyal
gróf Tisza István Sportkör néven működött. A Gimnáziumi
Aero Kör nevű sportegylet 1939. február 18-án jött létre.
Ennek alapszabályában szerepelt többek között a repülés
propagálása, repülőismeretek elemeinek tanítása, modellek
szerkesztése és építése, repülőterek látogatása, ifjúsági
repülő-kiállítások rendezése. A repülést népszerűsítő
kör az 1944–1945-ös tanévben szűnt meg.
A gazdag protestáns
iskolai sportkultúra az 1948-ban és 1952-ben végrehajtott
iskolaállamosításig tartott, amely a Debreceni Református Kollégium
kivételével minden alap- és középfokú oktatási intézményt
érintett. A rendszerváltás után az egyházaknak visszaszolgáltatott
iskolai épületekben újra intenzív sportéletnek lehetünk tanúi.
Napjainkban mind az egyházi, mind az állami fenntartású oktatási
intézményekben felértékelődött a sporttevékenységek
szerepe, hangsúlyozva az egészséges életmód kialakításának
igényét a fiatal nemzedékek gondolkodásában.
Millisits Máté
(Forrás: reformatus.hu)
|