2012.08.10.
A rendelet a hazai vásárlók jobb tájékozódását
biztosítja
Az a magyar termék, amely csak magyar alapanyagból készül
Egyeztetetést
tartottak a szeptemberben életbe lépő magyartermék
-rendeletnek megfelelően önkéntes alapon feltüntethető
„magyar termék", „hazai termék" és „hazai
feldolgozású termék” védjegy jelöléseiről kereskedők,
termelők részvételével július 24-én a Vidékfejlesztési
Minisztériumban. A megbeszélésen Kardeván Endre, a VM élelmiszerlánc-felügyeletéért
és agrárigazgatásért felelős államtitkára hangsúlyozta: a
tárca együttműködési megállapodást szeretne kötni a Magyar
Termék Nonprofit Kft.-vel.
Milyen témában tudnak együttműködni a
szakminisztériummal? – kérdezem Kecskeméti Attilát, a
Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatóját.
– A minisztérium a tanúsító védjeggyel
kapcsolatban azért szeretne velünk megegyezni, hogy a fogyasztó
könnyebben be tudja azonosítani a magyar, a hazai, illetve a
hazai feldolgozású termékeket. Azt is hangsúlyozni kell, hogy
mi már működtetünk ilyen tartalmú védjegyet. A kormányzat,
amikor a magyar termék rendeletet hozta, nem döntött egy állami
védjegy mellett, viszont próbált olyan partnert találni a
civil szférából, amelyik rendelkezik egy ismert védjeggyel, sőt
tanúsító védjegyet üzemeltet, ami szintén lényeges. A tanúsító
védjegyekre ugyanis más szabályok vonatkoznak, mint az
eredetjelölésekre. A tárca feltételinek pedig a Magyar Termék
Nonprofit Kft felelt meg a szóba jöhető partnerek közül. Ezért
is döntött úgy mindkét fél, hogy ésszerű az együttműködés.
Miben segíti a termelőt, illetve a fogyasztót a
magyartermék -rendelet?
–A rendelet a
termelő irányában inkább kötelezettségeket jelöl meg.
Viszont azzal, hogy a rendelet igyekszik egyértelmű támpontot
adni a fogyasztónak a termék eredete felől, segíti is a
tisztességes szándékú termelőt. A fogyasztó számára ez a
rendelet nagy segítséget jelent, a hazai vásárlók jobb tájékozódását
biztosítja. Ha a felmérésekben megkérdezték a fogyasztót,
mit ért magyar termék alatt, akkor a legtöbb esetben az
hangzott el, hogy a magyar alapanyagból, Magyarországon készített
produktumokat. Tehát ilyen szigorú feltételrendszert
fogalmaztak meg. Ha most látunk a piacon magyar termék megjelöléseket,
akkor mögöttük sok esetben nem ez a tartalom van….A
magyartermék-rendelet szerint az a magyar termék, amely 100 százalékban
magyar alapanyagból készül, azt Magyarországon dolgozzák fel
és csomagolják. A többi kategóriára, így a hazai termékére
is azért volt szükség, mert nem mindig lehet az alapanyagok egy
részét itthonról beszerezni. Azokat a termékeket tehát,
amelyek magyar mellett külföldi alapanyagot is tartalmaznak (max.
49%-ban), ám Magyarországon gyártják azokat, munkát adva a
magyar embereknek, a hazai termék kategóriába sorolják. A
„hazai feldolgozású” termék esetében az alapanyagok összessége
is lehet import, de a termék feldolgozásának minden lényeges művelete
Magyarországon kell, hogy történjen. Ilyen lehet például egy
csokoládé. A három kategória között nem minőségi, hanem az
alapanyag eredetére vonatkozó különbség van.
Az nem kritérium, hogy Magyarországon legyen először
bevezetve a termék?
– A
Magyar Termék Nonprofit Kft saját védjegye tekintetében
ezt ideáig feltételként szabta, a minisztériumi együttműködés
után viszont ez a megkötés kikerül a rendszerünkből.
Ön szerint a lakosság a pénztárcája tartalma, vagy a
termék származási helyét figyelembe véve vásárol?
–A lakosság többsége úgy nyilatkozik, hogy számára
nagyon fontos a termékek magyar eredete, de többnyire úgy vásárol,
ahogyan a pénztárcája engedi. A felmérések szerint csupán a
fogyasztók 30% hajlandó akár többet is fizetni a magyar eredetű
termékért a hasonló minőségű import árúval szemben. A
tudati állapot tehát optimális képet mutat, míg a gyakorlati
nem. A tudati állapot helyzete jó alapot biztosít arra, hogyha
megfelelő és egységes kommunikációt folytatnak a felek, akkor
megerősödik a gyakorlati rész.
–A műszaki és a kozmetikai szereknél még tetten érhetők
ezek a sztereotípiák, míg az élelmiszerek esetében már nem.
Milyen marketingmunkával tudnák felhívni a lakosság
figyelmét arra, hogy a magyar élelmiszerek, termékek megvásárlásával
a nemzetgazdaság fejlődését is segítik?
–Ezzel kapcsolatban mi már két filmet is készítettünk.
Az egyik, a Választd a magyart! főleg a mezőgazdasági
termékekre vonatkozott, és széles körben került bemutatásra.
Ez a film egyértelműen üzeni, ha magyar terméket vásárolunk,
az azt előállító vállalkozás itthon költi el a nyereségét,
miközben más hazai cégek szolgáltatásait veszi igénybe. Minél
nagyobb bevételre tesz szert, annál nagyobb esélye van a
munkahelyteremtésre. A filmeket kívül közösségi promóciókon
keresztül és különböző közösségi oldalakon zajlik a
marketingmunka, hogy tudatosuljon a fiatalokban is, minden egyes vásárlási
döntésükkel arról szavaznak, szeretnének-e egy jobb országban
élni.
|