2012.08.17.
A
karmesternek jó pszichológusnak kell lennie
Rajongok Erdélyért, szeretem Kolozsvárt – a szülővárosom,
nem szívesen hagynám itt, minden ideköt
Kulcsár Szabolcs a Kolozsvári Magyar Opera karmestere, karigazgatója
1977-ben született Kolozsvárott. 1983–1988-ig a Kolozsvári
Zeneiskola, 1988–1995-ig a Kolozsvári Zenelíceum növendéke.
Zongora főszakon tanult, tanára Papp Tibor. 1995-ben felvételt
nyer a Gheorghe Dima Zeneakadémia karmester szakára, 2000-ben
diplomázott. Zongora, zenepedagógia, zenei management mellékszakokat
is végzett. 2001. február 1-jén karmesterként első alkalommal
lép fel a Viva Verdi – In memoriam Kriza Ágnes emlékünnepségen
a Kolozsvári Magyar Operában. 2002 szeptemberétől a Kolozsvári
Magyar Opera karigazgatója és karmestere. 2002. október 11-én
a kolozsvári Mátyás király szobor felavatásának 100 éves évfordulójára
rendezett Fadrusz 100 ünnepi koncert karmestere, az Opera
szólistái, ének- és zenekara fellépésével. Vezényelte H.
Purcell: Dido és Aeneas, J. Ph. Rameau: Pygmalion,
G. Donizetti: Lammermoori Lucia, Schubert: Asszonyháború,
Puccini: Pillangókisasszony, Erkel Ferenc: Bánk bán,
Orbán György: Pikkó herczeg, Csemiczky Miklós: A brémai
muzsikusok, Fekete Gyula: Római láz és Selmeczi György:
Szirén c. operáját. Az alábbi zenés játékoknak volt
a karmestere: Kacsoh P.: János vitéz, Huszka J.: Lili
bárónő, Kálmán I.: Marica grófnő, Jacobi V.: Sybill,
Huszka J.: Mária főhadnagy, Farkas F.: Csínom Palkó,
Kálmán I.: Csárdáskirálynő, Venczel P.–Moravetz L.:
Ali Baba és vagy negyven rabló. Számos klasszikus és
kortárs oratóriumot és balettet dirigált. Idén a
Margitszigeti Szabadtéri Színpadon ő vezényelte a Báthory
Erzsébet c. musical-opera ősbemutatóját, ami ősztől
Kolozsvárott repertoárra kerül.
Díjak, elismerések: A Budapesti Operettszínház által szervezett Kálmán
Imre Nemzetközi Karmesterverseny III. díjasa (2007), a Kolozsvári
Nemzeti Operaház Lya Hubic Trófeája (2011)
Ön vezényelte a Báthory Erzsébet musical-operát a
Margitszigeten. Mennyire sikerült összeszoknia a kolozsvári énekeseknek,
zenészeknek a budapestiekkel?
– Nagyon érdekes és ritka jelenségnek voltunk szerencsés
résztvevői, mert első pillanattól nagyon jó együttműködés
és kommunikáció alakult ki a zeneszerzők és a zenészek között.
Ez nagy mértékben segítette a munkahangulatot és együttműködést
a színpaddal. A helyszín miatt – a próbafolyamat Kolozsvárott
zajlott – a munka egy pici előnnyel indult a kolozsváriak számára,
mire megérkeztek a budapesti művészek, a darab zeneileg már
biztos cölöpökön állt, és színpadilag jóformán teljes egészében
fel volt vázolva. Így a budapestieknek egyszerűen csak be
kellett állni a zeneileg kész műbe. Szerencsés helyzet az, ha
a partnerek közül az egyik már ismeri a színpadi helyzetet, ezért
tudnak segíteni egymásnak. A rendező és koreográfus jó
munkastílusának köszönhetően nagyon jó kis csapat alakult
ki. Zenekari szempontból a budapesti Tabulatúra régizene-együttes
számított újdonságnak, velük az utolsó napokban dolgoztuk össze
a közös zenekari részeket. Ők nagyon érdekes színfoltot
hoztak a musical-opera hangzásvilágába.
Sokan
legyintenek, ha ilyen műfaji meghatározást olvasnak, holott nem
lehetett könnyű egyben tartani – egy példát mondok – a második
rész fináléjában az együttest.
– Én a legyintés helyett inkább kíváncsi lettem volna
mit is takar az új műfajmegnevezés. Egy zárt számokat
tartalmazó musical helyett folyamatos zene festi alá a színpadi
történéseket, lelkiállapotokat. Olyan ez, mint egy jó film.
És nagyon jól tudjuk, mit jelent, ha egy művészfilmnek jó a
zenéje, és azt is, milyen hangszertechnikai és dinamikai igénnyel
komponálták meg. Az ilyen filmzenék a komoly szimfonikus művek
nehézségi fokával vetekednek. Nincs ez másképp a Báthory
Erzsébetben sem, Pejtsik Péter társszerző és egyben a
darab hangszerelője szenzációsan ráérzett a mű hangulatára.
Komoly, filmbe, de akár operába is beleillő hangszerelést
produkált. Innen a musical-opera megnevezés. Ami az utolsó finálét
illeti, nagyon érdekes volt, mert Pejtsik eredetileg nem így képzelte
el a darab végét. A rendezőé volt az ötlet, mi lenne, ha a
finálé a legenda elterjedését jelképezné és egy hatalmas
orkánszerű kánonban teljesedne ki. Ebből született az a csodálatos
vég, ahol a rege szájról szájra, hangszerről hangszerre
terjed.
A zenekar, a kórus hamar megbarátkozott ezzel a műfajjal?
– Lehet, hogy furcsán szól, de mi tényleg csak most barátkozunk
a musicallel. A helyzet az, hogy a Kolozsvári Magyar Opera hagyományos
operaház, klasszikus repertoárral. Ami az operetteket és
musicaleket illeti, csak az utóbbi években próbálkozunk mai igényeknek
megfelelővé tenni azokat, valamint gazdagítani repertoárunkat
a számunkra még új műfajt képező musicallel. Nem könnyű,
mert kis létszámú operaházunkban nincs szakosodott énekesgárda
minden műfajra, és nem egyszerű ugyanannak az énekesnek egyik
nap Lammermoori Luciát énekelni, másnap meg Báthory Erzsébetet.
A következő évad remélhetőleg nagy sikerdarabja pont a Báthory
Erzsébet lesz.
A
karmester nem terrorista, hanem jó szakember, aki képes összefogni
a hatalmas apparátust
Mennyire fontos az ön számára, hogy a próbákon jó hangulat
uralkodjon?
– Úgy gondolom, hogy az emberek teljesítőképessége
sokkal jobb, ha stresszmentes környezetben dolgoznak. Ha jó a próbahangulat,
az alkotásra buzdít – persze a fegyelem égisze alatt –, s
akkor, tapasztalatom szerint másképp, hasznosabban dolgoznak az
emberek, előadás közben pedig jobban, lelkesebben, egyszersmind
biztonságosan teljesítenek. Állítom, a karmesternek az alapos
zenei tudás és szakmai tapasztalat mellett jó pszichológusnak
kell lennie. Néha egy pillantás, egy mosoly is nagyon sokat tud
segíteni, sőt lehet, többet ér minden szónál. Mindig egyenlő
partnerként tekintek zenész kollegáimra, együtt valósítjuk
meg a készülő zeneművet, és ez fontos számukra is. A
karmester nem egy terrorista, hanem egy jó szakember, aki energiáival
képes összefogni, és koordinálni egy hatalmas apparátust.
A
darab ősztől Kolozsvárott a helyi társulat tagjaival hallható.
Mit gondol, Kolozsvár közönségét mennyire érdekli majd Báthory
Erzsébet története?
– Misztikum, okkultizmus, gyilkosság, szerelem, horror,
humor, történelem. Mi kellene még egy tökéletes sztorihoz? Az
a legendavilág, ami Báthory Erzsébet nevével egybenőtt,
mindezt hordozza magában. És a Báthory-család erdélyi történelmi
fontosságáról még nem is beszéltem. Remélem, nagy sikere
lesz, és más erdélyi városban is bemutathatjuk majd. A kolozsvári
szereposztás bemutatója után tervezzük a budapestiek beszervezését
is egy-egy előadásba.
Hányszor vezényelt vendégként Magyarországon?
– Vezényeltem már Nyírbátorban, Nyíregyházán, Sátoraljaújhelyen,
Mátészalkán, Budapesten az Erkel Színházban, a Nemzeti Színházban
és most a Margitszigeten, de mindig intézményes turné alkalmával
a Kolozsvári Magyar Opera karmestereként. Egyedül a Kálmán
Imre Nemzetközi Operett-karmesterverseny 3. díjasaként voltam
meghívott karmester két szám erejéig 2007-ben a Kálmán
125 Gálára. Egyébként nagyon nehéz külföldön
bemutatkozni, sajnos Romániában nincs menedzsment-iroda,
nincsenek menedzserek, akik koncerteket, előadásokat
szervezzenek, főleg nem karmestereknek. És úgy, hogy mindennapi
munkára vagy fogva egy intézmény keretén belül, nem sok idő
marad saját magad menedzselésére. Még országon belül is nehéz
egy pár szimfonikus koncertre eljárni egy évadban időhiány
miatt. Rejtett reményem volt, hogy a karmesterverseny III. díjazottjaként
lesznek majd meghívásaim országon kívül is.
A Báthory is
kapott “hideget, meleget” a sajtóban. Hogyan fogadja a kritikákat?
– Az alkotóművész elsősorban saját magával legyen
megelégedve. Utána következik a visszajelzés, hogy ki hogyan
fogadta, hogyan érezte meg azt, amit közvetíteni szeretett
volna. Ebből a szempontból nagyon fontos a kritika. Mi érzésekkel,
érzelmekkel, lélekkel, energiákkal dolgozunk, és a lényeg,
hogy mindez megérintsen valakit, hozzon létre a hallgatóban is
lelki folyamatokat, történéseket, katarzist, mozgassa meg őket
valamilyen szinten. Na, ezért fontos a kritikus visszajelzés,
abból mindig kiderül, főleg ha több is íródik belőle, hogy
hol hibás a dolog, hol és mit kell javítani. Kiderül az is,
mely intenciókat nem értik a hallgatók vagy a kritikusok.
Azokkal a kritikákkal viszont soha nem értettem egyet, és
hidegen is hagytak, amelyek csak negatív szempontból közelítenek
meg egy előadást.
Azon
szerencsések közé tartozom, akik kihívást látnak minden újdonságban
Barokk
operától musicalig szinte mindent vezényelt. Kolozsvárott tehát
nincs külön ún. balettkarmester vagy operettkarmester?
– Szerintem egy jó karmesternek mindenhez kell értenie,
legyen szó szimfonikus darabról, operáról, balettről,
operettről avagy musicalről. Minden műfajnak meg kell tudni
mutatni az értékes oldalát, kell tudni hozni valami újat,
valami egyedit benne. Ráadásul minden műfajnak megvan a saját
nehézsége. Oly sokszor hangoztatom például, hogy az operett könnyű
műfaj – de csak a hallgatónak! Egy jól megírt operett
semmivel nem marad alul egy átlag operával szemben. Sőt!
Hangszerelésben, dinamikában sokszor a nagyok operáival
vetekszik. Én nem vetek meg egy műfajt sem, azon szerencsések közé
tartozom, akik kihívást látnak minden újdonságban, és a látszólag
gyengébb zenéből is megpróbálok kihozni valamit, hogy élvezhető
legyen.
Kortárs
operákat is dirigált. A modern operákat nem igazán kedveli a
nagyközönség, melódia nélkülinek, atonálisnak mondja
azokat. Az útkeresés állapotában van a mai magyar opera?
– Számtalan opera bukott meg annak idején, amit ma nagy
szeretettel hallgatunk. Gondolom, el kell telnie egy időnek amíg
fülünk hozzászokik az újdonsághoz. Meg kell tanulnunk modern
zenét hallgatni, nem lenne szabad elzárkózni tőle. Volt
szerencsém több kortárs szerzővel is dolgozni, így Orbán Györggyel,
Vajda Jánossal, Csemiczky Miklóssal, Fekete Gyulával, Selmeczi
Györggyel. Én az ő munkájukon keresztül tudom értékelni a
modernséget. És állítom, csodálatos zenék, melyek különleges,
sőt egyenesen fülbemászó dallami világgal, érdekes
effektusokkal, kifinomult zenei humorral rendelkeznek. Szerintem a
modern magyar opera már rég megtalálta az útját, lévén,
hogy ezek a szerzők mind sikeresek, és zeneműveik, operáik,
egyre többször hangzanak fel különböző nagyszínpadokon.
Beszéljünk
most az Ön útjáról, pályafutásáról. Milyen indíttatásból
választotta a zenei, a komolyzenei pályát?
– Szerencsém is volt. Zenész, zeneszerető családból származom,
szüleim nagyon okosan irányítottak a zenei pálya felé. Hamar
felismerték zenei tehetségem, és innen már egyértelmű volt,
hogyan tovább. Azt szoktam mondani, hogy nem öt, hanem hat évet
jártam zeneakadémiára, egyet még édesanyám hasában. Ez,
gondolom, meghatározó volt. Kodály szerint mindenképpen az.
Kisgyermek koromtól rendszeresen koncertre vittek, szép füzetem
volt, melybe mindig beleírtuk a dátumot, koncertprogramot, előadót,
és ha tetszett, a végén autogramot is gyűjtöttem. Otthon óriási
klasszikus lemezgyűjteményük volt, én szórakozásból is
ezeket hallgattam. Tizenkét évet zongoráztam zongora főszak
szinten. Volt zongoratanáromnak, Papp Tibornak köszönhetem
zenetudásom nagy részét. Ő vezetett be a zongorista
nagymesterek titkaiba, hosszú órákon keresztül hallgattuk és
elemeztük a legnagyobbak előadásmódját. Egyetemen karmesteri
szakot választottam főképzésnek. Őszintén szólva, akkor még
nem tudtam mi vár rám. Itt született meg a partitúra iránti
szeretetem, itt már a nagy karmesterek és nagy zenekarok előadásait
hasonlítottuk össze.
Kamasz srácként milyen zenéket hallgatott?
– Gondolom, arra számít, azt felelem: klasszikusokat.
Pedig nem. Nem csak! Mikor mire volt szükségem. Annak idején édesapám
kedvence Jennifer Rush volt. Emlékszem, a lemezét nagy nehezen
hozták el szüleim Németországból. Lyukasra hallgattuk. A
kommunizmusban nehezen lehetett jó, minőségi zenéhez jutni, külföldi
rádióadók hallgatása is tilos volt. Szerencsére tizenéves
koromban ez a kor véget ért. Aztán Queen-mániás lettem, máig
az vagyok. Bennük mindent megtaláltam. Volt nekem is szakadt
nadrágos periódusom, ahogy tolltartóra firkálós és posztergyűjtős
is. Divatból. Mindenki csinálta, nem maradhattam ki pont én.
Zeneiskola ide vagy oda, elsősorban kamaszok voltunk, és mi sem
maradhattunk ki az éppen aktuális trendekből. A klasszikus zene
valahogy mégis állandóan ott volt mindenek felett.
Barátai nem tréfálkoztak önnel, hogy a klasszikus zenét (is)
szereti?
– A zenei pálya egy picit elszigetel mindattól, amit a
baráti összejövetelek jelentenek. Hosszú suliprogram után
gyakorlás következett, délutáni szakórák. A baráti kör
leginkább az iskola köré szerveződött. Azt hiszem soha nem
találkoztam senkivel, aki gúnyolódott volna amiatt, hogy én
szeretem a klasszikus zenét. A ’90-es években Kolozsvárott
működő vegyes iskolák gyermekei szombatonként különböző
kulturális foglalkozásokon vehettek részt (éneklés, színjátszás
stb.), amelyeknek a legfőbb célkitűzése a magyar hagyományok
megismertetése és megőrzése, a magyar történelmi ismeret
elsajátítása volt. Ennek sokáig voltam gyermekként résztvevője,
itt akkori barátaim egyenesen felnéztek a zeneiskolásra.
Romániában
az általános iskolai zeneoktatás gyermekcipőben jár
A
Kolozsvári Zeneiskolába járt. Tudtommal a román államon belül
a Kodály-módszer nem képezi a tananyag részét. Ez nem
jelentett problémát?
– Problémát? Miért jelentett volna? Mindenki azzal a módszerrel
dolgozik, amin felnőtt. Én a hagyományos, abszolút hangmagasságot
megnevező módszerben nőttem fel és abban érzem magam
otthonosan, ebben tudok a legjobban gondolkodni. Ráadásul elég
nehéz lett volna a Zeneakadémián 5. éves hallgatóként pl.
Richard Strausst vagy G. Enescu Oedipjét partitúrából
leszolmizálni Kodály módszerrel… Romániában állami zeneintézményekben
a hagyományos módszerrel, abszolút hangmagasságokkal dolgozva
tanítanak, hivatalosan a Kodály-módszer nem létezik. Viszont,
általános iskolákban, a jobb magyar zeneoktatók, akik szívügyüknek
tekintik, főleg az I–IV. osztályban, használják elemeit.
Sajnos Romániában az általános iskolai zeneoktatás gyermekcipőben
jár, mindössze heti egy órában foglalkoznak zenével.
A
Kolozsvári Zenelíceum hozzávetőlegesen megfelel egy magyarországi
zenei szakközépiskolának?
– Más módszerrel dolgozunk. Itt az I–IV. osztályban a
diák mindent az iskolában tanul meg, általános kultúrát és
zenét egyaránt a legfelsőbb fokon, majd a zenelíceumból
egyenesen a zeneakadémiára megy. A kolozsvári zenelíceum és
zeneakadémia az ország legjobbjai közt vannak számon tartva.
Ami a szintet illeti, büszkék vagyunk, hogy a kolozsvári zenelíceumban
tanult zenészek a világ nagy színpadain és koncerttermeiben a
mai napig a legjobbak közt vannak, elismert koncertmesterek, világjáró,
nagyzenekarokban játszó hangszeresek, szólisták.
Zongora főszakon tanult. Arra nem gondolt, hogy zongorista lesz?
– Ez volt az első terv, de nem így alakult. 12 év
zongorázás után nyilvánvalóvá vált számomra, hogy ez nem
nekem való. Muszorgszkij–Ravel Egy kiállítás képeivel
zártam zongorista pályafutásom. A karmesterképzés mellett a
zongorát nem hanyagoltam el, Jánky Ilona személyében megtaláltam
azt a tanárnőt, aki tovább tudta vinni és fejleszteni líceumi
hangszerismereteimet. Vele ugyanúgy dolgoztam, mintha főszakon
lennék. Zongoraversenyek tanulása nélkül, ez már nem volt tét
számomra a prioritások megváltozása után. A mai napig, szinte
naponta zongorázom, a Kolozsvári Magyar Opera karigazgatójaként
én kisérem az énekkart, és adott helyzetekben korrepetálok
is.
Máris felvették a karmester szakra. Minden évben indítanak ilyen
szakot az egyetemen?
– A karmester szak nagyon érdekes volt: nemhogy zenekar,
még hangalap sem volt sokszor. Nagyon nevetséges lehetett látni
minket, ahogy hatalmas beleéléssel vezényeljük a semmit. Ki
volt adva az anyag, amit egyértelműen ismert tanár is, diák
is, és ez, bármennyire furcsán hangzik is, az arányokra épített,
kéztechnika alapú oktatásnak az első évben elég is volt.
Sajnos jó későn láttunk először zenekart, az is a zeneakadémia
diákzenekara volt, maradjunk annyiban, becsülettel megkínlódtunk
a szakmánkért. Nagyon jó szakemberekkel, tanárokkal
dolgoztunk, és ez kárpótolt minden hiányosságért.
Kik voltak a példaképei?
– Szeretem Sir Simon Rattle vezénylését, tudását és
kisugárzását, Abbado muzikalitását, Solti varázslatát és
Celibidache misztériumát. Szeretem mindazokat, akik óriási tudásuk
ellenére emberek tudnak maradni, és mindvégig megmarad szakmai
alázatuk. A szakmában ők a példaképeim.
Vonzani
kell az egyre ellustulóbb, elkényelmesedőbb közönséget.
Felfigyeltem
arra, hogy zenei menedzsment mellékszakot is végzett. Ma egy zenésznek
fontos, hogy el tudja adni magát?
– Látványvilágot élünk, színes reklámokkal díszítve, háromdimenziós
filmet nézünk, óriástévéket vásárolunk. Ebben a világban,
ha nem szerepelsz a médiában valamilyen szinten, ha nem alkotsz
valami olyat, amitől felfigyelnek rád, nem létezel. Szükség
van a show-műsorra is, gondolni kell a közönségre és a mai igényekre
is, vonzani kell az egyre ellustulóbb, elkényelmesedőbb közönséget.
Egyre inkább látványvilágot kell teremteni minden műfajban,
így eladtad a produkciót is, magad is. Egyre több interneten
terjengő flashmobszerű megnyilvánulásról lehet videoklippeket
látni szerte a nagyvilágból, nagy művészek öltöznek be
koldusnak, operaénekesek árulnak piacokon, egyszer csak rázendítve
valami operarészletre, nagyzenekarok állnak ki vonatállomásokba
interaktív előadásokat tartani. Ez mind reklám. Ezt nem lehet
megkerülni.
Amikor
végzett az egyetemen, máris a Kolozsvári Magyar Operához került.
Milyen érzés volt először vezényelni abban az épületben?
– Milyen érzés? Félelmetes! Előtte alig vezényeltem
nagyzenekart, az akadémián csak az utolsó évben jutottunk
zenekar elé, tanárkodásom idején tücsökzenekarom volt, így
mire odakerültem, a brácsának simán azt mondtam, hogy 3. hegedű.
Csak megszokásból. A tücsökzenekarban nem volt egy brácsa
sem, én írtam át a szólamokat hegedűre. De hála Istennek a
zenekar megértő volt, és nagyon jól fogadott. 2001-ben vezényeltem
először a Kolozsvári Magyar Operában meghívottként egy Verdi
emlékgálán a Végzet hatalma nyitányát, a következő
évben már az opera alkalmazottja voltam karigazgatóként,
akkori igazgatónk ígéretével, hogy karmesteri teendőim is
lesznek. Tízéves tapasztalattal a hátam mögött elmondhatom,
hogy az egész társulat nagy tisztelettel és maximális tudással
és felkészültséggel áll hozzá a szakmához, minden körülmény
közt helyt állva a kihívásoknak, ezzel igenis áldozva a
Kolozsvári Magyar Opera 220 éves történelmének.
A kolozsváriak mennyire becsülik meg a Magyar Operát?
– A Kolozsvári Magyar Opera az egyetlen Magyarországon kívüli
magyar operaház a világon, ezért is remélem, hogy nagyon. Mire
a gazdasági válság éreztette volna hatásait az operalátogatás
terén is, mi egy dinamikusabb, változatosabb műsorpolitikával
léptünk elő, hadd legyen a közönségnek miből válogatni.
Operaházunk műsorán jelen pillanatban minden megtalálható.
Leckeelőadások sorozatát szervezzük fiataloknak, idősebbeknek
egyaránt, vannak gyermekoperáink, játszunk nagyoperákat,
kamaraoperákat, klasszikusakat és moderneket, komoly balettelőadásaink
vannak, játszunk operetteket, daljátékokat, újabban
musicalekkel csalogatjuk a kolozsvári közönség minden rétegét.
A kultúresemények, ünnepek köré vokál-szimfónikus gálakoncerteket
is szervezünk. Nem utolsó szempont, hogy Kolozsvárott az összes
Erkel-opera repertoáron van. Közönség nélkül nincs motiváció,
miattuk és nekik játszunk, és ha mi tisztelettel fordulunk a
szakma és közönség felé, tudásunk legjavát mutatva meg
nekik, akkor úgy gondolom, elvárható a tisztelet és megbecsülés
részükről. És mivel előadásaink nagy része szépszámú közönséggel,
sőt, teltházakkal megy, többre nem is várhatunk.
Budapesten
harmadik helyezést ért el az Operettszínház karmesterversenyén.
Sosem csábult el, hogy elhagyja Kolozsvárt?
– Rajongok Erdélyért, szeretem Kolozsvárt – a szülővárosom,
nem szívesen hagynám itt, minden ideköt. Azonkívül büszke
vagyok mindarra, amit itt elértem. Ameddig örömöt okoz az,
amit csinálok, találok új és új célokat, ameddig látok még
szakmai igazságot, és többségben lesznek az elégtételszerű
élmények, addig nem gondolkodok más városban. Azok közül való
vagyok, akik rengeteget dolgoztak azért, hogy valahova
eljussanak. Én mindent saját tehetségemmel értem el, és érdemeltem
ki, egyelőre élvezem pályafutásom minden pillanatát. Időnként
szeretem valamilyen módon próbára tenni magam, lássam hol
tartok. Így volt ez a karmesterversennyel is, büszke is vagyok a
díjamra. Talán többet vártam tőle. De magammal tisztába kerültem
nemzetközi szinten. Bárhova nagyon szívesen elmennék vezényelni,
de egyelőre csak meghívottként.
A jövő évadban milyen feladatok várnak önre?
– Szeptember 6-án lesz a Kolozsvári Magyar Operában az Aranypálca
– Kálmán Imre Nemzetközi Operett-Musical Karmesterverseny
egyik elődöntője, ennek, ez alkalommal én vagyok a helyi
szervezője. Utána nagy izgalommal várom szeptember 15-ét,
amikor évadnyitóként országos bemutatóját tartom a Báthory
Erzsébet musical-operának. Ebből hosszas sorozatot tervezünk
az évad folyamán. Meghívásunk van a Budapesti Operettszínházba
Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjével, ezt is én vezénylem.
Az évadban rengeteg operett, rengeteg opera szerepel, a címek
elosztása még hátravan. Szimfonikus koncerteket is szeretnék
vezényelni, biztos vagyok benne, hogy újabb meghívások és kihívások
várnak rám.
Medveczky Attila
|