2012.08.17.
IN MEMORIAM CSURKA ISTVÁN
Csurka István: Az elfogadhatatlan realitás
A realitás, ahogy
ma átéljük, egész nemzetekre, földrészekre és a nemzedékek
sorára telepszik rá. Mint egy súlyos, vastag felhőtakaró, ami
egész tavaszokra és egész nyarakra takarja el a napot. Igen,
barátaim, a realitásoknak nincs tavasza, csak füstködje és
korma. Pedig az emberiséget, ha vitte előre valami, csak az
vitte, hogy nem fogadta el a realitásokat. Hogy mindig támadtak
olyan célkitűzők, akik nem fogadták el az elfogadhatatlant, és
a milliók, ha sokszor csak lassan és vonakodva is, az ő elszánt
mozdulataikat követték, mígnem végül a társadalom legkisebb
sejtje is kikelt önmaga realitásából, és megpróbálta
megalkotni a maga ideális jövőjét... Az elfogadott realitásban
csak törpék vannak és törpébbek.
A Szellem nem
lehet gályarab a realitás kalózhajóján.
„Elfogadni a realitásokat”
– jó évtizede áramlik oda-vissza ez a politikai jelszó a
telekommunikáció szennyezett és itt-ott eldugaszolt csatornáiban.
A mindennapi ember pedig, aki hallja ezt, és aki kénytelen együtt
élni az úgynevezett realitásokkal, hiszen tetemes részüket ő
maga hozta létre mint termelő erő vagy mint sztrájkoló
hazafi, egyre gyámoltalanabb lesz ettől a rossz szagú áramlástól.
A fülének éppen az a szokatlan, hogy most erre biztatják.
Eleddig éppen fordítva volt. Minden valamire való fórumról
azt a felszólítást hallotta, hogy ne fogadja el a realitást,
hanem változtassa meg a világot, teremtsen jobbat.
Az
következik ebből, hogy feltétlenül rosszhiszeműnek kell
tartanunk mindazokat a központokat, ahonnan ma a realitások
elfogadásának szükségszerűségét hirdetik? Nem. Annál is
inkább nem, mert a realitások elfogadását a hirdető hatalmak
magukra nézve is kötelezőnek tartják. S még azt a tényt is
nehéz elvitatni tőlük, hogy egy olyan bölcsességet ajánlanak,
ami régi idők óta benne van a történelemben. Olyan ez, mint
valami jóindulatú figyelmeztetés: ne tessék fejjel a falnak
menni. Az emberiség mindig is együtt élt realitásaival. A polgári
vagy a paraszti élet józanságát mindig is jellemezte a lehetőségek
pontos számbavétele, az „addig nyújtózz, ameddig a takaró
ér” filozófiájának elfogadása.
Ez
a mostani realitás-jelző azonban más jellegű.
Ez
egy lefegyverző jelszó. A kezdeményezőkészséget akarja
elvenni az embertől, akire ráirányítják. Együtt élni a
realitásokkal ma a szabadság hiányának különböző
fokozatait jelenti.
Együtt
élni a realitásokkal ma önfeladást jelent. Olyan súlyos korlátozottságok
halmazát, ami már végzetes lehet az emberi természetre nézve.
A
realitás az, hogy az ember beteg?
Európa
nagyon beteg?
Hát,
igen. A mai ember realitása az, hogy elhízott szívével nem
lehet alpinista, visszeres műlábával nem lehet futóbajnok, kábítószeres
agyával nem lehet fejszámoló művész. Ez a realitás. Tehetünk
szép sétákat kies parkokban, örvendezhetünk atlétáink
sikereinek a televízióban, és jegyet válthatunk a cirkuszba,
ahol a fejszámoló művész produkálja magát. De a teljes élettől,
a cselekvéstől, a csúcsok meghódításától megfoszt bennünket
az a realitás, amit elfogadtunk.
A
realitás, ahogy ma átéljük, egész nemzetekre, földrészekre
és a nemzedékek sorára telepszik rá. Mint egy súlyos, vastag
felhőtakaró, ami egész tavaszokra és egész nyarakra takarja
el a napot. Igen, barátaim, a realitásoknak nincs tavasza, csak
füstködje és korma.
Pedig
az emberiséget, ha vitte előre valami, csak az vitte, hogy nem
fogadta el a realitásokat. Hogy mindig támadtak olyan célkitűzők,
akik nem fogadták el az elfogadhatatlant, és a milliók, ha
sokszor csak lassan és vonakodva is, az ő elszánt mozdulataikat
követték, mígnem végül a társadalom legkisebb sejtje is
kikelt önmaga realitásából, és megpróbálta megalkotni a
maga ideális jövőjét.
Mindabban,
ami ma történik a világban, vagy talán legyünk szerényebbek,
Európa életében, az a legszörnyűbb, hogy a történelemnek ez
az eddig működő napenergiája kihunyni látszik. A realitás
elfogadása – megmerevedés. A világ belebénul az elfogadott
realitásba.
A
Nyugat, ahogy innen látszik – valljuk be: irigylően sóvár
szemmel –, a Pénz bűvöletében élő, önkielégítő társadalommá
vált, s mintha teljesen elherdálta volna azt az egykori képességét,
hogy a társadalomszervezés mintájává váljék. Az árubőség
nem azonos az ember felszabadításával, és a liberális demokrácia
sem sokkal több egy könnyed francia szalonvígjátéknál egy
olyan ember szemében, aki a rivaldán túlról nézi, és aki vérrel
váltotta meg a jegyét az előadásra. Nekünk itt úgy tűnik
– meglehet tévedünk –, hogy a Nyugat erőit az önfenntartás
gondjai kötik le, s amit még szét tud su-gározni a világba,
az egy divatcikk: a „fogyasztói ember”. Erkölcsileg
tulajdonképpen csak egy szánalmas negatívum. S ha pedig –
eliszonyodva – más irányba néz az ember, délnek, keletnek,
akkor éhezést lát, nyomort és kiszolgáltatottságot. S hiába
bizonyítja be a közgazdász, hogy a kettő között nincs
okozati összefüggés, a keresztény lélek – Európa
fundamentuma – nem fo-gadhatja el a jóléti társadalomnak ezt
a kegyetlen díszletét.
Ma
már Nyugaton nem készül új életprogram. Ma már a Nyugat sem
tud hivatást ajánlani fiainak. Nem születik új társadalom-minta,
nem tör fel új eszme. Ma már a Nyugat nem kezdeményező fél.
Ez
ellen azt szokás ellenvetni, hogy ez azért van, mert a század
vezéreszméi mérhetetlen pusztulást okoztak. Ez igaz. Csakhogy
a visszája még nincs felmérve, az, hogy mekkora pusztítást
okoz az eszme nélküli élet, az elfogadott realitás. Ez talán
nem is azzal pusztít, hogy megöli az élőket, hanem azzal, hogy
nem is engedi megszületni a megszületendőket. Meg azzal, hogy
az egyes ember életteljesítményeit leredukálja.
A
Kelet, benne most már a mi közép-európai térségünk is,
vagyis az ún. szocializmus a maga szörnyű sebeinek az
eltakargatásával és nyaldosásával van elfoglalva. Nézzünk
szembe a tényekkel: a század nagy tragédiája, amely eddig,
ameddig még volt remény a be nem következésére, a nemzedékek
sorának adott élethivatást, reményt az üdvözülésre, mégiscsak
itt következett be azzal, hogy az új és jobb társadalom
megalkotásának reménye szertefoszlott.
Ez
a tragédia milliók életét fullasztotta értelmetlenségbe.
Itt
ez a realitás. S hozzá még a nyomor és a kiszolgáltatottság
realitása. A napról-napra élés állatiassága.
S
minden égtáj és minden társadalmi formáció közül talán
itt, Közép-Európában látszik meg leginkább, hogy mivel jár
az emberre és a társadalomra nézve, ha beletörődik a realitásokba.
Magyarország, amely szabadságharcai és forradalmai révén éppen
arról volt híres, hogy időnként megkérdőjelezte a realitásokat,
a szörnyű megleckéztetés, a magára hagyatottság keserű
tapasztalata után most élen jár a realitás elfogadásának üzletkötésében.
S lám, ezzel együtt listavezető a népesség-fogyásban, az öngyilkosságban,
az alkoholizmusban és a vicctermelő kedvetlenségben. Aki itt jól
körülnéz, láthatja, hogy milyen pillanatnyi anyagi és szolgáltatásbeli
előnyökkel jár a realitás elfogadása, s egyben azt is, hogy
az emberi természet milyen súlyos deformálódásaival is. Az
AIDS vírusnak itt még alig van áldozata, annál több a realitás-vírusnak.
Aligha
tehetünk hát bölcsebbet és tisztességesebbet annál, minthogy
egy kulturális konferencia kapcsán, amelyik a politikai realitások
alapján a kulturális együttműködés lehetőségeit kutatja, rámutatunk
arra a veszélyre, ami a politikai realitások mindenható szükségszerűségekként
való tudomásulvételéből származik.
A
realitás elfogadása maradjon meg egyszer s mindenkorra a
politikai tárgyaló asztalokon. Mi pedig lépjünk át rajta.
Mert
a realitás elfogadása számunkra legrövidebb út a végső
elsivárosodáshoz. És ugyanakkor szögezzük le, hogy nem igaz
az a tétel, miszerint a végső katasztrófát csak a realitások
elfogadásával lehet elkerülni. Már csak azért sem, mert az
elsivárosodás is végső katasztrófa.
Epiktetoszra,
a sztoikus bölcselőre hivatkozunk. Elődjét, példaképét,
Diogenészt idézte, amikor leírta: „Egyetlen eszköz van a
szabadság elérésére: ha készek vagyunk meghalni”.
Igen,
a realitás elfogadása a ridegebb kontraszelekció, amelyik szép
lassan megfosztja hőseitől, szentjeitől, mártírjaitól,
apostolaitól és költőitől az emberiséget. A realitásban
nincs Shakespeare, nincs Goethe, nincs Victor Hugo, nincs Tolsztoj
és nincs Petőfi Sándor.
Az
elfogadott realitásban csak törpék vannak és törpébbek.
A
Szellem nem lehet gályarab a realitás kalózhajóján.
(1986.)
|