2012.08.17.
Túlteljesített a Hévíz-Balaton
Airport
Hévíz természeti adottságai, az arra épülő gyógyturizmus
egész évben szerethető várost kínálnak
A Hévíz-Balaton
Airport működtetésére idén létesített száz százalékban
önkormányzati tulajdonú céget Hévíz. Bár a repülési
szezonnak még nincs vége, már ebben a pillanatban is egyértelműen
látható, hogy a Hévíz-Balaton Airport Kft. ez évi üzleti
tervét teljesíteni, sőt túlteljesíteni képes.
Hogyan teljesített eddig a Hévíz-Balaton Airport Kft.?
– kérdezem Papp Gábortól, Hévíz polgármesterétől.
–Tudni kell, hogy ez a 100%-osan önkormányzati
tulajdonban lévő cég a Sármellék területén lévő repülőtér
üzemeltetője. Az üzemeltetés átvételét természetesen megelőzte
egy komoly, öt évre szóló üzleti terv, amelyben meghatároztuk
a teljesítendő feladatokat a cég számára. Az első félévben
a kitűzött gazdasági terv szerint működött a cég, sőt
bizonyos esetekben túl is teljesítettünk, mert nagyobb lett a
vendégforgalom, s több gép szállt le Sármelléken.
Sokan úgy vélekednek, hogy valami csak akkor teljesíthet
jól, ha töméntelen pénzzel támogatják működését. Mekkora
forrást biztosított az önkormányzat a repülőtér működéséhez?
– Nem elegendő maga az anyagi forrás, annak ésszerű
felhasználására is szükséges. Az önkormányzat arra koncentrál,
hogy a befektetett összegeket a minimálisra, optimálisra csökkentse.
A város idén is csak azt az 50 milliós forrást biztosította a
repülőtér működéséhez, amit 2011-ben. Hévíz önkormányzatának
tehát nem kellett további forrással beszállnia a repülőtér
működtetésébe azon az összegen felül, melyet még a kft.
megalapítása előtt, ez évi költségvetésének összeállításakor
különített el a repülőtér működtetésére. Amikor a kft.-t
megalapítottuk, félmillió forintos törzstőkével tettük meg,
nem sokkal később viszont a testület úgy döntött, hogy azt
az 50 milliót, amit korábban különítettünk el, tegyük át a
cég költségvetésébe. Célunk volt még az önkormányzati támogatás
mellett állami források bevonása. Ezt is elértük, mert az állam
gazdasági szerepet is vállalt a Hévíz-Balaton Airportban. Az
is hozzájárult a cég sikeréhez, hogy csökkentettük a
felesleges kiadásokat. Bizonyos munkákat a polgármester, a főállású
alpolgármester, illetve a légi ügyekért felelős alpolgármester
lát el egyéb feladatai mellett, és nem foglalkoztatnak drága
szakértőket. A repülőtér marketingjében is az önkormányzat
állományában lévő emberek dolgoznak.
Gondolom az is lényeges, hogy a turizmus szereplőivel
folyamatosan tartsák a kapcsolatot.
– A város adottságaiból fakadóan új infrastruktúrákat
alakítottunk ki, új terveket készítettünk a turizmusra
vonatkozóan. Természetesen mindezt a repülőtér üzemeltetésében
is felhasználjuk.
Van arra nézve kimutatás, hogy hetente mennyi repülőgép
érkezik a reptérre, illetve arról, hogy honnan?
– Amikor átvettük az üzemeltetést, a reptérnek már
szerződése volt arra, hogy 126 chartergép érkezik Németország
különböző desztinációiból, négy városából. Ezen kívül
természetesen kisebb magángépek folyamatosan leszállnak Sármellékre.
Az áruszállítás viszont még esetleges. Az is lényeges, hogy
plusz forráshoz jutunk a terminálban elhelyezett reklámanyagok,
molinók által. Komoly munka folyik a repülőtér jövőjének
megteremtése érdekében, s ennek bizonyítéka, hogy nemrég
Norvégiából érkezett chartergép 170 utassal. Tudni kell, hogy
az új légitársaságok bevonása nem megy egyik napról a másikra,
az előkészítő munkák majdnem egy évet vesznek igénybe.
Másik téma: a város felső részén lévő szállodákból
elfolyó gyógyvízzel “fűtik”, vagyis fagymentesítik majd a
belvárosba vezető lépcsősort, amelyet saját beruházásból
újíttat fel Hévíz önkormányzata. Végeztek arra vonatkozóan
számítást, hogy elegendő lesz-e a fagymentesítéshez ez a vízmennyiség?
– A belvárost és a felsővárosi részt két lépcsősor
köti össze. Amiről most szó van, az az elég rossz állapotban
lévő mintegy
350 méter
hosszú lépcsősor, ami 11 méternyi szintkülönbséget hidal át.
Bruttó 40 millió forintot fordít arra az önkormányzat, hogy
ezt a lépcsősort felújítsuk. Nem csupán a lépcsők, hanem a
lámpasor, a kihelyezett utcabútorok is megújulnak. A város
felső felén lévő szállodákból elfolyó gyógyvizet a
burkolat alatti csőrendszerben vezetjük majd el. A rendszer a
novemberi fagyos időszaktól március elejéig üzemel. Ezzel a
megoldással, a meleg víz jóvoltából nem fagy le télen a lépcsősor,
így előzzük meg a balesetveszélyt.
A téli hónapokat emlegette. Hévízen a szezon nem csak
májustól szeptemberig tart…
– Hévíz természeti adottságai, az arra épülő gyógyturizmus
és a hozzá kapcsolódó különböző rendezvények, programok
egy egész évben szerethető várost kínálnak a pihenni,
felfrissülni vágyóknak.
Medveczky Attila
|