2012.08.17.
Szlovákia, az abszurdumok országa
A kistelepülések elsorvasztása ellen
Átrajzolhatja a
felvidéki magyar falvak településszerkezeti rendszerét a szlovák
közigazgatás reform az MKP közigazgatási
alelnöke szerint.
Őry Péter úgy
látja, hogy sérülhet a decentralizáció alapelve azzal, ha az
ügyintézés távol kerül a polgártól. Az MKP viszont elutasítja
a kistelepülések elsorvasztását célzó terveket.
A napokban tartotta meg soros ülését a Magyar Koalíció
Pártja (MKP) Közigazgatási Tanácsa. Robert Fico kormányfő
még a Szlovákiai Városok és Falvak Szövetségének májusi
kongresszusán jelentette be, hogy kormánya átvilágítja az államigazgatási
és önkormányzati jog- és hatáskörök megosztását és azok
finanszírozását. Ez, illetve a szlovák kormány 100 napja a közigazgatás
tükrében szerepelt-e témaként az ülésen?
–Természetesen
mindkét témát érintettük. Mielőtt a további részletekre rátérnék;
nem árt tudniuk a magyarországi olvasóknak, hogy nálunk
2001-ben vette kezdetét az államigazgatás decentralizációja,
és az előző kormány a belügyminisztert bízta meg azzal, hogy
az önkormányzatokhoz átkerült államigazgatási jogköröket
és hatásköröket vizsgálja át, s adott esetben megoldást
keressenek az államizgatatás hatékonyabbá tételére. A
Radicova-kormány megbukásával leállt ez a program, viszont a
Fico-kabinet is céljául tűzte ki az egész közigazgatás átvilágítását.
Ezt jelentette be a miniszterelnök az ön által is említett
Szlovákiai Városok és Falvak Szövetségének májusi
kongresszusán. Július 25-én Fico a szövetség elnökével, Jozef
Dvonccsal tárgyalt erről a kérdéskörről és abban
maradtak, hogy a belügyminisztérium egyik államtitkára kizárólag
ezzel a témával foglalkozik a jövőben. Azt viszont meg kell
említeni, hogy a Radicova-kormány idején tettek bizonyos „ésszerűsítési”
lépéseket, és „érdekes módon” éppen a magyarok által
lakott régiókban folytattak leépítéseket. Gondoljunk a párkányi
általános körzeti hivatal bezárásának tervére, ami erőteljes
tiltakozást váltott ki, az adóhivatali rendszer leépítésére
Nagymegyeren és Somorjában, Kassa vidékéről egyes hivatalok
Kassára való bevitelére, illetve a királyhelmeci földhivatal
megszüntetésére. Szakmailag két nézet ütközik. Az egyik a
hivatalok összevonását tűzi ki célul, míg a másik a lakossághoz
minél közelebb lévő ügyintézés mellett áll ki a
decentralizáció alapelve szerint. Azt látjuk, hogy a településszerkezeteket
erősen befolyásolná a további önkormányzati reform. Gömörben,
Nógrádban nagyon sok a 200-300 lélekszámú település, és ha
ezek közös hivatal alá kerülnek, sérülne az önkormányzatiság
szubszidiaritásra épülő elve, egyszersmind megváltozna az évszázadok
során kialakult magyar településszerkezet, arról már nem is
beszélek, hogy a lakosoknak utazniuk kellene a legegyszerűbb ügyek
intézés végett is.
Azt hallani, a déli országrészben, ahol
magyarok élnek, nagyobb a munkanélküliség, s gondolom így
kevesebb a befolyt adók összege is.
–Ez a kérdés akkor állná meg a helyét, ha ugyanolyan
lenne az önkormányzatok finanszírozásának a módja nálunk,
mint Magyarországon. Szlovákiában az önkormányzatoknak a fő
bevétele a természetes személyek jövedelemadójának 64,5 %-a,
tehát ez kerül visszaosztásra adóhányadként az állam részéről.
A többi bevételt a helyi ingatlanadó, az ebadó és a bérletek
által befolyt kisebb összegek jelentik. Ezek adják az önkormányzat
általános feladataira szánt keretet. Ezen kívül a diákok számával
arányosan külön keretet biztosítanak a helyi iskola működésére.
A lényeg, hogy az adott település bevétele független a helyi
gazdaságtól, ipartól. Nincs iparűzési adó, mint Magyarországon.
Ezért az adott település polgármesterének anyagilag semmi
plusszt nem jelent, ha egy üzem létesül a városhatáron belül.
Az más kérdés, hogy a munkahelyteremtéssel megállítható az
elvándorlás. Az is igaz, ahol több a vállalkozó, ott nagyobb
az összetartás, és támogatják a módosabbak a helyi értékeket,
rendezvényeket. Nálunk a lakossági nyilvántartás is másként
működik, mint Magyarországon. Az önkormányzat a lakhelyet
tartja nyilván, de semmilyen igazolványt kötelező jelleggel
nem ad ki. Amennyiben a polgár kéri, akkor igazolást ad ki,
hogy adott személy az adott ingatlanban lakik. A polgár ezzel az
igazolással elmegy a járási rendőrparancsnokság egyik osztályára,
ahol kiadják a személyi igazolványt. A személyi igazolvány
alapján állítják ki a jogosítványt, a vállalkozói kártyát.
Látjuk, ez egy igazi bürokratikus eljárás. Ha egy adott településen
lakópark épül, és beköltöznek oda mondjuk százan, akkor a kényelmesebbek
hivatalosan nem jelentik be a lakcím változást, mert az jelentős
időkiesést jelent. Ezzel viszont az önkormányzat adóbevételtől
esik el. Az önkormányzatnak még olyan jogosultsága sincs, hogy
helyi kedvezményt adjon az ingatlanadóból, tehát nem is tudja
segíteni a vállalkozások betelepülését. Pontosan ezért
adott be az MKP 2009-ben törvénymódosítási javaslatot, mert
szerettük volna támogatni a kistelepüléseken a vállalkozások
letelepülését, mert azt valljuk, hogy a kis-és középvállalkozások
megsegítése is kiemelten fontos eszköze lehet a déli régióban
a munkahelyteremtésnek. Tehát ne csak pl. autógyárakban, beszállító
cégekben gondolkodjunk.
Térjünk rá a kisebbségi
nyelvhasználati törvény kérdésére. Előfordult, hogy egy többségében
magyarok által lakott település önkormányzata ellen megindult
az eljárás, mert nem kétnyelvű volt a felhívás?
–Nincs erről tudomásom. A kisebbségi nyelvhasználatra
vonatkozó törvény esetében a büntetések csak július 1-jétől
léptek érvénybe. Addig türelmi idő volt. Meg kell jegyezni,
hogy teljes mértékben felkészületlen az államigazgatás
ahhoz, hogy a törvényeknek megfeleljenek az önkormányzatok. Július
1-je óta a kétnyelvűséget érintve az anyakönyvi kivonatokon,
a halotti bizonyítványokon és a házasságleveleken kívül
semmi nem került kiadásra. Tehát ma egy űrlapot az adott önkormányzatnak
kell elkészítenie. A Pro Civis Polgári Társulás, amelynek elnöke
vagyok, kiadja az Önkormányzati Szemle c. periodikumot, működteti
az onkormanyzas.sk honlapot, amelyen kétnyelvű űrlapok is találhatók,
és a törvényeket is lefordítjuk magyar nyelvre, mert még a
szlovák alkotmány sem volt meg magyarul, ezt is mi fordítottuk
az a múlt évbe. A törvény
azt mondja ki, hogy akkor kell kétnyelvű űrlapot kiadni, ha a
polgár kéri. Ha ott ül az ablak mögött egy szlovák ügyintéző,
akkor a magyar származású polgár örül annak, ha gyorsan végez,
és nem kezdi követelni a magyar nyelvű dokumentumot. A
rendszernek az árnyoldalát mutatja, hogy megtörtént: a magyar
tannyelvű iskolába való beiratkozáshoz szlovák nyelvű űrlapot
kaptak a szülők, és az is abszurd, hogy szlovák nyelven írják
ki azt, mely esetekben használhatjuk a magyar nyelvet.
Medveczky Attila
|