2012.08.31.
A Kárpát-medence gazdasági megerősödéséért
Jelentős források állnak rendelkezésre a határon átívelő
kapcsolatok erősítésére
Kárpát Régió
Üzleti Hálózat néven üzletfejlesztési irodahálózat kiépítése
kezdődött el a szomszédos országokban a magyar-magyar gazdasági
kapcsolatokban rejlő lehetőségek kiaknázására. Szerkesztőségünk
vendége: Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium
gazdaságszabályozásért felelős államtitkára.
Az elektronikus médiában egyre többször hallani a
Kárpát-medencei gazdasági térség üzletfejlesztési irodahálózatáról.
Legyen kedves olvasóinknak a hálózat célkitűzéseiről beszélni.
–A hálózat célkitűzése, hogy elősegítse a kelet-közép-európai
országok nyitását egymás gazdaságainak irányába, hozzájáruljon
ahhoz, hogy ez a térség európai szinten egy összefonódó és
erős gazdasági régióvá váljon. Az EU 2014-2020 közötti költségvetésében
jelentős források állnak majd rendelkezésre a határon átívelő
kapcsolatok erősítésére, amiből a gazdasági integrációs törekvések
is finanszírozhatóak lesznek. Az üzletfejlesztési hálózat
egy erős, európai mértekben is versenyképes, régiós gazdasági
együttműködési lehetőség felismeréséből eredő kezdeményezés,
mely mentén magyarországi, erdélyi, felvidéki, délvidéki vállalkozások
munkahelyeket teremtenek és biztos támaszai a nemzetpolitikának.
Mi, vagy ki határozza meg azt, hogy a szomszédos országokban
mennyi ilyen iroda nyíljon?
–Az egyes irodákat közreműködő szervezetként az
adott viszonylatban működő vegyes kamarák működtetik. Ezek
biztosítják a vállalkozásokkal való közvetlen kapcsolatokat
és a szakmai tudást. A Nemzeti Külgazdasági Hivatal részvétele
lehetőséget ad a kormányzati szándék és eszközrendszer
megjelenítésére. A két szervezet vezetői és a velük stratégiai
szövetségben együttműködő Nemzetgazdasági Minisztérium képviselői
döntenek az alapvető fontosságú kérdésekben.
Mi jellemzi jelenleg a határon átívelő kereskedelmi
kapcsolatokat, és mindez mennyiben változhat meg az irodahálózat
működésével?
–A kormányzat egyik fő célja, hogy minél több
sikeres, a nemzetközi piacon önerejéből is megállni képes
kis- és középvállalkozást támogasson. Az eddigi
tapasztalatok alapján egy Magyarországon már sikeres cég általában
nem egy nagy ugrással kerül be a globális körforgásba, hanem
először a szomszédos országokban próbálgatja szárnyait –
ami bizonyos mértékben hazai pályát is jelent számára, például
a nyelvi környezet miatt. Ez az úgynevezett „közel külföld”.
Természetes, hogy egy magyar vállalkozás először Erdélyben,
Vajdaságban, Felvidéken próbálja meg az üzleti kapcsolatait
kiépíteni. Itt azon kívül, hogy magyar nyelven tud üzletelni,
széles körű információk állnak rendelkezésére a piaci környezetről
- mindez több évszázados kapcsolatot jelent akár az Ipoly mentén,
vagy Nagyvárad és Debrecen között, illetőleg Szeged és
Szabadka térségében. Ez lehet tehát az első lépés a hálózat
lehetőségeivel élni kívánó cég számára, amely ha e piacon
is otthon van, tapasztalatokkal felvértezve, nagyobb eséllyel
indulhat a globális piac felé. Lényeges a határon túli gazdaságpolitika
építése szempontjából a hazai piac viszonylag kis mérete.
Amikor egy-egy nagy beszállító, egy nagy cég jön Magyarországra
– például Debrecen térségébe –, akkor az után is érdeklődik,
milyen partnerlehetőségei lehetnek Nagyváradon, Kolozsváron, a
környező területen. Azaz egyértelműen megfogalmazzák, hogy a
magyar kapacitások végesek. Ebbe a rendszerbe szeretnénk
bevonni a határon túli magyar vállalkozókat is. Az, hogy ki számít
magyar vállalkozónak, sokáig nehezen volt megfogható. Annak
eredményeként, hogy a határon túli magyarok számára 2010-ben
megteremtettük az egyszerűsített honosítási eljárás lehetőségét,
ma már közel 300.000 ember igényelte a magyar állampolgárságot
a határainkon túl. Nekik több tízezer cégük lehet, melyek értéket
teremtenek és foglalkoztatnak. A most kiépülő irodahálózattal
őket is szeretnénk felvenni a monitorra, hiszen abban az
esetben, amikor egy nagyobb volumenű gazdasági lépésben, például
egy beszállítói programban gondolkodunk, akkor az általuk képviselt
vállalkozói bázis óriási potenciált jelent: több tízezer -
a magyar gazdaságba becsatornázható - kapacitás van.
Eddig
összesen mennyi iroda működik a hálózaton belül, és honnan
a forrás a működtetésre?
–Az
év végéig 6 országban összesen 11 iroda létrehozása
szerepel a terveink között, azaz Ausztria kivételével reményeink
szerint valamennyi szomszédos országban kiépül egy hídfőállás.
A négy romániai iroda (Kolozsvár, Nagyvárad, Székelyudvarhely
és Sepsiszentgyörgy), valamint a szabadkai iroda már megnyitásra
került. A hálózat működtetéséhez a forrást a Magyar
Kereskedelmi és Iparkamara illetve a Nemzeti Külgazdasági
Hivatal biztosítja. Az EU 2014-2020 közötti költségvetésében
jelentős források állnak majd rendelkezésre a határon átívelő
kapcsolatok erősítésére, amiből a gazdasági integrációs törekvések
is finanszírozhatóak lesznek.
Mindegyik
irodának ugyanaz a feladata?
–Az irodák a
helyi igényeknek megfelelő feladatokat látják el, tehát
minden irodának kicsit más a feladata. Miközben Nagyváradnak
és más határ menti településnek az országok közötti
infrastruktúrák összekötése lehet az egyik fontos célja, Székelyudvarhelyen
és Sepsiszentgyörgyön hozzájárulhatnak az autonóm Székelyföld
gazdasági önállóságának előkészítéséhez. Ezek a
feladatok részben adottságokon múlnak, másrészt a
folyamatosan felmerülő kérdésekre ott helyben kell a válaszokat
megadni. Az irodák alapfunkciói közé tartozik többek között
az üzleti kapcsolatok megteremtése, fejlesztése, a nemzetközi
piacokon való egységes megjelenés lehetőségének biztosítása,
a külpiacokra törekvő magyar cégek ellátása nélkülözhetetlen
külgazdasági, valamint specifikus helyi piaci ismeretekkel, cégalapításhoz
szükséges segítség nyújtása. Az irodák igény esetén inkubátorházként
is működnek, információt nyújtanak magyar vállalkozások számára
a környező országok pályázati lehetőségeiről, privatizációs,
közbeszerzési és egyéb befektetési projektjeiről, valamint a
konkrét exportlehetőségekről. Mindezen szolgáltatásokat a vállalkozások
térítésmentesen vehetik igénybe
Ha
például egy délvidéki vállalkozó belép egy szabadkai irodába,
akkor nem csak budapesti, hanem kolozsvári, vagy munkácsi vállalkozókkal
is kapcsolatot létesíthet?
–Ez
pontosan így van. Nem kizárólag bilaterális alapon működő,
hanem az egész régiót behálózó rendszerről van szó, tehát
az anyaország határon túli vállalkozásokkal való
kapcsolatainak élénkítése mellett az összes szomszédos ország
egymás közötti kapcsolataira is figyelmet fordít. Célunk egy
csoportként kezelni a Kárpát-medencei kis- és középvállalkozásokat.
A
sikernek mennyire lehet a kulcsa az, hogy a V4-ek GDP növekedési
üteme egyre növekszik?
–A
Kárpát -régió a Duna Régió ezeréves tengelyének, illetve a
balti államoktól a Nyugat-Balkánig húzódó, Európa új növekedési
zónájának tekinthető „borostyántengely” metszéspontjában
fekszik. A Duna -Régió gazdasági tengelyében alapvetően a
technológiai, intézményi struktúrák áramlása, innovációja
a fontos. Az Unió által elismert másik gazdasági tengely az
„új borostyántengely”, amibe a Balti államok, Lengyelország,
Csehország, Szlovákia, Magyarország, Szlovénia és Horvátország
tartozik. Miközben az euró válsága a dél-európai országokat
tartósan lassabb növekedésben tartja, akár átveheti a helyüket
ez a borostyán-tengely. A tavalyi GDP-adatok szerint e térség
bruttó hazai terméke többszörösen haladta meg a déli országokét.
Ha ez a dinamika – még akkor is, ha vannak kilengések –
hosszú távon fennmarad, akkor ez egy felzárkózó térség
lesz. Az autóipari kapacitásoktól kezdve egy sereg területen
„jöhet fel” a borostyán-tengely. Ha a kettőt egymásra
tesszük, tehát a Duna vonalának előbb említett innovációs
tengelyét, valamint a balti államoktól dél felé haladó,
Szlovéniáig nyúló vonalat, akkor ennek metszéspontja a Kárpát-medence.
A
szlovák nacionalisták szerint, ha mi Kárpát-medencéről beszélünk,
akkor Nagy-Magyarországra gondolunk. A szomszédos államokból
nem jött kritika, hogy beleavatkoznak a gazdasági életükbe?
–A
szomszédos országokban mindenütt a kölcsönös gazdasági előnyöket,
az együttműködés fontosságát hangsúlyozzuk – és ebben
partnerekre is találunk. A régió kereskedelmi, gazdasági
kapcsolataiban szeretnénk katalizátorként működni, együttműködve
a szomszédos országok kis- és középvállalataival, gazdasági
szervezeteivel.
Engedjen
meg egy másik témát; május végén arról lehetett olvasni,
hogy a nyári szezon után születik meg az új turizmus-vendéglátás
törvény. Dolgoznak már rajta? Tudtommal a kormány első
olvasatban azért dobta vissza a Nemzetgazdasági Minisztériumnak
a turizmus-vendéglátás törvényhez készített előterjesztését,
mert nem dőlt el, hogyan oszlik majd meg az önkormányzatok által
beszedett napi idegenforgalmi adó a helyi turisztikai szervezetek
és az önkormányzatok között.
–A turizmusról és vendéglátásról szóló törvényt
a Kormány az ágazat fejlesztésének irányait hosszútávon
meghatározó koncepció elfogadását követően terjeszti az
Országgyűlés elé. A koncepció véglegesítése a szakmai
szervezetek javaslatainak figyelembe vételével folyamatban van.
Medveczky Attila
|