2012.08.31.
Személyre szabott biztonság,
bizonytalanság
A szlovák kormány
2013-as évi költségvetési tervezetének szociális és egészségügyi
fejezetét Németh Gabriella, az MKP szociális és egészségügyi
alelnöke véleményezte.
Megszületett a szocialista kormány 2013-as költségvetési
tervezete. Szociális biztonságot, állami paternalizmust ígért
a kormányfő, ezzel szemben a középosztály és az átlagemberek
jövő évi kilátásai nem rózsásak. A költségvetési
tervezet bevezetőjében Fico a lakosság legsebezhetőbb rétegének
védelmét deklarálja, a sarokszámok azonban ennek ellenkezőjéről
szólnak.
A választások előtt
és után egyre-másra hangoztatta a Smer, hogy megóvja a leginkább
rászorultakat, igazságosan osztja majd el a társadalmi javakat,
gátat szab a szociális juttatásokkal visszaélők praktikáinak,
a szociális segélyeket személyre
szabottá teszi, változásokat
eszközöl az
erőreszortoktól nyugdíjba vonulók nyugdíjának folyósításában,
megoldást talál az egészségügyben uralkodó tarthatatlan pénzhiány
rendezésére, és még sorolhatnám az ígéreteket, amelyekből
a költségvetési tervezet szerint nem lesz semmi.
Egészségügy
Az egészségügy
a tervezet szerint 1 399 110 348 eurót kap. Ebből 1 milliárd
330 millió a lakosság egészségügyi ellátásának biztosítására,
30 millió a megelőzésre és az egészségvédelemre, közel 24
millió az egyes programok képzésére és implementációjára,
a többi továbbképzésekre, gazdasági mobilizációra és egyéb
kisebb kiadások fedezésére kerül. Ez az összeg a 2012-es évhez
viszonyítva 7 millió euróval magasabb ugyan, de még ez sem
lesz elég az egészségügy kiadásainak fedezésére. Gondoljunk
csak az orvosok és nővérek bérének rendezésére. Ráadásul
ez az emelés elsősorban a szociális biztosításról szóló törvény
módosítása folytán megemelt elvonásoknak és a megbízásra
dolgozók jövedelme elvonásokkal való megterhelésének köszönhető,
tehát elsősorban a bérből és fizetésből élőket sújtja. A
kormány viszont a saját biztosítottjai után fizetendő elvonásokat
az eddigi 4,33 %-ról 4 %-ra csökkenti majd. Tekintettel arra,
hogy az elmúlt 2 évben az állami biztosítottak utáni bevétel
közel 1 %-kal csökkent, ami már eddig is nehéz helyzetbe hozta
a szolgáltatókat, a tervezett csökkentés az eladósodás mértékének
további növekedéséhez és az egészségügy ellehetetlenítéséhez
vezet majd. A Magyar Koalíció Pártja továbbra is az állami
biztosítottak után fizetendő elvonások minimum 5 %-ban történő
megszabását szorgalmazza.
A gyorsmentőszolgálat
tevékenységére szánt összeg 2010-től folyamatosan emelkedik,
nincs ez másként a 2013-as tervezet szerint sem, amely közel 13
millió euróval számol.
Ellenkezőleg 1,68
millióval kevesebb jut a Közegészségügyi Hivatalnak, illetve
a Regionális Közegészségügyi
Hivataloknak is. Marad viszont a 2012-es évi szinten a Toxikológiai
Központ, a Drogfüggő Gyógyintézet és a Nemzeti Egészségügyi
Információs Központ támogatása, ami tekintettel a függőségben
szenvedők számának növekedésére, egyáltalán nem indokolt.
Pozitívuma a
2013-as költségvetési tervezet egészségügyi részének, hogy
az Egészségügyi Felügyeletnek szánt összeget célirányosan
megemeli a DRG rendszer bevezetésével járó költségek önrészének
térítésére.
Szociális fejezet
Az állami költségvetés
szociális fejezete 2 milliárd 146 millió euróval számol,
amelyből a legnagyobb összeget, mintegy 1,7 milliárd eurót a
szegénység növekedésének megállítására és a szociális
kirekesztettség csökkentésére költik majd. Ide tartozik az összes
állami juttatás, mint pl. az anyagi szükséghelyzetben járó támogatás,
a családi pótlék, a szülői hozzájárulás, gyermekvédelem,
családtámogatás. Figyelemre méltó, hogy az anyagi szükséghelyzetben
járó támogatásra szánt összeg több mint 2 millió euróval
kevesebb, mint 2012-ben volt, amit a jogosultak számának előrelátható
csökkenésével indokolnak. A családi pótlékot csak az infláció
mértékével emelik majd, és nem számol a költségvetés a
gyermekvállalás ösztönzésével, illetve növekedésével. Többet
szánnak ellenben az egészségkárosodottak kompenzációs hozzájárulására,
ami 6,2 %-os emelést mutat. Ebből a fejezetből kerül kifizetésre
a karácsonyi nyugdíj is, ami mintegy 65 millió eurót tesz ki.
Új munkahelyek létesítése
A foglalkoztatáspolitika
közel 254 millióval gazdálkodhat, erre az állami költségvetésből
6,15 millió euró jut, ami közel 30 %-kal kevesebb, mint
2012-ben volt. A fennmaradó összeget EU-s forrásokból merítik
majd. Az állami költségvetésből az új munkahelyek kialakításra
szánt támogatások összege 2012-höz képest több mint 43
%-kal csökken. A létrehozandó új munkahelyeket a gazdasági
fejlődés és konkurenciaképességi operációs programban feltüntetett
intézkedések által támogatják majd 3,36 millió euró összegben,
amelyet nagy valószínűséggel a Smer-közeli cégek között
osztanak el.
További intézkedések
A költségvetés
szociális fejezetében megjelennek azok a tervezett intézkedések
is, amelyek a konszolidációs csomag részét képezik:
- a II. nyugdíjpillérbe
történő elvonások 9 %-ról 4 %-ra való csökkentése, a belépés
önkéntessé tétele;
- a nyugdíjak
valorizációs mechanizmusának megváltoztatása - a nyugdíjak
fix összeggel való emelése és a nyugdíjas infláció bevezetése;
- A nyugdíjkorhatárt
az átlagéletkor középértéke szabja majd meg;
- A maximális
kivetési alap emelése az egészségbiztosítás és a szociális
biztosítás kiszámítása céljából – az átlagbér 5-szörösére;
- A szolidaritás
növeléseként úgy szabják meg a szorzót, hogy az megemelje az
alacsony nyugdíjakat és csökkentse a magasakat.
Összefoglalva tehát,
a 2013-as költségvetési tervezet nem sok jót jósol az átlagembereknek,
további megszorításokat vetít előre, nem tükrözi a Smer választások
előtti ígéreteit. A
kormány nem tart attól, hogy túlságosan veszítene támogatottságából,
az előttük álló bő 3 évben megengedheti magának, hogy olyan
intézkedéseket hozzon, amelyek rövid távon szinten tudják
tartani az államháztartási hiányt, de
tartós csökkentést nem eredményeznek. Nem is ez a cél,
hiszen Fico szocialista kormánya a rövidlátó „utánam a vízözön“
filozófiát vallja. Ennek viszont egyaránt kárvallottjai leszünk
mindannyian, politikai hovatartozástól függetlenül.
(Forrás: mkp.sk,
Felvidék.ma)
|