2012.08.31.
Szenvedélyemmé vált az alkotás
Az absztrakt nem tükrözi a lényemet
Eskulits Tamás
szobrászművész Sóskúton született 1947-ben. 1969-1974
–től a Magyar Képzőművészeti Főiskola növendéke,
mestere: Pátzay Pál. 1976-ban ösztöndíjjal fél évet Firenzében
töltött. 1977-1980 között Derkovits-ösztöndíjas. 1983-ban a
kecskeméti művésztelepre költözött, ott élt 15 éven
keresztül. Elnyerte a város művészeti díját, valamint a
kecskeméti téli tárlat díját. A klasszikus hagyományokon
nevelkedett szobrász 1978-ban Ehnaton Múzeum című tárlatán
konceptuális művészként mutatkozott be. Egyiptomi piramisbelsőt
idéző environmentjének (környezetszobrászatának) hatását
fotókkal, hangeffektekkel erősítette fel. Munkásságában az
antik művészet tisztelete a formai igazodáson kívül abban is
megmutatkozik, hogy szívesen dolgoz fel mitológiai jeleneteket.
Egyéni kiállításai
– a teljesség igénye nélkül – : Villa Romana, Firenze
(1976), Ferencvárosi Pincetárlat, Budapest (1977), Ehnaton Múzeum,
Magyar Optikai Művek Művelődési Központ, Budapest; Oppenheim
Galerie, Köln (1979) „Utolsó vacsora”
Eskulits Tamással címmel, Stúdió
Galéria, Budapest (1979), Dürer Terem, Budapest (kat.) (1988),
Iványi Grünwald Terem, Kecskemét; Jászszentlászló;
Kunszentmiklós (1989), Centre Culturel Communal E. Satie, Párizs-Arcueil
(1995), Tokaji Galéria, Tokaj (1998.), Budapest XII. kerület
(2002), Thermál Hotel Liget, Érd (2010.) Az 1990-es évek közepén
részt vett a kiskunfélegyházai Korona Szálló restaurálásában.
A csillárokat eredeti dokumentumok alapján készítette el.
Fontosabb köztéri
művei: Kissrác (bronz egészalakos szobor, 1975, Zánka,
Szoborpark), Petőfi Sándor (bronz mellszobor, 1979, Kistelek, Általános
Iskola parkja), Vikár Béla (bronz dombormű, 1983-1984,
Dunavecse), Vénusz (egészalakos márvány kútszobor, 1986, Győr,
Radó-sziget), Liszt Ferenc (egészalakos bronzszobor, 1986,
Kalocsa, Érseki palota előtt), Fejes Sándor (portré, 1987,
Budapest, Földművelésügyi Minisztérium), Bajcsy-Zsilinszky
Endre (egészalakos bronz ülőszobor, 1989, Kiskunfélegyháza,
Általános Iskola előtt), Római istenek kútja (kő, bronz
szoborcsoport, 1994, Kecel, Fő tér), A magyar szabadságharcok
emlékműve (bronzszobor, 1995, Kecel), Hunyadi Mátyás (mészkő,
2002, Budapest XII. kerület).
Kate Moss angol modellt ábrázoltam Daphnéként
Mi vitte arra az útra, hogy mostanában mitológiai
alakokat és gyönyörű női testeket formáz?
–A szépség és a mitológia szeretete. A Daphne c.
szobrom a műhelyemben látható. Daphne egy fiatal erdei nimfa a
görög mitológiában, Peneusz, a folyóisten leánya. Apollón
üldözte, mert Erósz egy nyilának hatására belebolondult.
Daphne imádkozott az apjához, hogy segítsen neki, így amikor
Apollón megérintette, Daphne babérfává változott, és így
becsületén nem esett csorba. Esetünkben nem csupán a mitológiai
téma felelevenítéséről van szó, hiszen Kate Moss angol
modellt ábrázoltam Daphnéként úgy, hogy belehelyeztem egy
XVII. századi Bernini-kompozícióba. Az eredeti alkotás kétfigurás,
de én lehagytam a férfialakot. Maga a szobor négydimenziósnak
nevezhető, hiszen az idő is szerepet játszik az egészben, mert
visszavetítem a mai alakot a mitológiai időkbe. A másik mitológiai
témájú alkotásom a Léda hattyúval, amihez egy magyar modell
lány jelentkezett nálam. Ennek a lánynak az volt a vágya, hogy
szobrot készítsenek róla. Így született meg az a szobor,
amiben a hattyú Hugh Hefnert, a nyuszis magazin „atyját” ábrázolta.
A történet ismert: Zeusz szeme a halandók közül megakadt Léda
szépségén, és egy nap hattyú alakjában elcsábította a királynét.
A Dahpne -szobor rendelésre készült?
–Nem, hanem adoptáltam a témát.
Amikor egy mű nem rendelésre készül, akkor spórol az
anyaggal?
–Szó sincs róla. Egy életnagyságú bronzszoborról
van szó. Ha nincs munkám, ha nem kapok megrendeléseket, valamit
csak kell csinálnom. Arra gondoltam, hogy mivel egy olyan híres
modellről van szó, akit külföldi művészek foglalkozattak,
akkor talán az én szobrom is jó pénzért elkelhet, ha meg látják
az újságokban, vagy a honlapomon. Előre dolgozok, arra
gondolva, hogy tán eljön az idő, mikor megveszik a szobromat. A
művészet szerves része az életemnek és erőt ad a
mindennapokban. Nagyon örülök, hogy azt csinálhatom, amit
szeretek, és alkotás nélkül nem is tudnék létezni. Az évek
során szenvedélyemmé vált az alkotás.
Minden emberben munkál a „teremtés utáni vágy”,
csak éppen van, aki nem vesz róla tudomást?
–Más nevében nem tudok nyilatkozni. Szerintem a
kreatív emberekre jellemző, hogy nem állnak le, nem tartanak szünetet,
hanem ún. lelki szükséglet kielégítése miatt folyamatosan
alkotnak. Természetesen kell egy kis pihenő idő, amíg a művész
„elszakad” az előző témától és egy másikkal kezd el
foglalkozni, de a folyamat nem áll meg.
Ha már a görög mondáknál tartunk: Pygmalionról írják,
hogy beleszeretett az alkotásába. Sosem érzett így? Tehát könnyen
meg tudna válni a Daphnétól?
–Ilyen érzés nálam sosem lépett föl, hiszen az a
feladatom, hogy mások számára készítsek szobrokat. Egyébként
pedig az a téma izgat, amit éppen csinálok.
A görögök óta a szobrászat csak ismétli önmagát
Mit gondol, mi annak a titka, hogy szinte minden évszázadban
előtérbe kerül a mitológia, hiába jönnek közben újító
izmusok?
–Rám nem is a mitológia, hanem a görög szobrászat
volt nagy hatással. A görögök szinte mindent kitaláltak a képzőművészetben.
Azóta a szobrászat csak ismétli önmagát. Ők a nonfiguratívtól
eljutottak egészen a barokkos figuratívhoz, ami technikailag a
szobrászat csúcsa, mert képtelenség annál bonyolultabban
szerkeszteni és formálni.
A görögöknél is volt nonfiguratív szobrászat?
–Igen, még a művészetük legelején. Amikor a görög
szigeteken elkezdték a szobrászatot művelni, az nem az
egyiptomi továbbfejlesztése volt, hanem egyszerű, zárt formákba
rendezték az emberi alakot és ez fejlődött odáig, hogy szinte
a barokkos formát is kitalálták.
A főiskolai akadémista szellem még a mi időkben is túlságosan zárt
volt
Aztán a figurálistól haladtunk a nonfiguratív felé.
–Igen, a folyamat valóban megfordult. Ennek az egyik
oka az lehet, hogy sokan megundorodtak a realizmustól és az akadémizmustól.
A főiskolai akadémista szellem még a mi időkben is túlságosan
zárt volt. Így unalmassá és kiürültté vált a szobrászat.
– Így tudom magamat jobban kifejezni. De nem a figuralitáson
múlik, hogy valaki befut-e vagy sem. Tudok absztrakt szobrot is
alkotni, próbálkoztam is ezzel még a főiskolán, de valahogy
nem tükrözi a lényemet. Nagyon korán megtanultam portét mintázni,
ami a figuralizmus alapja. A portrékészítés és az aktrajzolás
pedig lényeges volt a felvételihez. Mindkettőt hetek alatt
megtanultam az esti iskolában. Az egyik fiatalabb tanárom megkérdezte
tőlem, szeretnék-e a Képzőművészetire felvételizni. Természetesen,
mi másért lennék itt- feleltem. Akkor, felvesszünk, mert a Pátzay
tanársegédje vagyok. Ritka, hogy valaki hetek alatt elsajátítja
az anyagot, valószínűleg ön őstehetség – hangzott a válasz.
Valóban, föl is vettek.
Azt szokták mondani, hogy minden képzőművészeti ág
alapja a rajz.
–Valóban így van, fontos, hogy a szobrász is jól
rajzoljon, illetve rendelkezzen egy olyan látásmóddal, ami által
már a „fejében” lerajzolja a témát.
22 éves korában vették fel a Képzőművészetire.
Akkor próbálkozott először a felvételivel?
–Először festő szerettem volna lenni, de nem vettek
föl, így aztán a kirakatrendező és dekoratőr iskolába
mentem. Két évig tartott a képzés, és utána dolgoztunk a
szakmában, akkor még mindez művészi szinten volt. Ma már
sajnos „csak” pakolnak.
1969-ben, amikor felvették még a szocreál időszaka dívott?
–Akkor főleg az akadémista stílus volt a meghatározó.
A szobrász szakon négy mester tanított, és Pátzay Pál volt a
tanszékvezető. Ezen a szakon tanított még Mikus Sándor, Szabó
Iván és Somogyi József. Somogyinál egyébként szabadabb
szellem uralkodott.
Egyesek szerint csak az lehet művész, aki elvégezte a
Képzőművészeti Főiskolát.
–Szó sincs róla, hiszen nem arról van szó, hogy
valakiből művészt képeznek. Olyan ember is lehet művész,
akinek nincs diplomája, és diplomások sem biztos, hogy művészek.
Amikor elvégeztük a négy évet nem művész, hanem tanári
diplomát kaptunk.
Tanított is valamikor?
–A főiskola elvégzése
után egy évig tanítottam a Váci úti általános iskolában. A
diplomához kötelező volt órákat adni, de nem volt kötelező
állást vállalni. Én azért tettem, mert a diploma utáni első
évben nem kaptam megrendeléseket, és így tudtam biztosítani
megélhetésemet. A főiskola közben is dolgoztam
Mégis milyen többletet adott a főiskola?
–Amint említettem Pátzaynál szinte nem is csináltunk
mást, mint tanulmányokat mintáztunk. Úgy emlékszem vissza,
hogy a főiskolára bekerülni nagyon nehéz volt,de egyébként,
művészetileg nem fejlődhettünk különösebben.
Családunk is olasz származású, és az escola-szóból eredeztethető
a nevünk
1976-ban fél éves firenzei ösztöndíjat kapott. S
abban az esztendőben kiállítása is volt Itáliában. Nehéz
volt elnyerni ezt az ösztöndíjat?
–Ez nem állami, hanem magánösztöndíj volt. Firenzében
működött egy olyan művésztelep, a Villa Romana, ahol az
igazgató felesége magyar volt. Az egyik rokonom a borász szakmában
dolgozott, és tőle kaptam meg a firenzei művésztelep címét.
1975-ben már kiengedtek Nyugatra, de meg kellett ígérnem a belügyeseknek,
hogy nem maradok kint.…Előtte sok éven át nem engedtek ki,
mert Jugoszlávia felé disszidálni szerettem volna, de valaki
lebuktatott. Firenzében összebarátkoztam az igazgatóékkal, és
azt mondták, ha lesz egy üres műtermük, akkor fél évre
menjek ki hozzájuk. Nagyon szerettem Firenzét, a mai napig a szívem
csücske. A reneszánsz művészetnek az egyik bázisa volt ez a város.
Azt mondták nekem, hogy családunk is olasz származású, és az
escola-szóból eredeztethető a nevünk. Bizonyára
iskolamesterek lehettek a felmenőim. A szláv „its” végződés
pedig akkor „ragadhatott” ránk, mikor Dalmácián és a délszláv
területeken keresztül vándoroltunk Magyarországra. Érdekes,
amikor Olaszországban jártam, nem is éreztem azt, hogy
idegenben, külföldön vagyok.
Hazatérte után több megrendelést kapott?
–Akkor kaptam meg a Derkovits-ösztöndíjat arra az
anyagra, amit Firenzében mintáztam. Alkotói válságban voltam
akkor, nem akartam mintázni, nem volt az egészhez kedvem sem.
Ebből az életérzésből született az Ehnaton Múzeum. Élő
személyeket performance –szerűen beállítottam, fehér
selyembe burkoltam őket, és bekentem a testüket olajjal. Főleg
művészek, művészpalánták álltak be így ebbe az élő művészeti
kiállításba. Ez akkoriban nagy port vert fel, pedig engedélyt
sem is kértem rá. Egyrészt azért, mert úgysem adták volna
meg, másrészt, mert az egész produkció nem volt hosszabb egy
órásnál. A kiállítás nagyon szép volt, későbba németek
rajongtak érte, felvették videókazettára is, ami akkor újdonságnak
számított. Ezt a kiállítást ugyanis kivittem Kölnbe, az
Oppenheim Galériába, de ott természetesen a szereplők németek
voltak. Én azt kértem, hogy utcai plakátok hirdessék a kiállítást,
küldjenek ki meghívókat is, tehát profi legyen a szervezés.
Szerettem volna a galériával egy hosszú távra szóló szerződést
kötni, de nem jött össze, ezért nem tudtam kint maradni. Ez
rosszul esett, mert kint több lehetőségem nyílt volna
bekapcsolódni az európai ill. a világ művészeti életébe.
Több köztéri szobra áll. Előfordult, hogy más módon
mintázott, mint arra felkérték?
– A ’80-as évek elején Vikár Béla néprajzgyűjtőről
kellett készítenem lektorátusi megbízásra egy oszlopon álló
mellszobrot. Erre azt mondtam, ilyenből nagyon sok van, és ez így
nem is illik köztérre, hanem belső térre, mint a rómaiaknál.
Ekkor készítettem egy ún. épületrészletet: nyitott ablakból
kikönyököl Vikár Béla. A zsűri tagjai Melocco Miklós, Kő Pál
és Borbás Tibor voltak.
Tizenöt éven keresztül a kecskeméti művésztelepen
élt. Miért döntött így?
Nem is szerettem kilincselni
sem
–Azért költöztem le Kecskemétre,
mert dolgozni és bizonyítani akartam és több munkalehetőségre
számítottam. Világosan látszott, ha beállok a sorba, akkor
csak évek múlva kapok nagyobb megbízást. Nem is szerettem
kilincselni sem, és akkor úgyis az ún. lektorátusi szobrászok
vittek mindent olyan munkát, amit nem Varga Imre kapott meg.
Kecskeméten nagyon szerettem dolgozni, megkaptam a város művészeti
díját is.
2002-ben mintázta meg Hunyadi Mátyás szobrát, ami a
XII. kerültben áll. A helyszín mennyire befolyásolja a szobor
minéműségét?
–Normális körülmények között a műben a
tartalom-forma egysége valósul meg. A művészi fejlődésben a
tartalom változásait a forma változásai követik. A forma
rendszerint alá van rendelve a térben rejlő építészeti erők
követelményeinek, ezért nem mindegy, hogy hol milyen mondanivalót
igyekeznek szoborba rögzíteni. A forma kiválasztásánál a
klasszikus formaalkotás természetessége, mondhatnánk funkcionális
jellege, mindig összhangban volt az építészeti stílussal.
Rendszerint a rendelkezésre álló pénz és a mondanivaló függvényében
határozzák meg a szobor méreteit. Ha a mérték arányaiban
nincs összhangban a környezettel, akkor sem a kicsi, sem a nagy
nem lesz monumentális és fordítva. A művészet örök témája
az ember és a világ sajátos, bensőséges viszonya, az ember és
környezetének, végső soron a teljes kozmosznak a kapcsolata.
Az elhelyezés kiválasztásánál a szakember mindig meg kell
hogy találja a mű és a társuló környezet kompozícionális
feszültségi pontjait. Annak függvényében, hogy a szobor
hogyan illeszkedik be a környezetbe, különbözhet a látvány.
Az sosem zavarta, hogy egy köztéri szobor esetében a járókelők
nem igazán tudják ki az alkotó? A festőket már jobban
megjegyzik.
–Zavart, de megszoktam. Az egész kultúránkban nagyobb
szerepet játszanak a képek mint a szobrok, lásd mesekönyv. A
miénk nagyon nehéz műfaj. Szerintem a legjobb szobraimat 40 éves
korom után készítettem. Szeretnék még köztéri szobrokat készíteni,
de sajnos mostanában nem kapok megbízatásokat.
Medveczky Attila
|