2012.08.31.
Nem engedek a művészi színvonalból
Beszélni kell a színházcsinálók felelősségéről is
Bács-Kiskun
megye kulturális központja Kecskemét. Cseke Péter színművész,
rendező 2008 nyara óta a Kecskeméti Katona József Színház
igazgatója; feleségével, Sára Bernadettel megválasztása óta
élnek az alföldi városban. A direktor úgy véli sikerült egy
szellemi központot kialakítania a Katona József Színházból.
A 2011/2012-es évadot
úgy hirdették meg, hogy ez lesz a legszakmaibb évadjuk. Mindez
mit takart, és elérte-e a társulat a megfogalmazott célt?
–Színházvezetésem
negyedik évadjára egy olyan erős társulattal rendelkezem,
amely teljes mértékben tudja azt az igényt teljesíteni, hogy
magas színvonalon játssza mind a könnyedebb – ami persze csak
a befogadó számára könnyű – , mind a XXI. századi „kísérleti”
drámákat. Egy vidéki színház esetében nem könnyű az évad
megtervezése. Egyrészt biztosítani kell a magas, mindig emelkedő
színvonalat, másrészt a közönség kedvében kell járni. De
úgy, hogy sosem engedek a művészi színvonalból. Egy színház
akkor működik igazán jól, ha darabjain keresztül olyan kérdéseket
tud feltenni, ami az embereket érdekli, foglalkoztatja, s az még
jobb, ha válaszokat is tud adni rá. A szakmai évad azt
jelentette, hogy mind a darabok, mind a szereplők kiválasztása,
s mind a színvonalas játék által megpróbáljuk bemutatni a
jelen Magyarországát. Mindezt úgy, hogy a közönség kezét
nem engedjük el. Ez nem jelenti azt, hogy ne kísérletezzünk a
színházban. Új utak keresése nélkül a színház egy múzeum
lenne csak. És bizony sok mindent a kísérletezések
visznek előre. Az viszont nem mindegy hol kísérletezünk. A társulat
is újabb színpadi megoldásokkal szeretne megismerkedni és
szereti a különleges előadásokat – a kisszínházban.
Egy évvel ezelőtt
nagyon elégedett volt, mert a 2010/2011-es évadban nézőcsúcsot
döntöttek. Az elmúlt ún. szakmai évadban tartották a csúcsot?
–Ebben biztos vagyok.
Első bemutatónk az „újrafordított” Bánk bán volt, ami
hatalmas sikerrel ment. A Bánk a Ruszt Stúdió Színházban ment
eredetileg, de a nagy érdeklődésre való tekintettel be kellett
vinni a nagyszínpadra. Nem véletlen, hogy ezzel az előadással
bekerültünk a POSZT-ra, ahogy az sem, hogy onnan elhoztuk a
dramaturgiai díjat. Következő darabunk Agatha Christie Egérfogója
volt, s ezt az előadást meghívták Londonba, mégpedig abba a
színházba, ahol több mint 60 éve játsszák. A Boldogtalanok,
a Víg özvegy és a Régi ház is nagy sikert ért el. Az sem
mellékes, hogy a múlt évadban nyolc magyar bemutatónk és öt
ősbemutatónk volt. A közönség nemhogy nem riadt meg, hanem
nagy számban vásárolja a bérletet még Csongrádból és Békésből
is, és akkor Pest-megyéről még nem is szóltam. A bérletszünetes
előadásaink is népszerűek . Ez a visszajelzés nagyon fontos,
mert nem hiszek abban a színházban, amelyik közönség nélkül
működik.
A következő évadban könnyebb fajsúlyú darabokat
mutatnak be?
–A 2012/13-as évad,
a pályázat szerinti ötödik évadom, hiszen 2008-tól vagyok a
színház élén. A következő évadban a meglepetések, az újdonságok
kerülnek előtérbe. Nyáron már két előbemutatónk volt, az
egyik az Újvilág passió a kecskeméti arborétumban. A
szenvedéstörténetre épülő darabnak Kocsis L. Mihály és jómagam
vagyok a szerzője. Úgy tervezzük, hogy évente, júniusban ezt
a darabot játsszuk szabadtéren, és nem csak színészek, hanem
a város polgárai is szerepelnek az előadásban. Az Újvilág
passió nagyszínházi változatát szeptember 21-én, a Magyar Dráma
Napján mutatjuk be. A következő nagyszínpadi bemutató egy
olyan musical lesz, amit közel 25 évvel ezelőtt mutatott be a
Madách Színház, és hatalmas sikerrel játszották, ez pedig a Doctor
Herz. A több évre visszamenő hagyomány szerint december
31-én fergeteges vígjátékot mutatunk be, Szerednyey Bélával
és az én főszereplésemmel ez év végén a Páratlan párost.
Tavasszal Shakespeare A vihar c. művét rendezi Bagó
Bertalan. Ő minden évben sikeres előadásokat hoz létre
Kecskeméten, s a társulat is nagyon szeret vele dolgozni. Az
utolsó bemutató pedig Heltai Naftalin c. vígjátéka
lesz. A stúdiószínházban Kaffka Margit Hangyaboly c.
regényének adaptációját, és Brecht Angliai második
Edward élete c. darabját játsszuk. Az utóbbi magyarországi
ősbemutató lesz, s a rendező Zsótér Sándor.
A fiatalabb korosztálynak
a musicalen kívül milyen darabokat ajánlanak?
–Köszönöm a kérdést,
mert nagyon fontosnak tartom azt, hogy a fiatal generáció milyen
darabokkal ismerkedik meg, és milyen üzenetet kap a színházban.
Az ifjúság nevelésében, kulturálódásában a színház
fontos helyet foglal el. Ezért, ha beszélünk írástudók felelősségéről,
beszélni kell a színházcsinálók felelősségéről is. A Bors
nénit ajánljuk a kicsiknek, a nagyobbaknak pedig egy Mátyás
királyról szóló mesét. A középiskolásoknak már ajánljuk
az Újvilág passiót, ahogy a Meseautót is, amit szintén a stúdióban
játszunk. Ennek az apropója, hogy idén márciusban legördült
az első Mercedes a kecskeméti futószalagról.
Mennyire tartja
fontosnak, hogy a színház együttműködjön különböző
turisztikai szervezetekkel? Tehát, ha valaki a megyét meg akarja
tekinteni, annak egy olyan „csomagot” kínáljanak, amiben egy
színházi előadás is helyt kap?
–Ez igen fontos, és
ezért dolgozunk a legjobb konstrukción. A Nyomorultak musical
idején kínáltuk az előadást turisztikai attrakcióként is,
hiszen ezt a nagysikerű darabot nem tudtuk volna utaztatni.
Biztos vagyok benne, hogy a turisztika egyik kulcsfontosságú területe
lesz a jövő Magyarországának. Kecskemét is csodálatosan fejlődik,
nemrég egy szép uszoda épült. A színház pedig szellemi központként
működik. Erre egy példa: immár negyedik éve rendezzük meg a
színházi egyetemek találkozóját.
Tavasszal „Doctor
of Liberal Arts" (DLA) képesítést szerzett, magyarul a
szabad művészetek doktora lett. Ez a tudományos fokozat csak a
művészeti képzés területén szerezhető meg. Miért fontos,
hogy egy színházigazgató, rendező doktor legyen?
–Biztos vagyok benne, hogy Magyarországon is eljön az az
időszak, amikor meghatározzák, hogy egy nagy kultúra közvetítő
intézmény élére DLA képesítéssel lehessen pályázni. Természetesen
nem ettől lesz valaki jó igazgató. A célom nem is ez volt,
hanem egy számomra lényeges terület, a gyermekszínházak működésének,
hivatásának a kutatása. Nagy hibának tartom, hogy megszüntették
a gyermek-és ifjúsági színházat Budapesten, holott a legtöbb
fővárosban működik ilyen színház, van, ahol több is. Már
beszéltem arról: nem mindegy, mit kínálunk a fiatalok számára
a színházban. A Kolibri jó úton járt, de „csak” 212 fő
befogadására képes, holott 300 ezer gyerek él a fővárosban.
2008-ban nevezték ki a kecskeméti színház élére. Újra
megméretteti magát?
–Igen, mert a régiekből
és az újakból létrejött társulat egy jó úton indult el, és
szeretném ezt a közösséget egybe tartani. Több alkalommal
mondják rólunk, hogy ide tevődött át az a nagy műhely, ami régen
Kaposvárt jellemezte. Ez hízelgő, de a társulatot
figyelmeztettem, nehogy elhiggyék ezt. Jó úton járunk, de még
sokat kell tenni azért, hogy elérjük az út végét.
M.A.
|