2012.08.31.
Elhallgatás, szembenézés, emlékezés
A totalitárius
diktatúrák áldozatainak európai emléknapja augusztus 23., és
alig egy hónapja, június 29-én a kuláküldözés áldozataira
emlékeztünk. Ö. Kovács József történésszel, a Károli Gáspár
Református Egyetem docensével a magyar parasztság jelenkori történetéről
és a meghurcolt gazdákra való emlékezésről beszélgettünk.
Miért kezdett el történészként a magyar parasztság
20. századi sorsával foglalkozni?
Az elfojtott emlékezetnek, a tabusított, elhallgatott múltnak
olyan fejezetéről van szó, amivel egy valamilyen módon magát
írástudónak tartó embernek foglalkoznia kell. Diákkoromtól
kezdve az ilyen tabutémák vonzottak. Egyébként a német előtanulmányaim
során is a vidék társadalomtörténetét vizsgáltam. Motivált
az is, hogy miután megnéztem a ma is olvasható szakmunkákat,
azzal szembesültem, hogy továbbra is mellébeszélnek, tudatosan
vagy felkészületlenségből fakadóan torzítanak.
A tabusítás következményeivel a kutatás során is
találkozott?
Minden megyei levéltárban kutattam, sok emberrel készítettem
interjút, és folyamatosan azzal szembesültem, hogy valamiért
hallgatnak mind az áldozatok, mind a tettesek. 2010 áprilisának
végén például megszólítottam egy közel hetvenéves
asszonyt, és azt mondta nekem, hogy ne bolygassuk a múltat,
nehogy baja legyen a gyerekeinek.
Miért van az elhallgatás, miért van az emberekben az
elfojtottság? Van-e erre történészi válasz?
Igyekszem választ találni erre a most megjelent könyvemben.
A hatalom részéről erőszakot alkalmaztak: elvették az emberek
tulajdonát és nagyüzembe kényszerítették őket. Ennek során
mind a tettes, mind pedig az áldozat traumatizálódott. Ebből a
traumatizált helyzetből következett a tabusítás.
Milyen szintjei voltak az erőszaknak?
Az 1948-ban megindult első kollektivizálási vagy téeszesítési
hullám sikertelen volt, mert nem érték el azt az arányt, amit
akartak. 1956-ban két hét alatt feloszlott az, amit addig létrehoztak,
és 1958-ban a parasztság háromnegyede még mindig egyéni gazdálkodó
volt. Az a kérdés, mi történt 1958 és 1961 között, hogy egy
közel másfél milliós tömb ilyen gyorsan a kollektív gazdaságba
vagy az iparba került? Nem történhetett ez másként, mint az
erőszak egy igen kidolgozott módszerének az alkalmazásával.
Ennek három szintje volt. Az első a pszichikai nyomásgyakorlás:
például hazaküldték a gyereket az iskolából, kitették az
embert a munkahelyéről, amíg nem léptette be a szüleit. Kádárék
nagyon ravaszak voltak. Míg Rákosiék az ÁVH-ra, a rendőrségre,
a helyi módszerekre támaszkodtak, addig Kádárék bevonták a társadalmat,
és azt mondták, társadalmi üggyé kell tenni a szövetkezetesítést.
A második az adminisztratív, a harmadik a fizikai erőszak. Itt
érkezünk el ahhoz a kérdéshez, hogy miért van ma is tabusítás.Az
említett történésekből nem lehetett kimaradni. Sokak életén
különböző okok miatt ez egyfajta szégyenfolt. Úgy gondolják,
jobb erről nem beszélni, mert családtagok, rokonok is
valamilyen módon érintettek. Pedig ezzel szembe kellene nézni!
Beszéltem olyan idős házaspárral, akiknél egyikőjük
fiatalon agitátor volt, a másik pedig a kiszemelt ember. És találkoztam
olyan polgármesterrel, akinek az irodájában, a korábbi tanácselnöki
szobában folytak a kínzások. Bár a falu vezetője mindenről
tudott, a beszélgetésünkig nem jutott eszébe, hogy egy emléktáblát
helyezzenek el a falra.
Mi történt a parasztsággal 1945 és 1965 között?
Európában a parasztság, mint nagy társadalmi tömb, a
20. században eltűnik, de nem mindegy, hogy miként: máról
holnapra vagy fokozatosan. A magyarországi erőszakos állami
tulajdonelvétel, a traumatizálódás a szovjetizálás példája.
A magyarországi társadalom 1949 táján még többségében agrártársadalom
volt. Az 1956-os forradalom leverése ellenére az egyéni
parasztgazdaságok háromnegyede 1958-ban még létezett. Az
1940-es évek végén a tanyákat elkezdték felszámolni, mert útjában
álltak a nagyüzemi programnak. 1946-tól rendelettel szüntettek
meg egyesületeket, ezzel felszámolták a falusi, de az egyházi
civil társadalmat is. Megtörték a generációk egymás mellett
élését. A hatalom intézkedéseinek következménye, hogy a
falvakban az 1960-as évektől hirtelen megugrott az orvoshoz látogatóknak
a száma is. Az öregek feleslegesnek érezték magukat, hiszen
korábban volt helyük a generációs kapcsolatokban. Ezek a
folyamatok felgyorsították az elvándorlást a falvakból és a
települések öregedését. Azzal, hogy a földet elvették az
emberektől, azokat a létformákat szüntették meg, amelyek korábban
valamelyest működtek. 1950 és 1970 között körülbelül
egymillió ember hagyta el a falvakat. Bárhonnan nézzük a
kollektivizálás folyamatát, nem tudjuk pozitívumként értékelni.
Miért számolták fel a parasztságot?
Egy ellenpolitikai bázist jelentett, amely gazdaságilag önálló
egységet alkotott, nagycsaládokból állt, továbbá egyházakat
működtetett. A „kulákokat" ellenségként állították
be, hiszen először a módos, befolyásos, kisebb-nagyobb
birtokkal rendelkezőket kellett kiiktatni a falusi társadalomból,
hogy szét lehessen zilálni az egész rendszert. A kuláknak minősített
emberek megbélyegzettként kitaszított csoportba kerültek, és
ez sok esetben nemcsak bebörtönzéseket, hanem kivégzéseket is
jelentett.
A diktatúra parasztsággal kapcsolatos céljainak voltak
egyházi vonatkozásai?
Sztálin az egyházüldözések kapcsán megfogalmazta, hogy
a parasztok azért is veszélyesek, mert a templomot a lelkükben
hordozzák. Tehát, mint mondta, nem elég, hogy elpusztítjuk,
bezárjuk a templomokat, bebörtönözzük vagy megöljük a
papokat. A magyarországi kollektivizálási kampány előtt megtörték,
megzsarolták az egyházi méltóságok jelentős részét. A
lelkipásztoroknak a prédikációkban és egyéb megnyilatkozásaikban
folyton a kollektivizálás mellett kellett volna érvelniük. Nem
véletlenül írtam a könyvemben egy olyan fejezetet, amelynek az
a címe, hogy A kollektivizálás mint egyháztörténet. Ugyanis
én azt állítom, hogy az 1958 és 1961 között végrehajtott
teljes kollektivizálás húzta ki gazdasági és társadalmi
tekintetben máig nyúló hatással a talajt az egyházak lába alól.
Azzal, hogy a helyi gazdaréteget kikapcsolták, a fiatalok nagy része
elmenekült a faluból, a föld már nem jelentett egyházközségi
alapot. Emellett nagyon sok lelkész kénytelen volt munkát vállalni
a létrehozott nagyüzemekben. Ugyanis ha ők nem megfelelő módon
viselkedtek, akkor esetleg az egyházi vagy az állami támogatás
megvonásával szembesültek.
A megbélyegzett gazdák emléknapjának egyik célja az,
hogy a jövő nemzedékeivel megismertesse a magyar parasztság
sorsát. Sikerülhet ez?
Válaszom határozottan: igen. Az utolsó kollektív társadalmi
trauma a kollektivizálás volt. A traumájával együtt vállalni
kell a múlttal történő szembenézést! A 20. század annyi
tabusítási történetet produkált már, hogy ha ez így folytatódik
tovább, akkor csak újabb közönyösödési folyamatot, mellébeszélést,
manipulációt és hazugságot eredményez. Ki kellene mondani,
hogy a kuláküldözés, a kollektivizálás befejezése egy állami
erőszakos beavatkozás, diktatórikus eljárás volt. A terror
ideje alatti viselkedésformákról el kell mondani azt is, nem
biztos, hogy mi másképp viselkedtünk volna akkor. De úgy
tenni, mintha az ötven évvel korábbi ,,tsz-pszichózis"
hatása nem létezne, miközben ez ott munkál mindenütt, nem
szabad. A tabusítás, szerintem, a legrosszabb reakció egy
demokratikus rendszerben.
T. Németh László
(Forrás: reformatus.hu)
|