2012.12.07.
A budapesti közönségnek
mutatom be Székelyföld líráját
A színház varázsát, ősi rítusát juttassuk érvényre, és
akkor megszületik a csoda
Koncz Andrea színművésznő
Székelyudvarhelyen született. 2001-2005 –ig a székelyudvarhelyi
Tamási Áron Elméleti Líceum történelem-filológia szakos növendéke.
2005-2008 között a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem színész
szakán tanult (osztályvezető tanár: Farkas Ibolya).
2008-2010-ig a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem, színész
szakán végezte a mester képzést (osztályvezető tanár: Kovács
Levente). Játszott a Marosvásárhelyi Nemzeti Színházban,
marosvásárhelyi Yorick Stúdióban, a Budaörsi Játékszínben
és jelenleg az Újszínház tagja. Fontosabb szerepei: Juli, Kántor
felesége (Kodolányi: Földindulás), Kriszta (Pozsgai: A szűz
és a szörny), Ágnes (Nyirő: Jézusfaragó ember), Lisette de
Courval (Trembblay: Sógornők), Liselotte (Pozsgai: Liselotte és
a Május), Özvegy Blondin Emma (Tasnádi: Paravarieté). Filmes
munkák: A lány – Egy gyönyörű nap, rendező: Erdélyi Dániel,
Marosvásárhely, 2007.
December 14-én mutatják be az Újszínházban Tamási
Áron Ábeljét, s az alapművet
dramatizálta, színpadra alkalmazta Pozsgai Zsolt. Ebben a
darabban Teklát, Zsuzsit és a Szépségkirálynőt játszod. Az
utóbbi – szerény véleményem szerint – adja magát…Székelyföld
szülöttjének milyen érzés lesz Pesten Tamásit játszani?
–Nem kell sokat
gondolkodnom a válaszon, mert hasonló kérdést tettek fel
nekem, mikor a Jézusfaragó embert
próbáltuk. A rövid válasz: nagyon megtisztelő számomra
ezekben a darabokban játszani. A hosszabb: amikor a művészeti
egyetemre jártam, nem is gondoltam arra, hogy Budapestre kerülök,
és rögtön az első színház, mely szerződtet, olyan két
darabot vesz föl a repertoárba, mely szorosan kapcsolódik szülőföldemhez.
Sokszor hiányérzet kerít
hatalmába, amiért nem tudom otthon szolgálni a magyar kultúra
ügyét, de annak nagyon örülök, és fantasztikus, hogy az Ábelen
és a Jézusfaragó emberen keresztül éppen Erdély „elevenedik meg”, az ottaniak lelkületét,
érzelemvilágát, líráját jeleníthetem meg. Jelenleg a
budapesti közönségnek mutathatom be Székelyföld líráját,
azt, hogy milyen is az otthoni világ, és úgy érzem, ez is
missziós feladat.
Erdély
minden magyar tannyelvű iskolájában kötelező olvasmány az Ábel-trilógia
A székelyudvarhelyi Tamási Áron Elméleti Líceum növendékének
bizonyára kötelező olvasmánya volt az Ábel.
–Igen, ez is egy kötődési
pont. Viszont nem csupán a líceum névadója miatt, hanem Erdély
minden magyar tannyelvű iskolájában kötelező olvasmány az Ábel-trilógia,
főleg az Ábel a rengetegben
az, amit ismerni kell, sőt a gimnáziumban még a filmet is megnéztük.
Mi a kötelező olvasmányokat nem szívesen forgatjuk az
iskolában, aztán később, lehet, hogy a kedvencünk lesz az
adott mű.
–Így jártam a Szigeti
veszedelemmel, mert amikor kötelező
volt, nagyon sokat „szenvedtem” vele, és jóval később értem
fel hozzá. Tudom, hogy vannak, akik a kötelező olvasmányok
ellen beszélnek. Holott az a jó ebben a rendszerben, hogy a
magyar és a nemzetközi világirodalom remekeiről olvas és hall
a diák tanulmányai alatt. És később, ha az élet úgy hozza,
akkor vissza tud ezekhez az élményekhez kapcsolni, és leveszi a
könyvet a polcról, feleleveníti olvasmányi élményeit. Hiszen
egy remekműnek éppen az az ismérve, hogy minden életkorban mást
és mást üzen.
Mit gondolsz, az a fiatal, aki megtekinti az Ábelt,
ami zenés darab lesz az Újszínházban, hazamegy, és gyorsan
elolvassa a trilógiát is?
–Ebben így nem hiszek, de
abban igen, hogy ami Ábelünk hozzásegítheti a fiatal nézőket ahhoz, hogy elkezdjenek érdeklődni
Tamási Áron és művei iránt. De már az is sokat jelent, ha a
magyar drámák iránt kezdenek fogékonyak lenni. Régebben azért
olvastak sokat, mert nem volt tévé, internet. Bizonyára furának
hathat az én szájamból, hiszen nem vagyok matuzsálem, az a
mondat, hogy keveset olvasnak a fiatalok. Nem szeretek általánosítani,
de olyan sok vizuális információval bombázzák őket, hogy saját
fantáziájuk szegényes marad. Ezért is szükséges
megszerettetni a gyerekkel, minél korábban, az olvasást, akár
példamutatással, mert ezzel képzelőtehetségük fejlődik. A
színház pedig közvetíti a szerzőt, a történetet, s azon át
egy valós, vagy valót tükröző világot. Remélem, hogy így képes
„megfogni” a fiatalt, ha nem is az egész darabbal, hanem egy
jelenettel, egy karakterrel.
A színház fel tudja-e venni a versenyt a tévével, az
internettel? Elég csak abba belegondolnunk, hogyha egy arcot látunk
5 másodpercig, akkor azt hisszük, portréfilmről van szó.
–A színházban előttünk, jelen időben hús-vér
emberek játszanak hús –vér embereknek, és az ebből fakadó
csodát egyetlen egy „csodamasina” sem képes véghez vinni.
Ha egymás után megnézzük ugyanazt a filmet, akkor az adott
percnél a már ismert jelenet látható. A színházban viszont még
egyazon darab esetében sincs ugyanolyan előadás. A színház a
pillanat, az „itt és most” művészete, ezért sem szabad
annyira elszakadni a nézőtől, hogy ne tudjon minket követni. A
színház varázsát, ősi rítusát juttassuk érvényre, és
akkor megszületik a csoda.
S ha ilyen a színház, akkor képes nevelni is?
Elkezdődtek már az Ábel próbái?
–Három hete kezdődtek el a színpadi, a rendezői próbák.
Mennyi idő alatt tanulsz meg egy szerepet?
–Erre nem tudok konkrét választ adni. Nemrég azon
gondolkodtam, hogy miért pont másfél hónapos a megszokott próbaidőszak,
s arra jöttem rá, hogy a szöveget egy nap alatt megtanulom, a
koreográfiákat, rendezői utasításokat, a színpadi járásokat
egy hét alatt képes vagyok rögzíteni, de ahhoz sokkal több idő
kell, hogy egónkat annyira lenyomjuk, hogy valami más
szabaduljon ki belőlünk. Ahhoz kell a másfél hónap, hogy a színész
saját magával vívjon meg valami különös harcot Közben új
gesztusokat tanul, új gondolkodásmódot próbál elsajátítani,
hogy létrejöjjön maga a figura, a karakter.
Több kollegádnak az a véleménye, hogy a jó színészet
egyik titka, megmaradni gyereknek, úgy játszani, mint egy
gyerek…
–Természetesen, de ez a játék nagyon jó, varázslatos
és én éppen ezért szeretem. Ez számomra „hatalmas nagy
szerelem”. És azt mindenki tudja, hogy a szerelem idealizmussal
jár együtt, s azzal az érzéssel, mikor azt hisszük
halhatatlanok vagyunk, és szépnek, varázslatosnak látjuk a világot.
Így a színházban este 7-től 10-ig azt jelenti, mintha a
szerelmemmel töltenék el teljes három órát. Ez feldob, s úgy
érzem, nélküle nem tudok létezni. Ezért is kell a színésznek
gyereknek maradnia. A színpadi játék öröme valóban a
gyerekkor játékának örömére vezethető vissza…A
színpadon viszont nem játszhatunk akármit, és akárhogy; a mi
játékunk mögött kemény munka van.
De a színpadi játék öröméhez bizonyára szükséges
az is, hogy üljenek a nézőtéren.
–Nagyon is szükséges a közönség visszajelzése;
nem létezik színház nézők nélkül. A közönség energiáit,
reakcióit pedig érezni lehet a színpadon. És mindez befolyásolja
a darabot. Tehát ez az egyik oka annak, hogy nem létezik két
egyforma előadás. A halk, csendes közönség esetében nem
tudhatjuk, figyelnek, vagy pedig unatkoznak. A mocorgó közönség
vagy ki akar menni a teremből, vagy a színpadról jött benyomások
hatása miatt elevenebb. A legjobb közönség együtt lüktet, lélegzik
a színészi játékkal.
Ha itthon a színigazgató Tamási
Áron, vagy Németh László darabját szeretné bemutatni, akkor
rögtön megkapja, minek magyarkodik
Hogyan látod a közönség visszajelzéseiből: van igény
a magyar drámákra, magyar szerzők darabjaira? Hiszen körülbelül
egy évvel ezelőtt azzal is támadták az új vezetést, hogy
vajon ki ülne be magyar darabokra.
–Szinte hihetetlen, hogy vannak ilyen megnyilvánulások.
Párizsban Moliere-t nézni nem derogáló, Londonban
Shakespeare-t olvasni, nézni nem szégyen, Romániában
Caragiale-t színpadra vinni nem botrányos;
de ha itthon a színigazgató Tamási Áron, vagy Németh László
darabját szeretné bemutatni, akkor rögtön megkapja, minek
magyarkodik. Ez nagyon extrém, bántó hozzáállás, hiszen
abszolúte nem rosszabb az irodalmunk, mint más népeké.
Ha valaki Bukarestben úgy határozna, hogy kizárólag román
szerzők darabjait mutatja be, az ellen sajtóhadjáratot indítanának?
–Dehogyis! Nem, hogy nem szólnának érte, de ezt
természetesnek vennék. Miért is ne lehetne egy olyan színházi
tér a fővárosban, ami lehetőséget biztosít magyar szerzők játszásához.
Mennyire fajsúlyosak a magyar drámák? Ezt azért is kérdem,
mert azt szokták mondani, kevés bennük a cselekmény, s inkább
epikusak, filozofálók.
–Az igaz, hogy vannak, olyan magyar szerzők, akiknek
a darabjaiban nincs sok cselekmény, viszont a mondanivaló igenis
veretes. Ugyanakkor a múlt század elején nagyon sok akciódús
színdarab is született, tehát nem lehet általánosítani. Színészként
az Újszínházi tagságom előtt főleg a főiskolán
játszottam magyar darabokban, így a Vörös postakocsiban
és a Bánk bánban. Természetesen a Kapás Dezső - féle
átiratból dolgoztunk, és az előadáshoz sokat kellett elemezni
a figurák megnyilávnulásait , ahogy arra is választ kell adni,
hogy mi a darab üzenete a mához. Ha jó a rendező, a dramaturg,
és születik egy jó koncepció amit képes előadni egy jó
csapat, s ha mindenki tudja, milyen az általa megformált alak
karaktere, akkor az garantálja a jó előadás létrejöttét.
Melyik rendezői hozzáállásnak vagy a híve?
–Abban hiszek, és arról a színházi világról álmodom,
ahol a rendező és a színész alkotótárs. Tudom, hogy a rendező
magányos alkotó, szinte egymaga áll a színészekkel szembe, de
ugyanakkor az is fontos, hogy többféle színészi nyelvet
ismerjen, hogy értsen a színész lélektanához. Hiszen a rendezőnek
vezetnie kell a színészt, azt a színészt, akinek kötelessége
teljes mértékben adnia magát. A színész hozza a szereppel a
saját gondolatait, míg a rendező – aki a színész „külső
szeme” – reflektál rájuk. Ma főleg a rendezők uralják a
színházakat, de ők is tudják, hogy mikor a premieren felmegy a
színpad, a színész marad a színpadon. Ezért is muszáj a
rendezőnek odafigyelnie a színészeknek.
Mikor készül el egy produkció?
–Soha. Természetesen a produkció a premierre színpadkész
állapotba kerül, de végleges dologról nem beszélhetünk. Mint
a gyurma, úgy formálódik, néha hozzátevődik, máskor, ami
felesleges, leválik belőle.
Idén az Ábelben lesz a negyedik szereped az Újszínházban.
Nem panaszkodhatsz…
–Valóban elláttak feladattal, és képzeld, nekem még
ez sem elég. Nem azért, mert szeretem a nevem a plakáton látni,
hanem mert még többet akarok dolgozni. Ha „csak” délelőtt
van próbám, és délután nincs, akkor hiányzik a színház. S
ilyenkor kezdek utána olvasni a darabnak, az adott szerepnek,
mert olyan sok ki nem játszott energia munkál bennem.
Szép szerepeket osztottak rád, de nem hiszem, hogy bármelyik
is ún. álomszerep lett volna. Tehát nem ezekről álmodtál főiskolásként.
–Ez így van. Arra
nagyon vágyom, hogy Sütő András egyik darabjában játszhassak.
Az egyetemen pedig Katona, Krúdy, Csehov, Shakespeare, Brecht művein
iskolázódtunk. Így aztán nem csoda, hogy szinte mindenki
Csehovot szeretne játszani, és milyen érdekes, hogy Budapesten
játszom az erdélyi tematikájú műveket. Azokat, melyektől
szintén gyarapodok.
Befogadtak, és a közös munka
nem is hagyott időt a torzsalkodásra
Hogyan fogadták az idősebb kollégák az Újszínházban a
frissen végzett színésznőt?
–Nagyon féltem, hogy azok, akik az előző társulatból
ittmaradtak, nem fogadnak el. Attól is tartottam, hogy nagy lesz
a belső feszültség. Hála Istennek szó sem volt erről, hanem
befogadtak, és a közös munka nem is hagyott időt a torzsalkodásra.
Az alázatos színész is tudja, hogy a színpadon nincs helye a
személyeskedésnek. Mostanra azt érzem, mikor belépek az Újszínház
művészbejáróján, hogy hazajövök, annyira családias a légkör,
és annyira szeretek a társulat tagjaival próbálni.
Ha jól tudom, játszottál már Pozsgai-darabban az Újszínházi
tagság előtt is. Ez volt az a kapocs, ami által a színház
tagja lettél?
–Az egyetem utolsó évében szabadon választott egyéni
műsorral kellett vizsgázni, úgy, hogy a játszó a rendező, a
dramaturg, a díszlet-és jelmeztervező.
Egyik délután elhatároztam, addig nem állok fel az asztaltól,
amíg nem döntöm el, mi lesz a vizsgadarabom. Szobám tele volt
drámákkal, színdarabokkal, és elém került Pozsgainak Liselotte
és a Májusa, amin nagyon jókat nevettem, elhatároztam:
ezt akarom, mert örömjátékra vágytam.
–Nem sokat kellett győzködnöm kiváló kollégámat,
Fekete Zsoltot, hogy játssza el a férfi-figurákat, mert akkor
ő sem tudta, mivel vizsgázzon. Annyira jól sikerült a vizsgaelőadásunk,
hogy székükbe kapaszkodva nevettek a tanárok. Sokan megkérdezték
tőlünk, mi ez a darab, mert Pozsgai Zsolt akkor nem tartozott nálunk
a gyakran játszott szerzők közé. Az egyetemi évek után
Pestre költöztünk „csapatostul”, és Zsolttal úgy döntöttük,
„tartsuk életben” a produkciónkat. Így aztán felléptünk
különböző alternatív színhelyeken. Ez nem volt egyszerű,
mert nekünk kellett a kellékeket, a jelmezeket beszerezni, mi
gondoskodtunk a technikáról, és nem utolsósorban az előadás
időpontjának egyeztetéséről, és a közönségről is. Marosvásárhelyen
heten végeztünk, és hatan jöttünk ki Budapestre, három fiú
és három lány. Viccesen úgy hívjuk magunkat egymás közt,
hogy a Cosa Nostra, mert megfogadtuk összetartozunk, odafigyelünk
egymásra. Hetente összejövünk, és kötelező jelleggel találkozunk,
hogy ne álljon közénk az őrült,
rohanós, stresszes pesti élet. Mi hatan csináltunk egy társulatot,
és sikerült több közös produkciót is létrehoznunk. Ilyen a Húsország,
a KörbeK , és
a Kútból mentett királyság. Az utóbbit, a
mesedarabunkat több helyen is játszottuk. Nagyon nehezen
jutottunk előre, mert nem voltak kapcsolataink, és semmilyen
menedzselési tapasztalattal nem rendelkeztünk. Mindemellett vendégként
felléptem még a Budaörsi Játékszínben és a Gózon Gyula
Kamaraszínházban is, de csak egy-egy darab erejéig, s ez havi
egy-két előadást jelentett. S nekem kellett kitalálnom azt,
mihez is kezdjek a hónap fennmaradó 28 napján.
Egyik évfolyamtársam kitalálta, hogy rendezzünk egy
olyan fesztivált, amin bemutatjuk a Marosvásárhelyen végzett
színészek vizsgamunkáit, és azt nézte meg Pozsgai Zsolt is.
Innen az ismeretség.
Menjünk vissza néhány évet az időben. Koncz Andreának
mi volt az első színházi élménye?
–A Nem élhetek muzsikaszó nélkül –t láttam,
mikor Udvarhelyen megnyílt a színház. Emlékszem, hogy a cigány
milyen nagy szeretettel szorította magához a hegedűt. Azt
viszont nem tudom, hogy minek a hatására határoztam el, hogy színésznő
leszek. Nem volt a családban művész; apácska néha elmesélte,
szerette a színészetet, és fellépett amatőr diákszíntársulatokban.
Egyszer csak azon kaptam magamat rajta úgy 15 évesen, hogy határozott
célom volt a színészet.
Marosvásárhelyen
a román eladóktól egy kiló kenyeret sem tudtam kérni, de román
költőktől hibátlanul idéztem.
A líceum filológia-történelem szakára jártál. Ez mit
jelentett a gyakorlatban?
–Azt, hogy alig tanultunk reál-tárgyakat.
Matematika, kémia, fizika 10. osztály után már csak heti egy
órában volt, viszont nagyon erős volt a képzés a következőkből:
angol, német, latin, francia, magyar-és világirodalom, történelem
és kultúrtörténelem. A románon kívül pedig két nyelvből
kellett érettségiznünk, hiszen úgy tanították a magyaroknak
a románt, mint az anyanyelvet. Úgy tanították, de olyan
rosszul, hogy Marosvásárhelyen a román eladóktól egy kiló
kenyeret sem tudtam kérni, de román költőktől hibátlanul idéztem.
Milyen kép él benned a vásárhelyi egyetemről?
–Csupa pozitív élmény
ért minket; nagyon jó mesterek tanítottak minket, olyanok, akik
egyetemi oktatóként velünk fejezték be munkásságukat .
Melinda és Gertúdisz
is voltál a másodév vizsgaelőadásán. Melyiket játszanád szívesebben?
–19 évesen egy leendő színésznő Melindát szeretné
eljátszani. Ez a normális. És nem Arkagyinát, hanem
Nyinát Csehovnál. Az a vizsgaelőadás nagyon érdekes volt:
Melindaként kezdtem, és Gertrúdként „haltam meg.”
Az egyetem után a Nagyváradi Állami Színház ajánlatát
visszautasítva választottad Pestet. Miért nem akartál Váradon
játszani?
–Nagyon hétköznapi az ok: szerelmes voltam, és
szerelmem akkor Magyarországon élt. Dinamikusabb színházi élet
is van Pesten, mint Váradon, és fiatalon kell bevállalni olyan
dolgokat, amire netán idősebb korban azt mondjuk: felelőtlenség,
butaság. Ha azt nézem, már eddig milyen szerepeket kaptam az Újszínházban,
csak azt mondhatom, okos döntést hoztam.
Medveczky Attila
|